Glow / Nitro Motorlarda Rodaj Nasıl İşlemi Nasıl Yapılır ?

Glow / Nitro Motorlarda Rodaj Nasıl İşlemi Nasıl Yapılır ?

İbrahim DEMİRBİLEK' Alıntı:
Yeni motor hayırlı olsun Onur :thumbup:
İnşallah sıkıntısız sorunsuz atlatırsın rodajı ve kırımsız uçuşların olur :saygilar:

Teşekkür ederim İbrahim hocam. Bu dilekler tüm pilotlarımız için geçerli :)
 
Glow / Nitro Motorlarda Rodaj Nasıl İşlemi Nasıl Yapılır ?

Değerli bilgiler için tüm hocalarıma teşekkürler.Bir bidon(5 Litre) yakıtın sadece rodaj için harcandığını söylemişti bir arkadaşım.Acaba bu doğru mu? Yakıtı 2 bidon mu almalıyım? Yeni kurduğum modelin deposu 354cc.Benim hesabıma göre(eğer yanlış dönüşüm kullanmadıysam) 5 Litre yakıt ile 14 defa doluyor yakıt depom.Sizlerden öğrendiğim kadarıyla rodajın ilk aşaması yerde 2-3 depo, devamı havada yapılıyor.Rodajı yerde bitirdikten sonra havada kaç depo bitirmek gerekiyor rodajın tamamen bitmesi için? Yakıtı kaç bidon almam gerekiyor? Yardımlarınız için şimdiden teşekkürler. :)
 
Glow / Nitro Motorlarda Rodaj Nasıl İşlemi Nasıl Yapılır ?

Tamer Öztürk' Alıntı:
Değerli bilgiler için tüm hocalarıma teşekkürler.Bir bidon(5 Litre) yakıtın sadece rodaj için harcandığını söylemişti bir arkadaşım.Acaba bu doğru mu? Yakıtı 2 bidon mu almalıyım? Yeni kurduğum modelin deposu 354cc.Benim hesabıma göre(eğer yanlış dönüşüm kullanmadıysam) 5 Litre yakıt ile 14 defa doluyor yakıt depom.Sizlerden öğrendiğim kadarıyla rodajın ilk aşaması yerde 2-3 depo, devamı havada yapılıyor.Rodajı yerde bitirdikten sonra havada kaç depo bitirmek gerekiyor rodajın tamamen bitmesi için? Yakıtı kaç bidon almam gerekiyor? Yardımlarınız için şimdiden teşekkürler. :)

Rahat ol. Rodaj hayat boyu sürer. Şu an sen rodaj oluyorsun örneğin! :D
 
Glow / Nitro Motorlarda Rodaj Nasıl İşlemi Nasıl Yapılır ?

Sümer Yamaner' Alıntı:
Rahat ol. Rodaj hayat boyu sürer. Şu an sen rodaj oluyorsun örneğin! :D
Yaş büyüdükçe rolantide zengin kaldığımız için küçük iğneyi biraz kısıyoruz değil mi abi? ;D
 
Glow / Nitro Motorlarda Rodaj Nasıl İşlemi Nasıl Yapılır ?

Sümer Yamaner' Alıntı:
Artık kullandığın yakıta da bakar o... :D
Aaaa, Sümer abi buji de çok önemli.Burayı unuttunuz.Detayları atlamayalım lütfen! ;D
 
Glow / Nitro Motorlarda Rodaj Nasıl İşlemi Nasıl Yapılır ?

Merhaba

Benimde rodajla ile ilgili merak ettiğim bir konu vardı:

*Yüzde %5 nitro ile Yüzde %20 nitro arasında yapılan rodajda bir fark olurmu.(Yada fark etmezmi.

*Motorun yüksek hiz iğnesini zengin yönde cevirdiğimizde, moturun soguması Yüzde %5 nitrodami Yoksa %20 nitroda mi daha iyi olur.

*Motorun yuzde %5 yada Yuzde %20 nitro ile kullanılması. Performans haricinde motorum ömrunu etkilermi.

Not : daha önce sümer abiden aldıgım bilgiler sayesinde Saito 14 Fg (benzinli) rodajını yaptım.Rodajı yaperken edindiğim tecrübe saitonun orjınal buji ile motor tam gazda iken kesik kesik çalışıyordu.Düşük devirde de 15 sn sonunda motor stop ediyordu.(hobbykingden aldıgım muadili bir buji taktıgımda tüm detlerim bitti.)

Saito 82 FA rodaj yüzde %20 nitro yaptıktan sonra 4 litre bitinceye kadar uçtum.motorun performansı harikaydı..Sonra Yüzde %20 nitro bitince .%5 nitronun fiyatı daha uygun oldugu için onu kullanmaya başladım fakat sanki motor eskisinden çok ısınıyor gibi geldi.
 
Glow / Nitro Motorlarda Rodaj Nasıl İşlemi Nasıl Yapılır ?

tufanacay' Alıntı:
*Yüzde %5 nitro ile Yüzde %20 nitro arasında yapılan rodajda bir fark olurmu.(Yada fark etmezmi.
*Motorun yüksek hiz iğnesini zengin yönde cevirdiğimizde, moturun soguması Yüzde %5 nitrodami Yoksa %20 nitroda mi daha iyi olur.
*Motorun yuzde %5 yada Yuzde %20 nitro ile kullanılması. Performans haricinde motorum ömrunu etkilermi.

Saito 82 FA rodaj yüzde %20 nitro yaptıktan sonra 4 litre bitinceye kadar uçtum.motorun performansı harikaydı..Sonra Yüzde %20 nitro bitince .%5 nitronun fiyatı daha uygun oldugu için onu kullanmaya başladım fakat sanki motor eskisinden çok ısınıyor gibi geldi.

Rodajı sıfır ya da %5 nitro ile yapmak mantıklı olur. Motorun fazlaca ısınmasını önlemiş oluruz bu şekilde. Hem zaten rodajda abartılı bir güç elde etmemiz gerekmiyor değil mi?
Glow/nitro motorun soğuması metanoldendir. Metanol silindire emilip buharlaşırken ortamı soğutur. Ne kadar yüksek nitro oranı kullanılırsa motor o kadar fazla ısınacaktır.
Eğer 82FA fazlaca ısınıyorsa fakir kalmıştır. Aman dikkat...

Motor ömrüne gelince... Bir motordan ne kadar fazla performans alırsanız ömrü o kadar kısalacaktır. Bu standart mekanik bir kural.
 
Glow / Nitro Motorlarda Rodaj Nasıl İşlemi Nasıl Yapılır ?

Bir de benim merak ettiğim bazı konular var.Öğrendiğim kadarıyla yüksek hız vidasını(HSN) saat yönünde çevirdiğimizde iğneyi kapatmış oluyoruz, Saat yönünün tersine çevirdiğimizde açmış oluyoruz.İğneyi saat yönünde çevirince devir artıyor mu? Aynı şey düşük hız ayar vidası(LSN) için de geçerli mi? Düşük hız vidasını açmak için de mi saat yönünün tersine çeviriyoruz? Bir de motorun fakir ve zengin çalışma durumunu, fakir ve zengin çalıştığında ne gibi etkisi olduğunu açıklayabilirseniz çok memnun olurum.Bu konuda biraz cahilim ama inşallah öğreneceğim zamanla. :)
 
Glow / Nitro Motorlarda Rodaj Nasıl İşlemi Nasıl Yapılır ?

Tamer Öztürk' Alıntı:
Bir de benim merak ettiğim bazı konular var.Öğrendiğim kadarıyla yüksek hız vidasını(HSN) saat yönünde çevirdiğimizde iğneyi kapatmış oluyoruz, Saat yönünün tersine çevirdiğimizde açmış oluyoruz.İğneyi saat yönünde çevirince devir artıyor mu? Aynı şey düşük hız ayar vidası(LSN) için de geçerli mi? Düşük hız vidasını açmak için de mi saat yönünün tersine çeviriyoruz? Bir de motorun fakir ve zengin çalışma durumunu, fakir ve zengin çalıştığında ne gibi etkisi olduğunu açıklayabilirseniz çok memnun olurum.Bu konuda biraz cahilim ama inşallah öğreneceğim zamanla. :)

Big Bang'den başlayalım mı?! :p

İçten yanmalı motorlar iki temel ilkeye göre çalışırlar. Otto çevrimi ve Diesel çevrimi. Otto çevriminde (nitro ve benzinli motorlar bu şekilde çalışır) silindire tam birbirini karşılayacak oranda (aslında azıcık daha zengin) yakıt ve hava girer. Motorun gücü giren hava miktarı "dizginlenerek" (throttle) değiştirilir. Diesel çevriminde motora hava tam çekilir ve püskürtülen yakıt miktarı gücü belirler. Yani Diesel motor tam gaz dışında hep ideal karışım oranından fakir çalışır.
Sırası gelmişken bu "ideal" orana "stokiometrik oran" dediğimizi de hatırlayalım.

Bu ideal oran örneğin benzin için 15:1'dir. Yani 1 gram benzinin tam yanması için 15 gram hava gerekir. Metanolde ise oran 6.42 : 1'dir.

Bir motor en yüksek gücü ve verimi teorik olarak bu ideal oranda verir. En çok da bu oranda ısınır. Doğal olarak en fazla mekanik yüke de bu oranda maruz kalır. Silindir içinde ideal şartlar her zaman sağlanamayacağı için motorlar her zaman biraz daha zengin tarafta çalıştırılırlar. Bu şekilde hem güvenli çalışma sağlanır hem aşırı ısınma önlenir.

Gelelim iğnelere. Nitro motorlarda farklı karbüratörler olabilir. En sık kullanılan iki iğneli tiptir. Yani bir "büyük" bir de "küçük" iğne vardır. Airbleed denilen tipte yakıt değil karbüratöre yan kanaldan alınan hava ayarı yapılır. Düşünecek olursak airbleed vidasını saat yönünde sıkarsak havayı azaltır karışımı zenginleştiririz. Halbuki klasik çift iğneli karbüratörde saat yönünde kısmak yakıtı kısmak yani fakirleştirmek demektir. Ek olarak üç iğneli abuk sabuk karbüratörlere de rastlanabilir.

Klasik iki iğnelide bilmemiz gereken şey şudur: Tam gazda sadece büyük iğne etkilidir. Gazı kıstıkça küçük ve büyük iğne birlikte etki etmeye başlarlar. O nedenle iyi bir ayar için önce tam gazda büyük iğne ayarlanır. Nasıl? Önce üreticinin önerisine göre büyük iğne açılır. Genelde 2 tur uygundur. Motor çalıştırılıp tam gaza çıkılır ve kızdırıcı ayrılır. Yavaş yavaş kısılarak en yüksek devir bulunur. Bir tık daha kısınca motor stop etmeye meyledecektir. Sonra iğne iki üç tık zenginleştirilir. Bundaki amaçlar, hem yukarıda da anlatıldığı gibi ideal orandan azıcık zengin tarafta kalmak hem de depodaki yakıt seviyesi azalınca olacak basınç eksikliğini kompanse etmektir. Pompalı karbüratörlerde bu yapılmaz. En fazla tek tık zenginleştirilir.
Ancak büyük iğne tam ayarlandıktan sonra küçük iğneye geçilir. O da aynen büyük iğne gibi saat yönünde fakir ters yönde zengine ayarlanır. Küçük iğne ayarlanırken rölantiden tam gaza geçişteki davranışa bakılır. Motor hemen stop ediyorsa küçük iğne fakirdir. Öksürerek devirleniyor ya da stop ediyorsa zengindir. Rölantide uzun süre çalışırken devri düşmeye meylediyorsa bu sırada kızdırıcıyı takıp devrin arttığını görüyorsak yine sengindir deriz.

Motorları fakir çalıştırmanın en önemli etkisi aşırı ısınma sonucu mekanik arızaların ortaya çıkmasıdır. Örneğin piston gömleğe kaynayabilir... Ben dört zamanlı bir motorumda pistonun tamamen eriyerek yok olduğunu gördüm.
 
Glow / Nitro Motorlarda Rodaj Nasıl İşlemi Nasıl Yapılır ?

Sümer Yamaner' Alıntı:
....Ek olarak üç iğneli abuk sabuk karbüratörlere de rastlanabilir.

Sataşma var........ ;D
 
Glow / Nitro Motorlarda Rodaj Nasıl İşlemi Nasıl Yapılır ?

Tamer Öztürk' Alıntı:
Yoksa bu 3 iğne bizim bildiğimiz "Vantilatörler'de" mi bulunuyor? :lollol:

Düşün işte Tamercim basit bir vantilatörde bile 3 tane iğne var. :eek:f: Ama uçağa iki tanesi yetiyor, fazla bile geliyor. :lollol:

Kalkarken ON, inerken OFF yapılıyordu değil mi. ;D