"Çaylak" Trainer Başlangıç Modeli - RcKolik Edition

"Çaylak" Trainer Başlangıç Modeli - RcKolik Edition

Tamer Öztürk' Alıntı:
Bu arada aklıma gelmişken birkaç önemli konu hakkında bilginizi almak istiyorum.Çaylak modeli benim yapmış olduğum ilk ciddi model.Aslında ilk değil başka modelleri de yapmaya çalıştım belli bir yere kadar yapmıştım ama tamamen bitmemişti.Yapmış olduğum çaylağın sadece motoru değişmesi gerekiyor.İsterseniz soru cevap şeklinde gidelim.

1. Yükseliş dümenine çıta,karbon boru...vs hiçbir şekilde destekleme yapmadım.Sizce gerekli midir?
2. Control horn(yeke) bağlantısını kontrol yüzeylerine sıcak silikon ile yapıştırarak yaptım şimdilik sorun gözükmüyor ve sorunsuz çalışıyor.Bunun hakkında tavsiyeniz nedir sorun olur mu havada?
3. Yeke vidaları için hangi ebatta vida, aileron ve diğer kontrol yüzeyleri için hangi ebatta pushrod almam gerekiyor? Mümkünse link verebilir misiniz hobbyking den?

Bu arada ikinci mesajınızda vermiş olduğunuz motoru alacağım müsait bir zamanda.Montaj için gerekli vida ve pullar kısaca montaj için gerekli olan herşey hobbyking de varsa linkini paylaşabilir misiniz? Aldığımda eksik birşey olmaması için.Saygılar

Tamer merhaba, sorularını kendimce yanıtlamam gerekirse;

1. Yatay dengeleyiciyi, en azından bir çöp şişle bile olsa desteklemeni tavsiye ederim.
2. Daha önce sıcak silikonla hiç çalışmadım o sebeple sağlamlığı konusunda bir şey söyleyemeyeceğim. Ben yekeleri, servolarla birlikte gelen minik vidaları kullanarak sabitlemiştim.
3. Vida olarak tamamen elde ne varsa onu kullandım. Pushroad için ise, yine evdeki imkanları değerlendirdim. (Öyle her şeyi çöp diye atmayacaksın, her zaman bir işe yarar. :laugh: ) Kolayca bükülmeyen, basit bir tel parçası gayet işini görebilir. Yinede şu ürünü de kullanabilirsin, görsel açıdan güzel duruyor.


Motorun yanında montaj için gerekli aksesuar paketi geliyor, ayrıca pervane adaptörü de içinde mevcut. Ancak burun üstü düşüşlerde pervane adaptörü yamulabiliyor, yedek olsun dersen bunu da alabilirsin.


Tabii motor kabloları konnektörsüz olarak gelecek, konnektörleri kendin lehimlemen lazım, eğer elinde yoksa, bu da aklında bulunsun.


Kolay gelsin. :)
 
"Çaylak" Trainer Başlangıç Modeli - RcKolik Edition

Can Sismaneli' Alıntı:
Tamer merhaba, sorularını kendimce yanıtlamam gerekirse;

1. Yatay dengeleyiciyi, en azından bir çöp şişle bile olsa desteklemeni tavsiye ederim.
2. Daha önce sıcak silikonla hiç çalışmadım o sebeple sağlamlığı konusunda bir şey söyleyemeyeceğim. Ben yekeleri, servolarla birlikte gelen minik vidaları kullanarak sabitlemiştim.
3. Vida olarak tamamen elde ne varsa onu kullandım. Pushroad için ise, yine evdeki imkanları değerlendirdim. (Öyle her şeyi çöp diye atmayacaksın, her zaman bir işe yarar. :laugh: ) Kolayca bükülmeyen, basit bir tel parçası gayet işini görebilir. Yinede şu ürünü de kullanabilirsin, görsel açıdan güzel duruyor.


Motorun yanında montaj için gerekli aksesuar paketi geliyor, ayrıca pervane adaptörü de içinde mevcut. Ancak burun üstü düşüşlerde pervane adaptörü yamulabiliyor, yedek olsun dersen bunu da alabilirsin.


Tabii motor kabloları konnektörsüz olarak gelecek, konnektörleri kendin lehimlemen lazım, eğer elinde yoksa, bu da aklında bulunsun.


Kolay gelsin. :)
Çok teşekkürler Can abi.Motorla birlikte gelen aksesuarların içinde vidalar geliyor dediniz ama kaç tane? Hobbyking'den ürün linkine baktığımda sadece 4 vida gözüküyor o da motoru demir parçaya monte etmek için.Motoru uçağın gövdesine vidalamak için ekstra vida bulmamız gerekiyor yanılıyor muyum? En azından ürün sayfasında öyle görünüyor.Tamamen haklısınız bu konuda iğne parçası bile gün geliyor lazım oluyor.O nedenle evdeki garajın girişinde tel parçaları gördüm ve almıştım pushrod için kullanırım diye.İnşallah diğer parçaları da temin edebilirim bir şekilde.Saygılar
 
"Çaylak" Trainer Başlangıç Modeli - RcKolik Edition

Herkese merhaba, daha önce motora gaz verdiğimde gövdenin ön kısmında farkedilebilir derecede titreme oluyordu pervaneyi balanslayarak büyük oranda hallettim hemen hemen hiç titreme olmuyor diyebilirim.Bugün farkettim ki motor saat yönünde dönmesi gerekirken ters dönüyor meğer ilk denemede bu nedenle havalanmadı uçak :laugh: Doğrusu kontrol etmek hiç aklıma gelmedi.Bugün akşama doğru ikinci denemeyi yapacağım.Çok hızlı uçuş sağlayacağını zannetmiyorum ama sakin havada yavaş uçuş ile belki kullanabilirim bu halde ama emin değilim.Bir modelci abim bu motorun 1kg trainer modelini uçurduğunu söylemişti.Bugün deneyeceğim inşallah.Saygılar
 
"Çaylak" Trainer Başlangıç Modeli - RcKolik Edition

Tamer Öztürk' Alıntı:
Herkese merhaba, daha önce motora gaz verdiğimde gövdenin ön kısmında farkedilebilir derecede titreme oluyordu pervaneyi balanslayarak büyük oranda hallettim hemen hemen hiç titreme olmuyor diyebilirim.Bugün farkettim ki motor saat yönünde dönmesi gerekirken ters dönüyor meğer ilk denemede bu nedenle havalanmadı uçak :laugh: Doğrusu kontrol etmek hiç aklıma gelmedi.Bugün akşama doğru ikinci denemeyi yapacağım.Çok hızlı uçuş sağlayacağını zannetmiyorum ama sakin havada yavaş uçuş ile belki kullanabilirim bu halde ama emin değilim.Bir modelci abim bu motorun 1kg trainer modelini uçurduğunu söylemişti.Bugün deneyeceğim inşallah.Saygılar
Uçuş öncesi kumanda hareketlerini de kontrol etmeyi unutma Tamer [emoji6] Bu sefer sıkıntısız uçacaktır inşallah, hadi bakalım kırımsız uçuşlar şimdiden. :)
 
"Çaylak" Trainer Başlangıç Modeli - RcKolik Edition

ikinci denemeyi yaptım.Yanıma asistan olarak gelecek birisini bulamadığım için tek başıma gitmek zorunda kaldım.Uçak sol elimde kumandadan tam gaz verdim ve fırlattım el terlemesinden dolayı hızlı fırlatamadım, uçak burun üstü çakılmasın diye elevatör verdim az fazla vermiş olabilirim uçak sağa yattı toparlamaya çalıştım ama kurtaramadım burun üstü gitti.Bir pervane kırdım onun dışında birşey yok.O kadar emek ver, zor şartlarda topla uçağı,dünyanın parasını harca ama model gözünüzün önünde uçamayıp hasar alsın.Gerçekten çok moralim bozuldu.Motor değiştirene kadar sahaya çıkmama kararı aldım.Yardımcı olan herkese teşekkürler.İyi akşamlar
 
Eldeyken tam gaz vermeyin bence(tabi motor zayıfsa mecbur tam gaz ister) Yavaş yavaş gaz verin model elinizden hafifçe gitmek isteyince firlatin modeli sonra tam gaz açın. Pervaneye falan bir şey olacak olursa az ileride olsun tam gaz elinizde birşey olursa baya tehlike yaratır.
Uçak neden sağa yattı. Pervanenin tork roll etkisinden, ağırlık merkezinden veya kotrol yüzeylerinin düzgün olmamasından olmuş olabilir belki. Konuyu incelemedim pervane ölçülerini falan bilmiyorum. Yada o an elevator verirken heyecandan elevatoru düm düz aşağı indirmemişsinizdir sağa aileron vermişsinizdir.
Neyse sadece pervane kırılmış morel bozmaniza gerek yok bu hobide uçuşlar kadar kırımlarda yaşanıyor :)
 
Kadir kardeşim iyi akşamlar, o an ki heyecanla çok fazla birşey hatırlamıyorum ama anlatayım hatırladığım kadarıyla.Ağırlık merkezi, motor açısı ve kontrol yüzeylerinde problem yoktu.Elden atınca uçağın irtifası yere yakın diye ortalama yarım metre yukardeyken kalksın diye elevatör verdim sürati çok düştü toplasın diye burnu ezdim ama stall olup sağa yattı ve düştü.İşin ilginç tarafı bir modelci abimle konuştum biraz önce aynı motor ve uçak ile 900gr ağırlığındaki modeli yarım gazda uçurduğunu söyledi.Motorun cekisi zaten 7200rpm tam gazda 10x4.5 pervaneyle 770gr.Bence 900gr değildir ağırlığı zira gövdesi biraz daha kısa.Bu arada ilk modelim değil tek hatam atarken düzgün atamamam ve elevatörü biraz fazla vermiş olmam.Tabi motorun değişmesi şart.Saygilarimla
 
"Çaylak" Trainer Başlangıç Modeli - RcKolik Edition

Keşke yanında birisi olsaydı da o atsaydı. Anlatılanlardan anladığım, model elden yeteri kadar hız almadan çıkmış. Dolayısı ile aşağı doğru gitmiş ve kurtarmak için yükseliş verince hızı yetersiz olduğu için stall olmuş.

Elden atarken, model elden yere paralel veya burnu hafif yukarı doğru ve havada tutunabilecek hızda olmalı. Bunun için de motor tam gazda olmalı. İrtifa almak için hemen yükseliş vermek doğru bir davranış değil. Model yeterli hıza ulaştıktan sonra hafif elevatör vererek irtifa kazanmak gerekir.
 
"Çaylak" Trainer Başlangıç Modeli - RcKolik Edition

Omer Erkan' Alıntı:
Keşke yanında birisi olsaydı da o atsaydı. Anlatılanlardan anladığım, model elden yeteri kadar hız almadan çıkmış. Dolayısı ile aşağı doğru gitmiş ve kurtarmak için yükseliş verince hızı yetersiz olduğu için stall olmuş.

Elden atarken, model elden yere paralel veya burnu hafif yukarı doğru ve havada tutunabilecek hızda olmalı. Bunun için de motor tam gazda olmalı. İrtifa almak için hemen yükseliş vermek doğru bir davranış değil. Model yeterli hıza ulaştıktan sonra hafif elevatör vererek irtifa kazanmak gerekir.
Haklısınız Ömer bey dediğiniz gibi oldu.2 defa gittim denemeye birincisinde motorun dönüş yönü farklı olduğundan hata yaptım.İkinci denemede atarken yaptığım hatadan dolayı stall oldu.Her gitmemde zarara uğradım pervane kırarak.3 Tane 10x5 apc pervane var kullanılmamış açıkçası cesaret edemiyorum bu motorla.Çevremdeki modelcilerden farklı yorumlar alıyorum bu nedenle kafam karışıyor.Kullandığım motor a2212 13t 1000kv ve 3s 2200mah 35c lipo. Ağırlık yaptığı için iniş takımı da takamıyorum.Gidecek birini de bulamıyorum uçağı fırlatmak için.Benim anlamadığım bir nokta daha var.Bahsettiğim bu motor 150 watt diye biliyorum.Wing Tiger motoru da aynı güçte diye hatırlıyorum yaklaşık olarak.Aynı güçte ve ağırlıkları birbirlerine yakın olmalarına rağmen nasıl benim yaptığım modeli uçurmuyor.Gerçekten bilmiyorum motor mu yetersiz yoksa sorun bende mi? Daha önce yazmıştım bu motor 3s lipo ve 10x4.5 pervane ile 770gr çekiş veriyor.
 
Tamer, uçağının resimlerini bir koyarmısın? En azından resmini görürsek biraz daha farklı yorum yapma şansımız olabilir.

Tamer Öztürk' Alıntı:
...
Bugün farkettim ki motor saat yönünde dönmesi gerekirken ters dönüyor meğer ilk denemede bu nedenle havalanmadı uçak :laugh: Doğrusu kontrol etmek hiç aklıma gelmedi.
...

Kontrol etmek aklına gelmeliydi!...Yapabileceğin tüm kontrolları yerde yapmalısın. Herhalde motoru hiç çalıştırmadın. Yoksa havayı geriye değil öne doğru verdiğini görürdün. Bu mantık yürüterek farkına varılabilecek basit bir hata. Bu bana, hep söylediğimiz gibi, kontrol yüzeylerinin doğru yöne hareket edip etmediğini kontrol etmemiş olabileceğini de düşündürüyor.

Bir de, eğer solak değilsen, modeli sağ elinle atarsan daha kontrollu olarak elinden çıkarabilirsin. Unutmadan, tüm uçakların rüzgara karşı iniş ve kalkış yapmaları gerekir. Aksi takdirse yere göre hızı yüksek, ama havanın içindeki hızı yetersiz olacağından başarısız olur.
 
"Çaylak" Trainer Başlangıç Modeli - RcKolik Edition

Omer Erkan' Alıntı:
Tamer, uçağının resimlerini bir koyarmısın? En azından resmini görürsek biraz daha farklı yorum yapma şansımız olabilir.

Kontrol etmek aklına gelmeliydi!...Yapabileceğin tüm kontrolları yerde yapmalısın. Herhalde motoru hiç çalıştırmadın. Yoksa havayı geriye değil öne doğru verdiğini görürdün. Bu mantık yürüterek farkına varılabilecek basit bir hata. Bu bana, hep söylediğimiz gibi, kontrol yüzeylerinin doğru yöne hareket edip etmediğini kontrol etmemiş olabileceğini de düşündürüyor.

Bir de, eğer solak değilsen, modeli sağ elinle atarsan daha kontrollu olarak elinden çıkarabilirsin. Unutmadan, tüm uçakların rüzgara karşı iniş ve kalkış yapmaları gerekir. Aksi takdirse yere göre hızı yüksek, ama havanın içindeki hızı yetersiz olacağından başarısız olur.
Merhaba Ömer bey.Kontrol yüzeyleri doğru ve kasıntısız çalışıyordu.Ağırlık merkezinden motor açısına kadar normaldi.Doğrusu motor ve esc bağlantısını yaparken ilk ortadaki kabloyu bağlarım herzaman kenardaki kablolar esc ve motor için aynı olmak üzere siyah ve kırmızı idi.Siyahı siyaha ve kırmızıyı kırmızıya bağlayacak şekilde bağladıktan sonra doğru olduğunu düşündüm elektronik mantığıyla ve kontrol etmemiştim dönüş yönünü.Gövde uzunluğu 83cm, kanat açıklığı 140cm plana uyarak yaptım tüm ölçüleri.Hassas tartı bulamadığımdan ağırlığını ölçemedim.Açıkçası sahaya tekrar çıkmaya cesaret edemiyorum. :) Saygılar
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Motorla ilgili teknik bilgiler burada yazıyor.
 
Peki, yatay dengesi nasıl? Bir de burun üstü ve kanadın önünün açık olması paraşüt etkisi yapacaktır. Bu kadar açıklığa gerek yok. (Kapak göremedim de...) Bu modelin aerodinamik yapısına etki eder ve hızlanmamasına, dolayısı ile motorun yetersiz kalmasına neden olur. Motoru taşıyan kontraplak altındaki hava girişi ve kanadın hemen arkasına açacağın iki delik ESC ve pili soğutmak için yeterli olur. Resimlerden gördüğüm kadarı ile üzerindeki kaplamalar nedeni ile biraz ağır olmuş olabilir. Burun kısa ve kuyruk kısmı uzun ve servolar vs kuyruğa yakın yerleştirildiğinden kuyruğun ağır olabileceğini düşünüyorum. Kanadın en yüksek yerinden tutarak ağırlık merkezini tekrar kontrol etmeni öneririm.
 
"Çaylak" Trainer Başlangıç Modeli - RcKolik Edition

Omer Erkan' Alıntı:
Peki, yatay dengesi nasıl? Bir de burun üstü ve kanadın önünün açık olması paraşüt etkisi yapacaktır. Bu kadar açıklığa gerek yok. (Kapak göremedim de...) Bu modelin aerodinamik yapısına etki eder ve hızlanmamasına, dolayısı ile motorun yetersiz kalmasına neden olur. Motoru taşıyan kontraplak altındaki hava girişi ve kanadın hemen arkasına açacağın iki delik ESC ve pili soğutmak için yeterli olur. Resimlerden gördüğüm kadarı ile üzerindeki kaplamalar nedeni ile biraz ağır olmuş olabilir. Burun kısa ve kuyruk kısmı uzun ve servolar vs kuyruğa yakın yerleştirildiğinden kuyruğun ağır olabileceğini düşünüyorum. Kanadın en yüksek yerinden tutarak ağırlık merkezini tekrar kontrol etmeni öneririm.
Ömer bey tekrar merhaba, yatay dengesinde bir sorun göremedim.Daha önce kontrol ettiğimde dengede duruyordu.Burun ve kanat önünün açık olduğu yer için yine aynı malzemeden parçalar keserek orayı kapatacak şekilde kapak yaptım, fakat uçuşta takmamıştım iki uçuşta da evde unuttum heyecandan :) Kaplama yapmak için kırtasiyede satılan renkli koli bandı kullanmıştım muhakkak dediğiniz gibi ağırlık yapıyordur.Şuan için sökme şansım yok çünkü kullandığım bu malzeme depron malzemenin biraz değişik hali.Yani alt ve üst tarafı ince karton-kağıt gibi bir malzeme ile kaplanmış.Sökmeye kalkarsam deformasyon olacağından zarar verecektir.Uçağı tamamen plana sadık kalarak yapmaya çalıştım.Servo ve bağlantıların kuyruğa yakın olmasının nedeni elimde başka pushrod ve clevis in olmamasından dolayı.Bu uçağı FT Spitfire modelindeki malzemelerle yaptım, elimde başka malzeme olmadığı için olanları takmak zorundaydım.Benim şuana kadar yaptığım kontrollerde;

1. Kanat gövdeye takılıyken, gövdeden ortalama bir karıştan biraz az mesafede ve hücum kenarından 6cm geride elimle kaldırıp tuttuğumda uçak dengede duruyordu.Hücum kenarından firar kenarına olan mesafe 17.7cm.Liponun sabit durması için ve elimde cırt cırt yapışkan olmadığı için yuva yapıp ağırlık merkezini dengeleyecek şekilde buruna yerleştirdim.Liponun ölçüsünde yaptım ve olabildiğince küçük yapmaya çalıştım.Bu haliyle yerinden oynamıyor.Tam burunda iken lipo ağırlık merkezi anca kurtarıyor.

2. Motor milinden ve kuyruktan tuttuğumda uçak dengede duruyor.

3. Motor açıları sağa ve aşağı bakacak şekilde ayarlı.Bana göre göz kararı uygun diye düşünüyorum.

Rica etsem esc ve lipo soğutması için delikleri nereye açacağımı resimle gösterebilir misiniz? Bu haliyle uçak uçmaz mı diyorsunuz? Yoksa başka bir model mi yapmalıyım? Saygılar
 
Tamer Öztürk' Alıntı:
Ömer bey tekrar merhaba, yatay dengesinde bir sorun göremedim.Daha önce kontrol ettiğimde dengede duruyordu.Burun ve kanat önünün açık olduğu yer için yine aynı malzemeden parçalar keserek orayı kapatacak şekilde kapak yaptım, fakat uçuşta takmamıştım iki uçuşta da evde unuttum heyecandan :) Kaplama yapmak için kırtasiyede satılan renkli koli bandı kullanmıştım muhakkak dediğiniz gibi ağırlık yapıyordur.Şuan için sökme şansım yok çünkü kullandığım bu malzeme depron malzemenin biraz değişik hali.Yani alt ve üst tarafı ince karton-kağıt gibi bir malzeme ile kaplanmış.Sökmeye kalkarsam deformasyon olacağından zarar verecektir.Uçağı tamamen plana sadık kalarak yapmaya çalıştım.Servo ve bağlantıların kuyruğa yakın olmasının nedeni elimde başka pushrod ve clevis in olmamasından dolayı.Bu uçağı FT Spitfire modelindeki malzemelerle yaptım, elimde başka malzeme olmadığı için olanları takmak zorundaydım.Benim şuana kadar yaptığım kontrollerde;

1. Kanat gövdeye takılıyken, gövdeden ortalama bir karıştan biraz az mesafede ve hücum kenarından 6cm geride elimle kaldırıp tuttuğumda uçak dengede duruyordu.Hücum kenarından firar kenarına olan mesafe 17.7cm.Liponun sabit durması için ve elimde cırt cırt yapışkan olmadığı için yuva yapıp ağırlık merkezini dengeleyecek şekilde buruna yerleştirdim.Liponun ölçüsünde yaptım ve olabildiğince küçük yapmaya çalıştım.Bu haliyle yerinden oynamıyor.Tam burunda iken lipo ağırlık merkezi anca kurtarıyor.

2. Motor milinden ve kuyruktan tuttuğumda uçak dengede duruyor.

3. Motor açıları sağa ve aşağı bakacak şekilde ayarlı.Bana göre göz kararı uygun diye düşünüyorum.

Rica etsem esc ve lipo soğutması için delikleri nereye açacağımı resimle gösterebilir misiniz? Bu haliyle uçak uçmaz mı diyorsunuz? Yoksa başka bir model mi yapmalıyım? Saygılar

Peki, yalnızca kanadı ortasından tuttuğunda bir tarafa yatıyormu? Çünkü kuyruk dikmesinin üst ucundan tuttuğunda yüksek olduğu için yanıltabilir.

Hava çıkış delikleri kanadın altına gelen bir yerde, gövde yanlarına da olabilir. Zayıflatmasın yeter. Önemli olan içerde bir hava akımı olsun.

Daha önce depron kullandığını söylemiştin, oysa değil. Kullandığın malzeme zaten normal depronun iki katı ağırlığındadır. Üzerindeki kaplamalar da daha da artırmıştır. Öte yandan, kullandığın yapıştırıcı sıcak silikon sanırım. Görünüşe göre malzemeden de kaçmamışsın. Modelin görünüşü ağır olduğu izlenimini veriyor.

Motor açısı da sağa biraz fazla gibi görünüyor.

Kanadın hücum açısı ile yatay dengeleyici de aynı eksende olmalı. Öylemi bilmiyorum. Kanatta burulma varmı, bilmiyorum.

İnşaattaki küçük ama çok sayıdaki hata modelin uçmasına büyük oranda etki eder. Üzerine zayıf pilotaj da eklenince uçuş daha da zor hale gelir. Bence elindeki ile denemelere devam et.

Ama yeni yapacağın modelde yukarıdaki tavsiyeleri dikkate al.

Uzaktan söyleyebileceklerim bu kadar, başarılar.
 
Ömer abi çok güzel sorularınızı cevaplamış aklınızda soru kalmamıştır diye düşünüyorum.
Yukarda mesajınızda denemeye cesaret bulamiyorum demişsiniz, bence ilk fırsatta tekrar deneyin bu sefer Ömer abinin de dediği bütün kontrolleri yapın öyle uçuş denemesi yapın. Zaten model uçmamış uçasıya kadar deneyin alanda (pervane kırılmadığı sürece ve ekipmanlara zarar gelmediği sürece deneyin)