İniş takımı ayrıca Black Horse firmasınca satılıyor.
Sitesinde her ne kadar "semi scale" yazılmışsa da, gördüğüm kadarıyla model "stand off scale". Ayrıntı eklemeyi düşünüyor musunuz? Pilot, kokpit, panel çizgileri, perçinler gibi.
Anca dönebildim Levent Bey kusura bakmayın. Bu ara sağlık sorunları başımızda, şükür malum konu değil; ama düzeni bozdu valla
Neyse, yavaş yavaş toparlanıyoruz
Modelin iniş takımı pantolonlarını Black Horse'dan almayı hiç aklıma bile getirmedim. Doların şu halinde çok gereksiz bir masraf olur. Ama hatırlatma için çok teşekkür ederim tabii
Onları bir şekilde hallederim dedim ve işler şu an için bir yola girdi. Sağ olsun Evren Bey de konuya el attı. Profesyonel destek alıyorum sayesinde
Fırsat bulduğunda pantolonların çizimini yapıp bana yollayacak; ben çizimleri Malatya'da Metin Hoca'ya götüreceğim ve baskısını alacağız. Modeli yeni toplamış olan Mersin ekibinden arkadaşlar da parçanın boyutları hakkında bizi bilgilendirdi. Hiç acelesi olmaksızın, çalışmalar sessiz ve derinden sürmekte
Gelişmeleri buradan paylaşacağım tabi...
Modelin "ölçekli" diye sınıflandırmak ne kadar doğru olur? Bence yeterince scale
Yani şöyle bir baktığınızda, "evet bu bir Stuka" diyorsunuz. Fakat bazı hatlarını dikkatlice gözlemlediğinizde, uçağın gerçeği ile arasında farklılıklar olduğunu görebiliyorsunuz. Burada maksat elbette modelin daha kolay uçurulması ve bu sebeple bazı değişiklikler yapılmış. Mesela gerçeğinin gövde hattı, kuyruğa doğru daha narin (ince) bir yapısı var. Ya da gerçek uçakta kanat uçları (dikey eksende) daha incelerek sonlanıyor. Yedek yakıt tanklarının boyutlandırılması, tekerleklerin ölçeği... Daha iyi bir gözlemci, daha bir çok ayrıntıyı ekleyebilir... Ama konu içinde de tartışıldığı gibi "ölçekli bir model, %100 ölçekli bir model olamıyor." Sizin de malumunuz üzre, ne kadar benzerse o kadar başarılı saymamız en makul yol. Sözün kısası, o kadar fazla deşmediğimiz müddetçe, model yeterince tatmin edici bir performans veriyor. Sorduğunuz ayrıntılar için birkaç fotoğraf çektim onları paylaşayım:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Öncelikle pilotumuz görev bölgesinde değil!
Muhtemelen şu anda başka bir uçağın kokpitinde emekliliğe gün sayıyor ve ait olduğu uçağın özlemiyle yanıyordur
Gösterge panosunun pozisyonu orjinaline benziyor (dikine duruyor); ama paneldeki enstrümanlar gerçekçi olmaktan çok uzak. Firma "en azından boş göndermeyelim" diyerek, eldeki hazır yapıştırmalardan birini yollamış. Ben ilerde buralarda bir çalışma yapmadıkça, kokpit bölümü ayrıntılardan uzak kalacak. El atmayı düşündüğüm bölgelerden biri burası, fakat hiç sırası değil. Yapmam gereken daha öncelikli işler var...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Kanopinin arkadan görüntüsüne baktığımızda, nişancının da yerinde yeller estiğini fark ediyoruz. Savaşın stresine dayanamamış olsa gerek, kaçmış ve penceresi bomboş kalmış. Kaçarken üstüne üstlük MG 17 makineli tüfeğini de yanında götürmüş!
"Bit pazarında mı satacan? Kendin gidiyorsun bari makinalıyı bana bıraksaydın!" diyesim geliyor ama nafile. Nişancı konusuna bakıcaz ama, makinalı genel görüntüde büyük bir eksiklik. Yani nişancı olmasa da öncelikle bu eksiği gidermeyi düşünüyorum. Modelin hakkını çok da yemeyeyim, aman ha
Mesela kanatların şekli ve zamanına göre "devrim" seviyesinde bir icat olan flap sistemleri bence çok güzel modellenmiş. Görüntü olarak aynı izlenimi veriyor. Görüntü olarak demek zorundayım, gerçeği ile mekaniği aynı değil. Gerçek Ju-87'nin flap sistemi çok daha karmaşık bir hareket sistemine sahip (ki onu aynen modellemek, seri üretim bir uçak için imkansıza yakın) Modeldekiler genelde model uçaklarda bildiğimiz mantıkta çalışıyor:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Kanatlarda, hareketli 3'er tane kanatçık var. Bunlardan içte kalan ikisi flap, dışta olan ise eleron. Her biri ayrı birer servo ile hareket ediyor. Modeli toplayan, eleronlarda HITEC HS485 HB kullanmış. Flaplarda ise Corona ds-339 MG "mini" servo kullanmış. Bu servoların mini olması ilginç geldi bana ama teknik verileri uygun görünüyor. Elimde uygun HITEC servolarım var, standart servoya çeviririm icabında. Bakalım ustalar bu konuda ne diyecek... Fotoğrafta görünmeyen, gövde altında bir de bomba var. Onu yerine yapıştırmayacağım, çünkü taşınırken, ya da atölyede sürekli kırılıyor böyle eklentiler. Sök-tak basit bir sistem uydurmak niyetindeyim.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Gövde içine erişim alttaki kapaktan sağlanıyor. Bu model PHOENIX MODEL tarafından da üretilmiş. Seri numaralarına kadar hemen hemen her şeyi aynı; ama onda kokpit camının ön tarafı üstten sökülüp takılabiliyor. Keşke bunda da öyle olsaydı dediğim bir özellik. İçeride gaz, yön ve yükseliş servolarını görüyoruz. Gaz için yine Corona ds-339 MG mini servo kullanılmış. Gücü kuvveti yerinde, bu açıdan bana makul göründü. Rudder için Turnigy 620Hs diye bir servo (hiç tanımıyorum),elevatörde -eleronlardaki gibi- HS485 HB kullanılmış. Sisteme henüz elektrik vermedim. Servoların durumunu iyice bir kontrol edeceğim ve markaların farklılığını, servoların özelliklerinin yeterliğini bir düşüneceğim. İşte kurulumu kendin yapmamanın getirdiği şeyler bunlar, ama kısmet ne diyelim. Yoksa en başından bunları düşünür, şimdi uğraşmazdım. Ama neyse
Son olarak panel çizgileri ve perçinler ve diğer ayrıntılardan kısaca bahsedeyim:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Panel çizgileri, modelin polyester kaplaması üzerinde baskı olarak gösterilmiş. Perçin detayları da öyle. Dolayısı ile 2 boyutlu ve çok da belirgin değil. Ama dediğim gibi seri üretim bir uçak bu. Fabrikada, Taiwan'lı köle-işçilerin Aykut Suavi Usta'nın yaptığı gibi beyaz tutkal ile tek tek perçinleri işaretlediğini düşünmek bile mümkün değil
Uçağı daha iyi tanıyan bir göz inceleyecek olsa çizgilerin-perçinlerin yerlerinin de doğru olmadığı ortaya çıkacaktır eminim. Ama hakkını da yememeyim, gerek rengi, gerek kamuflajı gayet güzel. Kaplamanın kalitesi de şimdiye kadar sahip olduklarım içierisinde en iyisi. Senelerce rafta yatmasına rağmen sadece birkaç yerinde -o da küçücük- kabarmalar var. Hallederiz, kolay iş. Son resimde kanadın ucunda gördüğümüz kanat topu detaylandırması da ilk el atmayı düşündüğüm işlerden birisi. Sanırsın, son çatışma çok çetin geçmiş, namlu ısınmış ve rüzgar direnciyle geriye doğru kıvrılmış
Bu haliyle yeni bir çatışmaya girmek mümkün değil. Aslında görüntü gerçekçi de değil, bakıcezz
Çenem düşmüş
Sabırla okuyanlara, model için gelen tüm temennilere teşekkür ederim. Ama Levent Abimiz sorunca cevap vermemek olmazdı. Ayrıca zaten gördüğünüz gibi, bu arkadaşın -annemin demesiyle- "sevindirikliği" kolay kolay geçecek gibi değil. Daha bu konu dahilinde çoook başınızı ağrıtacağım orası kesin
Cümleten sağlıklı kalın, iyi günler