Black Horse Ju-87 Stuka

M. Ozan ÖZALTUNOĞLU

Çalışkan Uye
Katılım
31 May 2018
Mesajlar
505
Tepkime puanı
1,293
Yaş
47
Konum
Sivas
İlgi Alanı
Uçak
Sevgili dostlar,
Hepimizin malumu, 2020 hayırsız-uğursuz bir yıl olarak geçip gitti :embarras: Böylece küçük mutluluklarımızın kıymeti daha bir artmış oldu. Şükretmenin felsefesini yaptığımız şu zamanlarda herkese küçük de olsa mutluluklar diler; kendi adıma, bu yıl modelcilikle ilgili yaşadığım en güzel gelişmeyi sizlerle paylaşmak isterim.:saygilar:
Yılın son büyük yatırımını, hayatımın en özel uçağına yaptım. İkinci el de olsa, kurulumunu ben yapmamış olsam da neyse... Hatta hiç umurumda değil :D Sonunda benim bir Stuka'm var ya gerisi teferruat:hoppa::halay::hoppa:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Modelim, Black Horse marka. Kazasız-kırımsız olması, hatta sadece ilk uçuşunu yapıp rafa kaldırılmış olması, 2. el bir uçak olarak en avantajlı yönü. Benzinli motor-egzost, pervane(ler) ve servolar dahil hemen hemen hiç eksiği yok. Aslında -tek diyebileceğim- eksikliği uçağı tanıyanlar hemen fark etmiştir: tekerlek pantolonları... Bir şekilde halledilecek, kaçarı yok! Devasa tekerlek pantolonları, bu uçağın alamet-i farikalarından biridir malum... Ayrıca pervaneyi 3 palli olarak değiştirmek de planlarım arasında ( gerçeği 3 palli, bu haliyle biraz sası:)). Kullanıcı kitabının linkini de ekliyorum:


Model şu aşamada, bana henüz birkaç beden büyük:) Boyut olarak, pilotaj olarak... Ve en çok da benzin motoru konusunda tecrübem olmaması...O sebeple, hiç acele etmeye niyetim yok şimdilik. Her şey yolunda giderse, önümüzdeki sene, sezon sonuna doğru uçurmayı planlıyorum. Hatta o zamana kadar, araya başka bir savaş uçağı almak, onun üzerinde pilotajımı geliştirmek ve bu modeli daha az riske etmek gibi düşüncelerim var. Bakıcaz artık, ölü sezonda vakit çok:D

Uçak ile birlikte konu başlığında belirttiğim motor geldi, JBA 15G 2 zamanlı benzin motoru. Kendisi şu arkadaş:


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Önce bildiklerimi -ki çok az bilgi edinebildim- aktarayım: JBA nitro motor konusunda uzmanlaşmış bir Çin firması. Daha sonraları benzin motorları, özellikle de küçük boyutlu benzin motorları üzerine çalışmışlar. NGH motorlardan bir tık düşük kalitede ama "iş görür" şeklinde yorumlar duydum. Firma bir şekilde, (ABD) Evolotion motorları ile ilişkili, ama tam çözemedim. Hava kanallarının şekli tamamen aynı. JBA 15Gnin kullanıcı kitabını araştırdığımda, benim motorun aynı görünümünde, ama üzerinde Evolotion markası bulunan şu kitapçıkla karşılaştım:

Yine bildiğim kadarıyla, ayar konusunda uğraştıran bir motor imiş. Fakat bunun, 20cc. nin altındaki benzin motorlarında çoğu zaman karşılaşılan bir problem olduğunu duydum... Hele de benzin konusunda böyle acemi iken... Tırstım, ürktüm... Bu duygular hiç hoşuma gitmedi:lol:
Şimdiii... gelelim muammalara... Özetle "bu motoru nasıl bilirsiniz?" :lollol:
- Modele uygun bir motor mu? İlk uçuşunu yapmış ama ben görmedim tabi... (Uçağın uçuş ağırlığı 5 kg, kılavuzunda tavsiye edilen 120'lik 2 zamanlı)
-Elimde kutusunda beklemekte olan DLE 20 ra benzin motorum var. JBA'yı indirip, onu bu uçağa yüklemek nasıl bir fikir? Büyük (fazla güçlü) gelir mi? Aslında JBA sorunsuz çalışıyorsa onunla devam etmekte sakınca yok tabi, ama motor rodajdan sonra 4 yıl yatmış. Bunun etkisi ne olur?
-Bana geldiğinde üzerinde 15X8 pervane vardı. Eski sahibi sağ olsun 15X8 ve 15X6 yedek de göndermiş. Linkini attığım kılavuzda 14X6 en iyi pervane olarak belirtilmiş. 13X6 ile 15X6 arası tercih yapılabileceğini belirtmiş. 15X8'in adı geçmiyor:rolleyes: Bir de: bu motora en uygun 3 palli boyut (DLA 20 için de) nedir?

Görüldüğü üzre bu arkadaş çok heyecanlı, yazdıkça yazıyor:lol: Ama gerçekten çok heyecan verici bir durum benim için. Eve geleli 2-3 hafta oluyor; ama modeli her gördüğümde sırıtmama engel olamıyorum;D
Sabırla okuyan-ilgilenen herkese teşekkür ederim:saygilar:
 
Hayırlı olsun. Çok güzel bir model! JBA motorlarına karşı da nedensiz bir aşkım var.
Motorla ilgili tabii ki uzun uzun test yapmalısın ucmadan önce. Ben bir problemle karsılaşacagını düşünmüyorum. Karbürator içindeki diyaframlar sağlamsa iyi çalışmaması için bir sebep yok.
Dle20 ile 15.5x8 pervane kullanıyorum. 5kg'lik uçağıma muhteşem bir güç sağlıyor. Aşırı olmadıktan sonra fazladan güç iyidir.
 
Hayırlı olsun. Çok güzel bir uçak.
Bunun ideal motoru 120'lik 4 zamanlı bir motor.
Ben hiçbir zaman bir JBA sever olmadım. Hele ki küçük boyutlu benzinlisinin yakınından bile geçmem. Öte yandan DLE20 de çok büyük bu boyutta bir uçağa. Yine de eldeki iki motor dışında seçenek yoksa DLE düşünülebilir. Tabii yerine sığacaksa.
Önce üzerindeki motor çalıştırılıp uzunca bir yer testi yapılabilir.
Üç pal pervane eşdeğer iki pal pervaneden daha verimsiz çalışacak. Ancak büyük motor ve pervanenin ground clearance sorunu olursa düşünülmeli.
Bu arada, DLE20'lerde sık rastlanan bir ateşleme zamanlama sorunu var. Eğer öyle bir sorun olursa, ateşleme sensörünün konumunu değiştirip standart bir RCEXL ateşleme modülüne geçiyoruz. Küçük bir not olarak kenarda dursun.
 
Model tam sizlik, harika! Güle güle kullanın, kırımsız keyifli uçuşları olsun.

Motor konusunda okurken ciddi soru işaretleri oluştu kafamda. Benim hiçbir zaman bir JBA motorum olmadı ama olanlardan izlediim kadarıyla, günün çoğunluğunu yerde ayar yapmakla geçiriyorlardı. Tabi sözüm nitro motorlar için. Model benim olsa ben de Sümer Abinin tavsiye ettiği gibi bu motoru söküp direk 120 dört zamanlı (yani gerçek!) bir motor takardım. Zaten uçurmak için aceleniz yok gördüğüm kadarıyla, eğer böyle bir motor için bekleme şansı varsa bence bu modele en çok yakışan yol bu olur. Ha yeni bir motor edinmek seçenekler arasında yoksa o zaman ben de kesinlikle DLE20 derim.

Tekerlek paçalıkları olmazsa olmaz. Kafanızda ne var acaba öğrenmek isterim :)


Sizce bu konu daha güzel bir başlığı haketmiyor mu? :saygilar:


Kesinlikle hemfikirim! :thumbup:
 
Hayırlı olsun. Çok güzel bir uçak.
Bunun ideal motoru 120'lik 4 zamanlı bir motor.
Ben hiçbir zaman bir JBA sever olmadım. Hele ki küçük boyutlu benzinlisinin yakınından bile geçmem. Öte yandan DLE20 de çok büyük bu boyutta bir uçağa. Yine de eldeki iki motor dışında seçenek yoksa DLE düşünülebilir. Tabii yerine sığacaksa.
Önce üzerindeki motor çalıştırılıp uzunca bir yer testi yapılabilir.
Üç pal pervane eşdeğer iki pal pervaneden daha verimsiz çalışacak. Ancak büyük motor ve pervanenin ground clearance sorunu olursa düşünülmeli.
Bu arada, DLE20'lerde sık rastlanan bir ateşleme zamanlama sorunu var. Eğer öyle bir sorun olursa, ateşleme sensörünün konumunu değiştirip standart bir RCEXL ateşleme modülüne geçiyoruz. Küçük bir not olarak kenarda dursun.
Sümer abi şimdi bu farklı motor alternatifleri arasında seçim yapmak benim hep kafamı karıştırıyor. Şimdiye kadar kendimce şu şekilde matık yürütüyordum; bence motor seçimi uçağın ağırlık merkezini olması gereken yere getirecek şekilde olmalı. Yani mesela ne burna ne de kuyruğa ek ağırlık gerekmeyecek şekilde bir motor seçilmeli. Bu uçak için konuşursak üretici 1.20lik 4 zamanlı nitro motor tavsiye etmiş girip bir saito 1.20 4 zamanlı motorun ağırlığına baktım. egzos dahil 982 gram diyor. DLE 20 ise ateşleme falan her şey dahil 820 gram yazıyor. yani benim mantığıma göre küçük bile denebilir :lol:
Tabi bir de motorların ürettikleri güç var. 1.20 kübik inç 19.5 cc gibi bir hacme denk geliyor. nitro yakıtlı 4 zamanlı bir motor aynı hacimde benzinli bir motora göre daha mı güçlüdür yoksa daha mı zayıftır o konuda bilgim maalesef yok. Ama sanki sadece sayılara bakarak dle 20 120lik bir 4 zamanlı motor yerine rahatlıla kullanılabilir gibi geldi bana. tabi bunlar benim olanca tecrübesizliğimle ürettiğim fikirler. Ne derece doğru nerelerde yanlışlar var bir yorum yapabilirsen çok sevinirim abi:saygilar:
 
Sevgili dostlar,
Hepimizin malumu, 2020 hayırsız-uğursuz bir yıl olarak geçip gitti :embarras: Böylece küçük mutluluklarımızın kıymeti daha bir artmış oldu. Şükretmenin felsefesini yaptığımız şu zamanlarda herkese küçük de olsa mutluluklar diler; kendi adıma, bu yıl modelcilikle ilgili yaşadığım en güzel gelişmeyi sizlerle paylaşmak isterim.:saygilar:
Yılın son büyük yatırımını, hayatımın en özel uçağına yaptım. İkinci el de olsa, kurulumunu ben yapmamış olsam da neyse... Hatta hiç umurumda değil :D Sonunda benim bir Stuka'm var ya gerisi teferruat:hoppa::halay::hoppa:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Modelim, Black Horse marka. Kazasız-kırımsız olması, hatta sadece ilk uçuşunu yapıp rafa kaldırılmış olması, 2. el bir uçak olarak en avantajlı yönü. Benzinli motor-egzost, pervane(ler) ve servolar dahil hemen hemen hiç eksiği yok. Aslında -tek diyebileceğim- eksikliği uçağı tanıyanlar hemen fark etmiştir: tekerlek pantolonları... Bir şekilde halledilecek, kaçarı yok! Devasa tekerlek pantolonları, bu uçağın alamet-i farikalarından biridir malum... Ayrıca pervaneyi 3 palli olarak değiştirmek de planlarım arasında ( gerçeği 3 palli, bu haliyle biraz sası:)). Kullanıcı kitabının linkini de ekliyorum:


Model şu aşamada, bana henüz birkaç beden büyük:) Boyut olarak, pilotaj olarak... Ve en çok da benzin motoru konusunda tecrübem olmaması...O sebeple, hiç acele etmeye niyetim yok şimdilik. Her şey yolunda giderse, önümüzdeki sene, sezon sonuna doğru uçurmayı planlıyorum. Hatta o zamana kadar, araya başka bir savaş uçağı almak, onun üzerinde pilotajımı geliştirmek ve bu modeli daha az riske etmek gibi düşüncelerim var. Bakıcaz artık, ölü sezonda vakit çok:D

Uçak ile birlikte konu başlığında belirttiğim motor geldi, JBA 15G 2 zamanlı benzin motoru. Kendisi şu arkadaş:


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Önce bildiklerimi -ki çok az bilgi edinebildim- aktarayım: JBA nitro motor konusunda uzmanlaşmış bir Çin firması. Daha sonraları benzin motorları, özellikle de küçük boyutlu benzin motorları üzerine çalışmışlar. NGH motorlardan bir tık düşük kalitede ama "iş görür" şeklinde yorumlar duydum. Firma bir şekilde, (ABD) Evolotion motorları ile ilişkili, ama tam çözemedim. Hava kanallarının şekli tamamen aynı. JBA 15Gnin kullanıcı kitabını araştırdığımda, benim motorun aynı görünümünde, ama üzerinde Evolotion markası bulunan şu kitapçıkla karşılaştım:

Yine bildiğim kadarıyla, ayar konusunda uğraştıran bir motor imiş. Fakat bunun, 20cc. nin altındaki benzin motorlarında çoğu zaman karşılaşılan bir problem olduğunu duydum... Hele de benzin konusunda böyle acemi iken... Tırstım, ürktüm... Bu duygular hiç hoşuma gitmedi:lol:
Şimdiii... gelelim muammalara... Özetle "bu motoru nasıl bilirsiniz?" :lollol:
- Modele uygun bir motor mu? İlk uçuşunu yapmış ama ben görmedim tabi... (Uçağın uçuş ağırlığı 5 kg, kılavuzunda tavsiye edilen 120'lik 2 zamanlı)
-Elimde kutusunda beklemekte olan DLE 20 ra benzin motorum var. JBA'yı indirip, onu bu uçağa yüklemek nasıl bir fikir? Büyük (fazla güçlü) gelir mi? Aslında JBA sorunsuz çalışıyorsa onunla devam etmekte sakınca yok tabi, ama motor rodajdan sonra 4 yıl yatmış. Bunun etkisi ne olur?
-Bana geldiğinde üzerinde 15X8 pervane vardı. Eski sahibi sağ olsun 15X8 ve 15X6 yedek de göndermiş. Linkini attığım kılavuzda 14X6 en iyi pervane olarak belirtilmiş. 13X6 ile 15X6 arası tercih yapılabileceğini belirtmiş. 15X8'in adı geçmiyor:rolleyes: Bir de: bu motora en uygun 3 palli boyut (DLA 20 için de) nedir?

Görüldüğü üzre bu arkadaş çok heyecanlı, yazdıkça yazıyor:lol: Ama gerçekten çok heyecan verici bir durum benim için. Eve geleli 2-3 hafta oluyor; ama modeli her gördüğümde sırıtmama engel olamıyorum;D
Sabırla okuyan-ilgilenen herkese teşekkür ederim:saygilar:
Model gerçekten çok güzel. Stuka benim de beğendiğim bir uçak kazasız kırımsız güle güle uçurun :)
 
Sizce bu konu daha güzel bir başlığı haketmiyor mu? :saygilar:
Teşekkür ederim. Öncelikle motora odaklanmış durumdayım şu an. Onla ilgili bilgi edinmek için böyle açtım. Modeli sahaya sürdüğüm zaman, uçağa özel bir başlıkla başka bir konu açmak zaten aklımda%p Başlığı da malum zaten: Ju-87 Stuka :heartxf: Anaaam yazması bile heyecanlandırdı:saygilar:
JBA motorlarına karşı da nedensiz bir aşkım var.
Bu sözler ilaç gibi geldi valla, teşekkür ederim:) Ben de umutluyum motorun sorunsuz çalışacağı konusunda. Rafta uzun süre beklemiş olması diyaframları kuruttu, bozdu ise, bu da doğal bir durum ve çözümü var elbette. DLE konusu şimdilik B planım. Oradan yürürsem elbette ki gelişmeleri paylaşacağım. Çok teşekkür ederim:saygilar:
Hayırlı olsun. Çok güzel bir uçak.
Bunun ideal motoru 120'lik 4 zamanlı bir motor.
Ben hiçbir zaman bir JBA sever olmadım. Hele ki küçük boyutlu benzinlisinin yakınından bile geçmem. Öte yandan DLE20 de çok büyük bu boyutta bir uçağa. Yine de eldeki iki motor dışında seçenek yoksa DLE düşünülebilir. Tabii yerine sığacaksa.
Önce üzerindeki motor çalıştırılıp uzunca bir yer testi yapılabilir.
Üç pal pervane eşdeğer iki pal pervaneden daha verimsiz çalışacak. Ancak büyük motor ve pervanenin ground clearance sorunu olursa düşünülmeli.
Bu arada, DLE20'lerde sık rastlanan bir ateşleme zamanlama sorunu var. Eğer öyle bir sorun olursa, ateşleme sensörünün konumunu değiştirip standart bir RCEXL ateşleme modülüne geçiyoruz. Küçük bir not olarak kenarda dursun.
Size de teşekkür çok ederim hocam.:saygilar: Konunun içerisinde yanlış bilgi vermişim motor boyutu konusunda, gözünüzden kaçmamış:laugh: Doğru... 120'lik 2 zamanlı demişim, 4 zamanlı tavsiye edilen.%p Elimde yok böyle bir motor şu an. Ama Fabrika tavsiyelerine uymak adına, böyle bir motor edinme yoluna da gidilebilir. Bir araştırayım bakalım....
DLE nin sığacağı kadar alan var. Koca kafalı bir uçak olduğu için, motor kaputunun içi JBA varken baya boş kalmış. Sadece Egzost çıkışı için bir değişiklik ister, o da sorun değil. Dediğim gibi o, B planı... Şimdilik C planı yok ama bakıcaz:) Ateşleme konusundaki notlar alındı%p
"3 pal konusunda ısrar etmeye gerek yok" mu diyorsunuz yani:D Pal sayısının artması verimi düşürür, bunu biliyordum. Ama bu, tam anlamıyla kafamda oturtamadığım bir konu. Kendime sorunca "uçakların orijinallerinde neden çok pal tercih ediliyor ki?" sorusunu cevaplayamıyorum mesela. P51 Mustang 3 değil; 4 pal çeviriyor malum:rolleyes: Ama tabi ki verimsiz bir uçak değil ortaya çıkan... Kısaca bilgilendirir misiniz bu konuda?
 
uçakların orijinallerinde neden çok pal tercih ediliyor ki?" sorusunu cevaplayamıyorum mesela. P51 Mustang 3 değil; 4 pal çeviriyor malum:rolleyes: Ama tabi ki verimsiz bir uçak değil ortaya çıkan... Kısaca bilgilendirir misiniz bu konuda?

Çok kısaca, pervanenin yere çarpmaması için diyebiliriz :) Bir noktadan sonra iniş takımlarını uzatmak daha fazla sorun getiriyor, onun yerine pal sayısını arttırmak toplamda daha avantajlı oluyor. Hatta Corsair uçağının kanatlarında olan aynı Stukadaki gibi ters martı yapısı iniş takımını uzatmadan pervaneyi yere çarpmamasını sağlamayı amaçlamaktaydı :)
 
Model tam sizlik, harika! Güle güle kullanın, kırımsız keyifli uçuşları olsun.
Çok teşekkür ederim. Bir uçağı saplantılı bir aşkla sevmek... anladınız siz onu;) Hatta bunu aramızda sizden iyi anlayan biri olmasa gerek:)
Benim hiçbir zaman bir JBA motorum olmadı ama olanlardan izlediim kadarıyla, günün çoğunluğunu yerde ayar yapmakla geçiriyorlardı. Tabi sözüm nitro motorlar için. Model benim olsa ben de Sümer Abinin tavsiye ettiği gibi bu motoru söküp direk 120 dört zamanlı (yani gerçek!) bir motor takardım.
Ama onlar nitroymuş işte! Bu benzinli yapmaz öyle;D Bu durumda, B planına (DLE20), veya henüz masaya bile serilmemiş olan C planına (120'lik4z) doğru bir akış var düşüncelerimde... Deniz Bey'in JBA için söylediklerini de bir kenara bırakmıyorum elbette...
Tekerlek paçalıkları olmazsa olmaz. Kafanızda ne var acaba öğrenmek isterim :)
Kafamda direkt olarak şu vardı aynen aktarayım: "Evren Bey'in -nispeten- boş bir anını yakalayayım da, özel mesajdan sorup bir tavsiyesini alayım..." Yeminle;D;D:lol: Hazır burda lafını açmış olduk söyleyeyim: Şöyle bir avantajım var, aynı uçaktan (aynı marka) Mersin'de bir abimiz topladı geçenlerde. Dolayısı ile paçalıkların şekli ve boyutu ile ilgili oradan bilgi alabilirim. Hatta o taraflara doğru bir seyahat yapıp kalıbını almak üzere bir çalışma yapabilirim. Balsa kullanarak, kesip-biçme, yontma-zımpara falan... icabında böyle ilkel bir yöntemi bile göze almış durumdayım. O pantolonlar giydirilecek!
Kesinlikle hemfikirim! :thumbup:
Anlaşıldı, Ali Haydar kardeşim mevzuyu önden görmüş sağ olsun... Konu başlığı uygun bir şekilde değişmeli. Hatta ben yazarken fark ettim ki sevgili adminimiz konuya el atmış bile:)
Model gerçekten çok güzel. Stuka benim de beğendiğim bir uçak kazasız kırımsız güle güle uçurun :)
Çok teşekkür ederim:saygilar:
 
Anlaşıldı, Ali Haydar kardeşim mevzuyu önden görmüş sağ olsun... Konu başlığı uygun bir şekilde değişmeli. Hatta ben yazarken fark ettim ki sevgili adminimiz konuya el atmış bile:)
Aynen öyle, dayanamadım ve başlığı değiştim :laugh:;D

Bu arada model çok yakışıklı maşallah. Hayırlı uğurlu olsun, kırımsız şekilde bolca uçmak nasip olsun inşallah :thumbup:
 
Sabahtan beri limanlar arasında gelgiti kovalamaktan adam gibi oturup yazamadım bu güzel konuya :) Sonunda fırsat oldu oturdum bilgisayar karşısına...

Çok teşekkür ederim. Bir uçağı saplantılı bir aşkla sevmek... anladınız siz onu;) Hatta bunu aramızda sizden iyi anlayan biri olmasa gerek:)

Çok iyi anlıyorum tabii ki :) :saygilar:


"3 pal konusunda ısrar etmeye gerek yok" mu diyorsunuz yani:D

Bu mevzu "scale" dünyasında çok konuşulur :) Temel olarak iki görüş vardır, bir grup "uçuş pervanesinin" scale olmasının hiçbir anlamı yoktur der, diğeri de yok arkadaş uçuş yapılan pervane de illa scale olmalıdır der :)

Teknik olarak, özellikle içten yanmalı bir motordan bahsediyorsak, hatta ve hatta bu makina 2 zamanlı olan vızıltı zımbırtısı ise, zaten scale görünecek bir pervane takmak imkansız gibi birşeydir. Çaplar kurtarmaz. Gerçek uçaklardaki redüksüyonlu aktarmaların, kallavi torklar ve güçler üreten 4 zamanlı V-bilmemkaç motorların çevirdiği koca koca pervanelere bizim tek silindir model motorlarının (bakın motor diyorum, yani 4 zamanlılardan bahsediyorum :D ) yetişmesi imkansızdır. Burada redüksiyonlu motorlar istisnadırlar. O yüzden, kaç palli olursa olsun modele takabileceğiniz uçuş pervanesi zaten "cücük" gibi görünmek belasından kurtaramaz. Hele hele pal sayısını arttırınca çap da küçüleceği için pervane iyice "cücükleşecek". Elinizdeki Stuka üzerinden basit bir hesap yapalım. Modelin ölçeği yaklaşık 7.2, gerçeğin pervanesi 3.5 metre çapındaydı, bu da model ölçeğinde 486 mm yapar, yani 19". Bu pervaneyi de anca 35cc lik bir benzinli gürültü makinasıyla çevirebilirsiniz. Burada alternatifleri konuştuğumuz motorlar taş çatlasa 15-16" pervane çevirebiliyorlar... Dahası motor çalışırken kaç palli olduğunu görmemize de imkan yok...
Yani teknik olarak bakarsak ilk gruptaki insanların iddiaları doğru aslında. Bu nedenle de bu fikri savunanlar modellerinde bir adet "uçuş pervanesi" bir adet de "statik pervane" kullanıyorlar. Model yerdeyken statik "scale" pervaneyi takıyorlar, böylece model gerçeği gibi görünüyor, ama uçuş vakti geldiğinde ellerindeki motordan en yüksek verimi alacakları pervaneleri kullanıyorlar, bunlar da 2 palli oluyor haliyle.

İkinci görüşü savunan insanlar ise, daha pratik kaygılardadırlar, "statik pervane için ayrı uçuş pervanesi için ayrı vakit mi harcayacağım!" varsın çapı tutmasın, pal sayısı tutsun benim gözüm için yeterlidir derler. Ve eğer daha verimsiz olmasına rağmen, o çok palli pervane ile model tatminkar bir şekilde uçuyorsa bu yeterli gelir. Burada sizin de kendiniz için ne istediğinize karar vermeniz gerekli :) statik pervane yapıp değiştirmekle uğraşırım derseniz uçuş için daha verimli iki palli pervane kullanabilirsiniz. Öte yandan, 3 palli olsun benim olsun, yeterince güzel de uçuyor derseniz 3 palliyle de devam edersiniz. Yarışmaya girmediğiniz sürece kimsenin birşey demeye hakkı yoktur :thumbup:


Kafamda direkt olarak şu vardı aynen aktarayım: "Evren Bey'in -nispeten- boş bir anını yakalayayım da, özel mesajdan sorup bir tavsiyesini alayım..." Yeminle;D;D:lol: Hazır burda lafını açmış olduk söyleyeyim: Şöyle bir avantajım var, aynı uçaktan (aynı marka) Mersin'de bir abimiz topladı geçenlerde. Dolayısı ile paçalıkların şekli ve boyutu ile ilgili oradan bilgi alabilirim. Hatta o taraflara doğru bir seyahat yapıp kalıbını almak üzere bir çalışma yapabilirim. Balsa kullanarak, kesip-biçme, yontma-zımpara falan... icabında böyle ilkel bir yöntemi bile göze almış durumdayım. O pantolonlar giydirilecek!

:) Benim sorma amacım da zaten acaba bir yardımım dokunabilir mi bu konuda idi... Ama önce sizin bariz bir planınız olup olmadığını duymak istedim :)
Elde ölçü alınabilecek başka bir örnek olması faydalı tabi. Ama teee Sivastan Mersin'e gitmeye değer mi onu bilemedim :D Tabi başka amaçlarla zaten gidilecekse güzel bahane olur. Öte yandan o abimiz fotoğraf ve ölçü yollarsa bile birşeyler yapılabilir bence, sonuçta kanat ve iniş takımları elinizde, bu meretler de onların üzerine giydirilecekler. Benim yardım olarak aklıma gelen şey buradan en azından 3D baskıyla basılabilecek şekilde bir kalıp tasarımı yapmaktı. Elimde ölçüler ve bazı fotoğraflar olursa bunu yapmam mümkün. Hatta tasarımı yaptıktan sonra baskıyı ve üretimi yapmak da çok fazla iş değil. Tabi o paçalar size ne zaman ne şekilde ulaştırılır orası muallak. Ama kalıp tasarımının ulaştırılması bir epostaya bakar :) Eğer her durumda kalıp alıp kendiniz o kalıplarda üretmek gibi bir fikri göze almışlığınız var ise bu bir seçenek olabilir sanki...

Ben stukaya stuka demem iniş takımları böyle çıplak ise :D



Aynen öyle, dayanamadım ve başlığı değiştim :laugh:;D

Bence bu konuda o ismi lazım olmayan vızıltılı zımbırtının isminin geçmesi de lazım değil :lollol:;D:lol:
 
Aha, iste! Bolca laf var ama netice yok! O kafar uzun yazıyı oku, hızlı gittiğin için anlamadığın yeri başa al, bir daha oku, sonra "en iyisini gene sen bilirsin" lafını koy ve bırak...
Yakıştı mı şimdi?... cık cık cık :coolxf:

Sevgili Ozan kardeşim: sen boş kaldıkça paçalıklar icin kafa patlat. Enerjini ve paranı ona harca.
Pervanenin doğru görünmesi mi önemli? Uçağın güvenli ve keyifli uçması mi? Elinde hazır uçağa takılmış bir motor var. Önce o motoru incele, araştır sonra da önce bir çalıştır. Bolca test yap. Tatmin olmazsan imkanlarını zorlarsın.

Deliye uyma sen. Adam bizim gibi normal modelcilerin arasında kalırsa başına gelecekleri bildiği icin yurtdışına kaçti. :rolleyes:

Baksana adam boş kaldıkça limanlar arasında gel git kovalıyor....
 
Sümer abi şimdi bu farklı motor alternatifleri arasında seçim yapmak benim hep kafamı karıştırıyor. Şimdiye kadar kendimce şu şekilde matık yürütüyordum; bence motor seçimi uçağın ağırlık merkezini olması gereken yere getirecek şekilde olmalı. Yani mesela ne burna ne de kuyruğa ek ağırlık gerekmeyecek şekilde bir motor seçilmeli. Bu uçak için konuşursak üretici 1.20lik 4 zamanlı nitro motor tavsiye etmiş girip bir saito 1.20 4 zamanlı motorun ağırlığına baktım. egzos dahil 982 gram diyor. DLE 20 ise ateşleme falan her şey dahil 820 gram yazıyor. yani benim mantığıma göre küçük bile denebilir :lol:
Tabi bir de motorların ürettikleri güç var. 1.20 kübik inç 19.5 cc gibi bir hacme denk geliyor. nitro yakıtlı 4 zamanlı bir motor aynı hacimde benzinli bir motora göre daha mı güçlüdür yoksa daha mı zayıftır o konuda bilgim maalesef yok. Ama sanki sadece sayılara bakarak dle 20 120lik bir 4 zamanlı motor yerine rahatlıla kullanılabilir gibi geldi bana. tabi bunlar benim olanca tecrübesizliğimle ürettiğim fikirler. Ne derece doğru nerelerde yanlışlar var bir yorum yapabilirsen çok sevinirim abi:saygilar:
Öncelikle ağırlık merkezine göre motor seçimi diye bir uygulama pek yok. Örneğin senelerce önce topladığım Sea Fury. Uçağı üretici 40 - 50 cc olarak tanımlamış. Ben de 55 cc motor tercih etmiştim. Buruna yanlış hatırlamıyorsam 1350 gram gibi bir demir takmak zorunda kalmıştım ağırlık merkezini tutturabilmek için. Eğer motor seçimini ağırlık merkezine göre yapsaydım herhalde 250 cc falan bir motor gerekirdi ki bu hiç de gerçekçi ve mantıklı olmazdı.
Gelelim güç konusuna... Genelde aynı hacimdeki bir nitro motorun benzinli motordan daha fazla güç üreteceği iddia edilir. Bence bunun pek bir bilimsel dayanağı yok. Haa ufak tefek farklılıklar olabilir ama...
Sonuçta bu motor silindirin içindeki yakıtın hava ile karıştırılıp yakılması esasına göre çalışıyor. Burada yanma sırasında karbon ve hidrojen atomları arasındaki bağ açılıp karbon ile oksijen arasında bağ oluşuyor ki bu reaksiyon ekzotermik bir reaksiyon. Ne kadar enerji oluşacağını belirleyen en önemli faktör ise silindirdeki oksijen miktarı. Nitro ve benzinlide aynı hacime aynı miktarda oksijen girdiği için oluşacak güç ciddi bir şekilde fark etmemeli. Haa burada işin içine nitromethan giriyor ve nitro motor lehine bir güç artığı oluşturabiliyor.
Burada hesap kitaptan çok deneyim ön plana çıkıyor.
Örnek...
Seagull Sea Fury uçağım vardı. Yaklaşık 175 cm kanadı olan ve üretici tanımıyla dört zamanlı 120'lik motorlar için tasarlanmıştı. Yaklaşık 5.5 kg civarındaydı. Dört zamanlı 130 motorla mükemmel uçuyordu. Aynı uçağı DLE 20 ile de uçurdum. Gereksiz bir güç artışı oluştu. Özellikle scale uçaklarda abartılı güç işin keyfini kaçırıyor.
Hangar 9 1/4 Piper Cub var. Önceleri dört zamanlı 120'lik nitro motorla uçuyordu. Sonra az daha güçlü olur umuduyla DLE20 taktım. Neredeyse hiçbir şey değişmedi. Çünkü uçağın dragı o kadar fazla ki ne motor takarsan tak hızlanamıyor.
Günümüz Türkiye'sinde işin içine başka faktörler de giriyor. Özellikle de yakıtın bulunabilirliği ve maliyeti. Bu açıdan bakıldığında benzinli motorlar açık ara öndeler. Çünkü ülkede benzin ve iki zamanlı motor yağı artık bulunamıyorsa zaten uçak uçurmaktan daha ciddi sorunlarımız var demektir. Ama nitro yakıtı bulamamak, bulunca da alamamak pekala mümkün.
Diğer yandan bu uçağı uçurmanın keyfini artıracak en önemli faktör dört zamanlı motorun sesi. Ehh o zaman keseyi iyice zorlayıp dört zamanlı bir benzinli motor alıyoruz demektir!!! :yuppi:
 
Son düzenleme:
"3 pal konusunda ısrar etmeye gerek yok" mu diyorsunuz yani:D Pal sayısının artması verimi düşürür, bunu biliyordum. Ama bu, tam anlamıyla kafamda oturtamadığım bir konu. Kendime sorunca "uçakların orijinallerinde neden çok pal tercih ediliyor ki?" sorusunu cevaplayamıyorum mesela. P51 Mustang 3 değil; 4 pal çeviriyor malum:rolleyes: Ama tabi ki verimsiz bir uçak değil ortaya çıkan... Kısaca bilgilendirir misiniz bu konuda?
İdeal pervane tek pallidir. Çünkü palin türbülansına gireceği başka paller yoktur.
Pratikte ise ideal pervanemiz iki pallidir. Büyük abilerimizin çok palli olmasının sebebi Evren'in dediği "gorund clearance" konusu tabii. Ama büyük pervane model pervanesi kadar hassas değil verim kaybı konusunda. Bu da tamamen boyut ve devir sayısıyla alakalı.
Bir Cessna 172'nin pervanesi kalkışta tam gazda 2700 devir civarında döner. Normal seyir sırasında 2100 devirle falan döner. Pervane çapını ve pallerin merkezleri arasındaki mesafeyi bir düşünelim... Sonra bizim tam gazda 7000 devir dönen pervanemizin pal merkez noktaları arasındaki yayın uzunluğunu düşünelim. Bizde bir palin diğerinin türbülansına girme olasılığı çok daha yüksek. Pal sayısı arttıkça yaylar kısalacağı için bu türbülansa girme olayı çok daha belirginleşecek. Dolayısıyla pervanenin etkinliği azalacak.
Dönerken kaç pal olduğu anlaşılamayan bir pervanenin çok palli yapılması ancak abartılı bir scale takıntısı durumunda düşünülebilir ama ARF uçakların scale olma oranı düşünülürse pervaneye takılmamak gerektiği anlaşılacaktır.