Benzinli Motorlarda Rodaj Nasıl İşlemi Nasıl Yapılmalı

kadir35

Çalışkan Uye
Katılım
18 Eyl 2013
Mesajlar
520
Tepkime puanı
314
Yaş
41
Yeni aldığım "DLE 60 Twin" benzinli motorumda rodaj yapmam gerekiyor. Rodaj işini biraz anlatır mısınız, sağlıklı verimli olması için nasıl yapmalıyım ?

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Kadir Bey güle güle kullanın. Rodaj için önerim mümkünse eski bir uçak üzerinde, olmazsa titreşim emici birtakım önlemlerle sehpada yapmanız. Bu boyuttaki motorları eğer sehpaya rijid olarak monte ederseniz rodaj sırasında motor bloğuna zarar verebilirsiniz.
 
Kadir Türkyılmaz' Alıntı:
Tşk ederim Mesut bey şu rodaj işini biraz ablatırmısınız sağlıklı verimli olması için nasıl yapmalıyım

DLE lerde rodaj 30/1 oranında oluyor ben bunun için 3 litre benzini birdefada alıp 2T motorlar için iki zamanlı motor yağı katıyorum zaten olması gereken bu , normal uçuş için 40/1 yada 50/1 tavsiye ediliyor ben 35/1 denedim performansı düşük geldi 40/1 de motor tam performanslı çalışıyor

yağ olarak rodaj için Castrol 2T Sentetik öneririm (sarı şişeli) , bu ya size uzun süre yeter, bitincede bulamıyorsanız normal uçuş için 2T mineral (kırmızı şişeli) kullanılır ben kullanıyorum


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Bu sarı şişe olandan ben iki kutu aldım sürekli onu kullansam performansı çok mu etkiler ?

40/1 demeniz 1lt 40 gram oluyor değil mi ?
 
Kadir bey sehpada yaparsanız eğer Sümer abinin dikkat çektiği noktada titreşim sönümlendirme için mounta şunlardan takabilirsiniz :)





Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Şimdi sipariş geçsem kimbilir ne zaman gelir geçenlerde kurumda vardı aldım fakat pek güven vermedi açıkcası sağlam birşey yaptırmalıyım
Rodaj işleminden bahsedermisiniz biraz benzinli rodajı hiç yapmadım
 
sarı olanı sürekli kullanmanız daha iyi tabiki varsa kullanın biz bulamıyoruz ancak netten sıpariş verebiliyoruz dükkanlarda yok benim baktıklarımda

pardon yanlış yamışım bu aradas hemen düzelttim üst mesajımdada 30/1 rodaj - 40/1 ise normal uçuş

30/1 oranında yağ ekleyin demem 3 litreye 133 gram yağ katmalısınız
 
Rodaj için az yapılanımı olmuyor mu o şekilde
 
Benim bildiğim Mesut'un söylediğinin tam tersi. Rodajda mineral yağ sonrasında sentetik yağ şeklinde. Performansa falan takılmayın. Yağı o kadar abartmayın. Yeter ki yağsız çalıştırmayın.
Yağ oranı hacim/hacim olarak ifade ediliyor. Yani 40:1 dediğinizde 40 litre benzine bir litre yağ demek oluyor. Demek ki 4 litre benzine 100 mL yağ ya da 1 litre benzine 25 mL yağ. Eczanelerden 50 mL enjektörler alıp yağı ölçmek için kullanabilirsiniz.
 
Peki rodaj esnası nasıl yapılmalı yani devirlendirme rolanti vs
 
Benzinli motor rodajı için birçok şehir efsanesi var. Rodajın temel ilkelerini hatırlarsak doğruları bulabiliriz. Rodajın amacı sürtünen metal yüzeylerin birbirine alıştırılması ve mikroskopik pürüzlerin giderilmesi. Doğal olarak metalürjik kalitenin üst düzeyde olduğu OS ya da 3W gibi motorlarda bu iş daha kolay oluyor ve kısa sürüyor. DLE de metalürjik olarak hiç fena bir marka değil bana göre.
Rodaj sırasında hep sandığımız gibi sadece piston ile silindir (ya da gömlek) arasında bir uyum oluşturmuyoruz. Örneğin piston krank bağlantısı, rulmanlar vs gibi tüm hareketli ve temas eden metal yüzeylerin rodajını yapıyoruz.
Rodajda hayati önem taşıyan iki nokta var. Birincisi çok iyi yağlanma (ki o nedenle rodajda daha fazla yağ kullanıyoruz). İkincisi yüksek sıcaklıktan kaçınma. Daha az önem taşıyan nokta da motorun fazla yüklenmemesi. Yani uygun pervaneler içinden en küçüklerinden birinin seçilmesi.
Ben olsam...
- 25-30:1 gibi bir yağ oranı kullanırdım.
- İğnelerin üreticinin önerdiği başlangıç konumlarında olup olmadığını kontrol ederdim. (Birileri oynamış olabilir).
- İlk litreyi 4000 devrin altında kalarak kendi halinde çalıştırarak bitirirdim.
- Sonraki litreyi 4000 devri geçmeden ama sürekli farklı gaz konumlarında bitirirdim.
- Sonra iğneleri ayarlardım. Benzinli motorlarda iğne ayarı çok önemli ve glowa göre farklıdır. İsterseniz ondan da söz ederim sonra.
- Sonra motorun gaz yemesini kontrol eder, rodaja havada devam ederdim.

Havada rodajın çok büyük avantajları var. Birincisi motor çok iyi soğur yani sıcaklık sorunu yaşanmaz. İkincisi pervane hava akımı nedeniyle rahatlayacağı için motor fazla yüklenmez. Havada rodaj yapacaksanız sadece anlık (kalkış, pas geçiş gibi) tam gaz kullanın.
 
Abi Internet'ten en birkaç video izledim ordan yola çıktım abi inşallah beceririm rodajı iyi birşey olur rodaj bitti diye ne zaman diyebiliriz yani örnek olarak 10 depo yaptın mı tamam gibi
 
Valla bu sorunun yanıtı yok. :) Bana göre iki litre sonrası havada rodaj başladığında bitmiştir.
Motorların uzun ömürlü olması gibi bir takıntım yok. Kullandığım süre içinde beni yarı yolda bırakmasın yeter. O nedenle rodaja gerektiğinden çok önem verenlerden değilim.
 
Sümer Yamaner' Alıntı:
- Sonra iğneleri ayarlardım. Benzinli motorlarda iğne ayarı çok önemli ve glowa göre farklıdır. İsterseniz ondan da söz ederim sonra.
Sümer abi, bu kısım özellikle dikkatimi çekti. Rica etsem biraz daha açabilir misin :)
 
Benzinli Motorlarda Rodaj Nasıl İşlemi Nasıl Yapılmalı

Tabii ki.
Öncelikle benzili motorlarda büyük çoğunluk Walbro ya da çakma Walbro karbüratör kullanılıyor. Ama bazı garip tipler yok değil. Örneğin Saito'nun ilk serilerindeki abuk karbüratörler gibi. Saito bile kılavuzunda o aletin nasıl ayarlanacağını adam gibi yazamamıştı. :)
Walbro karbüratörler için birkaç temel kural var. Bunları bilirsek ayar çok kolay.
Önce nitro karbüratörlerimizi hatırlayalım. Bu bize fikir verecektir. Nitro karbüratörlerde bildiğiniz gibi yaklaşık % 75 ile % 100 gaz arasında sadece büyük iğne etkilidir. O nedenle önce tam gaza çıkar büyük iğneyi ayarlarız. % 75 gazın altında ise hem büyük hem küçük iğne etkilidir. Büyük iğneyi doğru ayarlamışsak küçük iğneyi de doğru ayarlayabiliriz genelde.
Walbro karbüratörlerde ise tam tersi söz konusu. Küçük iğne sadece rölantiye yakın bölgede tek başına etkili, diğer konumlarda her iki iğne de etkili.

Dikkat ederseniz ilk baktığımız şey hangi iğnenin hangi pozisyonda TEK BAŞINA etkili olduğu. Nitroda bunun yanıtı tam gazda büyük iğne. Walbro'da bunun yanıtı rölantiye yakın konumda küçük iğne.

Demek ki Walbro'da ilk ayarlanacak iğne küçük iğne ya da düşük hız iğnesi. Ama bunu yapmadan önce her iki iğne da başlangıç konumuna alınmalı. Çünkü ne yazık ki Walbro karbüratörde aslında küçük iğne hiçbir zaman tam yetkili değil ve her durumda büyük iğneden etkileniyor.

Ne yapacağız?

- Kipatçığa bakıp her iki iğnenin de önerilen başlangıç konumlarına ayarlanmasını sağlayacağız. Genelde 1 tam 1/4 - 1 tam 3/4 arası oluyor. Yine de motordan motora değiştiği için kılavuza bakmak iyi olur.
- Motoru çalıştırıp orta bir devirde bir dakika ısıtacağız.
- Rölantiye çekip bir iki tık gaz açacağız. Bazı motorlarda karbüratör iğnelerinin konumu motor çalışırken ayara izin vermez. O nedenle bu bir iki tık çok önemli çünkü hep aynı konumu bilmemiz gerek. Yani ayarlar sırasında motoru durduracaksak bir sonraki kontrolde gaz kolu pozisyonumuzun ne olduğunu tam olarak bilmeliyiz. Önce bunun ayrıntısını anlatayım. İki tık gaz açtınız ve beklediniz. Motorun devrini ölçüp kaydettiniz. Motoru stop edin ve düşük hız iğnesini saat kadranına göre beş dakika kısın. Motoru tekrar çalıştırıp iki tık gaz açıp devri ölçün ve not edin. Bu şekilde adım adım en yüksek devri bulun.
Eğer iğne konumları motor çalışırken ayara izin veriyorsa iş daha kolay. Motoru çalıştırın bir iki tık gaz açın ve düşük hız iğnesini çok yavaş olarak kısmaya başlayın. Maksimum devri bulduğunuz noktadan beş dakika zenginde bırakın.

- Artık düşük hız iğnemiz tamam. Şimdi tam gaza çıkıyoruz. Takometre yardımı ile yüksek hız iğnesini en yüksek devire ayarlayıp beş on dakika arası zenginleştiriyoruz.

- Ayarımız tamam.

- Artık gaz geçişlerini kontrol edebiliriz. Özellikle tam gazdayken aniden gaz kesişi kontrol etmenizi öneririm. Çünkü bu, Walbro karbüratörlerin yumuşak karnıdır. İyi ayarlı değilse tam gazdan ani gaz kestiğinizde stop eder. Öyle bir durum varsa ben her iki iğneyi de milimetrik olarak açmayı öneriyorum.

Birkaç noktayı daha paylaşayım. Benzinli motorlar ateşleme ile çalıştıkları için zenginliği nitro motorlara oranla daha iyi tolere ederler. Nitro motorda metanolün buharlaşması sırasında oluşan soğuma bujiyi söndürür ve bu da stoplara neden olabilir. Halbuki benzinli motorlarda buji sırılsıklam olmadığı sürece ateşleme sağlanacaktır. O nedenle karbüratör ayarlarınızda sorun varsa öncelikle fakir kalmış olduğunu düşünebilirsiniz çoğu zaman.