Balsa Trainer Nitro Model Tamiri

Birde acaba burasını 24cmlik kısımı kesip temizleyip 2 parça sağ ve sol olarak yeni parçalar yapıştırmayı düşünüyorum. Orasına bir sürü lifli bant koyduğu hald



Şu sıralar çok benzer bir tamirat ile uğraşıyorum. Yaptığım tam olarak bu. Yeni bir parça kesip hallediyorum.
 
  • Beğen
Tepkiler: Ali Haydar GÖK
...
2 için şunu sormak istiyorum. Henüz kopmamış ve bende izi belli olsun diye çok az gerdirdim. Bunu kopartmadan kalın Japon içine gider mi? Kopartıp sağlam bir şekilde tekrar yapmak daha mı iyi olur?
3ü de hallettim.
İçimde eskisinden daha güzel ve sağlam olacak gibi bir his var :D İnşallah hislerim kuvvetlidir :D

Kalın CApon da dahta tarafından emilir. Arayı birazcık açıp içine sızmasını sağlamak iyi olur.
 
İlk tamiratımı hatırlıyorum da. :laugh:

Tamiratlardan sonra genellikle (özelliklede acemiyken) eskisinden çok daha sağlam ve eskisinden çok çok daha ağır bir modelin olur. :rolleyes:

Taş gibi sağlam olsun diye uğraşırsın çünkü. Sonuç olarakta taş gibi sağlam olan modelin taş gibi uçar. :lollol:

Ben ilk kez tamirat yaptığımda kırımdan önce rahatlıkla loop atabilen modelim tamirattan sonra artık loop atamıyordu mesela. :eek:

Ağırlık mevzusuna dikkat. :)
Abi bu uçak zaten hemen stall oluyor. Biraz daha ağır olursa artık nasıl indiririm bilmiyorum :D Hala simde uğraşıp iniş çalışmadım. Ama Sümer abinin anlattığı inişe bir alışır ve güzel yapabilirsem o zaman çok sorunum olmaz diye umuyorum. Bu arada burun kısmına biraz ağırlık gerekiyordu zaten. O yüzden şuan biraz artım var :D

Tamamdır Deniz abi. Çok teşekkür ederim tavsiyeler için. Sonucu ne olacak bilmiyorum ama şuan için gayet keyifli gidiyor herşey :D
 
  • Beğen
Tepkiler: Deniz Tanrıverdi
İlk tamiratımı hatırlıyorum da. :laugh:

Tamiratlardan sonra genellikle (özelliklede acemiyken) eskisinden çok daha sağlam ve eskisinden çok çok daha ağır bir modelin olur. :rolleyes:

Taş gibi sağlam olsun diye uğraşırsın çünkü. Sonuç olarakta taş gibi sağlam olan modelin taş gibi uçar. :lollol:

Ben ilk kez tamirat yaptığımda kırımdan önce rahatlıkla loop atabilen modelim tamirattan sonra artık loop atamıyordu mesela. :eek:

Ağırlık mevzusuna dikkat. :) Epoksi ve kontraplak gereklilik halinde ve yeteri kadar kullanılması gereken en kritik malzemelerdir bana göre. ;)

Aradaki farkı gördüğün zaman inan bana balsayı çok seveceksin ve bir lütuf olarak göreceksin. :)

Genelde öyle derler, doğru da olabilir belki. Ana ben bir kez 5'e bölünmüş bir uçağımı tamir ettiğimde fazladan bir kaç adet de karıştırıcı çubuk kullandığım halde ağırlık farkı yok kadar azdı. Sanırım epoksi-capon farkı bu...
 
Bende bir tartayım madem tamire başlamadan. Tamir sonrası ne kadar ağırlık artacak merak ettim :D 50g aşmamak için uğraşacağım :evil:
 
  • Beğen
Tepkiler: Türker Akgün
Bu aralar üst üste tamirle uğraşınca bağımlısı oldum yeminle. Sağlam uçakları bile tamir edesim var:D Doğal olarak dayanamadım ben de nacizane bir-iki ekleme yapayım dedim...
Gövde tamiri için aynen düşündüğün gibi.

Gövde Yan : Bir tarafın sağlam ve eksiksiz olması büyük avantaj ( gerçi olmasa da bir çaresi bulunurdu da). Oradan kalıbı alınıp karşı tarafa uygulanacak. Kalıbı alırken ve kontrplağı keserken simetrinin hangi tarafında olduğunu takip etmeyi unutmamalısın. Hayır, bir şey olmaz yeniden yaparsın da zaman kaybettirir, moral bozdurur:) Bir de bu parçayı dikişli bir şekilde kesersen daha sağlam bir yapı olur. Birbirine geçen girintiler sayesinde daha az yapıştırıcı ile daha sağlam bir yüzey elde edersin. Burada kast ettiğim şey, yapışma işini sadece yapıştırıcının kimyasının gücüne bırakmamak. Düz kesim iki parçayı, gövde içinden destekleyerek de sağlam bir sonuç alınır; tercih meselesi.
Gövde Alt : Alttaki o balsa kalıntılarını direk sök. Çok çirkin! Bir kere bu uçak "cillop gibi" olacak%p Ayrıca...Fotoda tam göremiyorum ama gövde yarılarını, alttan sadece bu parça ile birleştirmişler sanki? Aslında bu bölümde, bir (ya da bir kaç) kiriş olması gerekirdi. Malum, uçakların gövdesi çerçeveler üzerine gerlen bir kaplamadan ibaret biliyorsun. Burada yapıyı güçsüzleştiren bir durum var... Uygun balsa çıtalar ve 1 mm. kaplama kullanarak burası gayet güzel yenilenebilir.
Gövde Ön : Ecnebinin "firewall" dediği; benim de Türkçeleştirmekte zorlandığım zorlandığım "yerde"dikkatli olmalısın. Burada belli bir açı vermek gerekiyor falan... Okumuşsundur biliyorsundur belki; okumadıysan çalışman gereken ödevin var;) Bu parça sadece motorun (ve çekişin) yükünü taşımıyor; gövdenin uç kısmının bir arada ve sağlam olmasını sağlıyor. Onun için firewal üzerinde, her kenarının ortasında gövdeye giren çıkıntılar olmalı. 90 derece kesilmiş üçgen destek parçaları bu bölümde de kullaılmalı. Motor açısı, pozisyonu, gaz telinin çıkacağı yer önceden hesaplanmalı...

Kanat: Balsa kaplamadaki çatlakların küçük olanları; içten biraz dürtülerek ince CApon ile düzeltilebilir. Eğer iç taraftan ulaşılamıyorsa, küçük bir delik açıp, ince bir kanca ile çekilebilir. Ben bazen bir ip yapıştırıp çekiyorum. Büyükleri ise uğraştığına değmez kes ve yenile gitsin. Farkındasındır. burada önemli olan seviyeyi aynı tutman. Yüzey seviyesini mastarla sürekli ölçmelisin, yapıştırırken de doğru yerde sabitlemelisin. En son yapacağın zımpara, polyester kaplamanın nasıl görüneceğini belirleyecek. Seviye farkları olursa ( yada yapıştırıcı artıkları), kaplamanın altından aynen görünecek.

Kuyruk: O kuyruğa komple giriş bence. Zor bir parça da değil. Ama ağırlığa asıl kuyrukta dikkat ediyoruz; bunu unutma...

Yoğurt Kabı: Olmazsa olmaz! Her uçakçı atölyesi bunlarla doludur; en sosyetesi bile:lol: Ali Haydar kardeşim, sen daha uçaklarla biraz daha uğraş bak... Marketlerde reyonlara, ambalaj malzemelerine bambaşka bir gözle bakmaya başlayacaksın;D;D:lol:

Şaka bir yana aklıma gelenleri eklemek istedim. Abiler de çok güzel tavsiyeler vermiş bu iş gayet güzel olur%p Çok da güzel bir model, bence hakkıdır:saygilar:
 
Abi öncelikle çok teşekkür ederim. Kanatları zaten dediğin gibi düşünüyordum. Çok kırık olanları güzelce kesip kıyılarına destekler yerleştirip tekrar balsa koyup zımparalamayı düşünüyordum. Demek ki doğru yoldayım.
Gövde dediğin gibi o iki balsa parçası ile tutturulmuş. Ama yine destek de atılmış iki yanı ortadan birleştirmek için. İzleri var. Ama burası uçağın üst tarafı. Alt tarafta kanatlar var. Ve kanatı lastikle falan bağlamak için kirişler var. Ön taraftaki kırıldı tabi.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Firewall için dikkat edip plan program yapıcam. Dediklerini yapmaya çalışacağım. Motoru yine baş aşağı yani eskisi gibi takıcam. Kaput delikleri hazır çünkü. Sorun şu ki keseceğim bölüm 1.5mm sert bir ağaç 3mm balsa. Ben direk 4mm kontra kessem firesini alsam bile ağır olur. Balsa kessem güçsüz olur. Ama ister istemez en ince kontra kullanmam lazım sanırım?

Kuyrukta komple girişmemi gerektiren yer neresi abi tam anlamadım? Elevatör mü yoksa gövde bölümü mü? Sanki ikisi ufak ekleme çıkarma ile düzelir gibi geldi bana. Tabi bilmiyorum :lol:

Yakında güzel bir yoğurt yiyecem sıkıntı yok :evil:
Ve cillop gibi yapmayı bende istiyorum. Ama ağır da olmasın istiyorum. Bakalım hangisini başarabilecem :D

Ben modele çok ısınamadım ya. Tamam seviyorum ama böyle bir soğukluk var aramızda. İnmeyi öğrenirse ısınırız. O zaman güzel model derim anca :D
 
Bir iki kelam da ben etmesem olmaz. Ben bir kırım sonrası enkaza ulaştığımda yerdeki en ufak kırıntıyı bile toplarım. Çünkü, parçanın yenisini kesmek bana zor geliyor. O nedenle mümkün olduğunca kırık parçaları Lego gibi tekrar birleştiririm. Bu gözle baktığımda yatay dengeleyiciyi, tabii yakından görmek başka ama, olduğu gibi yerine yerleştirip yapıştırırdım. Bir de burada yeni parça kesip yerleştirmek için eskinin tamamen temizlenmesi gerek. Bu durumda tekrar yatay dengeleyicinin gönyesinin falan tekrar ayarlamaya uğraşmak demek. Eskisini yerlerine oturtunca zaten gönyesine gelmiş oluyor.

Kanatlara gelince; emin olmamakla beraber kanat serenlerinde de kırıklar var galiba. Ben olsam kanattaki diğer hasarlardan önce kanat iskeletindeki hasarları onarma yoluna giderdim. Ayrıca kanat ortasında balsa kaplamanın yanında hücum kenarında da kırık var galiba. Bunun da içten güçlendirilerek doğrultulması gerek. Sonra da yeni kestiğin kaplamaya profili vermek ve tutunma yüzeyi sağlamak için, önce 3-4 mm kadar içten taşacak şekilde dar bir parça balsa koyup yapıştırmak, balsa yamayı yapıştırmayı kolaylaştıracak ve sağlamlığını artıracaktır. Bir de yamanın altına iki sinir arasına, diğer sinirlerin profilinde ilave bir yarım sinir de koyabilirsin.
 
Kuyrukta komple girişmemi gerektiren yer neresi abi tam anlamadım?
Stab. ile elevatör canım gövdeye ne kastım olsun, sapa sağlam bölüm :) Gelişine yazmışım yanlış ifade etmişim:laugh: Ben, çok uğraştıracak bir parçalar değiller, kolaylıkla sıfırdan imal edilebilirler... demek istedim. Ama Ömer Abinin dediği gibi kısa yoldan da çözülebilir. Yakından görmek lazım. Bunlar yoğurt yeme şekilleri işte:) Sen de bir şekilde yiyeceksin işte; kolay gelsin:saygilar:
Bu arada @Ömer Erkan Abimizin uyarısı çok yerinde: Her türlü kırımda ortam müsaitse, -güvenlik sağlama alındıktan sonra- modelin durumu ve kırım incelenmeli. Hele de tamir edilebilecek bölgesel kırımlı bir kazada olay yerindeki her türlü kırıntı toplanmalı. Bu kırıntılar icabında birleştirilir, yeniden kullanılır ben de bazen böyle yapıyorum. Eğer parça kurtulacak gibi değilse de yapacağımız kalıbı çizmek için lazım. Yani kırıntı deyip geçemeden toplanmalı, çevre sağlığı açısından da böyle; sonuçta çöp.
Ben modele çok ısınamadım ya. Tamam seviyorum ama böyle bir soğukluk var aramızda. İnmeyi öğrenirse ısınırız. O zaman güzel model derim anca :D
Senin "uçağa göre" acemiliğin ortada. Seviyenin üstünde olması yanında... Uçuş yaptığın o araziye bu uçağı sağlam indirmek, daha tecrübeli pilotlar için bile zor görünüyor:( Bunu düz bir zeminde uçurmanı tavsiye ederim;)
Ayrıca sağ salım inen model "en güzel model"dir tamam da; inişi yapmaya haiz, sorunsuz davranan bir uçağı indiremeyen de "pilotun ta kendisidir". Kazayı uçak değil; pilot yapar sonuçta. Sporda "basit hata" dedikleri cinsten... Lütfen bu güzel uçağa laf atmayalım. Üstelik daha da güzel olacak%p
 
Abi uçak inmeyi öğrenirseden kastım aslında benim onu indirmeyi öğrenmemdi. Tabi ki uçak yapması gerekeni yapıyor ve süzülüyor. Ben bunu pek istemiyorum orası başka :D

Ömer abinin dediği mantıklı. Ama benim için biraz geç olabilir. Çünkü elevatör çıktıktan sonra ufak tefek kırıntıları çöpe attım. Yani şuan ister istemez gönyesi kayık olabilir bu şekilde. Uçak kırıldığında da toprağa zarar verecek atıkları aldım. Ama öyle ufak tefek odun parçasını almadım. Bir dahakine alırım ama sanki o parçaları birleştirmek bana biraz zor gibi geldi. Çünkü zaten balsa yumuşacık :D Biraz tecrübelenmek lazım o yapbozu birleştirmek için. Yine de aklımda.

Uçağın ilk uçuşunu muhakkak güzel bir zemini olan ve mümkün olursa bilen bir kişinin yanında yapmayı düşünüyorum. Önce senin deyiminle cillop gibi yapmam lazım uçağı :)
 
Ali Haydar, bu kadar şey anlatıldı, tavsiye edildi vs... Hepsi de doğru.
Ama hiçbiri o kadar kritik değil. Neticede bu bir hobi, ucurmaktan olduğu kadar, tamirden de keyif almak herşeyden önce gelir bence. Anlatılanlar ve verilen tavsiyelerin hepsi mükemmeli yakalamak için. Burada yazılan herşeyi yapmaya kalkarsan bu sefer de strese girersin.
Varsın bir tık ağır olsun, varsın biraz çirkin olsun. Varsın biraz daha az sağlam olsun. Sınırlarını öğrenirsin. Neticede hepsi kendi el emeğin. Bu senin ilk ciddi tamirin. Her durumda çok güzel olacağına eminim. Çünkü nasıl ve ne yaparsan yap, özenle yapacaksın.
 
Deniz abi aynen katılıyorum sana. Elimden geldiği şekilde tamir edecem. Tabi elimde birkaç çeşit yol olması güzel oldu benim için. Hangisi daha rahat gelirse o şekilde tamir etmeye çalışacağım. Sonucu merakla bekliyorum :) Birazdan gereken balsa malzemeleri hesap edip yazacağım. Sonra sipariş geçeceğim.
 
2mm kontra aramaya çıktım ve buldum. Aldığım yerden balsaları da alayım dedim. Hepsini bir yerden almak güzel olur diye düşündüm. Kargodan sağlam çıkarlar en azından. Ama balsa yerine Ayous ağacı satılıyor sitede.

###
  • 2mmx8cmx100cm Ayous Papel
  • Gemi Sarım Çıtası,Uçak Maket Malzemesi Veya Farklı Hobi Alanlarında Kullanılmak Üzere Ayos Kalaslardan Kesilmiştir.Yumuşak Ağaç Grubunda Balsanın Altarnatifidir.Maket Bıçağı İle Bile Kesilebilir.
###

Hiç kullanan oldu mu acaba? Fiyatlar da çok uygun. Heralde balsaya kıyasla baya ağır diye düşündürüyorum. Çünkü hiç duymadım bu zamana kadar. 5mmx10cmx100cm 18₺
 
  • Beğen
Tepkiler: Deniz Tanrıverdi
Mehmet Marangoz Model tekne yapımında sıkça ağaç aldığımız ve ürün kalitesi yüksek olan Bursa merkezli firmadır.
Ayous, tekne sarımında ıhlamur çıtaya alternatiftir. Balsa kadar hafif değildir. Uçakta kullanılabilir fakat ağırlık farkı gözetilmelidir.