Yüksek C Değerli Piller Üzerinde Tecrübelerim

Yüksek C Değerli Piller Üzerinde Tecrübelerim

Eline sağlık Doğukan, bomba bir konu olmuş. :bravo: :bravo: :bravo:

Özellikle pil konusunda tecrübeye önem verenlerdenim. Çünkü anladığım kadarıyla pratikte tam anlamıyla özellikle " C " gibi değerleri ölçebilmek bile çok mümkün değil gördüğüm kadarıyla. Her firma bir şekilde bir lansman yapıyor, eğrisi doğrusuyla.... :rolleyes:

Aynı otomobiller için kataloglarda söylenen yakıt tüketim değerleri gibi görüyorum ben bu konuyu. Fabrikanın söylediğine değil kullananın söylediğine inanırım ben şahsen. :laugh:
 
Yüksek C Değerli Piller Üzerinde Tecrübelerim

Tecrübelerini paylaştığın için teşekkürler. Tecrübe ile edinilmiş bilgiler teorik bilgiden daha değerlidir. Ama bir kaç noktada takıldım.
Eğer yüksek C değere sahip piller aynı kafa devri ve aynı uçuş stili ile daha kısa uçabiliyorsa pilin Mah değeri düşüktür. Yok eğer aynı ise mesela ikisi de 5000mah ise ve ikisinde de çekilen akımlar aynı ise(kafa turu ve uçuş aynı olduğundan) neden yüksek C değerine sahip pil daha çabuk biter. O zaman bir yerde enerji kaybı vardır. Bu da olsa olsa ısı olmalı. Yani yüksek C değerli piller daha çok ısınmalı. Bu işte de bi terslik var.
Bir de sürekli akım veren pil ile sürekli çalışan motor benzetmesi aklıma fazla yatmadı. Zaten motor belli bir sıcaklıkta çalışmalı. Önemli olan bu sıcaklığın çok üstüne çıkmaması. Büyük motoru zorlarsanız da fazla ısınmaz. Ama küçük bir motor ise ve zorlarsanız ısınır. Bence pil de böyle. Yüksek C değerli pillerin daha serin çalışması buna benzer bence. Tabi iç dirençleri aynı olmak şartıyla
 
Yüksek C Değerli Piller Üzerinde Tecrübelerim

Deneyim tabii ki çok önemli ama elde edilen verilerin mutlaka kuramsal bir açıklaması olmalı.
Türker'in değindiği nokta çok önemli. Üreticinin verileri gerçekte ne kadar doğru? Bence olay burada düğümleniyor. Yoksa ifade edilen bazı gözlemlerin geçerliliği tartışılır.

Pil neden ısınır? Önce bunu iyice bir anlayalım.

Isı bir enerji türüdür ve örneğimizde elektrik akımının bir direnç üzerinden akması sonucunda oluşur. Yani kimyasal enerji elektrik enerjisine, onun da bir kısmı ısıya dönüşür. Pilin üzerinde oluşacak "ısı" enerjisi dönüşümü tam olarak akıma ve iç dirence bağlıdır.
Öte yandan bir pilin "C" değeri biraz dolaylı da olsa verebileceği azami akımı ifade etmektedir. Yani aslında "C" değeri doğrudan doğruya iç direncin bir sonucudur.
Bu iki önermeyi birleştirirsek, pilin fazlaca ısınması için iç direncinin artmış olması gerektiğini, iç direnci artan pilin de "C" değerinin düşeceğini görürüz.

Bunları toparlarsak GERÇEK anlamda yüksek C değeri olan bir pilin iç direnci düşüktür ve aynı akımda ısınması daha azdır (ısıya dönüşüm formülü P = I2 x R, yani akımın karesi ile direncin çarpımı).

Pilin iç direnci ise iki temel faktörden oluşmaktadır. Bunlardan birisi akım hattı üzerinde bulunan tüm bağlantıların oluşturduğu ohmik direnç diğeri de pilin kimyasal yapısı ve kimyasal reaksiyonuna bağlı olarak oluşan bir tür sanal direnç. Pilin ömrü doldukça artan direnç ise bu ikincisidir ama bu direnç arttıysa artık pil üzerinde yazan "C" değerinde değildir zaten.

İç direncin bu ikinci elemanı ayrıca o anki akıma da bağlıdır ve değişkenlik gösterir. Dolayısıyla sizin bazı şarj aletleriyle ölçtüğünüz iç direnç değerleri pilin her anını temsil etmekten uzaktırlar.

Bütün bunların ışığında ilk mesaja dönersek...

ThunderPower pilleri ilk aldığımda bana söylenen şuydu , yüksek C değerli olduğu için piller ısınmaz rahat akım verir vs.. gibi şeyler söylendi. Tamamen traş kimse kusura bakmasın.
Biraz mantığımızı konuşturalım , sürekli akım verebilen bir pil (kesintisiz olarak akım veriyor , yani hücreler sürekli aktif olarak çalışıyor) nasıl olur da soğuk kalabilir?


Yüksek "C" değeri düşük iç direnç anlamına da geldiği için, belirli bir akımda pilin üzerinde ısıya dönüşecek enerji daha az olacağından dolayı pilin daha az ısınması beklenen bir durumdur. Eğer fazla ısınıyorsa bu bir doğa kanununun hatasından değil ilgili markanın hatalı veri yayımlamasından ortaya çıkmaktadır. Burada "ısınmaz" ifadesini ""aşırı ısınmaz" olarak algılamak gerektiği aşikar.
Otomobil motoru analojisi pil için uygun bir analoji değil ne yazık ki...

Yüksek devirle çalışan herhangi bir araba motoru (ya da herhangi bir motor), devir üretmek için yakıtı da aynı orantıda daha fazla tüketecektir. Pillerde ki durumda böyle , ESC ne kadar çok akım isterse pilin de boşalma süresi o kadar çok etkileniyor. Yine ne kadar çok akım verirse , pil o kadar çabuk bitiyor.

Bu çok doğal bir durum değil mi? Sonuçta "C" değeri ne kadar yüksekse o kadar fazla akım üretilebilecektir ve kapasite o kadar hızlı tüketilecektir.

Kısaca burada "Yüksek C Değeri"'ne bağlanan birçok olumsuzluk aslında belirli bir marka / modele bağlı bir sorun.
 
Yüksek C Değerli Piller Üzerinde Tecrübelerim

Sümer Yamaner' Alıntı:
...Kısaca burada "Yüksek C Değeri"'ne bağlanan birçok olumsuzluk aslında belirli bir marka / modele bağlı bir sorun.
Abi işin ilginç yani sözü edilen "Thunder Power" piller dünyadaki en pahalı ve çoğu kimse için en iyi piller sıralamasında yıllardır üstte olan bir marka.

Ha üretim hatası olamaz mı elbette olabilir, ya da rafta belli bir ömür süresini tamamlamış olması da her daim ihtimal dahilinde.

Şu pil işi ömrümüzü yedi ömrümüzü :laugh: ;D
 
Yüksek C Değerli Piller Üzerinde Tecrübelerim

Tamamen katılıyorum Sümer abi, doğa kanunları net. Çakal olan firmalar...


"ESC ne kadar çok istiyorsa yüksek C'li pil o kadar verecektir, o oranda hızlı tükenecektir. Düşük C'li pil veremeyecektir, haliyle daha uzun gidecektir."

O zaman esc nin istediğini tam olarak veremeyen pil sistemde bir darboğaz yapmaz mı?? Boğulma hissedilmez mi??
 
Yüksek C Değerli Piller Üzerinde Tecrübelerim

Arkadaşlar bu işler taa orta okulda yarım yamalak anlatılıp çocukların kafasını karıştıran fizik derslerine kadar gider. Çoğunluka iş, güç ve enerji kavramları birbirine karışır, işin içine değişik birimler girer, zaman girer, bunların kareleri mareleri alınır, derken çorba olur. İkinin karesi dörttür tamam da, saniyenin karesi gibi bir kavramı somutlaştırmak çok zordur. Bir de bu iş-güç-enerji işleri bildiğimiz gibi sadece elektrikle ilgili değil, ısı, hız, ivme, kütle, yol, zaman, potansiyel, kinetik derken fiziksel her türlü kavramı/terimi içerir ki, çok fena...

Tam bu noktada, aslında yaklaşık yarım saattir bir şeyler yazıyorum, olayı somut örneklerle (tarla-işçi gibi :D ) anlatmaya çalışıyorum, ama çoook uzadı, kendim bile okumaya üşenirim o derece :D İşi daha basit anlatalım;

Elektrik akımı bir çok yönden akan bir suya benzer. Zaten akan elektronlardan oluşur. Şimdi helikopterimizin suyla çalıştığını düşünün. Motor yerinde bir değirmen var. Su değirmene çarptıkça paller dönüyor. Kablolarımız su olukları. Pilimiz ise içinde bir miktar su olan ve yüksekte duran bir su deposu. Kavramları basitleştirerek yerlerine oturtalım. Watt dediğimiz güç birimidir, yapılan işin ne kadar hızlı yapıldığıyla ilgilenir. Diğer bir deyişle bir işin yapılması için ne kadar süreyle ne kadar enerji harcanması gerektiğini söyler. Elektriksel açıdan ise bakarsak, bizim örneğimize de uydurursak, ne kadar miktardaki suyun ne kadar hızla değirmene çarpması gerektiğini söyler. Burada suyun miktarı amper'dir, suyun akma hızı ise volt'tur. Gelelim pil kısmına, pilin mAh değeri su deposunun kaç litre su alabildiğini gösterir. Mesela bu depoyu 1. kat yüksekliğine koyarsak (1s pil) su belli bir hızla aşağı gelir. Depoyu 6. kat yüksekliğine koyarsak, daha hızlı gelir, 12. kata çıkarırsak çok daha hızlı gelir. C değeri ise depomuzdan suyun çıktığı deliğin genişliğidir. Ne kadar yüksek C, o kadar geniş delik, o kadar çok miktarda su. Tabi delik büyük diye su boşa akıp gitmiyor, kapalı sistem. Bunu da esc yani örneğimizde aradaki bir vana sağlıyor, değirmenin ne kadar hızlı gideceğini belirleyebiliyoruz.

Şimdi değirmen açısından bakalım. Ben 2m çapında bir değirmenim, 6. kattan gelen bir miktar suyla mutlu mutlu dönüyorum. Ama 4m çapında olsaydım, o kadar hızlı dönemeyecektim, belki de hiç dönemeyecektim. Ya daha fazla su gelmesi lazım, yada daha hızlı. Ya depo 12. kata çıkacak, yada deponun ağzı daha fazla açılacak, borular (oluklar, kablolar) daha geniş olacak.

Yüksek C değerli pillerin daha çabuk boşalması konusuna şu açıdan bakmak lazım, zaten amaç o :D Daha düşük değerdeki piller ile uçarken, demek ki motor istese de o enerji pilden gelemiyor, motor da olanla idare ediyor. Ama o enerji gelirse eğer, motor yakıyor. Zaten Doğukan'ın karşılaştırdığı piller 45-70C aralığındaki piller ve bence 45C zaten yeterli bir rakam, düşük C demek değil.

Bir de tabi bu depodaki deliğin zamanla kireçlenip daralması durumu var, C değeri zamana bağlı olarak düşüyor.

Düşük C değerli pillerin ısınması işini yukarıdaki örnek açıklayamıyor, şöyle düşünelim. Büyük bir sinemadayız, film bitti, 500 kişi dışarı çıkacağız. Eğer kapı küçükse, sinirler gerilir, kavga çıkar, pil ısınır. Kapı büyükse, rahat çıkarsak mutlu mesut çıkarız.

Aslında daha iyi anlatmak istiyordum, ama ne yazık ki çok uzuyor, daha fazla detaya indikçe daha fazla karışıyor, olabilecek en basit anlatım sanırım bu şekilde. :)
 
Yüksek C Değerli Piller Üzerinde Tecrübelerim

Rasim Öztürk' Alıntı:
Tamamen katılıyorum Sümer abi, doğa kanunları net. Çakal olan firmalar...


"ESC ne kadar çok istiyorsa yüksek C'li pil o kadar verecektir, o oranda hızlı tükenecektir. Düşük C'li pil veremeyecektir, haliyle daha uzun gidecektir."

O zaman esc nin istediğini tam olarak veremeyen pil sistemde bir darboğaz yapmaz mı?? Boğulma hissedilmez mi??

Aslında bir hatalı kavramı da düzeltmeliyiz. ESC "akım istemez". Fırçasız ESC dediğimiz şey bir elektronik switch'dir. Girişindeki pilin gerilimini, belirli bir sırada doğrudan motorun sargısına iletir. Yani pilin iç direnci, ESC çıkış MOSFET'lerinin iç direnci ve motor sargısının direnci toplanarak bir ohmik direnç oluştururlar. Sistemdeki gerilim (*) de bu direnç üzerinden akımın akmasını sağlar. Yani ESC kendi başına akım çekmez. Sadece yolu açar. Doğal olarak iç direnci yükse bir pil varlığında yukarıdaki hesaplamadaki total direnç artacağı için akan akım da azalır. Böyle bir durumda ortaya çıkan total enerjinin motora düşen kısmı istenilen işlev için yetersiz kalırsa bir "darboğaz" oluşması kaçınılmazdır.

(*) Sistemdeki gerilim denildiğinde doğrudan pilin gerilimini anlamamak gerekir. Motor hareket ettiği sürece, bobinlere dönüş hızına bağlı bir gerilim indüklenir (ters elektromotor kuvvet). Akımı oluşturan gerilim pilin gerilimi ile bu indüklenen gerilimin farkından oluşur.
 
Yüksek C Değerli Piller Üzerinde Tecrübelerim

Emre Kaman' Alıntı:
Bir de tabi bu depodaki deliğin zamanla kireçlenip daralması durumu var, C değeri zamana bağlı olarak düşüyor.

Bence çok güzel bir anlatım olmuş. Ben alıntıladığım yere takıldım. Acaba Calgon kullansanız bi işe yarar mı?! :p :D
 
Yüksek C Değerli Piller Üzerinde Tecrübelerim

Sümer Yamaner' Alıntı:
Bence çok güzel bir anlatım olmuş. Ben alıntıladığım yere takıldım. Acaba Calgon kullansanız bi işe yarar mı?! :p :D

Ahaha :D :D: :D , yok abi, yani pilleri storage moduna falan alarak bir miktar kireçlenmenin önüne geçmeye çalışıyoruz ama, zamanın karşısında durulmuyor. Calgon falan hikaye :D :D
 
Yüksek C Değerli Piller Üzerinde Tecrübelerim

renginden ötürü PULSE pilleri seviyorum bende. :halay:
C sine çokta takılmam. standart ım 45C :laugh: fazlası var eksiği yok. kaldığı 50C 55C 70C nereye gidiyoruz. :-\
 
Yüksek C Değerli Piller Üzerinde Tecrübelerim

Gaui x7 de çok güzel 3D yaparken 20C pil kullanan arkadaşın videosu nerde yahu :rolleyes:

Bu konularda paylaşılırdı fix olarak ;D



Edit; hadi ben paylaşayım. Gerçi o soğuk hava bir avantaj ama yine de 20C, ne olursa olsun..

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Yüksek C Değerli Piller Üzerinde Tecrübelerim

Üstadlar teknik konulara girerek çok güzel örnekler vermiş , elinize sağlık :agreed:

Ayrıca Emre abinin örneklemesi de daha iyi olmuş :D Benim verdiğim örnekler yüzeysel örneklerdi.. :)

Ancak benim anlatmak istediğim durum farklı , ben teorik olarak değil pratik olarak açıklamak istedim durumu aktif bir kullanıcı olarak.. Bunları yazmadan önce de bir güzel çevreden duyduğum , gördüğüm , dinlediğim durumları göz önüne alarak ve süzgeçten geçirerek bu tecrübeleri elde ettim.

Bir diğer konu , performans açısından şuan 70C , 45C hatta 30C'nin benim modelim üzerinde hiç bir farkı yok denecek kadar az. Bunu belirtmemişim.. Video da ortada.. Teknik verilere girdiğimizde bu mümkün değilmiş gibi gözüküyor ama durum bu şekilde.. Anlatmak istediğim de buydu :)

Sonuç olarak anladığım , benim ThunderPower piller ölüyor mu? Ben mi yanlış anlıyorum ;D Yanlışım varsa düzeltin... Bu durumu da kabullenemem çünkü performans kaybı yok denecek kadar az..
 
Yüksek C Değerli Piller Üzerinde Tecrübelerim

Valla daha kısa sürede bitiyor durumu ilginç :) Bana motor muhabbetini hatırlattı... KDE motorlar daha çok "pili içiyormuş", diğer scorpion veya xnova daha iyi süre gidiyormuş.

Motorun aklı yoktur, matematiksel olarak ne gerekiyorsa onu ister, tüketir diyen abiler olmuştu.. Pilotajı iyi kullanıcı arkadaşlar da "o zaman benim motorda var bi p.ştluk demek ki" demişlerdi :D Sonuçta pratikte edindiğim tecrübe böyle demişlerdi...
 
Yüksek C Değerli Piller Üzerinde Tecrübelerim

Bana da birisi Align 850mx motorların pilleri çok sömürdüğünü söylemişti , kimdi hatırlamıyorum. :laugh:
 
Yüksek C Değerli Piller Üzerinde Tecrübelerim

Selamlar,
Yeni başlayan biri olarak gözlemimi yazmak istedim. Tabi ben helide işler nasıl yürüyor hiçbir fikre sahip değilim onun için quad üzerinden ve genel anlamda gözlemimi aktaracagım.

Öncelikle hangi pil kaliteli mevzusunu çok araştırdım. Genelde iyi diye bilinen markaların pilleri az sorun çıkartıyor, uzun ömürlü oluyor ve üzerinde yazan değerlere yakın değerlere ulaşıyor. Ucuz ama yüksek c değerlerine sahip orta seviye pil markaları ise daha az ömürlü ve değerlere daha uzak oluyor. Yalnız burada bu olay iki yönlü değişebiliyor. Özellikle ilk seri çıkan piller her firma için neredeyse süpriz oluyor. Orta seviye bir markadan çok kaliteli pil elinize geçebiliyor yada iyi marka pilden kötü ürün çıkabiliyor. Fakat orta seviye iyi çıkan pilin devamı ilk elinize geçen pile göre kötüleşmeye başlıyor. Sanırım orta seviye pil firmaları iyi mal ile reklamlarını yapıp ucuza mal ettikleri daha büyük parti malı piyasaya veriyor. İyi marka pillerde de kötü seriler çıkıyor.Bendeki eski Gens 25c yeni gens 45c den daha performanslı çalışıyor mesela.
İyi diye kafalara yerleşmiş markalar genel bir bozukluğa doğru da gidebiliyorlar. Yani aslında biraz sans işi oluyor pildeki kalite olayı. Orta seviye altı pil markaları ise gayet stabiller hep kötü pil yapıyorlar :)

C olayında ise quad da çok etkili bence C değeri. Aynı markanın 45c ve 75c pili arasında baya büyük bir güç farkı hissedebiliyorsunuz. Öyle az buz değil nasıl ya benim quad böyle gidebiliyormuymuş dedirtecek kadar fark var.

Sonuc olarak ben pil stogumu söyle düzenledim. Orta kalite yüksek c değerli ve iyi kalite yüksek c değerli pil sayısını eşitledim. Zaman içersinde de ömür farklarını görecegim.

Kısaca C candır.