Yine bir Modelcilik faciası
Gecen seferki olay icinde tepkim farkli olmustu, affiniza siginarak yine farkli goruslerimi iletmek istiyorum.
Ilk olarak karayolu icinde ruhsat , plakasi olmayan araclarin seyri yasaktir. Yayalarda sadece kendileri icin ayrilmis bolgelerde gecis yapabilirler , yani yaya gecitlerinde. Bu durumda trafikte gordugumuz bu uygulama kanuna aykiridir. Diger araclarin dikkatini dagitmasi acisindanda bir tehlike yaratabilecegini dusunuyorum. Ancak dusuncem bununla sinirli. Kesinlikle yapilmamasi gerek bunda da hem fikiriz. Ancak bu aracin olusturdugu tehlikenin , ruhsatsiz araclardan , kasasi degistirilmis gerekli donanim ozelliklerini karsilayamayan ticarilerden , ses cikarmadigi icin fark edilemeyen elektrikli bisiklet ve motosikletlerden ve bunlari ehliyetsiz kullananlardan , ehliyetli kullanalardan , yollarda yaris yapanlardan , trafigi uygun olmayan sekillerde keserek riske atan polislerden daha fazla risk olusturmadigini dusunuyorum.
Ancak burada ve onceki olaylarda sadece bu densizlerin degilde basinin yaklasiminin bilinci olarak yapildigini dusunuyorum. Uzaktan kontrollu cihazlar basligi tamamen komplo teorilerine acik filmlere konu olabilecek senoryalarin kahramani araclari dusunduruyor. Onlarda bunu cok iyi yakalamak istiyorlar. Mesela bir rc bir insana zarar verse fenami onlar haberler , oturumlar , tartisma programlari yapsalar. Biz soylemistik ,yayinlamistik deseler.
Katilmadigim fikirleri buna ekleyeyim.
Modeller kayit altina alinsin ; ne getirir soyleyeyim sadece bandrol gibi ek bir mali yuk getirir onun disinda bir faydasi olmayacagini ve kontrol edilemeyecegini dusunuyorum.
Ucus yada kullanimlar sertifikaya baglansin ; basta ise yarar gibi gorunsede ozelinde kisilerin kullanimini zorlastiracak , modelcigiligin yayginlasmasini engelleyecek , ozellikle egitim , sinav imkani olmayan yerlerde tamamen engelleyecek bir sure sonra ehliyetler gibi sadece formaliteye ve gelir kapisina donecek bir konu olacaktir.
Cekimler izinle yapilsin ; sadece ticari firmalarin hatta onlarinda buyuklerinin faliyet gosterebilmesi icin onlari koruyan bir yaptirim olmasinin otesine gecemez. Izin verilse neye gore verilecekti ? 4 lu multirotor kopamaz en az 6'li olsun , kontrol karti su ozelliklerde olsun vs mi diyecekler ? Yogun yerlesim olan bolgelerde ucus yasaklanabilir o zaman bu herkes icin gecerli olmalidir. A firmasi x lira odedi diye cekim yapsin ben yapamayayim bunun hicbir gecerliligi olmaz.
Yurtdisindan getirilen urunler kontrol altina alinsin , buda yillardir duydugumuz model firmalarinin onde gelen bahaneleridir , biz fatura kesiyoruz kayit altinda onlarin kim oldugu belli degil. Ozunde yine gecerli degildir , hemen tum ulkelerde ~1000$ 'lar civarinda ( ulkeden ulkeye farklilik var rusyada yanlis bilmiyorsam bu sekilde , almanyada fiili sinir yok [ kagit uzerinde var mi emin degilim ama fiili olarak olmadigini oradaki modelci arkadaslarimdan biliyorum ] ) aylik urun getirme imkaniniz olur.
Modelcilik faaliyetleri , dernek klupler disinda yapilamasin ; buda klup derneklerin buyumesi icin yapilabilecek bir uygulamadir, kanimca modelcilerin klup ve derneklere katilmasi cok onemli ve faydalidir , ancak dedigim gibi zorunluluk haline gelmesi gercekci degildir. Zaten oldukca maaliyetli olan alanin daha da ticarilesmesi sadece zenginlerin oyuncaklari haline gelmesine neden olabilecektir. 10000euroluk ucagimla ucabilirim bunda sorun yok ama 100tl'ye maal olan depron ucagi olanda ucabilmeli.
Denetleme , yonetmelik , kanun duzenlemeleri ; her zaman ulkemiziin bu konuda geride kalmasinin olumlu olmasini dusunmusumdur. Bunlar olmasin demiyorum ama hazirlanmasi kolay isler degildir. Havacilik sporlari federasyonunda rcmodelcilik kurullari vardir , bir cok alanda calisma gruplari kurulmustu , simdi faaliyet gostermiyor. Bu alanda taninmis birinin ( tahminen ticari kimligide olan biriinin ) secilerek onun kafasindaki gibi duzenlemelerin yapilmasi ( ki cogu zaman oyle olur ) bu kadar farkli alt alanlarin oldugu bir konuda yeterli gelmeyecektir. Yapilan duzenlemeler cok genel kisitlamalar disinda yapilmamalidir diye dusunuyorum.
Butun yasal duzenlemelerin disinda bu sinirlamalarin kaldirildigi alanlar taninmalidir. Ornegin 4kg uzeri modelimiz olamayacaksa o zaman bu kuralin gecerli olmadigi makul alanlarda belirlenmelidir. ornegin izmirde bu ozelliklerdeki modeller sadece ...... sinirlari icindeki alanda kullanilabilir gibi kurallar geitirilir ise o zaman bu alandaki gelismeler daha az engellenmis olur.
Ucuslar icin belirli bir irtifa uzerinde notam uygulamasinin cok uygun oldugunu dusunuyorum.
Ama ozunde modelcilik sevgisi , tutkusu var , bende sizler gibi diken uzerindeyim bu densizler yuzunden bugun yarin ciddi bir kisitlama gelecegini dusunuyorum. Keske bunun icin FARKLI gorusleri olan insanlari bir araya toplayarak ortak bir duzenleme yapsalar.
Eski bir modelcilik dergisinden hatirladigim bir haftasonunda birkac bin pervanenin satildigiydi. Sanirim 2004-2005 idi. Amerikadaki model ucus pistlerinin bir listesi vardi bende google earth uzerinde isaretli, toplamda 1300-1500 gibiydi. Cogu sivil havaalanlarinin icinde ekstra bir pist yapilarak olusturulmustu.