Özgür abi. Bu kocaman bilgilendirici mesajın için çok teşekkür ederim. Dediklerinin hepsini tecrübe etmeye çalışacağım.Uçak gerçekten gayet güzel uçuyor eline sağlık, tipik yeni başlayan uçak pilotu hataları görünmüyor hiç, komutlar gayet yumuşak ve koordineli. Helikopter tecrübesi koordinelli dönüşlerde kendisini gösteriyor Rudderı kullanmaktan korkmayın, ilk kırımda da ikinci kırımda da suçlu rudder değil her ikisinde de uçak stalla sokulmuş. İlk uçuşta kuyruk rüzgarı ile artan yer hızına aldanıp hız kesme sonucu stall var (çok tipiktir), ikinci kırımda ise iyice yavaşlamış uçakla bir de yatışlı dönüş yapmanın getirdiği "induced" stall var, ki aslında gayet de güzel toparlanmış, sadece yereli yükseklik yokmuş. Ki bu da videoda duyduğum bir cümleye getiriyor beni, "yüksekte olmak tehlikeli" gibisinden birşey söylüyorsun bu helikopterler için geçerli birşey mi bilmiyorum ama uçaklarda yükseklik bizim dostumuzdur. Özellikle ilk uçuşlar, veya yeni bir modelle yapılan ilk uçuşlar her zaman yüksekte yapılır, hatta söyle bir ifade de vardır: "3 hata yüksekliğinde uçmak". Bunun anlamı, arka arkaya 3 tane hata yapsan bile kurtaracak kadar yüksekliğin olmasıdır. Mesela bu ikinci kazasa eğer uçak 2 m daha yukarda olsa kurtulmuştu
İlk uçuşlar aynı zamanda modelin stall karakterini öğrenmek için de kullanılır. Yani modelin stall karakterini ğrenmek ve alışmak için, ne zaman stall olduğunu gözlemlemek, anlamak ve görsel indikatörleri ile stiklerdeki hissiyatı beynimize öğretebilmek için kullanılır. Bu amaçla modeli en az 3, tercihen 5 hata yüksekliğine çıkartırız ( senin modelin için 50-60m diyebiliriz kabaca) sonra düz uçuşta yavaşça gaz kesip model yavaşladıkça da yüksekliği korumak için hafif hafif elevatör çekeriz, bir noktada model stall olur. O noktayı ve tam stall olmadan önce yaptıklarını, tepkilerini vs öğrenmeye çalışırız, bu sayede ileride uçarken veya inişe gelirken model stall eiğine geldiinde stall olmadan farketme ve düzeltip kurtarma şansımız olur, uçağın bir adım önünde oluruz.
Bir ek daha, eğer model her stall olduğunda bir tarafa yıkılıyorsa, yani bir kanat ucunu düşürüyorsa bu "tip stall" durumudur ve özellikle başlangıç uçağında hiç de istenen bir durum değildir, zira toplarlaması çok daha zordur. Başlangıç uçağının "root stall" olması istenir, yani kanat köklerinin daha önce stall olması istenir, bu şekilde stall olan uçak basitçe burnunu düşürür, kanatlar düz kalır, toparlamak da daha kolay olur ve daha az yükseklik harcar. Tip stallu engellemenin en kolay yollarından birisi de aileronları nötr konumlarında bir iki mm yukarıda olacak şekilde ayarlamak olur. Bu sayede kanat ucunun hücum açısı köke nazaran daha az olur ve stall kökten başlar. (bu modelde aileronlar çok dışarıda değil ama kanat uca doğru incelmesine rağmen aileronlar sabit genişlikli gibi görünüyor, bu da bahsettiğim hafif yukarı bakma etkisinin işe yaramasını sağlayacaktır.)
İyi bir uçakçı katıldı aramıza, keyifli uçuşlar
,
Videoda yüksekte daha fazla rüzgar olduğu için tehlikeli diye söylüyorum Ama tabi yere düşene kadar toplayacak çok fazla zamanım olacağını pek düşünmüyorum. Helikopterdede ne kadar yüksek o kadar iyi. Ama helikopter havada çok daha etkili bir şekilde kalabiliyor komut vermeden. Rüzgarın pek etkisi olmuyor. Uçak daha farklı mantığa sahip tabi. Ama çözüyorum yavaş yavaş. Hatta acaba diyorum bu uçağa bi kbar taksam ve sağa sola istemsiz rüzgar yatışlarını kontrol etse Hatta sadece rüzgar yatışını değil rudder verildiğinde uçağın yatışınıda engeller diye düşünüyorum.