V2:Nitro (Glow) Model Uçak Motorlarında Karburatör Ayarı Nasıl Yapılır-Volume 2

Burada eklemek istediğim bir şey var. Gazı açıp kaptırken, gaz çubuğunu bir anahtar gibi düşünüp açıp kapamamak. Yani, yukarıdaki işlemleri yaparken gazı bir aç kapa anahtarı gibi kullanmak yerine, otomobilde gaz verir gibi yumuşak bir şekilde gaz çubuğunu tam gaza geçirmek ve hareket ettirmek. Motorun çubuğun hareketine tepki vermesine fırsat tanımak anlamında.

Bu arada, sevgili adminimiz bu yazıyı motor ayarı konusunun en başına sabitlerse, yakıtlı motor ayarı konusuna ışık tutacaktır. Gerçi bu konu asırlardır bitmeyen senfonidir ama...
 
Cimcikleme yöntemi nedense ayar yapma konusunda bana güven vermedi.Nedeni ise ayarları düzgün yapılmış bir motorumda cimcikleme testini 2 defa ve farklı günde yaptığım zaman motorun tepkisi farklı oldu küçük iğne ayarı aynıydı büyük iğneyi ayarladım sadece ikisinde de.İlk cimciklemeyi yaptığımda yakıt hortumunu cimcikledikten kısa bir süre sonra sonra önce devir artıp sonra stop etti.Farklı bir günde motoru çalıştırdığımda ise yakıt hortumunu cimciklediğimde 3 saniye sonra devir artmaya başlayıp 5.saniyede motor stop etti. Her iki testte de motor rölantide 30 saniye kadar kalsa da tam gaz verdiğimde düzgün bir şekilde üst devire ulaşıyordu.

Prensip olarak ben motorun devirlenmesine göre karar veriyorum küçük iğne ayarının doğruluğuna.Önce büyük iğneyi ayarlayıp sonra küçük iğneyi ayarlıyorum.Küçük iğneyi ayarladıktan sonra büyük iğneyi her seferinde kontrol ediyorum çünkü birbirini etkileyebiliyorlar.Önce tam gazda 5 saniye kadar bekleyip gaz kolunu rölantiye çekiyorum.30 Saniye kadar rölantide bekliyorum ve aniden tam gaz veriyorum.Motor aniden stop ederse küçük iğnenin fakir kaldığını düşünüp bir miktar açıyorum.Eğer motor aniden tam gaz verdiğimde tekleyerek güçlükle tam devire ulaşıyorsa küçük iğne zengin kalmış diye düşünüp küçük adımlarla kısıyorum.Sonra tekrar tekrar deniyorum.En son tam gaza çıkıp büyük iğneyi tekrar kontrol edip 5 saniye kadar bekleyip rölantiye alıyorum. 20 - 30 saniye kadar bekleyip tekrar tam gaz veriyorum eğer düzgün bir şekilde teklemeden ve stop etmeden kısa sürede en yüksek devire ulaşıyorsa iğne ayarı tamamdır diyorum.
 
Küçük iğneyi zırt pırt kurcalamayın. Büyük iğne ayarını her gün kontrol etmek gerekir, zira hava durumu/sıcaklığı, atmosfer basıncı vs her şey çok etkiler, ama küçük iğneyi çok fazla kurcalamak gerekmez. Dolayısıyla sürekli orasını burasını çimdiklemeye de gerek yok.
 
  • Beğen
Tepkiler: Ömer Erkan
Küçük iğneyi zırt pırt kurcalamayın. Büyük iğne ayarını her gün kontrol etmek gerekir, zira hava durumu/sıcaklığı, atmosfer basıncı vs her şey çok etkiler, ama küçük iğneyi çok fazla kurcalamak gerekmez. Dolayısıyla sürekli orasını burasını çimdiklemeye de gerek yok.
Hayır Deniz abi zaten kurcalamıyorum.Aynı etkiyi gösterecek mi diye cimcikleme testini yaptım sadece.
 
Glow motorların karbüratörlerinin bazılarında "Throttle Stop Screw" diye ayar vidası bulunuyor.ASP S52A motorumda da bulunuyor hatta.Bu konuda araştırma yapmama rağmen bu vidanın ayarıyla ilgili gerekli bilgiye ulaşamadım.Şuana kadar hiç ayarıyla oynamadım,oynama ihtiyacı hissetmedim, nasıl yapıldığını da bilmem.Amacım bu konuda bilgilenmek.Bilgisi olan abilerim bu konudaki bilgi ve deneyimlerini esirgemezlerse çok memnun olurum.?
 
Öncelikle o bir "ayar" vidası değil. Katbüratör barelinde bir oblik kanal var. Bu vidanın ucu o kanala giriyor. Hem barelin dışarıya kaçmasını hem de gaz kolunun hareketi ile dönen barelin bu dönüşe uyumlu olarak yanal hareketini sağlıyor. Karbüratörü tamamen dağıtmak gerekmedikçe ellenmez.
 
Öncelikle o bir "ayar" vidası değil. Katbüratör barelinde bir oblik kanal var. Bu vidanın ucu o kanala giriyor. Hem barelin dışarıya kaçmasını hem de gaz kolunun hareketi ile dönen barelin bu dönüşe uyumlu olarak yanal hareketini sağlıyor. Karbüratörü tamamen dağıtmak gerekmedikçe ellenmez.
Detaylı açıklamanız için teşekkür ederim Sümer abi.Bir de karbüratör barelinin tam açılıp tam kapandığını varsayalım.Bu vidayı sıktığımızda veya gevşettiğimizde barelin tam açılma ve tam kapanma mesafesinin ikisini birden etkiliyor mu? Çünkü normal şartlarda glow motorda gaz trimi nötr haldeyken barel tam açılabilirken, rölantiyi ayarlamak için gaz trimini biraz azalttığımızda barel tam açık halden biraz daha az açılıyor bunu gözlemlemişizdir.Bu nedenle merak etmiştim.

@Levent Suberk abi size de teşekkür ederim.Paylaştığınız bu video ile kafamda daha iyi canlandı.Enteresan olan Youtube'da David Mcıntire isimli modelci bir videoda rölantiyi trim ile ayarlamak yerine bu vida ile ayarlıyordu.
 
Detaylı açıklamanız için teşekkür ederim Sümer abi.Bir de karbüratör barelinin tam açılıp tam kapandığını varsayalım.Bu vidayı sıktığımızda veya gevşettiğimizde barelin tam açılma ve tam kapanma mesafesinin ikisini birden etkiliyor mu? Çünkü normal şartlarda glow motorda gaz trimi nötr haldeyken barel tam açılabilirken, rölantiyi ayarlamak için gaz trimini biraz azalttığımızda barel tam açık halden biraz daha az açılıyor bunu gözlemlemişizdir.Bu nedenle merak etmiştim.
Bunu bilmiyorum. Dediğim gibi hiç ellemezdim ben onu. :)