Emre Kaman
Moderator
Mayista Solaklar’da mangal baskadir diyorlardi, inanmiyordum. Bu sene tecrube edecegiz artik ?
Atalarımız ne demiş "Bir işe başlamak, bitirmenin yarısıdır"Öyle konuyu açıp, kaçmadım. Tezgahımızı hazırlayıp, planımızı da serdik (dostlar alış verişte görsün hesabı). Bakalım, ilk dahtayı ne zaman yapıştıracağım?...
Hiç sorma Emre'm, anlatılmaz, yaşanırMayista Solaklar’da mangal baskadir diyorlardi, inanmiyordum. Bu sene tecrube edecegiz artik ☺☺?
Henüz bir dahta parçası bile yapıştırmamış olsam da, bir kaç günü planı ve klavuzu daha yakından incelemek ve inşaatı biraz daha sindirmek için geçirdim. Buna göre, elimdeki servo, motor vs'yi ve modelin isteğe bağlı bazı seçeneklerine karar vermeye çalıştım.
Başlangıçta, bu kiti, en az harcama ile, sunulan tüm seçenekleri uygulayarak yapmak istiyordum. Yani, açılır kapanır iniş takımı, üç parçalı flap ve 4 zamanlı motor kullanarak inşa etmek şeklinde.
Önce motor konusuna değinirsek, bu modelin yakışanı 4 zamanlı bir motor. Ancak, tatminkar bir uçuş elde etmek için en az 100'lük, tercihan 120'lik bir motor olması lazım. Hani şöyle makul bir fiyata ASP falan bulabilirmiyim diye Aliexpress veya HK'ya bakındığımda, bu aralıkta bir motor yok. Artık daha çok benzinliler var, hatta daha ucuzlar. Tower'daki pompalı O.S. 120 ise 520.- USD fiyatı ile bana çoook uzak. Yine makul bir bedelle yurt içi ikinci el falan olur mu diye düşündüm, ona da rastlamadım. 15cc bir benzinli olsa, o da 200.- USD'yi bulacak. Bu durumda, "en ucuz mal elindeki maldır" mantığı ile, şimdilik elimdeki segmanlı Süper Tigre G75 motoru değerlendirmeye karar verdim. Üretici bu modeli 20 sene öncesinin 61'lik motoru ile uçurduğuna göre, 75'lik ile rahat uçması lazım. Yalnız, buradaki sıkıntı ise motorun kebapçı bacası gibi egsozu! ? Gerçi, egsoz manifoldu egsoza sabit değil ve dönebiliyor ama, göreceğiz bakalım... Şimdilik inşaata bu düşünceler ile başlıyacağım. Sonrası Allah kerim!..
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Retract konusu, yine başlangıçta yapmak istediğim bir şey idi. Burada da yakından bakınca iki çekincem var;
Birincisi, tekerlek kapandığında oturacağı yuva doğrudan oradaki balsa kaplamanın ve içindeki bir sinirin oyularak çıkarılması ile oluşturuluyor. İçine başka bir yapı uygulanmıyor. Bu da balsa kaplamanın kenarlarının boşta ve arkasında bir güçlendirici yapı olmadan kalması demek. Yani açılan yuvaya plastik bir parça falan konmuyor. O bölgenin zayıflayıp, kırılgan bir hal alması anlamına geliyor. Yabancı bir forumda da kanat ve iniş takımının zayıflığından bahsediliyordu zaten.
İkincisi, bizim uçuş alanımız öyle pisti falan olan bir yer değil. İneklerin ayak izleri ile dolu bozuk bir zeminde, çayır çimen üstüne langır lungur iniş yapıyoruz. Böyle olunca, o narin retract mekanizması dayansa bile, iniş takımının teli bir şekilde eğilip bükülecek ve kapandığında o yuvaya oturmayacak. Ve devamlı bir sorun kaynağı olacak.
Sözün özü, şimdilik sabit iniş takımına devam diye düşünüyorum. Ama inşaat ilerledikçe ahval ve şerait ne gösterir bilemem.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Flaplara gelince, kanatlarda birer ve kanat ortasında bir olmak üzere üç parçalı bir flap var. Burada da ilginç bir yapı var. Ben ilk bakışta her parça ayrı servo ile hareket ettiriliyor diye düşünmüştüm. Kanatlarda birer flap servosu var, ama orta parça için yok. Orta, yani gövde altına denk gelen flap, kanatlardaki sağ ve sol flaplara metal birer çubuk ile irtibatlandırılıyor ve hareketi onlardan alıyor. Yani, bu üç parça flap birbirine bağlı ve hareketi kanattaki iki servo'dan alıyorlar. Buradaki zorluk da, bu üç parçanın tamamen aynı eksende olmasını sağlamak. Aksi takdirde kasmalara falan neden olacak. Bir diğer zorluk da, iki servonun tamamen eş güdümlü ve uyumlu hareketini sağlama güçlüğü. Şu an için, eğer yapabilirsem, her üç parça için de ayrı birer servo koymayı düşünüyorum. Bu aynı zamanda kanat ve orta flapların birbirinden bağımsız, ayrı ayrı çalışmasına da olanak sağlayacak.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Eleronlar için ise, kanat ortasında tek servo var. Ancak, hareketi eleronlara aktarmak için kanat içinden iki tarafa giden pushrod ve belkrank kullanılmış. Kanat balsa kaplandıktan sonra belkranklar kanadın içinde kalacak ve bir sorun olduğunda ulaşması güç olacak. Ayrıca ne kadar mekanik yapı, o kadar boşluk demek. O nedenle kanatlara birer servo koyacak bir değişiklik yapmayı düşünüyorum.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Servolar için aklımdan geçenler, eleron, elevatör ve rudder için elimdeki Futaba S3151 dijital servolar, gaz için Turnigy'nin bir mini servosu ve flaplar için de iki adet GWS S01 standart servo. Orta flap için duruma göre bakacağım artık. Plandaki kullanılan servolara baktığımda, 4,8 voltta yaklaşık 2 Kg veren servolar kullanılmış. Bu durumda, elimdeki servolar fazlasıyla iş görecek. Bütün bunları da 1600 MaH'lik Turnigy Nano-tech LiFePo4 6,6V pil ile beslemeyi düşünüyorum. Radyo sistemi de büyük olasılıkla Futaba 14SG ve R7008SB olacak.
Şimdilik düşünceler bunlar. Bakalım gerçekleşenler ne olacak?
İniş takımı konusuna katılıyorum. Başlangıç için sabit iniş takımlı olabilir. İleride retract dönüşümü yapılır istenirse.
Flap konusunda önerim sadece orta bölümü servo ile kontrol etmek. Her iki yan flapın firar kenarları ile orta flapın firar kenarları arasına ince (1.5 mm falan) birer parça pushrod "sokup" (tabii ki firar kenarlarının birbirlerine bakan köşelerine yatay olarak ince birer delik delinecek) flapların birlikte hareketi sağlanabilir. Umarım anlatabilmişimdir. Olmazsa çizerim. Benim 50 cc Sea Fury'nin her bir kanatta ikişer parça olan flapları bu şekilde çalışıyor. Bu boyutta haydi haydi çalışır diye düşünüyorum.
Aileronlara birer servo konusu tartışmasız doğru ve gerekli bence. Bu boyuttaki bir uçakta ortadan tek servolu aileron bana biraz fantezi gibi geliyor.
Motoru daha doğrusu egzostunu pek sev(e)medim. Bence o aşamaya gelene kadar biraz daha düşünelim...
Adana'da bir agabeyimizde vardi 1.20 size bir 4 zamanli makine. Gayet uygun fiyat istedigini hatirliyorum motora. Sorayim mi bizim Adana grubuna ?
Güzel bir model. Kiti zamanında aldığınız iyi olmuş. Usta işi olacak.
Kafa yorulup bu kadar düşünülmüş ise, zamanı gelince o dahtalar çok hızlı bir şekilde model üzerindeki yerini alacaktır abiHenüz bir dahta parçası bile yapıştırmamış olsam da, bir kaç günü planı ve klavuzu daha yakından incelemek ve inşaatı biraz daha sindirmek için geçirdim. Buna göre, elimdeki servo, motor vs'yi ve modelin isteğe bağlı bazı seçeneklerine karar vermeye çalıştım.
Ömer bey, renk şeması nasıl olacak?