Top Flite AT-6 Texan Gold Edition

Öyle konuyu açıp, kaçmadım. Tezgahımızı hazırlayıp, planımızı da serdik (dostlar alış verişte görsün hesabı). Bakalım, ilk dahtayı ne zaman yapıştıracağım?...
Atalarımız ne demiş "Bir işe başlamak, bitirmenin yarısıdır" :hoppa:
Mayista Solaklar’da mangal baskadir diyorlardi, inanmiyordum. Bu sene tecrube edecegiz artik ☺☺?
Hiç sorma Emre'm, anlatılmaz, yaşanır :laugh::laugh:;D
 
Henüz bir dahta parçası bile yapıştırmamış olsam da, bir kaç günü planı ve klavuzu daha yakından incelemek ve inşaatı biraz daha sindirmek için geçirdim. Buna göre, elimdeki servo, motor vs'yi ve modelin isteğe bağlı bazı seçeneklerine karar vermeye çalıştım.

Başlangıçta, bu kiti, en az harcama ile, sunulan tüm seçenekleri uygulayarak yapmak istiyordum. Yani, açılır kapanır iniş takımı, üç parçalı flap ve 4 zamanlı motor kullanarak inşa etmek şeklinde.

Önce motor konusuna değinirsek, bu modelin yakışanı 4 zamanlı bir motor. Ancak, tatminkar bir uçuş elde etmek için en az 100'lük, tercihan 120'lik bir motor olması lazım. Hani şöyle makul bir fiyata ASP falan bulabilirmiyim diye Aliexpress veya HK'ya bakındığımda, bu aralıkta bir motor yok. Artık daha çok benzinliler var, hatta daha ucuzlar. Tower'daki pompalı O.S. 120 ise 520.- USD fiyatı ile bana çoook uzak. Yine makul bir bedelle yurt içi ikinci el falan olur mu diye düşündüm, ona da rastlamadım. 15cc bir benzinli olsa, o da 200.- USD'yi bulacak. Bu durumda, "en ucuz mal elindeki maldır" mantığı ile, şimdilik elimdeki segmanlı Süper Tigre G75 motoru değerlendirmeye karar verdim. Üretici bu modeli 20 sene öncesinin 61'lik motoru ile uçurduğuna göre, 75'lik ile rahat uçması lazım. Yalnız, buradaki sıkıntı ise motorun kebapçı bacası gibi egsozu! ? Gerçi, egsoz manifoldu egsoza sabit değil ve dönebiliyor ama, göreceğiz bakalım... Şimdilik inşaata bu düşünceler ile başlıyacağım. Sonrası Allah kerim!..


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Retract konusu, yine başlangıçta yapmak istediğim bir şey idi. Burada da yakından bakınca iki çekincem var;
Birincisi, tekerlek kapandığında oturacağı yuva doğrudan oradaki balsa kaplamanın ve içindeki bir sinirin oyularak çıkarılması ile oluşturuluyor. İçine başka bir yapı uygulanmıyor. Bu da balsa kaplamanın kenarlarının boşta ve arkasında bir güçlendirici yapı olmadan kalması demek. Yani açılan yuvaya plastik bir parça falan konmuyor. O bölgenin zayıflayıp, kırılgan bir hal alması anlamına geliyor. Yabancı bir forumda da kanat ve iniş takımının zayıflığından bahsediliyordu zaten.
İkincisi, bizim uçuş alanımız öyle pisti falan olan bir yer değil. İneklerin ayak izleri ile dolu bozuk bir zeminde, çayır çimen üstüne langır lungur iniş yapıyoruz. Böyle olunca, o narin retract mekanizması dayansa bile, iniş takımının teli bir şekilde eğilip bükülecek ve kapandığında o yuvaya oturmayacak. Ve devamlı bir sorun kaynağı olacak.
Sözün özü, şimdilik sabit iniş takımına devam diye düşünüyorum. Ama inşaat ilerledikçe ahval ve şerait ne gösterir bilemem.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Flaplara gelince, kanatlarda birer ve kanat ortasında bir olmak üzere üç parçalı bir flap var. Burada da ilginç bir yapı var. Ben ilk bakışta her parça ayrı servo ile hareket ettiriliyor diye düşünmüştüm. Kanatlarda birer flap servosu var, ama orta parça için yok. Orta, yani gövde altına denk gelen flap, kanatlardaki sağ ve sol flaplara metal birer çubuk ile irtibatlandırılıyor ve hareketi onlardan alıyor. Yani, bu üç parça flap birbirine bağlı ve hareketi kanattaki iki servo'dan alıyorlar. Buradaki zorluk da, bu üç parçanın tamamen aynı eksende olmasını sağlamak. Aksi takdirde kasmalara falan neden olacak. Bir diğer zorluk da, iki servonun tamamen eş güdümlü ve uyumlu hareketini sağlama güçlüğü. Şu an için, eğer yapabilirsem, her üç parça için de ayrı birer servo koymayı düşünüyorum. Bu aynı zamanda kanat ve orta flapların birbirinden bağımsız, ayrı ayrı çalışmasına da olanak sağlayacak.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Eleronlar için ise, kanat ortasında tek servo var. Ancak, hareketi eleronlara aktarmak için kanat içinden iki tarafa giden pushrod ve belkrank kullanılmış. Kanat balsa kaplandıktan sonra belkranklar kanadın içinde kalacak ve bir sorun olduğunda ulaşması güç olacak. Ayrıca ne kadar mekanik yapı, o kadar boşluk demek. O nedenle kanatlara birer servo koyacak bir değişiklik yapmayı düşünüyorum.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Servolar için aklımdan geçenler, eleron, elevatör ve rudder için elimdeki Futaba S3151 dijital servolar, gaz için Turnigy'nin bir mini servosu ve flaplar için de iki adet GWS S01 standart servo. Orta flap için duruma göre bakacağım artık. Plandaki kullanılan servolara baktığımda, 4,8 voltta yaklaşık 2 Kg veren servolar kullanılmış. Bu durumda, elimdeki servolar fazlasıyla iş görecek. Bütün bunları da 1600 MaH'lik Turnigy Nano-tech LiFePo4 6,6V pil ile beslemeyi düşünüyorum. Radyo sistemi de büyük olasılıkla Futaba 14SG ve R7008SB olacak.

Şimdilik düşünceler bunlar. Bakalım gerçekleşenler ne olacak?
 
İniş takımı konusuna katılıyorum. Başlangıç için sabit iniş takımlı olabilir. İleride retract dönüşümü yapılır istenirse.
Flap konusunda önerim sadece orta bölümü servo ile kontrol etmek. Her iki yan flapın firar kenarları ile orta flapın firar kenarları arasına ince (1.5 mm falan) birer parça pushrod "sokup" (tabii ki firar kenarlarının birbirlerine bakan köşelerine yatay olarak ince birer delik delinecek) flapların birlikte hareketi sağlanabilir. Umarım anlatabilmişimdir. Olmazsa çizerim. Benim 50 cc Sea Fury'nin her bir kanatta ikişer parça olan flapları bu şekilde çalışıyor. Bu boyutta haydi haydi çalışır diye düşünüyorum.
Aileronlara birer servo konusu tartışmasız doğru ve gerekli bence. Bu boyuttaki bir uçakta ortadan tek servolu aileron bana biraz fantezi gibi geliyor.
Motoru daha doğrusu egzostunu pek sev(e)medim. Bence o aşamaya gelene kadar biraz daha düşünelim...
 
Henüz bir dahta parçası bile yapıştırmamış olsam da, bir kaç günü planı ve klavuzu daha yakından incelemek ve inşaatı biraz daha sindirmek için geçirdim. Buna göre, elimdeki servo, motor vs'yi ve modelin isteğe bağlı bazı seçeneklerine karar vermeye çalıştım.

Başlangıçta, bu kiti, en az harcama ile, sunulan tüm seçenekleri uygulayarak yapmak istiyordum. Yani, açılır kapanır iniş takımı, üç parçalı flap ve 4 zamanlı motor kullanarak inşa etmek şeklinde.

Önce motor konusuna değinirsek, bu modelin yakışanı 4 zamanlı bir motor. Ancak, tatminkar bir uçuş elde etmek için en az 100'lük, tercihan 120'lik bir motor olması lazım. Hani şöyle makul bir fiyata ASP falan bulabilirmiyim diye Aliexpress veya HK'ya bakındığımda, bu aralıkta bir motor yok. Artık daha çok benzinliler var, hatta daha ucuzlar. Tower'daki pompalı O.S. 120 ise 520.- USD fiyatı ile bana çoook uzak. Yine makul bir bedelle yurt içi ikinci el falan olur mu diye düşündüm, ona da rastlamadım. 15cc bir benzinli olsa, o da 200.- USD'yi bulacak. Bu durumda, "en ucuz mal elindeki maldır" mantığı ile, şimdilik elimdeki segmanlı Süper Tigre G75 motoru değerlendirmeye karar verdim. Üretici bu modeli 20 sene öncesinin 61'lik motoru ile uçurduğuna göre, 75'lik ile rahat uçması lazım. Yalnız, buradaki sıkıntı ise motorun kebapçı bacası gibi egsozu! ? Gerçi, egsoz manifoldu egsoza sabit değil ve dönebiliyor ama, göreceğiz bakalım... Şimdilik inşaata bu düşünceler ile başlıyacağım. Sonrası Allah kerim!..


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Retract konusu, yine başlangıçta yapmak istediğim bir şey idi. Burada da yakından bakınca iki çekincem var;
Birincisi, tekerlek kapandığında oturacağı yuva doğrudan oradaki balsa kaplamanın ve içindeki bir sinirin oyularak çıkarılması ile oluşturuluyor. İçine başka bir yapı uygulanmıyor. Bu da balsa kaplamanın kenarlarının boşta ve arkasında bir güçlendirici yapı olmadan kalması demek. Yani açılan yuvaya plastik bir parça falan konmuyor. O bölgenin zayıflayıp, kırılgan bir hal alması anlamına geliyor. Yabancı bir forumda da kanat ve iniş takımının zayıflığından bahsediliyordu zaten.
İkincisi, bizim uçuş alanımız öyle pisti falan olan bir yer değil. İneklerin ayak izleri ile dolu bozuk bir zeminde, çayır çimen üstüne langır lungur iniş yapıyoruz. Böyle olunca, o narin retract mekanizması dayansa bile, iniş takımının teli bir şekilde eğilip bükülecek ve kapandığında o yuvaya oturmayacak. Ve devamlı bir sorun kaynağı olacak.
Sözün özü, şimdilik sabit iniş takımına devam diye düşünüyorum. Ama inşaat ilerledikçe ahval ve şerait ne gösterir bilemem.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Flaplara gelince, kanatlarda birer ve kanat ortasında bir olmak üzere üç parçalı bir flap var. Burada da ilginç bir yapı var. Ben ilk bakışta her parça ayrı servo ile hareket ettiriliyor diye düşünmüştüm. Kanatlarda birer flap servosu var, ama orta parça için yok. Orta, yani gövde altına denk gelen flap, kanatlardaki sağ ve sol flaplara metal birer çubuk ile irtibatlandırılıyor ve hareketi onlardan alıyor. Yani, bu üç parça flap birbirine bağlı ve hareketi kanattaki iki servo'dan alıyorlar. Buradaki zorluk da, bu üç parçanın tamamen aynı eksende olmasını sağlamak. Aksi takdirde kasmalara falan neden olacak. Bir diğer zorluk da, iki servonun tamamen eş güdümlü ve uyumlu hareketini sağlama güçlüğü. Şu an için, eğer yapabilirsem, her üç parça için de ayrı birer servo koymayı düşünüyorum. Bu aynı zamanda kanat ve orta flapların birbirinden bağımsız, ayrı ayrı çalışmasına da olanak sağlayacak.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Eleronlar için ise, kanat ortasında tek servo var. Ancak, hareketi eleronlara aktarmak için kanat içinden iki tarafa giden pushrod ve belkrank kullanılmış. Kanat balsa kaplandıktan sonra belkranklar kanadın içinde kalacak ve bir sorun olduğunda ulaşması güç olacak. Ayrıca ne kadar mekanik yapı, o kadar boşluk demek. O nedenle kanatlara birer servo koyacak bir değişiklik yapmayı düşünüyorum.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Servolar için aklımdan geçenler, eleron, elevatör ve rudder için elimdeki Futaba S3151 dijital servolar, gaz için Turnigy'nin bir mini servosu ve flaplar için de iki adet GWS S01 standart servo. Orta flap için duruma göre bakacağım artık. Plandaki kullanılan servolara baktığımda, 4,8 voltta yaklaşık 2 Kg veren servolar kullanılmış. Bu durumda, elimdeki servolar fazlasıyla iş görecek. Bütün bunları da 1600 MaH'lik Turnigy Nano-tech LiFePo4 6,6V pil ile beslemeyi düşünüyorum. Radyo sistemi de büyük olasılıkla Futaba 14SG ve R7008SB olacak.

Şimdilik düşünceler bunlar. Bakalım gerçekleşenler ne olacak?

Adana'da bir agabeyimizde vardi 1.20 size bir 4 zamanli makine. Gayet uygun fiyat istedigini hatirliyorum motora. Sorayim mi bizim Adana grubuna ?
 
İniş takımı konusuna katılıyorum. Başlangıç için sabit iniş takımlı olabilir. İleride retract dönüşümü yapılır istenirse.
Flap konusunda önerim sadece orta bölümü servo ile kontrol etmek. Her iki yan flapın firar kenarları ile orta flapın firar kenarları arasına ince (1.5 mm falan) birer parça pushrod "sokup" (tabii ki firar kenarlarının birbirlerine bakan köşelerine yatay olarak ince birer delik delinecek) flapların birlikte hareketi sağlanabilir. Umarım anlatabilmişimdir. Olmazsa çizerim. Benim 50 cc Sea Fury'nin her bir kanatta ikişer parça olan flapları bu şekilde çalışıyor. Bu boyutta haydi haydi çalışır diye düşünüyorum.
Aileronlara birer servo konusu tartışmasız doğru ve gerekli bence. Bu boyuttaki bir uçakta ortadan tek servolu aileron bana biraz fantezi gibi geliyor.
Motoru daha doğrusu egzostunu pek sev(e)medim. Bence o aşamaya gelene kadar biraz daha düşünelim...

Sümer bey, tek servo ve ortadaki flap aracılığı ile kanatlardaki iki flabı kontrol etmek çok mantıklı. Özgün hali ise bunun tam tersi, çok saçma. Ama flapların birbirine bağlantısı anlattığınız gibi. Sanırım o dönemdeki servolar yeterince güçlü değildi.

Evet, motorun egsozu konusu biraz can sıkıcı. Ama, diğer motorlardan farklı olarak manifold sabit olmadığı için hem motordan bir miktar uzaklaşabiliyor, hem de dönebiliyor. Neyse, daha oraya çok var.

Adana'da bir agabeyimizde vardi 1.20 size bir 4 zamanli makine. Gayet uygun fiyat istedigini hatirliyorum motora. Sorayim mi bizim Adana grubuna ?

Elimdekileri değerlendirmek ilk tercihim, ama bir sorun bakalım. Aklımızın bir köşesinde bulunsun.
 
Henüz bir dahta parçası bile yapıştırmamış olsam da, bir kaç günü planı ve klavuzu daha yakından incelemek ve inşaatı biraz daha sindirmek için geçirdim. Buna göre, elimdeki servo, motor vs'yi ve modelin isteğe bağlı bazı seçeneklerine karar vermeye çalıştım.
Kafa yorulup bu kadar düşünülmüş ise, zamanı gelince o dahtalar çok hızlı bir şekilde model üzerindeki yerini alacaktır abi :thumbup:
 
Son yazdıklarımdan sonra, nihayet Pandora'nın kutusu açıldı ve malzemeler tasnif edildi. Artık geri dönüş yok, bu model yapılacak!
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Hatta arada neredeyse fossilleşmiş canlı kalıntıları bile çıktı.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ama önce gidip, çalışma kolaylığı açısından plandan yarım yarım kopya çektirdim. Yoksa tezgahtan aşağı sarkıyor, zorluk yaratıyor.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ayrıca, parça listesi ve kalıp kesim parçaların resimlerinden de doğru parçaları bulmak için birer kopya aldım. Yoksa yanlış parçayı heba etmek işten bile değil.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonra 11 numara bıçağımı yeniledim...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bunlar da çoğunlukla kullanacağım yapıştırıcılar. CA yapıştırıcılara allerjim olduğu için zorunlu yerlerde kullanıyorum. Onun dışında diğeri, yani meşhur "alifatik" tutkal.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu da CA allerjisine karşı havalandırma... Hava soğuk, dışarıya cam açamıyorum. Artık ne kadar faydası olursa...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Parçalar lazer kesim değil. Ancak ben bu kadar düzgün bir kalıp kesim görmedim. Kesim yerleri o kadar düzgün ve temiz ki, levhaların üstünde görmek bile çok zor. Levhaların üzerinde listedeki kod numaraları da basılı. Ama o da hafif bir ezilme şeklinde olduğu için görmek çok zor oldu. İnşaata kuyruktan başlayacağım için önce ilgili parçaları çıkarıp planın üzerine dizdim ki kolayca bulabileyim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Veee ilk neşter yatay dengeleyicinin hücum kenarı çıtasına vurulur;

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Yatay dengeleyici düz çıtalardan iskelet şeklinde değil, kanat gibi simetrik sinirlerle inşaa ediliyor. O nedenle sinirlerin bir tarafında plana oturmasını sağlayacak çıkıntılar var. Bunlar da hafif kesilmiş durumda, daha sonra çıkarılıp alınacak. Hücum ve firar kenarı çıtaları planın yüzeyinden yüksek olacağı için, doğru ve geometrisi düzgün bir sonuç alabilmek adına on kere ölçmek, hizalamak gerekiyor. Önce ikinci ve sonuncu sinirler konumlandırılıyor.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sinirin hücum kenarı çıtasında doğru yere denk gelmesi ve çıtanın her iki taraftan da hizalanması için, çıtayı önce planın üzerine yatırdım ve sinirin denk geldiği yeri işaretledim. Sinirlerin firar kenarına hizalanması için de düzgün bir mdf parçasından destek yaptım, sonra hücum kenarına aynı şekilde destekle sabitledim. Tabii bu işleri yaparken bir hayli uğraştım. Sonuçta her şeyin düzgün olduğundan emin olduktan sonra, ilk dahtayı yapıştırdım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Diğer ara sinirleri de dik olduklarından ve ayakları plana bastığından emin olarak yapıştırdım. Sıra geldi sol yarının tamamlanmasına. Yine, resimlerde görüldüğü gibi, hücum ve firar kenarlarının çıtalarının tam merkezde öpüşmesinden emin olduktan sonra, sinirlerin yapıştırması tamamlandı.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sol tarafın sinirleri de yapıştıktan sonra, firar kenarı orta birleştirme parçası da sinir genişliğini taşmayacak şekilde yerine yapıştırıldı.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Asıl uğraştırıcı kısım iki yarının ortasındaki arası boşluk olan iki siniri hizalamak ve yapıştırmak oldu. Bu sinirlerin plana dik olması ve arasında belli bir boşluk olması gerekiyor. Ayrıca, iki hücum kenarı yarısını birleştiren kontrplak köşebent de sinirlerin hücum tarafındaki çentiğe giriyor. Aradaki boşluğun plandaki kadar olması için, plandaki genişlik kadar iki parça çıtayı araya koydum. Böylece birinin tam dik olduğunu sağladığımda öteki de olacaktı. Plandaki yerlerine denk getirmek de diğer zorluktu. Ayrıca, yine diğer sinirlerin plana bastığından emin olmak için her türlü ağırlık kullanıldı.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu da dün itibariyle son durum;

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol