Tamiya TT-02 Beyaz özel şasi

Bu bir de asfalt pist değil mi? :D

Evet abi asfalt ve her gün şu üfleyici zımbırtılarla tozdan arındırılan bir pist :) ama pist yüzeyine şekerli su (veya bazen kola :) ) uyguluyoruz yol tutuşunu arttırmak için. Bu da fena halde toz tutuyor. Şimdi ortaklaşa bir kompresör alıp koyucaz piste, gün sonunda arabaya bir temiz hava püskürtmek lazım eve sokmadan önce :)

Nitro araba deme bana, vizilti sadece, sinir ediyor beni :) 4 zamanlı motorlu araba yapsalar tamam da...
 
Malum arabada kullandığım piller elimdeki hasarlı 6S uçak pilinin hücrelerini dağıtıp sağlam olan hücreleri bir araya getirerek yaptığım pillerdi, ama içim de rahat değildi, zira arabalarda “hardcase” denilen, nispeten sert bir kutu içinde korunmaya alınmış li-po pillerin kullanılması daha güvenli. Burda istediğim boyut ve kapasitede pil bulamıyorum, online sipariş de seçenek dışı olunca iş başa düştü ve her zaman olduğu gibi bunda da kendi “hardcase” pilini kendin yap felsefesine yöneldim :)

UYARI! Lipo pillerin modifiye edilmesi büyük riskler içermektedir, burada paylaştığım şeyler sadece bilgi amaçlıdır, eğer ne yaptığınızı bilmiyorsanız asla lityum pilleri modifiye etmeye çalışmayın, açmayın, hiçbir şekilde müdahele etmeyin! Başınıza gelebilecek kazalardan, şahsi olarak ben veya forum yönetimi sorumlu tutulamaz!


Arabalarda kullanılan bu “hardcase” pillerde kablo ve konektör de olmuyor genelde, bir ucunda kutuyla bütünleşik soketler var ve esc’den gelen kablolar bunlara takılıyor. 2 hücreli pillerde de bir soket de tam ortada, balans şarjı için bulunuyor. Bunu sağlamak için nasıl bir sistem yaparım diye biraz kafa yorduktan sonra bir bakırlı plaket tasarlayıp frezeyle kestim:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Tam derinlikli yarıklar lipo pil hücrelerinin bağlanması için, diğerleri de konektörlerin yerlerini işaretlemek ve bağlantıları izole etmek için.

Konektörler plaket üzerine yerleştirildiler:


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ve lehimlenerek plakete sabitlendiler:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Pilin kutuları da 3D yazıcıyla ABS kullanılarak basıldılar:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kutu yarımlarının birisi üzerinde konektörler için delikler bulunmakta ve plaketin de yerine oturabileceği ve sabitlenebileceği bir şekilde tasarlandılar.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Plaket ve üzerindeki konektörler kutuya şu şekilde oturuyor:


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Pil hücreleri de teker teker plakete geçirilip terminalleri plakete lehimlendi:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


En son olarak da plaket üzeri sıcak silikon ile kaplanıp olası kısadevrelere karşı korunmaya alınıp piller kutu içerisine yerleştirildiler ve kutu üzerinde + ve - işaretlemesini de yaptım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


ESC için de bu pile uygun bir kablo sistemi ekleyince piller arabayla kullanılmaya hazır hale geldi:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Pili şarj etmek için de şöyle bir konektör sistemi yapınca tüm sistem kullanılabilir hale geldi.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Her iki pil de bu şekilde kutulanıp şarj edilip sürüşe hazır hale getirildiler :thumbup:
 
Arabadaki ayarlara ilave olarak kumandada da değişiklikler yapmıştım, kumanda çubukları için yeni sınırlama plakaları tasarlayıp basıp eskilerin yerine bunları taktım. Bu yeni plakalarla çubukların fiziksel hareketlerini epey bir sınırladım, özellikle de fren için çubuğun hareket miktarını iyice azalttım. Tabi radyoda kontrol atımlarını, eğrileri vs de bu yeni fiziksel hareket miktarlarına göre yeniden programladım. Bundaki temel amaç çubuk hareketlerini daha hızlı yapabilmek, böylece tam gazdan frene ve frenden yeniden gaza geçişte çubuğu fiziksel olarak hareket ettirmek için harcadığım süreyi azaltmaktı.
Vay arkadaş bu nedir ya :lollol::lol: Arabacılar görmesin bu yazdıklarını, modelciliği bırakırlar valla ?
İlk sürüşte biraz ayarlara ve çubukların yeni fiziksel sınırlarına elimi alıştırmak için nispeten yavaş bir sürüş yaptım. Tur zamanlarım genelde 19.5 ile 20.5 sn arasında oldu, iki turda 19 saniyenin de altına inip 18.93 ve 18.67 yapmayı da başarabildim
İşte azmin zaferi :thumbup:
Sürüş sonunda da arka tekerleğimden koca bir parçanın kopup gittiğini farkettim :)
Lastikler senin hızına dayanamamış ne yapsın :laugh::laugh:
Bunlar kumanda için tasarladığım ve bastığım çubuk hareket sınırlayıcı plakalar:
Süper bir fikir %p:bravo:
 
Bunu Ahmet abiyle bi irdeleyelim :D

Zamanında kyosho .26lık 4 zamanlı araba motoru çıkarmıştı da tutulmadı. Zevkler ve renkler tartışılmaz da bana vızıltı gelen o sesi seviyor adamlar :) tabi onlar 4 zamanlı uçak motorlarıyla tanışık olmadıkları için gerçekten güzel bir motor sesi nedir bilmiyorlar da ondan :)
Bir saniye, 4 zamanlı nitro heli motoru da yok değil mi? ???
 
  • Haha
Tepkiler: Ahmet ATICI
Pal sesi yetiyor bize :D

Bak buna itirazım yok :)

Pil harika olmuş bu arada %p:bravo: :)

Teşekkürler, içim biraz olsun daha rahat artık :)

Pillerin arabaya oturuşu:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Buarada bu fotoğraflardaki kutular v2 tasarımım, ilk prototip tasarım 50gr idi ve herhangi bir geçme sistemi yoktu, v2 tasarımında duvarları ve tabanları incelttim, basit bir geçme sistemi ekledim, kutu 29grama düştü. İki kutu yarısı birleştirilip seloteyp ile sarılması yetiyor, gerekirse kolaylıkla geri açılabiliyor.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Malum arabada kullandığım piller elimdeki hasarlı 6S uçak pilinin hücrelerini dağıtıp sağlam olan hücreleri bir araya getirerek yaptığım pillerdi, ama içim de rahat değildi, zira arabalarda “hardcase” denilen, nispeten sert bir kutu içinde korunmaya alınmış li-po pillerin kullanılması daha güvenli. Burda istediğim boyut ve kapasitede pil bulamıyorum, online sipariş de seçenek dışı olunca iş başa düştü ve her zaman olduğu gibi bunda da kendi “hardcase” pilini kendin yap felsefesine yöneldim :)
Yine sana yakısan harika bir çalışma olmuş kardeşim :thumbup:
 
Vay arkadaş bu nedir ya :lollol::lol: Arabacılar görmesin bu yazdıklarını, modelciliği bırakırlar valla ?

Modelcilik mi? :)


İşte azmin zaferi :thumbup:

Daha zafere çok var :) yeni hedef 16 saniye :)

Bu araba piste ilk çıktığında ben bir tur atana kadar nitro arabalar iki kere geçiyordu beni :) şimdi anca düzlükte geçebiliyorlar, ben onları geçmeye başladığım zaman “zafer” gelecek :)

Lastikler senin hızına dayanamamış ne yapsın :laugh::laugh:

Hız değil de sağa sola çarpma desek ???

Lastiğin durumu:


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Teşekkürler, işe de yaradı gibi görünüyor şimdilik :)

Yine sana yakısan harika bir çalışma olmuş kardeşim :thumbup:

Teşekkürler adminim :)
 
Pil harika olmuş bu arada %p:bravo: :)


Pek de harika olmamış :lol:

Dün akşamüstü piste gittim, hava harika 36 derece, tatlı bir rüzgar var deniz tarafından esen, arabayı çantadan çıkardım piste koydum, kumandayı aldım pilot kürsüsüne tırmandım, önce düzlükte bir ileri bir geri gidip direksiyon trimini kontrol ettim, sonra da ilk turuma başladım, yeni ayarlar olduğu için (lastiklere göre yenilenmiş ayarlar) ilk tur yavaş gidilecek, ilk virajı döndüm, ikinci, üçüncü, araba durdu, kontrol yok :D gittim yanına baktım sistemde elektrik yok. Acaba pil mi esc mi diye anlamak için pite geri geldim, ikinci pili taktım baktım çalışıyor herşey. Sorun ne diye anlamak için ilk pilin kutusunu açtım, hücreleri ayrı ayrı kontrol ettim her ikisi de sağlam, eh durum netleşti, yaptığım plakette bir kopukluk temassızlık oldu. Ne olur ne olmaz diye pili uzak bir yere beton zemine bıraktım ve ikinci pili taktım. Temkinli bir ilk tur, sorun yok, biraz daha hızlı bir ikinci tur, sorun yok, ayarlar da fena görünmüyor, tam gaz 3. 4. tur sorun yok, taa ki 5. turun 3. virajında ortadaki bariyere ufaktan dokunana kadar... araba yine durdu, tepki yok :D gittim topladım arabayı, aynı sorun. Gitti güzelim hava diye söylenip paketledim herşeyi eve geri döndüm.

Pillerin ikisini de multimetre ile kontrol ettim, her iki plaket de aynı yerden su koyvermiş. Tam ortadaki balans konektörünün etrafındaki yol kopup kesintiye uğramış. Ortadaki konekötürü hizalamak için açtığım oyuk plaketi zayıflatıyor, dahası kutunun içine sıkı geçme şeklinde oturunca iki uçtan baskı gören plaket tam ortadan hafifçe bel verip esniyor, bir de yoldaki veya darbedeki titreşim/sarsıntılar gelince hop bakır kopuyor ve devre açılıyor :) orta kısmına daha az bıçak vuran ve yolları daha geniş ve güvelinir olan bir plaket tasarlamam lazım. Ama pilleri teker teker sök yeniden lehimle uzun iş ve pil hücreleri artık çok fazla oynandı, biraz da riskli. Onun yerine kopan bağlantı noktalarına kablolar lehimleyerek yarı-esnek bir şekilde plaketi yeniden çalışır hale getirdim. Neyse ki önümüzdeki hafta hava birkaç gün daha iyi olacak gibi görünüyor ( iyi = gün batımına doğru 40 derece altı :D ) deneme şansım olacak. En azından ikinci pil yeni lastiklere göre yaptığım ayarların kötü olmadığını gösterecek kadar sürüşe izin verdi :)
 
Pillerin ikisini de multimetre ile kontrol ettim, her iki plaket de aynı yerden su koyvermiş. Tam ortadaki balans konektörünün etrafındaki yol kopup kesintiye uğramış.
AR-GE aşamasının başında bu kadarcık sorun normal :D
Neyse ki önümüzdeki hafta hava birkaç gün daha iyi olacak gibi görünüyor ( iyi = gün batımına doğru 40 derece altı :D ) deneme şansım olacak.
Ya şaka gibi ya :lollol:
 
Bugün akşamüstü havanın güzel olmasını (36-37 dereceler) fırsat bilip soluğu pistte aldım :)

İlk iyi haber; pillerin ikisi de sorunsuz çalıştı :)

İkinci iyi haber; arabada yol tutuşu arttırmak adına ufak ayar değişiklikleri ve ekleme yapmıştım, bunların sonucunda araba ağzımı açık bırakacak kadar iyi bir şekilde oturdu yola ve virajlara, harika ve dengeli bir tutunuş ile oldukça hızlı ve akıcı bir sürüş sağladı.

Kötü haber; 3. sürüşün 4. dakikasında motoru yaktım ???

Önce kısaca değişikliklerden bahsedeyim, suspansiyon geometrisi ile fazla oynamadım ama hem ön hem arka yayları bir kademe yumuşak yaylarla değiştirdim.

Motordaki pinyonu da 20 den 21’e çıkartarak biraz hız arttırma biraz da motora ne kadar yük bineceğini görme/denemeyi amaçladım (ve motoru yaktım ???)

Bunlara ilave olarak gövdeye de bir ekleme yaptım. Son zamanlarda daha yüksek hızlara çıktıkça arabanın arkasında bir kanat olmamasının eksikliğini hissediyordum, hızlı virajlarda ve düzlükte arabanın arkası nispeten daha kolay kaçıyordu. Yine kendin yap prensipi ile Fusion 360ta bir kanat ve kanat montaj ayakları tasarımı yaptım, ABS ile bastım ve gövdenin arkasına monte ettim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu kanat da epey bir işe yaradı, yüksek hızlarda araba sanki yere yapışmış gibi oturaklı ve kararlı gidiyordu, daha önce tam gazda asla giremediğim, az da olsa hız kesmek zorunda kaldığım düzlüğün başındaki ve sonundaki virajlara hiç gaz kesmeden girebildim (daha önemlisi o virajlardan kontrollü bir şekilde çikabildim ??)

Arabanın daha oturaklı gitmesiyle birlikte farkettim ki pilotajımda da epey bir pas atabilmişim, artık arabanin her turda çizdiği yoldaki saçılım gittikçe azalıyor, tur zamanları da gittikçe daha istikrarlı oluyor. Tabi hala “ideal” yarış pilotajının gerektirdiği istikrardan epey uzak olduğumu da eklemek gerek. Çalıştıkça daha iyi olacak :)

Bugün de daha önceki gibi 5 dk yarışı formatında antreman yaptım. İlk sürüşü kaydetmedim, sonra pişman oldum zira taze pil ve soğuk ESC/motor kombinasyonuyla muhtemelen en iyi süreleri bu sürüşte yaptım. Arabanın yolu ne kadar iyi tuttuğunun şaşkınlığını üzerimden attıktan sonra bunu kullanıp epey agresif ve süratli bir sürüşle, kazasız ve büyük hatasız tamamladım ilk 5 dk seansını. Arabayı temizleyip motoru ve esc yi biraz dinlendirdikten sonra aynı pil ile ikinci 5 dklık sürüşe çıktım. Pil yarım şarjlı olduğu için arabanın son hızı ve ivmelenmesi ilk sürüşe göre daha zayıftı ama yine de temiz ve hızlı bir sürüş yapabildim. Bu sefer kayıt da aldığım için tur zamanlarımı da çıkartabildim:

014: 00:00:18.85
013: 00:00:18.71
012: 00:00:18.75
011: 00:00:18.83
010: 00:00:19.38
009: 00:00:19.01
008: 00:00:18.50
007: 00:00:18.43
006: 00:00:18.21
005: 00:00:18.88
004: 00:00:19.40
003: 00:00:18.16
002: 00:00:18.73
001: 00:00:19.91

Bu sürüşte en iyi tur zamanım 18:16 sn’yeye düşmüş oldu. Daha ônemlisi tur sürelerinde de bariz bir istikrar artışı sağlayabildim. Aralardaki 19’lardan da kurtulursam tam olacak :)

Yine kısa bir ara sonrası bu sefer yeni ve tam şarjlı pili takarak 3. sürüşe başladım. Bu sürüşte en iyi tur zamanımı 18.03 saniyeye kadar çekebildim. Bu sürüşün tur zamanları da şöyle oldu:

014: 00:00:18.61
013: 00:00:19.16
012: 00:00:18.13
011: 00:00:18.03
010: 00:00:18.28
009: 00:00:18.46
008: 00:00:18.28
007: 00:00:19.38
006: 00:00:18.36
005: 00:00:19.04
004: 00:00:18.61
003: 00:00:18.33
002: 00:00:18.75
001: 00:00:20.68

Taze pil ile arabanın sürati artmıştı, ama motorun ve escnin önceki sürüşlerden dolayı hala sıcak olması nedeniyle ilk sürüşteki kadar hızlı değildi araba, özellikle de ivmelenmelerde kendini belli ediyordu bu, ve bir noktada motorun güçten düştüğünü hissettim ve daha fazla zorlamadan durdum. Arabanın yanına gittiğimde bariz bir yanık kokusu vardı,acaba esc mi motor mu yandı derken motor kablolarından birisinin lehiminin attığını farkettim. Ona bakarken de kokunun motordan geldiğini tespit edebildim...

Eve gelince motoru dağıttım, sarımlardan birisi kömür olmuş neredeyse :)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Öte yandan multimetre ile kontrol ettiğimde her üç sarımın da dirençlerinin aynı olduğunu gördüm, bu da sarımın hala kısa devre yapmadığını düşündürüyor bana, o yüzden de hazır açmışken rulmanlara bakım yaptım, genel bir temizlik sonrası fırçaları ve yayları da yenileyip motoru toparladım. Bir ihtimal hala iş görebilir, görmezse de zaten görevini tamamladı der kenara ayırıp zaten yolda olan, bugün yarın elime geçmesini beklediğim fırçasız motor sistemine geçiş yaparız, artık şasi böyle bir modifikasyonu hakediyor sonuna kadar :)
 
Kötü haber; 3. sürüşün 4. dakikasında motoru yaktım ???
Motordaki pinyonu da 20 den 21’e çıkartarak biraz hız arttırma biraz da motora ne kadar yük bineceğini görme/denemeyi amaçladım (ve motoru yaktım ???)
Helal kardeşim tebrik ediyorum seni ;D Aletin limitlerini zorlayarak resmen canını alıyorsun :lollol::lol:
Bu kanat da epey bir işe yaradı, yüksek hızlarda araba sanki yere yapışmış gibi oturaklı ve kararlı gidiyordu, daha önce tam gazda asla giremediğim, az da olsa hız kesmek zorunda kaldığım düzlüğün başındaki ve sonundaki virajlara hiç gaz kesmeden girebildim (daha önemlisi o virajlardan kontrollü bir şekilde çikabildim ??)
Demek bu kanatlar işe yarıyormuş :lollol::lollol:
 
Ve suvari birliği son dakikada yetişir!

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Arabanın modifikasyonundaki son adım olarak planlayıp siparişini verdiğim fırçasız motor sistemi dün elime ulaştı. Motor stok sınıfına giriyor ama mevcut motordan epey bir daha verimli bir şey.

Dün apar topar motor ve esc değişikliği yaptım. Motorun manuelinde uygulamaya göre değişen dişli oranları tavsiye edilmiş, benim uygulamam için de FDR (final drive ratio, yani tekerleklerin bir tur dönmesi için motorun kaç tur döneceği) 5.5 olarak önerilmiş. Bu epey hızlı bir dişli oranı benim arabayı 70 km/saat hıza yaklaştırabilecek bir oran, haliyle motora da fazla yük bindirebilir diye tedirgin oldum açıkçası, misal önceki motoru yaktığım FDR 8.42 idi. Burda havanın daha sıcak olması nedeniyle motoru da daha fazla zorlayabilir diyerekten temkinli bir oranla başlamak istedim ve 8 olacak şekilde bir pinyon/spur kombinasyonu yaptım. Elimdeki motor soğutma fanı bu yeni motora uymadığı için de en kötü durumu denemiş olurum diyerek fansız kullandım.

Pistte hava yaklaşık 36-37 dereceydi yine. Pistin durumu pek iyi değildi, virajların çoğunda toz toprak birikmiş epeyce, bir temizlik yaptık ama yine de tamamen arındıramadık, haliyle yol tutuşu yok denecek kadar azdı, o yüzden tur zamanlarını kaydetmenin de bir anlamı yoktu. Hem farklı ve daha zor koşullarda kullanmak hem de motorun performansını gözlemlemek için iki pille toplam 3 sürüş yaptım. Arabanın son hızında bariz bir artış vardı, ayrıca ivmelenmesi de önceki motorla kıyas kabul etmeyecek şekilde daha iyiydi. Motor sensörlü olduğu için (ESC rotorun pozisyonunu sürekli olarak takip edip hassas bir şekilde devir ayarlayabiliyor) gaz çubuğu ile motorun devri arasındaki doğrusallık çok tatmin ediciydi, motorun devrini çok hassas bir şekilde kontrol edebiliyordum, ayrıca fren performansı da fırçalı motorlara nazaran çok daha etkili ve kontrollü idi. Genel olarak çok beğendim diyebilirim. Programlama aparatını yanıma almayı unuttuğum için pistte kontrol etme şansım olmadı ama esc sıcaklık ve devir değerlerini hafızasında tuttuğu için eve gelince bakma şansım oldu, her ikisi de en fazla 78 derece sıcaklığa ulaşmış ki motorda fan olmadan ve bu yüksek hızlı dişli oranıyla gayet iyi bir sıcaklık. Üst sınırın 100-105 derece olduğunu dikkate alırsak motoru yakmadan dişli oranımı düşürüp arabanın hızını daha da fazla arttırabilirim anlamına geliyor.

Savulun sivrisinekler (nitro arabalar :) ) mahallenin delisi peşinizde baskı kurmaya geliyor, tampon tampona! ????