Yahu burada Extra 330L diye bir
helikopter mi toplanıyor da hala helikopterden söz ediyoruz???
Şöyle bir örnek vereyim. Biz Samsun'da T67 ile uçuş eğitimi alırken iniş sonrası acayip derecede saçmalamadıysak yani pistin sonuna teker koymadıysak kesinlikle fren kullanmazdık. Neden? Çünkü uçakta fren kritik bir eleman ve hiçbir zaman gerekmedikçe kullanılmamalı. Gereksiz kullanım durumunda bir sonraki gerekli kullanım için risk oluşturursun.
Havacılığın temel ilkelerine bakarsan tümünün bu tür paranoya ile dolu olduğunu göreceksin.
Benim modelcilikteki bir numaralı paranoyam ise kontrol kaybı. Alıcının beslenmesine özel bir önem veririm. Retractlı uçaklarımda retractlar her zaman ayrı bir pil ile beslenirler. Onboard kızdırıcılarım her zaman kendi pillerini kullanırlar. Kaçımız her uçuşutan önce alıcı pilini recycle edip kapasitesini kontrol ediyor ki? Ömrünü doldurmakta olan bir alıcı pili düşünelim. Birkaç motor çalıştırma denemesinde toplam 40 saniye 3 Amper akım vermiş olsun. Uçağı açarken voltaj göstergesine bakmıştın nasıl olsa. Kalkış sırasında bakmayı unut. Diyeceksin ki, abi amma abarttın! Haklısın. Uçak kazalarına bak. Hemen tümünde, aslında olmayacak olaylar üst üste gelmiş ve kazaya yol açmıştır. Olayların hiçbiri tek başına kaza sebebi olmasa da bir araya geldiklerinde felaket gelmiştir. Buna "swiss chese model" diyoruz. Peynirin delikleri üst süte rastlıyor ve...
Helikopter biraz farklı olabilir. Zira motor kafasına kolayına ulaşamazsın. Buji uzatması kullanabilirsin belki. O nedenle manuel kontrollü onboard kızdırıcıları alıcı pilinden beslemek mümkün olabilir. Ama motorun kafasının doğrudan önünde durduğu bir Extra'da buna ne gerek olabilir ki? Haa kumandadan kontrollü ise çok konforlu ama o zaman asla alıcı pilinden beslenmemeli. Manuel kontrollü ise uçağın yanında koskocaman çirkin bir çıkıntı olacağına motor çalıştırma sırasında harici kızdırıcı kullanırım daha güzel görünür bence.
(NOT: Ben onboard glow kızdırıcı kullanırsam hemen daima kumandadan kontrollü kullanırım. Bu sistemi de öyle düşündüm kafamda. Düşünsene uçuş sırasında flap koyuyorum diye kızdırıcıyı açtığını ve pilinin de sonuna gelmekte olduğunu. Allah korusun).
Benzinlide ayrı ateşleme pili kullanımının sebebi bu değil. Ateşleme ünitesi ciddi düzeyde elektromanyetik enterferans ürettiği için uçağın tüm elektrik sisteminin ateşlemeden galvanik olarak izole edilmesi gerekir. O nedenle ayrı pil kullanılır. O nedenle kill switch olarak "opto" modeller tercih edilir.
Eğer servoyu tam orta hatta yerleştirip temel kurala uyamıyorsan daha büyük servo kolu kullanmak bir fayda sağlamaz. Ama o stabilizasyon sistemi sökülürse servo gerçek yerine yerleştirilir ve o zaman senin gösterdiğin servo yekesi ile gönül rahatlığı ile uçulur.