RC Uçak kalkış ve sola yönelme problemi

Merhaba arkadaşlar ve saygı değer büyüklerim yaklaşık 2 haftadır adım adım youtube üzerinden izlediğim bir RC Uçak projesine başlamıştım. Her şey güzel tam ölçüde olmasa bile benzeri yapmaya çalıştım fakat uçuş testine gidince uçağın sürekli sola kaydığını ve kalkış yapamadığını izledim. Kullandığım malzemeler 7.4V 2800mAh 35C 2s Lipo pil, Tower pro SG90 RC servo motor 4 adet, 2212 2200kV Fırçasız motor ve 6035 prop, 40A ESC ve FlySKY İ6 6 kanal 2.4 Ghz uzaktan kumanda. Uçak kalkacak gibi oluyor fakat kalkmıyor terazi yaptık denğesini sağladık yok bana mısın demiyor. Burada yüklediğim dosyada uçağın videosu var 4 5 kez deneme ardından kalkmayınca sinir olduğum için son anlarda biraz tepki gösterdim :)
920kv motor ve 3S 1350 mAh batarya kullanırsanız kalkacaktır arkadaşım. Yalpa yapması yapısal bir hatadan da kaynaklabilir pilotajdan da. Eğer düşük hızlarda havalanmasını istiyorsan kaldırma katsayısını artırman gerekir dolayısıyla airfoili ( google a low speed airfoil yaz çıkar) değiştirmeni öneririm. Kaldırma katsayısını artırırsan kolayca havalanır ama seyir hızı düşük olur senin için problem olacağını sanmıyorum. Ayrıca forumda sadece egosunu tatmin etmek için kaba konuşan arkadaşlara aldırmamanı öneririm zira böyle arkadaşlar gerçek hayatta elde edemedikleri itibarı kaba dille burada elde etmeye çalışıyorlar. İyi uçuşlar dilerim.:RCKolik:
 
920kv motor ve 3S 1350 mAh batarya kullanırsanız kalkacaktır arkadaşım. Yalpa yapması yapısal bir hatadan da kaynaklabilir pilotajdan da. Eğer düşük hızlarda havalanmasını istiyorsan kaldırma katsayısını artırman gerekir dolayısıyla airfoili ( google a low speed airfoil yaz çıkar) değiştirmeni öneririm. Kaldırma katsayısını artırırsan kolayca havalanır ama seyir hızı düşük olur senin için problem olacağını sanmıyorum. Ayrıca forumda sadece egosunu tatmin etmek için kaba konuşan arkadaşlara aldırmamanı öneririm zira böyle arkadaşlar gerçek hayatta elde edemedikleri itibarı kaba dille burada elde etmeye çalışıyorlar. İyi uçuşlar dilerim.:RCKolik:

Forumda kaba konuşanlar kimler? Konuşmanız ağır olmuş.
 
  • Beğen
Tepkiler: Türker Akgün
Ayrıca forumda sadece egosunu tatmin etmek için kaba konuşan arkadaşlara aldırmamanı öneririm zira böyle arkadaşlar gerçek hayatta elde edemedikleri itibarı kaba dille burada elde etmeye çalışıyorlar.
Halit kardeşim gerçek hayatta hiç tanımadığın insanlar hakkında forum ortamının kısıtları sonucu kapıldığın hislerle yorum yapmak ne kadar doğru ? Her şeyden önce bu platform ego tatmin edilebilecek bir platform değil, kuruluş amacına aykırı.

Kaba konuşarak itibar elde edilebildiğini de senden öğreniyorum. Çuvaldızı biraz kendimize de batıracağız. Uzatılacak bir konu değil, herkes herkesi biliyor. ;)
 
920kv motor ve 3S 1350 mAh batarya kullanırsanız kalkacaktır arkadaşım. Yalpa yapması yapısal bir hatadan da kaynaklabilir pilotajdan da. Eğer düşük hızlarda havalanmasını istiyorsan kaldırma katsayısını artırman gerekir dolayısıyla airfoili ( google a low speed airfoil yaz çıkar) değiştirmeni öneririm. Kaldırma katsayısını artırırsan kolayca havalanır ama seyir hızı düşük olur senin için problem olacağını sanmıyorum. Ayrıca forumda sadece egosunu tatmin etmek için kaba konuşan arkadaşlara aldırmamanı öneririm zira böyle arkadaşlar gerçek hayatta elde edemedikleri itibarı kaba dille burada elde etmeye çalışıyorlar. İyi uçuşlar dilerim.:RCKolik:
teşekkür ederim açıklama için aynen bazıları çok kaba bilmişlik yapıyor.
 
Hayret 2.200.000 volt'luk da motor takmışsınız uçmamış(!) Üçüncü sınıf elektrik-elektronik mühendisliği öğrencisiymişsiniz(!) GV seviyelerinde motor uçurabilir sanki.
 
Yaa aslında suratıma bir tokat gibi vuruldu gerçekler. Hayatta hiçbir baltaya sap olamamış, hiçbir işi başaramamış biri olarak genç arkadaşlara kaba davranıp kendimi tatmin ediyor olduğumu farkettim. Utandım. Yerin dibine girdim. Bir hiç olduğumu anladım. Hemen bu hatayı telafi etmeye karar verdim...
Herhangi bir şey bilmeyenler için o işi bilenlerin uyarıları ne yazık ki "bilmişlik" olarak tanımlanıyor ama olsun ben biraz bilmişlik yapacağım. Çünkü özür dilerim ama biliyorum!

Konumuz şu:
Kokpitten bakıldığında pervanesi saat yönünde dönen uçaklar neden kalkış koşusunda sola çekerler?
Burada etkili olan toplam dört faktör vardır.
1- Slipstream: Pervanenin hareketlendirdiği hava akımı, gövdeyi spiral şeklinde yalayarak geriye gider ve dikey stabilizeye sağ yandan çarpar. Bu da uçağı kuvvetli bir şekilde dikey eksende, yani biz havacıların kullandığı ifade ile "yaw ekseninde" sola döndürür. Slipstream bu konuda en güçlü faktördür.
2- Tork etkisi: Pervane saat yönünde dönerken temel fizik ilkelerinden "actio = reactio" ilkesine göre gövdeyi ters yönde çevirmeye çalışır. Yani gövde saat yönünün aksi istikamette dönmeye çalışır. Tekerlekler yerde olduğu için dönemez. Ama sol tekerlek yere daha güçlü bastığı için uçak sola gitmeye meyleder.
3- P-Factor, Asymetric loading: Uçak yerde giderken burnunu kaldırdığı anda hava akımı pervane pallerine tam dik açı ile gelmemeye başlar. Aşağı hareket eden sağdaki palin hücum açısı artar, yukarı hareket eden sol palinki azalır. Sağ pal daha fazla çekiş üreterek uçağın sola kaçmasına neden olur.
4- Gyroscopic precession: Dönmekte olan bir kütleye uygulanan kuvvet, dönüş istikametine göre 90 derece ileriye uygulanmış gibi etki eder. Buna gyroscopic precession deriz. Pervane diskini kalkış sırasında yukarı çevirdiğimizde gyroscopic precession uçağı bu kez sağa iter.
Bu 4 faktör içinde en belirgin olanı başta da söylediğim gibi slipstream olmaktadır.

Bunların dışında yandan gelen rüzgar komponenti varlığında uçak bir rüzgar gülü gibi rüzgar içine dönmek isteyecektir. Buna weathercocking effect deriz.
 
Son düzenleme:
Şimdi gelelim kalkıştaki bu faktörler ile nasıl baş edeceğimize. Öncelikle rüzgarsız bir havada uçağın sola gideceğini bilerek sağ rudderi hazır tutar gerektiği kadar kullanırız.
Ancak ön dikme rudder ile bağlantılı değil ise iş biraz karışır. Çünkü bir uçakta rudder (rudder dediğimizde dikey stabilizenin arkasındaki hareketli parçayı anlıyor olduğunuzu umuyorum) ancak belirli bir hava hızından sonra etkili olmaya başlar. Gerçek uçaklarda da bu hava hızına ulaşılıncaya kadar ön dikme istikamet kontrolünü sağlar.
Peki rudder eğer ön dikme ile bağlantılı değil ise ne olacak?
Bazı gerçek uçaklarda ki bunlar genelde eğitim uçaklarıdır, rudder kontrolü için differansiyel breaking kullanırız. Çünkü uçaklarda sağ pedaldaki fren sadece sağ ana dikmeye sol pedaldaki fren ise sadece sol ana dikmeye etki eder. Böylece asimetrik frenaj ile uçağı yerde düz götürebiliriz.
Peki modelde ne olacak?
Birkaç seçenek var. Öncelikle mümkünse ön dikme rudder ile bağlantılandırılacak. Bu mümkün değil ise uçağın mümkün olan en kısa koşu ile havalanması sağlanacak. Bunun yolu ise gereğinden biraz daha güçlü bir motor kullanılması. Böyle bir setup ile uçağı elden atarak havalandırmak da bir seçenek olarak karşımıza çıkacaktır.
 
Hiçbir kaynakta kalkış sırasında rudderin "sağ sol yapılması" diye bir ifade yoktur. Bunu iddia eden birini karşıma alıp yukarıdaki paragrafları yazmış olmak muhtemelen suya yazmak gibi bir eylem olmaktadır ama kaba bir insan olduğum için bunu pek önemsemiyorum.
İnsanların bir işe girişmeden önce biraz okuyup araştırmalarının çok değerli olduğunu ne kadar söylesem de, kulaktan dolma bilgi ile ilerlemeye niyetli birini o yoldan çevirmenin de ne kadar güç olduğunu bugüne kadarki deneyimlerimden biliyorum.
Sorulan soruya kabaca yanıt verdim.
Çok bilmişlikle itham edenlerin birkaç bir şey öğrenmeye çalışmaları umuduyla sağlıcakla kalın.
 
Sümer Bey'in gerek bilgi birikimini gerekse yardımcı olma konusundaki hassasiyetini forumda biraz zaman geçirip okuyan biri anlayacaktır. Ben kendisini şahsen tanımasam da ve henüz forumda yeni olsam da okuduğum konulardan ve yaptığı yorumlardan bu kanıya varıyorum. Burada söylenmek istenen direkt soru sormak ya da bilmeden yorum yapmak yerine önce gerek forumda gerekse bulunabilen diğer kaynaklarda araştırma yapıp sorulan soruya hakim olmaktır. Bu forum diğer forumlar gibi soru sor cevap al şeklinde olmadığından ve herkes belli bir emek karşılığında bu bilgilere ulaştığından beklenti önce araştırılması yönündedir. Aksi halde forumdaki kimseden tabiri caizse kibarca (!) cevap alamayacaksınız. İyi forumlar
 
Son düzenleme:
Sorulan soruya kabaca yanıt verdim.
Çok bilmişlikle itham edenlerin birkaç bir şey öğrenmeye çalışmaları umuduyla sağlıcakla kalın.
Klavyene sağlık abi ;)
Bu forum diğer forumlar gibi soru sor cevap al şeklinde olmadığından ve herkesi belli bir emek karşılığında bu bilgilere ulaştığından beklenti önce araştırılması yönündedir. Aksi halde forumdaki kimseden tabiri caizse kibarca (!) cevap alamayacaksınız. İyi forumlar
Çok güzel özetlemişsin @Yiğit ÇALBUR %p Henüz 1 ay olmuş üye olalı ama bizi çok güzel çözmüşsün :bravo:

Ne diyelim, DARISI BİZİ ÇÖZEMEYENLERİN BAŞINA :D
 
ben biraz bilmişlik yapacağım. Çünkü özür dilerim ama biliyorum!

Yahu bu nasıl iştir arkadaş. Adam çıkmış forumda pek çok yerde defalarca yazılmış olan yazıları kopyalayıp kopyalayıp bu başlığa yapıştırmış, sonra da çıkmış "ben biliyorum!" diyor...
 
Yahu bu nasıl iştir arkadaş. Adam çıkmış forumda pek çok yerde defalarca yazılmış olan yazıları kopyalayıp kopyalayıp bu başlığa yapıştırmış, sonra da çıkmış "ben biliyorum!" diyor...
Kardeşim öyle deme ;D Kopyala yapıştır diyerek geçme :lollol: Kolay bir iş değil, kolay olsa bu konu açılmazdı :lol:
 
Yahu bu nasıl iştir arkadaş. Adam çıkmış forumda pek çok yerde defalarca yazılmış olan yazıları kopyalayıp kopyalayıp bu başlığa yapıştırmış, sonra da çıkmış "ben biliyorum!" diyor...
Belki copy paste olayını biliyordur!