Tereyağın artık daha büyük sorumluluklar alma vakti gelmedi mi sence de? Bugün değilse ne zaman abi? Yeter artık. Gün "rise of the vakfıkebir" günüdür. Hurrraaaaa. ?
Bu herifi foruma kabul etmeyeydik iyidi, goygoydan iş yaptırmıyor adam
Sarvencim, tereyağımı afiyetle indirdim mideme sabah kahvaltımda, kalıba sürecek tereyağı kalmadı, konu kapandı
Dün gece Sarven ile karşılıklı epey yoğun bir fikir alış verişi ve araştırma silsilesine giriştik, ve incelemenin teorik kısmını kapattık diyebilirim sanırım, itirazın var mı Sarven efendi?
Bulgularımız:
Kalıpta astar temas etmeyen ama kumaş ve epoksi temas eden yerler nispeten daha temizve sorunsuz çıkmış. Zaten canlı yayın videosunda kalıbın açılışının ilk aşamalarında (23:50 civarlarında) şöyle bir cümle sarfediyorum: "en azından kalıp ayırıcının işini yaptığını gördük, yoksa buraları açamazdık, kalıp ayrıcı işini yapmış!" Bu aşamada açılan kısımlar kalıpların kenarları, yani astarın temas etmediği yerler. Ancak bu kısımlarda da yer yer ufak sorunlu bölgeler var, bu nedenle kesin bir şekilde "sorun astardan kaynaklı" yargısına varamıyoruz. Bu sorunlu bölgeler genellikle astarlı taraftaki boya sökülmesinin uzantısı gibi görülmekle birlikte emin olmak da zor. Bu çıkarımın diğer tarafında da kalıpta kullandığım boyanın masumiyeti var tamamen aynı şekilde
yani bu boya arada astar olmadan direk epoksi ile temas ettiği yerlerde genel olarak güzel sonuç vermiş, ama ufak tefek olan sorunlar da bu savı kesinleştirmeye engel oluyor. Bunu anlamanın yolu kontrollü deney olacak.
Astar ile ilgili şüphelerimizi destekleyen bir veri olarak kullandığım astarın içinde
aseton olduğunu gördüm (içimden de yuhhh dedim) ne kadar aseton olduğunu netbir şekilde bilmiyoruz ama malum aseton bu, önüne gelen herşeyi çözer geçer, wax falan dayanmaz buna. Bu astarın aslında her yüzeye çok iyi tutunabilmesini de açıklıyor bir nevi aseton içermesi. Bu bulgu ile astar üzerindeki şüpheler daha bir arttı.
Son olarak wax mevzusu var, dün akşam çoğunlukla waxın uygulanış şekli üzerine yoğunlaştık diyebilirim. Sonuçta ulaştığımız ve hemfikir olduğumuz şey benim uygulama yöntemimin "ideal" yöntem olmadığı. Kesin olarak yanlış sonucuna varamıyoruz, çünki birincisi benim takip ettiğim yöntem kutunun üzerinde yazan yöntem, ikincisi bugüne kadar farklı koşullarda hiç sorun yaşamamış bir yöntem. Bu sonuç üzerine kontrollü deneye farklı wax uygulama yöntemleri eklemiş olmanın da yerinde bir karar olduğunu gördük.
Nedir bu "ideal" olmayan wax uygulama meselesi dersek eğer, dün akşam benim dünkü mesajımda bahsettiğim iki farklı uygulama talimatıolayını iyice derinlere inerek araştırdık. Önce farkettik ki bu waxtan bir de yeni versiyon var V2 olarak geçiyor, ve benim dün bahsettiğim bilgi föylerindeki talimatlar hep V2 olarak geçmekteydi. Haliyle acaba iki farklı üretimde wax var ve ikisinin uygulama yöntemleri arasında da farklar mı var dedik. Ama sonrasında Sarven daha da derinlere dalıp 2009 yılına ait ve ilk versiyon wax için olan, doğrudan üretici tarafından yayınlanmış bir dökümana ulaştı. Enteresan olan bu döküman da yeni kalıplar için 5-8 kat, ve waxı sürdükten sonra 5-10 dk bekleyip temizlenmesini buyurmakta. Yani üreticinin ürün üzerine bastığı talimat ile ayrıca döküman olarak yayınladığı talimat arasında ciddi farklar var. Bu bilgiye ulaştıktan sonra akşam hemen Panterin depo kalıpları üzerinde bir wax denemesi yaptım, wax sürdükten sonra 5 dakika bekledim, ve bu 5 dakikanın sonunda o wax tabakasının tamamen kuruyup kaskatı olduğunu gördüm. Yani kutu üzerinde yazan "kurumasına izin vermeyin" talimatı ile ters düşen bir durum oluyor. Merak ettiğim için kalıbın bir kısmına dokunmadan biraz daha bekledim, 10 dakika sonunda kontrol ettiğimde de aynı durumla karşılaştım. İşin enteresan olan yanı,teknik dökümantasyonlarda kutu üzerinde yazan "kurumasına izin vermeyin" ifadesi yer almıyor. Zaten esas kafa karışıklığı da burdan kaynaklanıyor. Kısacası, çoğunluk kaynakwax sürdükten sonra 5-10 dakika bekleme talimatı verdiği için biz de dün ideal yolun bu olduğunu kabul ettik. Bu yöntemi de deneye eklediğimiz için, wax ideal şekilde uygulandığında astarın onu çözüp çözemediğini de görmüş olacağız. Hiç olmaz ise bundan sonraki üretimler için faydalı olacak bir bilgi, doğru bilinen bir yanlıştan dönmüş olduk.
Biraz da fiziki icraat. Sorunu bulma amacıyla yapılacak kontrollü deneyde kullanılacak plakayı bastım. Bu plaka üzerinde, aşağıda görebileceğiniz gibi numaralandırılmış 4 bölme var, Her bir bölme 75x75mm boyutlarında ve aralarında bir yarıkla ayrılmış durumdalar.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Şu anda bu plaka aynı önceki kalıpta tapılan işlemler ile (astar/zımpara çevrimi) hazırlanma aşamasında. Boya aşamasına kadar hepsi aynı işlemlere tabi tutulacaklar...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Astar ve tesviye işlemleri bittikten sonra her bir kısım boyama, waxlama ve jel kot aşamalarının her birinde farklı bir kombinasyona tabi olacak. Bu sayede hangi kombinasyonların işe yaradığını hangilerinin işe yaramadığını görme şansımız olacak ve hatanın nerde olduğunu belirleyebileceğiz.
Bu bölmelerin tabi olacakları uygulamaları da buraya listeleyelim ki ilerde ne neydi hangi numarada ne vardı diye aranıp durmayalım
1. Kısım:
Bu "şahit numune" olacak, tamamen bir önceki kalıpla aynı şekilde hazırlanacak, yani mavi boya, aynı şekilde waxlama ve jelkot olarak astar boya üzerinde kumaş yatırma.
2. Kısım:
Bu kısım wax uygulamasının etkisini görmek için olacak, orjinal kalıpla aynı olan mavi boya uygulanacak ama wax uygulaması sonradan bulunan bilgi föyünde olduğu gibi sürdükten sonra 5-10 dakika bekleyip temizlenerek yapılacak. Jelkot yine aynı astar olacak.
3. Kısım:
Bu kısım Astarın etkisini görmek için hazırlanacak. Kalıpta kullanılan mavi boya ile boyanacak, aynı kalıptaki gibi waxlanacak ama jelkot olarak astar yerine daha önceden sorunsuz çalıştığını bildiğim epoksi uygulaması yapılacak.
4. Kısım:
Bu kısım da kalıptaki boyanın etkisini görmek içinyapılacak. Bu kısım daha önceden çalıştığını bildiğim şekilde 2K otomotiv boyaları ile boyanacak. Kalıpta uygulanan waxlama yöntemi ile waxlanacak ve jelkot olarak aynı astar kullanılacak.
Bu denemenin sonucunda aşağıdaki matrise göre bir sonuca varmamız mümkün olacak:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Tabi bu tekil çıkarımlara ilaveten kombinasyon sonuçları da mümkün, mesela 2 başarısız olur da hem 3 hem 4 başarılı olursa o zaman sonuç boya ve astarın bir araya geldiği zaman soruna yol açtığını, tek başlarına sorun yaratmadıklarına işaret eder. Duruma göre 3 ve 4 numaraların "yeni" wax uygulama yöntemi kullanılarak tekrar edilmesi de anlamlı olabilir.
Var mı fikri itirazı eklemek istediği bir şeyi olan?