RC Model Uçak Kaplaması Nasıl Yapılır ? Nelere Dikkat Etmek Lazım ?

Merhaba.Değerli bilgiler için emeği geçen tüm abilerime teşekkür ederim.Phoenix Tiger3 modelimin kaplamasında yakın bir zamanda fiziksel hasar meydana geldi ve işin ilginci kendi kendine oldu.Daha önce bazı kısımları davul gibi gerginken şuan bazı yerleri bolardı, hatta gövdede bazı kısımlarda balon gibi küçük kabarcıklar meydana geldi.Daha önce araştırma yaptığımda diğer kullanıcılarda da meydana gelmiş.Modelde V-Kot diye tabir edilen kaplama kullanılmış.Modelcilik hayatımın yaklaşık olarak 9 yıl köpük uçaklarla geçirdiğimden dolayı balsa ve kaplama konusunda deneyimim yok.Kaplama filmini yapıştırmak için kaplama ütüsü ve gerdirmek için sıcak hava tabancası kullanıldığını biliyorum.Soruları adım adım yazayım.


1) Sıcak hava tabancası ve kaplama ütüsü en az kaç watt gücünde olmalı? En uygun maliyetle nereden temin edebilirim?
2) Modelimin bolarmış olan kaplama yerlerine sıcak hava tabancası ile uygulama yapsam eski gerginliğine ulaşır mı? ve herhangi bir sakıncası olur mu?
3) Reklamcılardaki kaplama filmlerini ilerleyen uygulamalarda gerekli olduğu durumda modelimin kaplamasında kullanabilir miyim? bir sakıncası olur mu?
Şimdiden teşekkür ederim. :)
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Tamer bence saç kurutma makinesi ile dene öncelikle. Muhtemelen işini görecektir. Reklamcılardaki folyolar bizim kaplamalara göre daha ağır ama yerel onarımlarda rahatlıkla kullanabilirsin. Tüm modeli kaplayacak olursan ağır olur.
 
  • Beğen
Tepkiler: Tamer Öztürk
Sıcak hava tabancasını kontrol etmek çok zor olur. Derecesi ayarlanabilen bir model seçersen 130 - 150 derece sıcaklık orta derece üfleme hızı ile rahat edersin ama piyasada bulmak zor bu modelleri. Genelde iki kademeli olanlar var piyasada ve düşük güçte bile en az 300 derece verir.
Bunun yerine ütü kullanmanı tavsiye ederim. İpek kumaş için olan en düşük dereceden başlayarak deneme ile en uygun ayarı bulabilirsin. Herkesin tekniği biraz farklıdır. Bazıları yüksek ısı ile çabuk iş görür, benim gibiler ise düşük sıcaklık kullanarak daha yavaş çalışmayı tercih eder. En güzeli kaplama ütüsü edinmen ama sürekli tamir/kaplama yapmayacaksın. O kadar para harcamaya değmez.
Reklam folyosuna gelince ağır olduğu doğru ama bizim modellerimizin boyutlarında (o da çok yoğun kullanırsan) "taş patlasa" 80-90 gram farkeder ki, 2.5 kg ve üstü uçaklarda bu fark hissedilmez bile. Üstelik onunla çalışması da daha kolay. Ben piyasada yaygın olan 'oracal' marka olanını kullanıyorum.
 
  • Beğen
Tepkiler: TÜRKALP KUCUR
Ben Skil marka sıcak hava tabancası kullanıyorum. Üç kademeli. İkinci kademeyi gerdirme için tercih ediyorum. Önemli olan nokta hava akımının yüzeye dik vurmayıp teğet geçmesi.
Bu arada ütü ile sıcak hava tabancası sanki birbirlerinin alternatifiymiş gibi bir yere varılmış. Bu doğru değil.
Kaplamada ütü ile düşük sıcaklıkta tespit yapılır. Yani yapışkan aktive edilip kaplama yüzeye tutturulur. Kıvrımlı büklümlü yerlerde ütü yüksek ayarda kullanılıp adaptasyon sağlanır. Son olarak sıcak hava ile gerdirme yapılır. Yani sıcak hava ile ütü alternatif değil tamamlayıcıdır.
 
Sümer abi ve Deniz abi değerli bilgileriniz için teşekkür ederim.Abi merak ettiğim ve cevabını bulamadığım bir nokta daha var.Öğrendiğim kadarıyla ütü ile kaplama filmini yapıştırdıktan sonra sıcak hava tabancasıyla gerdiriyoruz.Gerdirmeyi her yerde yapıyor muyuz? Yoksa sadece belirli bölgelerde mi? Mesela kanadın hücum kenarı balsa levha ile kaplı orda sıcak hava tabancası kullanıyor muyuz? Firar kenarına doğru ve sinirlerin olduğu bölgede ise levha ile kaplı değil(davul gibi olan kısım).Anlamadığım kısım bu.Daha önce küçük kabarcıkların olduğu yere saç kurutma makinesiyle uygulama yaptığımda baloncuk olan kısımda kırışma meydana gelmişti.
 
  • Beğen
Tepkiler: Deniz Tanrıverdi
Kaliteli bir kapama uygun bir yüzey hazırlığı ile uygulandığında altı boşluk olmayan yüzeylerde pek gerdirme gerektirmemesi gerekir. Ama yine de zaman zaman olduğunu görüyoruz ve gerdiriyoruz. Asıl gerdirme tabii ki dediğin şekilde arası boşluklu yapılarda.
 
Sümer abi, ben iki türlü de kaplama yaptım. İlk balsa modelimi total kırımdan sonra tamamen soyup tamirden ve zımpara işleminden sonra önce normal ütü kullanarak kapadım, baktım dar yerlere giremiyorum kendime bir kaplama ütüsü aldım ve onunla işi bitirdim. İkinci bir restorasyon operasyonumda senin yukarıdaki mesajında anlattığın gibi yaptım. Bir tane de gövde yenilemiştim. Onu da sadece sıcak hava tabancası kullanarak kapadım. Beni çok zorladı. Ama bendeki sıcak hava tabancası Einhell marka, ısıyı 50-600 derece arasında istediğin gibi ayarlayabiliyorsun ve üfleme hızı da neredeyse kademesi ayarlanabiliyor. Makinenin bu özellikleri olmasa bunu yapamazdım.
 
  • Beğen
Tepkiler: Mehmet Kucuksari
Sümer abi, ben iki türlü de kaplama yaptım. İlk balsa modelimi total kırımdan sonra tamamen soyup tamirden ve zımpara işleminden sonra önce normal ütü kullanarak kapadım, baktım dar yerlere giremiyorum kendime bir kaplama ütüsü aldım ve onunla işi bitirdim. İkinci bir restorasyon operasyonumda senin yukarıdaki mesajında anlattığın gibi yaptım. Bir tane de gövde yenilemiştim. Onu da sadece sıcak hava tabancası kullanarak kapadım. Beni çok zorladı. Ama bendeki sıcak hava tabancası Einhell marka, ısıyı 50-600 derece arasında istediğin gibi ayarlayabiliyorsun ve üfleme hızı da neredeyse kademesi ayarlanabiliyor. Makinenin bu özellikleri olmasa bunu yapamazdım.

Benim işimde de birçok farklı teknik kullanılır ama bir tekniğin standart olabilmesi için ortalama zeka ve beceriye sahip cerrahların sorunsuz olarak uygulayabilmeleri koşulu aranır. Yani bir cerrahın kendi özel beceri ve merakı ile geliştireceği kendine has bir yöntem standart olarak sınıflanmaz. Yani neyin ne olduğunu bilirsen (ki kaplamanın temeli düşük sıcaklıkta tespit yüksek sıcaklıkta gerdirme olarak özetlenebilir) gerekirse çakmakla bile kaplama gerdirirsin. Ben gözlerimle gördüm! :p :D
 
Sümer abi, ben iki türlü de kaplama yaptım. İlk balsa modelimi total kırımdan sonra tamamen soyup tamirden ve zımpara işleminden sonra önce normal ütü kullanarak kapadım, baktım dar yerlere giremiyorum kendime bir kaplama ütüsü aldım ve onunla işi bitirdim. İkinci bir restorasyon operasyonumda senin yukarıdaki mesajında anlattığın gibi yaptım. Bir tane de gövde yenilemiştim. Onu da sadece sıcak hava tabancası kullanarak kapadım. Beni çok zorladı. Ama bendeki sıcak hava tabancası Einhell marka, ısıyı 50-600 derece arasında istediğin gibi ayarlayabiliyorsun ve üfleme hızı da neredeyse kademesi ayarlanabiliyor. Makinenin bu özellikleri olmasa bunu yapamazdım.
Buradaki sorunun tek bir yanıtı yok. Yukarıdaki yanıtların hepsi de doğru.
İşin özünde malzemeyi iyi tanımak var. Hangi malzeme nerede, hangi uygulamaya nasıl tepki veriyor? Bunu bilmek gerek. Bu da deneme yanılma yoluyla öğrenilir ancak.
 
Benim işimde de birçok farklı teknik kullanılır ama bir tekniğin standart olabilmesi için ortalama zeka ve beceriye sahip cerrahların sorunsuz olarak uygulayabilmeleri koşulu aranır. Yani bir cerrahın kendi özel beceri ve merakı ile geliştireceği kendine has bir yöntem standart olarak sınıflanmaz. Yani neyin ne olduğunu bilirsen (ki kaplamanın temeli düşük sıcaklıkta tespit yüksek sıcaklıkta gerdirme olarak özetlenebilir) gerekirse çakmakla bile kaplama gerdirirsin. Ben gözlerimle gördüm! :p:D

O çakmakla gerdirmeyi biliyorum. Ben de denedim ama beceremedim ve çok da saçma geldi bana. Ama doğru olduğunu biliyorum. Kaldı ki, modelcilik te standartların olmadığının kanıtıdır bu olay. Standartlardan bahsetmiyoruz ki zaten.
Standartlara kalırsa hiç kimse trainer bir uçaktan başka bir model ile kolay bir şekilde uçmayı öğrenemez. Bunun aksinin kanıtı benim. Oğlum da simülatörde (RC desk pilot adındaki ücretsiz ve dandik bir sim) en fazla 1 saatlik çalışmayla benim alttan kanatlı Convertible ile ilk kez uçtu.
Uzun lafın kısası standartlara çok bağlı kalmaya gerek yok.
 
O çakmakla gerdirmeyi biliyorum. Ben de denedim ama beceremedim ve çok da saçma geldi bana. Ama doğru olduğunu biliyorum. Kaldı ki, modelcilik te standartların olmadığının kanıtıdır bu olay. Standartlardan bahsetmiyoruz ki zaten.
Standartlara kalırsa hiç kimse trainer bir uçaktan başka bir model ile kolay bir şekilde uçmayı öğrenemez. Bunun aksinin kanıtı benim. Oğlum da simülatörde (RC desk pilot adındaki ücretsiz ve dandik bir sim) en fazla 1 saatlik çalışmayla benim alttan kanatlı Convertible ile ilk kez uçtu.
Uzun lafın kısası standartlara çok bağlı kalmaya gerek yok.

Bağlı kalmasak da bilip iyice anlayıp sonra kendi yolumuzu çizmeliyiz. Yani önce standardı öğrenmek sonra kendi modifikasyonunu yapmak bana göre daha sağlıklı bir yoldur. Ama standart olarak önümüze konanlara takılıp kalmamak gerektiğine kesinlikle katılıyorum.
 
  • Beğen
Tepkiler: Deniz Tanrıverdi
Sümer abi ve Deniz abi tekrar teşekkür ederim.Saç kurutma makinesiyle denedim ve eskisi gibi gergin oldular.Çok sağolun.Şunu da merak ettim.Daha sonra aynı problemler yine baş gösterirse ve tekrar gerdirme yapmam gerekirse bir sorun olur mu? Veya şöyle sorayım.Gerdirme işlemi için sınırlama var mı? Atıyorum en fazla 3-5 defa gibi? Film kullanılamaz hale gelir mi? Sorularım için kusura bakmayın.Bu konuda cahilim malesef. :)
 
Dün gece konuşmaları bir gözümü zar zor açık tutarak takip ediyordum ama yazabilecek fırsatım hiç olmadı.

Biliyosunuz defalarca bahsetmişimdir film kaplamayı beceremem, beceremediğim için sevmem o yüzden de camelyafı/epoksi kaplamayı tercih ederim diye. Bu işin ustası olduğumu iddia edemem ama bu teorisini bilmediğim anlamına gelmez :) ve sanki önemli bir nokta, ki benim anladığım kadarıyla Tamer'in esas öğrenmek istediği şeyin temeli olan nokta atlandı konuşmalarda.

Bu her film için geçerli midir değil midir ondan da emin değilim ama benim kullandığım tüm filmlerde (oracover, monocote, ekonocote ve solarfilm...) gördüğüm birşeydir bu.

Genellikle iki sıcaklıktan bahsediyoruz ama aslında konuşulması gereken 4 sıcaklık var :)

1. sıcaklık film üzerindeki yapışkanın aktive olduğu sıcaklık. Bu en düşük sıcaklık olup filmi iskelete yapıştırırken kullandığımız sıcaklık bu olmalı. Bu sıcaklıkta film henüz ciddi bir gerilme belirtisi göstermemeli (gerilme yapıştırma sonrası yapılmalı yoksa gerdirme potansiyelimizi kaybetmiş oluruz).

2. Filmin büzüşmeye başladığı sıcaklık. bu sıcaklık genellikle gerdirme için kullanılır ama aslında nihai gerdirme için yeterli değildir, zira bu sıcaklıkta yapılan gerdirme sonradan yeineden ısıya maruz kaldığında kendisini geri salar (güneşin altında bekleyen modelin kaplamasının gevşemesi durumu)

3. Filmin kalıcı olarak büzüştüğü sıcaklık. Bu sıcaklık nihai gerdirme sırasında kullanılması geken sıcaklıktır. Çünkü bu sıcaklıkta oluşan gerdirme kalıcı olur, sonradan bütün gün güneşin altında kalsa bile (Kıprıs güneşinin bile :) ) kendisini geri salmaz.

4. filmin yandığı sıcaklık. Bu noktada artık film yanar delinir kopar yırtılır, sonuç itibariyle kullanılmaz hale gelir.


bu sıcaklıklar her film için farklıdır, o yüzden net bir derece vermek imkansız, bazı filmlerin daha gerilmeye başlamadığı sıcaklıklarda başka bir film çöp olabilir. O yüzden en güzeli o film için deneme yapmaktır. Ama dikkat edilmesi gereken şey, 3. ve 4. sıcaklıkların birbirine çoooook yakın olabileceğidir, o yüzden çok dikkatli çalışmak gerekir ve sıcak hava tabancası kullanılıyorsa tabanca asla tek bir noktada uzun süre tutulmamalıdır (delikli ve yamalı kaplama sevenler bu kısmı gözardı edebilirler :) )

Bu sıcaklıkları filme uygulayabildikten sonra neyle uyguladığınızın bence önemi yoktur :) o kısım işin "yoğurt yeme stiline" girer. Gerdirmek için kimisinin eli çakmağa pürmüze alışıktır, kimisi ütü tercih eder kimi de bir dolu para saçıp sıcak hava tabancaları falan satın alır ama yine beceremez (bendeniz :) )