Nihayetinde uçakta kullanılacak bir parçanın tasarımına başladım
Dahtadan model inşaatında adettendir, inşaata kuyruktan başlanır
plastik modellerde ise işe genellikle kokpitten başlanır. Bu şimdi plastik mi dahta mı derken amaaan bildiğin yoldan şaşma sen diyerekten yatay kuyruk ile işe giriştim
Gerçek tayyaremizin yatay kuyruğunda alaman mühendisler simetrik, profil kalınlığı %8 olup en kalın yeri kordun %40'ınde yer alan ve hücum kenarı yarıçapı katsayısı 1,1 olan bir profil kullanmışlar (00008-1,1-40)
Bu profili elde etmek için elimdeki profil yazılımı ile NACA 4 rakam - modifiye sisteminde %8 kalınlıklı ve en kalın yer kordun %40'ında olan, hem standart hem de modifiye hücum kenarı yarıçapına sahip 3-4 tane profil çizdirtip DXF olarak çıktılarını aldım. Ardından alamanların kullandığı "hücum kenarı yarıçapı katsayısı"nı kullanarak belirli bir kord uzunluğu için (diğer NACA profilleriyle aynı uzunlukta) yarıçapın sayısal değerini hesapladım. Autocad ortamında bu profillerin hepsinin hücum kenarlarını teker teker hesaplanmış yarıçapa sahip çemberlerle karşılaştırdım, ve en nihayetinde gördüm ki alamanların binbir artistlikle yazdıkları 1,1 katsayısı aslında NACA 4 rakam sisteminin standart hücum kenarı ile aynı (Bu hücum kenarı yarıçapı NACA 4 rakam modifiye sisteminde 6 rakamı ile ifade ediliyor) Yani kısacası gördüm ki Alamanların 00008-1,1-40 isimli profili aslında NACA-0008-64 ile ikiz kardeş
Bu profille bir yatay kuyruk tasarlamaya giriştim, ilk adım olarak bu profili yatay kuyruğun kökünde ve ucundaki uzunluklarında iki ayrı şekilde çizdirmek oldu. Tabii ki bu uzunlukları belirlerken yine fabrika kayıtlarında verilmiş olan sayısal ifadelere başvurdum. Aynı kanat yapımında anlattığım gibi yatay kuyruğun plan görüntüsünü de yine bu bilgileri kullanarak oluşturdum.
Bu sefer niyetim nihai ürünü tasarlamak olduğu için de elde ettiğim bu profilleri doğrudan üretimi yapılacak parçaya hazır hale getirecek şekilde ilaveleri de yaptım. Yani kabuk kalınlığı, ara destekler, serenler, stabın firar kenarı, elevatörlerin hücum kenarı vs gibi stab boyunca uniform olarak devam edecek tüm elemanları doğrudan profil çizimleri üzerine ekledim.
Örneğin, kökteki profilin görünümü:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
ve uçtaki (kanat ucu hizasında, elevatörün bittiği yerdeki) profil:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Hem kabuk kalınlıkları hem de serenlerin kalınlıklarını 0.8mm yani baskı sırasında iki çeperli olacak şekilde tasarladım.
Bu kök ve uç profillerini plan görüntüsünde olmaları gereken yerlere yerleştirip aralarını bağlayarak katı model oluşturduğumda yatay kuyruğun bir tarafı ortaya çıkmış oldu.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Tabi bu parça 25 cm'e yakın boyuyla benim yazıcımda tek parça olarak basılamaz, o yüzden de ikiye ayırmam ve bir şekilde geçme sistemi eklemem gerekliydi. Bu geçme sistemi olarak da Airbusta gördüğüm ve Aseton kaynağıyla birlikte çok iyi sonuç veren sistemin aynısını uyguladım. Bu sistemde birleşim yerindeki parçalardan birisinde diğer parçanın içine giren bir uzantı oluyor. Dış kabukta sadece içe doğru ofsetli bir uzantı söz konusuyken ara desteklerde her iki taraftan birden saran bir geçme sistemi sağlanıyor. Aşağıda bu geçme sisteminin çıkıntı yapan kısmı görünüyor. Diğer taraftaki parçada hiçbir modifikasyona gerek olmuyor.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu haliyle şekillenen tüm parçaları baskı ve geçme sistemi denemesi yapmak adına 3D baskı dilimleme yazılımımda baskıya hazırladım:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Baskının verileri de şu şekilde olacak:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Buradaki tahmini ağırlık değeri doğrudan kullanılan filament hacminden hesaplanan bir değer, yani eğer filament özgül ağırlığı doğru tanımlandıysa birebir gerçek değer denebilir. Sonuçta 3D yazıcının en büyük mahareti tam olarak nereye ne kadar plastik bıraktığını biliyor olması
Buna göre bu parçaların toplamı yaklaşık 67 gram olacak demektir, bu da iki yarım için 134 gram yapar. Halen burda olmayan bazı parçalar var (kanat uçları, menteşeler, yekeler, iki yarıyı birleştirmede kullanıcak destek "joiner" vb, ama görünen o ki bunlarla birlikte bile yatay kuyruğun ve elevatorlerin toplam ağırlığı 160-170 gram bandında olacak
Tabi bu deneme baskısı sonucunda mukavemet açısından biryerlere birşeyler eklemek gerekli olursa o ayrı
Modelde elevatörün menteşe hattını da gerçekte olduğu gibi kopyaladım. (elevatör kesitinde gördüğünüz delik menteşe hattının olduğu yer). Menteşe olarak da şu aşamada aklımda olan uç kısımdan sokulacak 1 mmlik bir karbon çubuk veya tel kullanmak olacak. Bir ihtimal, tasarımın ilerleyen aşamalarında hem menteşe pimi hem de kontrol yekesi bağlantısı olarak iş görecek, daha kalın bir karbon tüp kullanmayı da değerlendirebilirim. F360 ile çalışmanın en güzel yanı da burada, bu tür değişiklikler yapmaya çok açık bir platform. Tüm tasarım bittikten sonra bile eğer değişiklik yapmak istersem, ilk başta kullandığım (burada da paylaştığım) profil çizimlerini değiştirip, örneğin ordaki deliğin çapını büyüttüğüm zaman o çizimi kullanarak oluşturulmuş olan tüm katı modeller de otomatik olarak bu değişikliğe adapte oluyor.
Elevatörler gerçek uçakta yukarı aşağı 35 derecelik bir açı yapıyormuş, modelde 25 derecelik bir açı kökte ve uçta şu şekilde görünüyor olacak:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu parçalar şu an baskıdalar, eğer baskıda bir sorun olmaz ise yarın sabaha hazır olmuş olurlar, böylece tasarımı hem yapısal sağlamlık açısından hem de geçme sisteminin işe yarayıp yaramaması açısından değerlendirme şansım olacak ve gerekli değişiklikleri yapabileceğim. Parçanın ana tasarım unsurları kesinleştikten sonra da elevatörlerin kökteki şekilleri, kanat ucu, hareket için yekelerin ne şekilde ve nereye yerleştirileceği, iki yarım kısmın ne şekilde birleşeceği, yatay kuyruk ile dikey kuyruğun birbirine bağlantısı vs gibi diğer detaylar çözümlenecek.
Karşınızda projenin fiziksel dünyada vücut bulmaya başlayan ilk parçaları:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol