Video Manuel uçmayıp otonom uçan bir İHA'nın hikayesi

Çok sayıda arkadaşım var orada. Alenen yorum yapmam. Çok da beğendiğim bir tesis.
Ama bir öğrencinin mutlu olabileceği bir yer değil.

Bir arkadaşım, İHA takımıyla beraber testlerini burada devam ettiriyormuş. Hem yer hem pist hem de ulaşım olarak bize uyuyor. Buraya gitmeyi düşünüyoruz.
 
  • Beğen
Tepkiler: Deniz Tanrıverdi
Aynı yerde İHA'larını deneyen arkadaşlarım şöyle bir video çekmişler:

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Buna istinaden uygundur diye düşündüm. Biz şu an uçuş yaptığımız alanda hem asfalt pist olmaması hem de Kalkış ve iniş alanının yüksek olması nedeniye zorluklar çekiyoruz.

Gövde EPP olduğu için sert inişler sorun olmuyor ancak özellikle kalkarken çok yüksek bir burun açısıyla kalkıyoruz. Ki ilk manuel uçuş denemelerinin başarısız olmasının bir sebebi de buydu. Bir de tavsiye de almak isteriz zira komple EPP'den bir uçağı çok iyi anlamamız gerekiyor, hele ki balsadan geçmiş bir ekip olarak.

"Tasarım"ını yaptıkları uçağın "yatay stabilizatörü" ile "elevatör" arasındaki farkı bilmeyen gençler, yaptıkları uçağı uçurmamız için bizden yardım istiyorlar, SEVE SEVE de yardımcı olmak istiyoruz. Daha verimli olması için yaptığımız eleştirilerin bir kulaktan girip diğerinden çıktığını görmek fena koyuyor ama! Neticede yıllar içerisinde birikmiş olan çok pahalı tecrübelerimizi aktarmak istiyoruz...

Emin olun bu durum sadece bu hobide yok. Türk insanına işlemiş bir durum.

Biz ilk uçuşlarımızda çok sevdiğim modelci bir abimden uçağı uçurmasını istemiştik, sırf geri dönüşlerini alabilmek için. İlk uçuş sonrası dediği ilk şey elevatör kanatçığını büyütmemizdi.

Bu hobi ile değil genel olarak insanların her şeyi matematik formülleri ve pahalı simülasyon uygulamalarıyla çözebileceklerini zannetmelerinden kaynaklanıyor. Yoksa özenle tasarlanmış bir İHA'nın düşmesi, ağırlık merkezinin azıcık geriye kaymasına bakar. Bunu da hiçbir program söyleyemez.
 
Bunu asla küçük görmüyorum. Hatta başarılı olurlarsa gurur duyuyorum. Ama bir uçak yapıp yarışmaya katılan birisini de "modelci" diye göremiyorum. Modelci adam bahane değil model üretir. Yetmişli yıllarda sizler daha dünyada yokken de modelciler ıhlamur ağacı kesip, balsadan pervane yontup model üretiyorlardı. Dedim ya kimse kusura bakmasın, bunlar gerçekler...

Düşüncelerinize saygı duyuyorum. Mevcut neslin de aynı anlayışı paylaştığı konusunda sizi temin edebilirim ama.

Bana göre bu modelcilik muhabbeti belli bir noktadan sonra insanları ayrıştırıyor. Hani burada aslında koca koca profesörlerin öğrencilere vermediği desteği veriyorsunuz, ama günün sonunda bu ayrım bana garip geliyor ve bunun anlamıyorum sadece. Çünkü bunu ne Türkiye üzerindeki başka bir forumda gördüm ne de yabancı forumlarda. Üzerine alınmaktan ziyade uzun süredir gördüğüm bir durumu, size de mesaj yazınca açmak istedim. Çünkü biz süreç boyunca çalışıyoruz diye okuldan tebrik bile beklemezken ihtar yiyen bir takımız. Taktir edersiniz ki böyle durumlar insanı mental olarak yoruyor. Ancak hayatın gerçekleri.

Konuyu daha fazla uzatmaya gerek yok bence. Önemli olan süreçten keyif almak, derin yargılamalar yapmak değil. : ) Ben de keyif alıyorum ve herkesin keyif alması için bu videoyu paylaştım. : D
 
Son düzenleme:
Çünkü bunu ne Türkiye üzerindeki başka bir forumda gördüm ne de yabancı forumlarda.
Çok doğal bir süreç. Ben de hala alışamadım. :lollol: :lol:

Misal bu forumda yazıştığın insanlarla tanışmış olsaydın Türkiye'de veya başka bir yerde böyle insanlarla karşılaşmamış olduğunu düşünecektin büyük ihtimalle. :)

Hiç beklemediğin kadar destek görebilir, ummadığın kadar karşılıksız bilgi ve tecrübe paylaşıldığına şahit olur ve hiç tahmin etmediğin tepkiler alabilirsin. :D

Üzüm yemeye gelip Halil İbrahmi Sofrası'na da oturabilirsin, ters bir durumda bağcıdan dayakta yiyebilirsin. :lol: :lol:

Özetle bu forum güzeldir. :heartxf:
 
Son düzenleme:
Üniversite katogorisinde bu yarışmaya pixhawk ile katılmak büyük yanlışlık bence, 2. Görev için kendi yazılımın ve ona uygun kontrol kartı gerekiyor ki bunu zaten yarışmaya katılanlar biliyordur.
 
Üniversite katogorisinde bu yarışmaya pixhawk ile katılmak büyük yanlışlık bence, 2. Görev için kendi yazılımın ve ona uygun kontrol kartı gerekiyor ki bunu zaten yarışmaya katılanlar biliyordur.

Bilakis, en doğru karar.

Pixhawk'ı tek başına kullanmıyorsunuz. Yanına yardımcı bir bilgisayar ekliyorsunuz. Bu bilgisayar da genellikle Jetson Nano ya da Raspberry Pi olur. Biz Jetson Nano kullanıyoruz. Jetson Nano'da kendi kodunuzla görüntü işleme yapıp, konum ya da Waypoint'i Pixhawk'a gönderiyorsunuz. Hani yarışmaya katılanların hepsi Pixhawk ya da benzer Navio2 kullanıyor. Neden büyük yanlışlık anlayamadım. Kendi kartınızı tasarlasanız da aynı şey olacak.

Görüntü işleme ya da resmi adıyla "Companion Computer", ana uçuş bilgisayarına entegre olamaz. Zira bu hem zordur, hem de tehlikelidir. Pixhawk ile Jetson Nano'nun mimarileri farklıdır bir kere. Ki Pixhawk içinde de navigasyon sistemleriyle uçuş sistemlerini ayrı iki işlemci le alır. Bunlar Cube Orange'da sırasıyla STM32F4 ve STM32H7'dir.

Özetle görüntü işleme için ek bir bilgisayar kullanmalı ve bunu Pixhawk ya da bir ArduPilot kartı ile iletişime geçirmelisiniz.
 
Yav pixhawka gönderilen konumu ne yapacaksınız bunu pixhawk alıp işleyemez işte burada ardupilot yazılımındada değişiklik yapmak gerekiyor , sen teorik konuşuyorsun ama bunu pratiğe döktüğün zaman ne kadar fazla sorun olduğunu göreceksin.
 
  • Beğenme
Tepkiler: İbrahim Özdemir
Sistemimiz çalışıyor zaten. Pixhawk işlemeyecek, Jetson Nano işleyecek. Pixhawk da o konuma gidecek. Pixhawk ve Jetson Nano MAVLink ile iletişim kuruyor.

Bu sistemi bildiğinize emin misiniz? Bence bilmiyorsunuz.
 
Siz yarışmaya ve kurallara ve daha önceki yarışmalara vakıf mısınız, bence değilsiniz.
 
İster Teknofest ister AUVSI SUAS gibi yarışmalara bakıldığı zaman, Pixhawk Cube ile Jetson Nano tarzı sistemlerin popüler olarak kullanıldığını, hatta Jetson Nano'dan daha güçlü kartların da tercih edildiği görülecektir.

Öncelikle otopilot yaızılımı, görüntü işleme ya da hedef tespiti ile ilgilenmez, ilgilenmemelidir de. Otopilot yazılımının amacı, uçağın üzerindeki sensörlerden gelen verilere göre uçağın kontrol yüzeylerine gerekli açıları vermektir. Bu bağlamda yukarıda da dediğim gibi, kartların içinde genellikle iki işlemci bulunur.

NAVC ve FCC deriz bu iki işlemciye. NAVC genelde orta düzey bir işlemci olur, en büyük görevi sensörlerden gelen veri işlemek ve EKF gibi algoritmalara tabii tutmaktır. FCC ise uçuştan sorumlu işlemcidir, hareketli yüzeyleri, servo sinyallerini, rotayı, gidilecek yönü ve sapmaları hesaplar. Otopilot yazılımı da bu sistemi kontrol eder.

Görüntü işleme için kullanılan yazılım genelikle OpenCV ya da TF kullanılarak Python'da yazılır. C++ varyantları da olabiliyor. Python diliyle yazdığınız yazılımı Jetson Nano ya da Raspberry Pi 4 gibi bilgisayarların üstünde çalıştırırsınız. Bu bilgisayarlar üzerlerine bağlı kameralar ile yeri tarar ve hedefi gördüğü zaman, hedefin uçağa göre konumunu hesaplayarak, bunu gidilecek bir Waypoint olarak Pixhawk'a gönderir.

Pixhawk ile mini bilgisayar arasındaki iletişim UART üzerinden MAVLink protokolü ile olur. Mini bilgisayar tarafında iletişimi kolaylaştırmak için dronekit gibi kürüphaneler kullanılabileceği gibi, direkt ROS işletim sistemi de kullanılabilir. Zaten mini bilgisayar kullanılmasının amacı da bu, esneklik kazanmak.

Görüldüğü üzere otopilot yazılımında bir değişikliğin yapılması gerekmiyor. İster PX4 ister ArduPilot olsun, bu sistem entegre olabilir.

Sizin buna paralel olarak başka bir fikriniz varsa bilmeyi isterim. Ancak Otopilot yazılımları velli çerçeveler içinde sabittir. Tabii ki tasarlayacağınız kartta Jetson Nano gibi bileşenleri tek bir çatı altında toplayabilirsiniz ya da FPGA gibi sistemler kullanabilirsiniz.

Ancak otopilot yazılımı ile görüntü işleme yazılımları hep bir çerçeve içinde olacaktır. Marifet, bu iki sistemi paket kaybı olmadan ve en az gecikme ile haberleştirebilmektedir. : )

Sevgili @yusuf gün ve @İbrahim Özdemir arkadaşlar, lütfen polemiğe neden olacak şekilde karşılıklı yazışmalayım :saygilar:

Haklısınız, kusura bakmayın.