Çünkü hem gençlikten gelen heves, hem de yarışmanın kuralları bunu teşvik ediyor. İnsanlar tamamen farklı bir şey yapmak istemiyor aslında, sadece mevcut oturmuş sistemleri anlayarak, onlardan yola çıkarak farklı şeyler yapmak istiyor. Bu yarışmanın bir amacı hatta bence en önemli amacı bu. Bu yarışmadaki salt amaç sadece uçuş yapmak değil. Mevcut sistemleri doğruca anlayıp, bunlardan hayal gücünü de kullanarak yeni yorumlar ortaya çıkartabilmek. Bu nedenle birçok takım, aynı köklerden gelen ama farklı tasarım felsefelerine sahip kanatlar, kuyruklar yapmaya çalışıyor.
Ben bu yarışmaya katıldım. Şunu tüm kalbimle söyleyebilirim ki, amaç sırf o uçağı uçurup görevleri eksiksiz yapmak olsaydı, biz de dahil herkes Aliexpress'ten hazır gövdelerden alır, bir şekilde onu özgün hale getirir ve öyle katılırdı.
Ama amaç bu değil. Ki bunu yarışma alanına gidip, birbirinden farklı bir sürü İHA görünce anlıyorsunuz zaten:
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu videoda finale kalan takımlardan bazılarına yer verilmiş. Her takım belirli felsefeleri kendilerine göre yorumlamış, kendilerinden parçalar eklemeiş. Farklı malzemeleri bir arada kullanmaya çalışmış. Bana göre bu işin güzelliği burada.
Amaç, öncesinde de dediğim gibi, kişinin yapılan işe kendi yorumunu ve bilgisini katabilmesi. Kendi tasarımını düşünebilmesi. O tasarımı daha sonrasında üretebilmesi ve testleri yaparak onu anlayabilmesi. Bir bakıma teorik bilginin ve pratik bilginin birleşimi, sentezi oluyor bu. Burada kast edilen tamamen yeni şeyler değil bu arada. Tabii ki tekerleği yeniden icat etmeyeceğiz. Ki zaten, kendi tasarımınızı kattığınız bir tasarımı anlamaya çalışınca, öğrenmeye başlamış oluyorsunuz. Kendi yorumlarınızı sınamaya başlayınca, yarışma da amacına ulaşmış oluyor. Belirli sınırlar çerçevesinde farklı şeyler yapmak bu gibi yeni gelişen alanlar için oldukça faydalıdır. Zira bu modelcilik değil bana göre, bunlar prototip. Ve ilk başta da dediğim gibi, o gençlikten gelen hevesi ve hayal gücünü koruyabilmek için farklı yorumlar katmanız gerekiyor.
Yarışmanın amacı aslında bu. Amacına ulaşıyor mu ulaşmıyor mu bu tartışılır. Ancak çıkış noktası bu. Ki bunun bir yansıması da TB-2'dir bana göre. TB-2, mevcut tasarımlara getirdiği farklı yaklaşımlar ve yorumlar ile birçok yönden uygun bir platform haline gelmiştir.
Önceki konularda "Bizde rapor paylaşılmıyor" dediğimde, buna katılmıyorum diyerek karşı çıkmıştınız. Aslında o dediğim modelci abilerim için değildi, zira onlar ellerinden geleni yapıyor. Ama işin akademik kısmında Türkiye'de bir paylaşım sistemi maalesef yok ve maalesef böyle olunca teorik bilgiyi ve pratik bilgiyi birleştiremiyorsunuz. Öğrencilerin ilk olarak buraya gelmemesi gerek aslında. Ama geliyorlar çünkü bir çoğu hocası tarafından dikkate alınmıyor bile. Ben gerek sabit kanat gerekse başka yarışmalarda çektiklerimi biliyorum.
Her hocayı bir tutmuyorum ve işini sevgiyle yapanları tenzih ediyorum, ama hocalar öğrencilerden kaçıyor. Böyle olunca öğrenci, başlangıç noktasını kaybetmiş oluyor bana göre.
Düşüncelerimi aktarmak istedim, umarım yanlış anlaşılmam. Burası kıymetli bir platform, içindekiler de. Ve evet, hazıra konmak isteyen, bilgiyi suistimal edenler var. Bunları yarışmaya katılan akranlarımda bile gördüm.
Burada sorulan soru da bahsettiğim gibi, raporla alakalı büyük ihtimalle. Çünkü bırakın kanatı, elektronik komponentleri koymak için bile gövdeyi üretip, gözle görüp, elle dokunmak gerekiyor. Çünkü böyle bir model için
Center of Mass'ı, ancak o modeli ve içindeki donanımları özenle, elle konumlandırarak doğru bir biçimde bulabilirsiniz. SolidWorks'te yapılan tasarımlar sadece bir yol gösterici olur.
Konuyu açan arkadaşıma başarılar diliyorum.
@Levent Suberk'in attığı bağlantı yardımcı olacaktır diye düşünüyorum. Bunun yanında Tubitak videoları da yardımcı olabilir belki, bu yarışma için çekilmiş videolar var. Kendi düşüncelerimi aktarmak istedim.
@Deniz Tanrıverdi mesajlarını okuduğum kıymetli bir abimsiniz, düşüncelerinizi ve endişelerinizi çok iyi anlıyorum ve hak veriyorum.