THSF IMAC 2024 TÜRKİYE ŞAMPİYONASI
Uzun bir süreden sonra konuya bir hareket gelsin...
Geçen yıl körfezdeki yarışmadan sonra bu defa Türkiye Şampiyonası için İstanbul'a seyahat ettim. 19 Mayıs Gençlik ve Spor Bayramına denk gelmesi nedeniyle ayrıca anlamlı bir tesadüf oldu...
Yarışma öncesi Türkiye'deki modelime uyum sağlayabilmek ve geçen yıldan bu yana yurtdışındaki uçağımın üzerinde yaptığım ayar değişikliklerini Türkiye'deki modelime de yansıtmak için kısıtlı bir vaktim vardı...
Salı:
Salı günü akşam üzeri ülkeye giriş yaptım... Eve varır varmaz bir yandan kumandanın, alıcı pillerini şarja bağladım, bir yandan da geçen yıl hava girişinden içeriye parmağımı uzatıp aç-kapa yaptığım jikle için, bu sene hava girişini tıkama kararımla birlikte dıştan bir jikle kolu yapmam gerekliliğiyle spinner, pervane, cowling söküp hızlıca bir operasyonla jikle kolunu güzelce imal ettim ve modeli uçuşa hazır hale getirdim...
Çarşamba:
Çarşamba günü biraz dinlenmenin ardından, Federasyon lisans işlemleri sonrası modeli kulübe götürdüm ve birkaç ısınma uçuşu yaptım... Model oldukça garip hissettirdi bana... Halbuki onca uçuş yapıp, kendimce ayarlarını yapmıştım... Geçen süreçte, birçok konuda farklı setuplara yöneldiğimi farkettim... Haliyle biraz moral kaybı yaşadım... Dediğim gibi Çarşambayı ısınma turu olarak düşünüp, modeli kulübe bıraktıktan sonra, evin yolunu tuttum... Hava değişimi nedeniyle serin eser rüzgarın ensemi buza kestirmesiyle birlikte oluşan baş ağrısının da erken dönmemde etkisi büyük... Kumanda üzerinde yapmak istediğim switch yer değişim işlerini hallettim ve erkenden dinlenmeye çekildim.
Perşembe
Perşembe günü ilk ciddi antrenmanlar için pistin yolunu tuttum... Öğlen saatlerine kadar ağırlık merkeziyle ilgili biraz uğraştırıcı da olsa oldukça stabil bir noktayı bulmayı başardım... Öğleden sonra yeni CG'ye göre tüm trimi yeniden gözden geçirdikten sonra keyifli keyifli 1-2 sorti atmam mümkün oldu... Moralim de biraz olsun yerine geldi... Unlimited uçuş için Set ve Sub-set'ler için oldukça detay ayarlarla uğraşıyor olmama karşın, Türkiye'de Intermediate uçulacağı gerçeğiyle basit bir stratejiyle tek set (Flight mode olarak düşünebiliriz) ile Stall Turn, Spin ve Snap tonoları kapsayacak şekilde altın oran (vermem valla, kaç kez ıstakoza döndüm şu esmer halimle, yakalamak için
) ile ratelerimi de ayarladım...
Yurtdışında uçtuğum modelle Skywing arasında gözlemlediğim birkaç farklılık var, bunları da yazmak isterim...
1)Birincisi Skywing NG, Yurtdışında uçuş yaptığım eski jenerasyon Extreme Flight Extra 300'e göre daha hafif, kanatları da aynı şekilde hafifler, hâl böyle olunca Snap tonolardaki çıkış ve duruşlarda işimi kolaylaştırıyor...
2)Buna karşın, normalde dalış hızımı (downline speed) Extreme Extra'da düşürmeye çalışırken, Skywing'de inanılmaz bir frenleme var (Hafif model, daha fazla hava direnci, 3 pal 26 inch pervane diski vs). Hâl böyle olunca dik dalışlarda keyifli iken, açılı dalış yapılan manevralarda momentum ve hâliyle hız kaybına yol açmakta. Bu da özellikle tono entegrasyonlarını zorlayıcı hale getirmekte zira tono sırasında da oluşan ek bir direnç var ve bu durumda uçağın çizgiyi tutturması için rudder ile ciddi besleme yapmak gerekiyor, bu da hareketin o rafine tadını bozuyor açıkçası.
3)Özellikle stall-turn'lerde Extreme Flight Pendulum'a çok yatkinken, Skywing NG bu konuda muazzam kararlı... Ama doğru rudder atımı konusunda da bir o kadar hassas, az olursa pivotta sorun olabilirken, çok olursa snapleri etkiliyor... Yukarı tükürsen bıyık, aşağı tükürsen sakal...
Bu temel 3 karakter farklılığını da gözeterek kaba bir strateji belirledim kafamda. Dediğim gibi tek set ile ayarladım uçağı. Burada stall turn'u garanti etmek için fazladan verilecek bir rudder atımı, bu sefer snap'te işleri zorlaştırırken, spin'e girişte fazladan bir elevator atımı, yine snap ve diğer manevralar sırasında can sıkıcı olabilir... Kendimce yakaladığım altın orandan sonra yukarıda sıraladığım 3 farklılık üzerinden kendimi uçağa, uçağı da kendime adapte etmeye çalıştım... Özellikle 45 inişteki gaz zamanlamasını oturtmak pek kolay olmadı.
1)Snapler için zamanlamamda ufak bir değişim olmasına rağmen çok hızlı şekilde alıştım davranışına...
2)Yatık hörgüçte uçağın aşırı yavaşlaması konusuna karşın, iki alternatifi denedim, bir tanesi dalışta uçağı 45 derece oturtup, daha sonra bir miktar gazla hızını yavaşlatmasını engellemek. Diğeri ise 45 bacağına otururken gazlı gelip, gazı tam 45 üzerine oturup birkaç gövde boyu uçtuktan sonra kesmek idi... Her ikisini de denedikten sonra benim için en kararlı yöntem ikincisi oldu... Birkaç farklı rüzgarda çalışmak isterdim bunu ancak rüzgar hep 10-12 km/h gibi kuzeyden esti durdu.
3)Yukarıda bahsi geçen altın oranla tek Set olarak kurduğum strateji güzel çalışmaya başladı. Snapler yerinde, stall turn'de pendulum yok, pivot sırasında da kasmıyor uçak, spin girişleri de problemsiz (stall, kafa düşüyor ve otorotasyon ile spini yapabilir haldeyim)...
Bunları da oturtmaya yakın şekilde Perşembeyi de tamamladık... Ayardı, setuptı, oydu buydu derken 8-9 sorti yapmışımdır... Lakin pistteki kalabalıklaşma göze çarpmaya başladı... Cuma ve Cumartesi daha az uçuş yapabileceğimi sezmekteydim...
Cuma
Cuma günü kritik idi... Ayarları oturtup, uçağın karakterine göre stratejimi oluşturmuştum ve içime sinen birkaç sekans çıkarma hedefiyle pistin yolunu tuttum... Perşembeden de öngördüğüm üzere, Cuma daha kalabalık bir gündü ancak buna rağmen akşam üzerindeki antrenman sekanslarında muazzam derecede içime sinen, tabiri caizse beton gibi uçuşlar yaptım... Her ne kadar IMAC'te uçuş alanı bakımından herhangi bir açı sınırlandırması olmamasına karşın, olası bir kazaya kurban gitmemek adına F3A çerçevesine (60,60,60 derece) oturtacak şekilde pozisyonlamaları rafine hale getirdim... Günü 7 sorti ile tamamladım... Hem seyahatin hem de göreceli soğuk ve rüzgarlı havada yaptığım antrenmanların da etkisiyle yorgunluk çökmeye başladı... Cuma antrenman uçuşlarının Flight Coach ile kayıtlarını aldım. Güneşi batırdıktan sonra pistten ayrıldım. Akşam logların da beni teyit ettiğini görünce moraller iyice yerine geldi.
Cumartesi:
Yarışma öncesi son antrenman fırsatı olması dolayısıyla Cumartesinin kalabalık geçmesini zaten bekliyordum ama pist baya ana baba günü idi... Neredeyse 2 saatte bir sıranın gelmesi gerçeğiyle, Cuma günkü antrenmanların oldukça rafine sonuçlar vermesi ve daha da önemlisi oldukça belirginleşen yorgunluk sebebiyle son gün antrenmanlarını çok uzatmadım. Yine içime oldukça sinen 5 sorti sonrası modeli söküp, evin yolunu tuttum...
Pazar:
Yarışma günü geldi çattı... Her şey hazırdı, Cumartesi erkenden eve gitmenin avantajını bir güzel dinlenerek yaşadım. Gerek aile ve dostlarım, gerekse yurtdışından destek amaçlı gelen modelci misafirlerimizle birlikte iyi bir moralle güne başladık...
Malum IMAC felsefesi gereği, yardımlaşmayı, diğer pilotların da seviye kazanmalarını teşvik eden bir branş. Bu nedenle her ne kadar yarışacak da olsam, diğer uçan birkaç arkadaşıma Caller'lık (Co-pilotluk gibi düşünebilirsiniz) yaptığım için bedenen oldukça zorlayıcı bir gün geçirdim. Özellikle gün içerisinde havanın ani şekilde ısınıp soğuması, rüzgarın şiddetini artırıp azaltması ile giy çıkar kostüm partisi bile başlı başına bir eziyet haline geldi...
Kendi uçuşlarımdan bahsetmeden önce sevgili
@Ali Haydar GÖK 'ün de yarışmaya bu sefer Sportsman kategorisinde girdiğini söylemeden edemeyeceğim. Ali Haydar'ın Caller'lığını ben yaptım, lakin şanssız şekilde kaçırdığı 2 stall turn dolayısıyla elleriyle kazıya kazıya getirdiği podyum şansı maalesef bir anda elimizden kayıp gitti... Ancak mesleğiyle ve yaşamıyla ilgili bir geçiş sürecinde olduğu gerçeğini de göz önünde bulundurunca oldukça iyi bir performans çıkarttığını söyleyebilirim. En kısa sürede aynı kategoride yarışmak ve nefesini ensemde hissetmek ümidiyle...
Gelelim kendi roundlarıma... Birinci round'da kararlı uçmakla birlikte rüzgarın etkisiyle yatık hörgüçteki 45 derecelik dalıştaki hızım yine düşük kaldı, çok hafif salgılı şekilde ama manevrayı temiz şekilde çıkarabildim. Bir de son manevrada (rolling turn 90 degree), yine çok hafif yükselttim uçağı, bunun dışında çok pürüzsüz, oldukça kararlı ve içime sinen bir sekans çıkardım diyebilirim... Rakip pilot arkadaşlarım, sanırım yarışma heyecanının da etkisiyle birer manevralarında sıfır çektiler diyecektim ki, round sonunda sıfır verilmesi gereken manevralara 9'lar 9,5'lar verildiğini gördüm. Buna güleyim mi yoksa ağlayayım mı bilemedim... Yukarıda antrenman yaptığım herhangi bir günde herhangi bir hakemi sahada görmemiştim. Demek ki oldukça hazırlar diye düşündüm. Ama temel hatalara bakınca tablo maalesef farklıydı... Bunu sitem olarak mı, verilen onca emeğe karşı hassasiyetten mi yoksa farklı mı yorumlarsınız bilemiyorum ancak hakemliğin sporculuktan hele ki IMAC gibi bir branşta daha zor olduğunu tekrar hatırlatmak ihtiyacı hissediyorum... Bu hatalı puanlama neticesinde round birincisi olup 1000 çekmem gereken yerde maalesef hakkımı alamamış oldum... İleriki safhada anlatacağım üzere, yarışma sonucu etkilememiş olsa da emek yoğun bir sürecin sonunda böyle bir durumla karşılaşmak pek keyifli olmadı maalesef.
Gelelim ikinci round'uma... İlk round'daki bahsettiğim keyifsiz konulardan dolayı pek moralli olmadan uçuş başladım ki, bir anda yakıt doldurup doldurmadığım konusunda tereddüte düştüm. Ben serinkanlılıkla uçuşa devam kararı aldıysam da Caller'lığımı yapan sevgili Burak Suel'in gerginlikten dolayı kalp atışlarını arkamda hissediyordum
Tüm gerginliğe rağmen oldukça temiz bir sekans çıkardım. Özellikle olası bir deadstick anında inişi mümkün kılmak adına normalde uçtuğum bir tık daha ufak, bir tık daha yüksek ve yine bir tık daha hızlı uçtum. Nefis bir sekans çıktı... Çok çok minor hatalar dışında çizgi, merkezleme, boyutlandırma, mesafe kontrolü, yarıçaplar vs bakımından kendi uçuşuma ağzımın salyaları aktı desem yeridir
İlk sekansın bitmesinin ardından motorun halen susmamış olması gerçeğiyle yakıtın dolu olduğuna kanaat getirdik ve ikinci sekans büyük bir keyifle başladım... Bu sefer tam içime sinen şekilde boyutlandırdım manevraları, keyifli keyifli, cross box dahil olmak üzere tüm manevralar içime sinecek şekilde sekansı bitirip inişimi yaptım...
Hesaplamalar sonucunda her ne kadar ilk roundda 1000 çekememiş de olsam, diğer sekansların birinde 1000 çekmem, diğer ikisinde ise 998 ve 996 çekmem neticesinde toplamda 2994.03 puanla Türkiye şampiyonluğu unvanını almış bulunuyorum, vatana millete hayırlı olsun...
Önümüzdeki yıl için, gerek hakemlerimizin hafızalarını tazelemek, gerekse sporcuların çağdaş yardımcılara (Roll Trainer, Flight Coach, Judge Platformu vs) ulaşmasına vesile olmak adına bir çalıştayın yapılmasının isabetli olacağı görüşündeyim... Bakalım süreç nasıl işleyecek...
Yarışma sonrası modeli söküp, arabaya koyup, aileyle birlikte bir kutlama yemeğinden sonra eve geldim... Piller ve kumanda deşarja, uçak standın üzerinde temizliğe alındıktan sonra, gecenin geç saatlerinde tatlı bir uykuya dalmışım... Sonraki gün eşya topla, eksik birkaç alışveriş yap derken, uçak saatim geldi çattı, tekrar çöllerdeyim
Fotoğraf, video ve görselleri adım adım ekleyeceğim... Tüm modelci dostlara selamlar...
Ödül töreni:
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol