Hezarfen Model Uçak Pistlerinden Kareler ve Dikdörtgenler

Anlatım diline de diyecek yok valla. Abi inan uzun zamandır bu keyfi aldığım bir kitap bile okumadım. Belki de ilgilendiğimiz bir alan olduğu içindir. Sanki oradaydım ve yaşadım. Değerli paylaşımın için tekrar teşekkürler. Umarım bir gün Hezarfen'de sizlerle olurum. Sadece sizleri izlesem yeter, sohbetlerinize dahil olabilsem yeter. Henüz çok başındayım ama sizleri takipteyim. ?
 
Son günlerde bir motor stopu bir de acil iniş olayına şahit olduk. Ama herifler bir anlattılar bir anlattılar, sanırsın Mars'a uzay aracı göndermişler!:lol::lol::lol:
O anlarda kafalarından hızla geçen düşünceler falan... Yahu öyle bir anda kafanızdan geçenler ultra kısa süreli hafızaya yazılıyor. Olay sürerken tekrarlama şansınız yok. Silinip gidiyorlar. :lol::lol::lol:
Ama ikiniz de güzel sallamışsınız valla...:halay:Okurken, ha şimdi kırdı ha şimdi kıracak diye gerildik.?:thumbup::lollol:
 
Sen olay mahallinde olabilseydin yazmazdım bu kadar.. Maksat seni gıcıklandırmak! :yuppi: :laugh:
Yetmiyormuş gibi bir de kısıtlama geldi başımıza. Uzun bir süre yazdıklarımızla idare edeceğiz artık.
 
Sen olay mahallinde olabilseydin yazmazdım bu kadar.. Maksat seni gıcıklandırmak! :yuppi: :laugh:
Yetmiyormuş gibi bir de kısıtlama geldi başımıza. Uzun bir süre yazdıklarımızla idare edeceğiz artık.
Beni gıcıklandırmak haa... Valla ne diyeyim. Umarım alana gelememe sebebiniz hep işler güçler olur, benim durumuma düşmezsiniz.
 
Beni gıcıklandırmak haa... Valla ne diyeyim. Umarım alana gelememe sebebiniz hep işler güçler olur, benim durumuma düşmezsiniz.

Amin!...
Şaka bir yana, bu vesileyle tekrar eşine acil şifalar, sana da bir an önce keyifli özgürlüğüne kavuşmanı diliyorum!
 
Nasıl ve nerde anlatsam diye epey düşündüm ama işin içinden çıkamadım. Maalesef görüntü kaydı yok Cumartesi'ye dair. Ama bir yerden başlayayım artık:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Seagaull marka Glasair Sportsman bir uçağım vardı. Epey uzun zaman önce üzerinde Nitro yakıtlı bir Thunder Tiger 130FS bir motorla almıştım ve maiden uçuşu sırasında motor stobu nedeniyle kötü bir iniş yapmıştım. Basit bir kırımdı. Uçağı tamir ettim. Motorun da karbüratörü kırılmıştı, yedek parça bulamadım ve bir ASP 120 FS'in karbüratörünü uydurabilir miyim diye araştırmaya başladım.

İmdadıma muhteşem Yeto usta yetişti ve bir şekilde o karbüratörü adapte etti. Fakat ben o motoru o uçakta kullanmaya bir türlü cesaret edemedim. Bir ara başka bir arkadaşımdan ikinci el bir benzinli DLE20 aldım ve o motoru o uçakta kullanmak üzere gerekli tadilatları yaptım. Bana yeni bir Cowling'e bile mal oldu bütün bu değişiklik ama cillop gibi de oldu. Fakat o motoru da bir türlü verimli bir şekilde çalıştıramadım. Sümer abi ile uğraşıp bir sürü deney yaptıktan sonra ateşleme ünitesinin sıkıntılı olduğunu keşfettik. Aliexpress'ten yeni bir ateşleme ünitesi sipariş ettim ve yaklaşık üç hafta içinde de elime geçti.

Uzun bir aradan sonra nihayet geçtiğimiz Cumartesi günü Hezarfen'e gidebildim. Hava da gayet güzeldi. Büyük bir hevesle yeni ateşlemeyi taktım, tüm ayarları yaptım, pistte taksi denemeleri yaptım ve "herşey harika oldu" diyerek büyük bir hevesle maiden uçuşu yapmaya karar verdim. Film de burada başlıyor:

Gazı yavaş yavaş vererek kalkış için yeterince hızlanmasını beklerken, kuyruğun çok hızlı kalktığını gördüm ve pervane yere çarpmasın diye elevatör çekmiş bulundum. Uçak havalandı! Daha yarım gazdayım!

Gaz çubuğunda "Curve" eklediğim için yarım gaz demek aslında çeyrek gaz demek....

Motorun gereğinden fazla güçlü olduğunu biliyordum ama bu kadarını da beklemiyordum! Daha tekerlek yerden kesildiğinde bir sorun olduğunu anladım ama henüz yerden yarım metre yüksekteyim ve uçağı hiç tanımıyorum. Biraz daha gaz verdim. Aileron'lar küçüçük! Etki etmeleri için belli bir hızda olmam lazım. Elevatör tam çekili olduğu halde yükseliş o kadar yavaş ki! Elevatörü yarım mm bırakmaya kalktığımda ciddi bir dalışa geçiyor. Tabii ya: Atımlar yüzde elli, expo yüzde kırk!...

Aileron'lar da ciddi miktarda sol trim istiyor. ama hangi birini önce yapayım? En yakınımdaki (en az 30 m uzakta) Cüneyt abiye seslendim imdat diye. Koştu geldi:
- Ne oldu?
- Abi elevatör ciddi trim istiyor, parmağım yetişmiyor UP TRİM verir misin?
- Yani nereye doğru? Yukarı mı? aşağı mı?
- Bıraktığımda ciddi dalışa geçiyor!
- Tamam

Kumandadan trim seslerini duyuyorum: "dıt dıt dıt dıt... TRİM MAKSİMUM"!!! Uçakta çok ama çok hafif bir düzelme var ama yeterli değil. Hala pike yapmaya hevesli. Bu arada yüksekliğim 60-70 metre ve ikinci dönüşüme hazırlanıyorum. Cüneyt abi elini çekince sol elimle gazı bırakıp aileron trimi yapmayı başardım ama uzun süre uğraşamıyorum. Resmen savaş veriyorum uçağı düz tutmak için. Ama en azından sağa sola yatışlar hemen hemen düzeldi.
- Abi olmadı, galiba ters tarafa trim verdin.
Tekrar kumandadan trim sesleri:
" dıt dıt dıt dıt dıt"
- Yeterli mi?
- Hayır abi, daha ver sen,
"dıt dıt dıt ... TRİM MAKSİMUM"!!!
Gene olmadı, hatta daha da kötü oldu.
Az öncekinden de kötü oldu. Tekrar sol elimle trime basılı tuttum. Ama düğmeyi yukarı basıyorum:
"dıt dıt dıt dıt .... TRİM MAKSİMUM"

Öncekinden bir tık daha iyi ama yeterli değil!...
Allah Allah!? Bıraktığımda dalışa geçiyor! Trim butonunu aşağı basıyorum: daha kötü oluyor, yukarı basıyorum: daha iyi ama yeterli değil! Bir terslik var bu işte. Mücadele sürüyor....

- Abi inmeye çalışacağım!
- Pist serbest, gel.

Uçağı neredeyse elevatörü tam çekili bir vaziyette uçurabiliyorum ama elevatörü yarım mm bıraktığımda ciddi bir dalış başlıyor.

Pisti hizaladım. Hızımı düşürdüm ama çok yüksek kaldım.
- Gazı kapat istersen
- Çok yüksek abi, bir tur daha atmayı deneyeceğim, biraz daha uzaktan geleyim. Elevatör tam çekili geliyorum, Gazla alçalmaya çalışacağım...
- Sen bilirsin.

Bir tur daha attım. Yüksekliğim 70-80 m. İyice geniş alıyorum, iyice uzaktan geleyim ki elevatörü kademe kademe bırakayım. Bir seviyeye kadar gelirsem gerisini gaz kontrolü ile yaparım (inşallah) ...

O da ne? Uçağı göremiyorum! Ufacık nokta kaldı!... Üstü nere? Kuyruğu ne tarafa bakıyor? Burnu nereye gidiyor? Ters miyim? Düz müyüm? Geliyorum mu? Gidiyorum mu? ...

Bundan sonrası refleks:
Gaz veriyorum, elevatörü bırakıyorum, motoru dinliyorum yükselişe geçiyor! Sola yatırıyorum, elevatör çekiyorum devir hızlanıyor,.. Elevatörü hafifçe bırakıyorum, O ufacık nokta yere yaklaşıyor ve tekrar yukarı çıkıyor, Yukarı çıkarken biraz daha sol veriyorum ve elevatörü çekiyorum, nokta düz uçuyor, Hah! En azından düz uçuyor? Geliyor mu? Gidiyor mu? Gölü geçtim muhtemelen yol üstündeyim, uçağı yola çakmak istemiyorum... (Sıralamayı hatırlamıyorum, sadece fefleks olarak hareket ediyorum) Arka tarafta birileri bağırıyor:
"Terstesin!..",
"Düzelttin ama geri dön...",
"Tamam oldu galiba..",
Hepsini duyuyorum ama duyduklarım parmak hareketlerime yetişmiyor...

Nihayet uçağın bana doğru geldiğini görüyorum. Müthiş bir rahatlama! Ama daha bitmedi. Hala çok uzaktayım ve çok yüksekteyim....

En azından pisti hizaladım. Hafif bir rüzgar var, çaprazdan alıyor, önemli değil. Elevatörü yarım mm bırakıyorum, 10 m birden alçalıyor, tekrar çekiyorum. Tekrar yarım mm bırakıyorum, çok hızlı bir şekilde 10 m daha alçalıyorum, tekrar çekiyorum, tekrar bırakıp tekrar çekiyorum, tekrar bırakıp, tekrar çekiyorum... Bu arada birileri bağırıyor, bir şeyler söylüyorlar ama ben savaşıyorum, duymuyorum ki! Bağırıyorum galiba ama ne cevap verdiğimi bilmiyorum...
Nihayet piste yaklaştım ve makul bir yükseklikteyim, ama hızım çok fazla...
Tamam Deniz, tut uçağı, gazı kes, hafif gaz ver, tekrar kes, osuruk gazı ver, çok güzel, çok güzel, Pist üstündeyim, hala çok hızlıyım ve yerden 1 m yüksekteyim, gazı kapat!
Derken sert bir şekilde yere teker koyuyorum ve pervane yere dokunup motor stop ediyor. Uçak 5-7 m daha sürüklenip duruyor....

Her tarafım titriyor! Zangır zangır... Anlatamam!

Çevremden sesler:
- Pervane sağlam, bir şey yok.
- Oradan kurtardın ya, helal olsun
- Niye uzaklaştın ki o kadar?
- Ben kesin çaktı dediydim
- Çok güzel kurtardın, bravo
- Ne oldu? Ben bir şey görmedim
- Oryantasyon kaybı
- Kumanda mı ters?
- Elevatörde sıkıntı var galiba? Bence servo kolu kaydı

Önce bir sigara yakmam lazım! Biraz nefeslendikten sonra önce kırım var mı diye baktım: pervanenin uçları hafif bir şekilde traşlanmış, ihmal edilebilir. Başka sıkıntı yok.

O da ne? Elevatör aşağı bakıyor. Tam çekince hallice normal görünüyor. Bırakınca 9-10 derece aşağı bakıyor. Servo kolu mu gevşek? Trimler? O ne yahu? Trimler ters çalışıyor! Niye ki? ...

Bir süre kafayı kaşıyıp kumanda ayarlarını en baştan gözden geçirince sorun anlaşıldı: 1) Servo kolunu tutan vida gevşemiş, ve bir tırnak atmış, düzeltilip sıkılaştırıldı. 2) Elevatörü reverse ederken, kanalı değil, mikserden negatif değer vererek yapmışım, haliyle trimler pozitif kalmış. Bir yaşıma daha girdim. Kanal çıkış sinayli değil de, miks olarak ters çalışıyor. Gerekli düzeltmeler yapıldı. Bir kaç kontrol daha yapıldı. Daha günün geri kalan kısmında muhteşem keyifli uçuşlar yapıldı :)

Maalesef güne dair görüntü kayıtları yok. Amacım olabildiğince yaşadığım heyecanı anlatabilmekti. Umarım sabredip okurken sıkılmamışsınızdır...
Resmen olayı canlı canlı izledim gibi oldu. Soğuk soğuk terler aktı:lollol: Çok güzel bir anlatım olmuş .Geçmiş olsun diyorum.Kırımın olmadığına, sağ salim piste indiğine çok sevindim. ☺️:saygilar:
 
  • Sevdim
Tepkiler: Deniz Tanrıverdi
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol