Biz hep BİLİNEN ve İYİ bir planı olan uçaklardan şaşmayın diye tavsiyede bulunduk ama, kendi fikirlerimiz ile uçak yapmanın zevki BAŞKADIR. Ben hayatımda HİÇ bilinen ve iyi bir plana göre uçak yapmadım. Mutlaka biryerlerini değiştirmişimdir, bu nedenle de birtürlü DOĞRUDÜRÜST uçak uçurmasını öğrenemedim.
Bazı önerilerde bulunacağım, bunları bizim ÇATPAT'ta uygulayacaktık ama tembellik yaptık, havalar soğudu diye atölyeye gitmediğimizden bizim ÇATPAT öksüz kaldı.
Daha önce biryerlerde, uçağın ağırlık merkezini nasıl bulursunuz diye birşey yayınlamıştık ama o ancak bitmiş uçakta tespit edilebiliyordu, şimdi size başka birşey önereceğim. Bunu gelnellikle serbest uçuşçular (free-flight) uygular.
Kırtasiyeden bir paket kil, oyun hamuru veya benzer azaltıp çoğaltabileceğimniz ve biryere kolayca yapıştırabileceğiniz bir malzeme bulun. Farklı birşey, araba tekerlek balansı yapanlarda bulunan arkası yapışkanlı kurşun olabilir, bunu yan keski ile keserek küçültebilirsiniz. Bunu uçağımızın burnuna yapıştırarak, ağırlık merkezimizin nerede olduğunu bulacağız.
Bu tabi, klasik tipte olan ve kanat yükü 40 gr/dm2 yi geçmeyen uçaklar için geçerli, aslında bütün uçaklar için geçerlidir ama ağır ve/veya çok büyük uçakları o hızda elden atabilirmiyiz bilmiyorum.
1. Uçağınızın UÇAN KISMINI bitirin, iniş takımı var ise TAKIN ama başka hiçbirşey uçağa koymayın. Yani motor, servo, alıcı, pil, pervane vs vs hiçbirşey olmasın. Kaplayacaksanız, kaplamadan önce veya sonra da olabilir.
2. Tercihan uzun otları olan, en azından uçağın yere ineceği muhtemel yerde otlar olan bir alan bulun. Uçağınızı bu istikamete doğru atacaksınız. Hemen hemen hertürlü lastik motorku uçak el-kitaplarında nasıl atacağınız ŞEKİL ile gösterilmiştir. Hafif yere doğru atacaksınız. ama henüz atmayın.
3. Kanadınız, öne veya arkaya doğru eğik (swept) değil ve/veya daralan bir kanat (tapered) değil ise, kanatın önünden genişliğinin %30'unu, gövdenin hemen kenarından işaretleyin, cetvelle ölçmeniz şart değildir, göz kararı da olabilir, 1/3 de olsa şimdilik önemli değildir.
4. Arkası silgili iki adet kurşun kalem bulun. Aynı görevi görecek başka birşey de olabilir, benim aklıma bu geldi, uçağın ağırlığından kanata batmayacak birşey olması lazım. Gövdeni hemen kenarındaki işatretli noktalara silgi (veya yumuşak) kısmı dayayarak uçağı kaldırmaya çalışın. Dengeli kalkıncaya kadar uçağın ön tarafına ağırlık koyun (kil, oyun hamuru, balans kurşunu vs vs) .
5. Uçağınız işaretli yerlerden dengelenince, uçağı atarak uçuracağınız alana gidin. Burada önemli olan uçağı atacağınız hızı tespit edebilmektir. Birkaç denemede bir fikriniz olur. Uçağı ileri doğru atın, hafif yere doğru olması daha iyidir ama YATAY da atabilirsiniz. İlk başlarda çarpma mesafesini kısa tutmaya çalışmak, uçağınızın hasar görme riskini azaltacaktır.
6. Uçak burnunu havaya kaldırıyorsa, ön kısımdaki ağırlığı arttırın, aşağı dalışa geçiyorsa azaltın. Atış için bir şekil bulup koymaya çalışacağım. Uçağınız, düz uçarak yere ininceye kadar bu işlemi tekrarlamalısınız.
7. Bu işlem tamamlandıktan sonra, eski işaterlediğiniz kanat üzerindeki ağırlık merkezi TAHMİNİ noktasını unutarak, arkası silgili kalemleriniz alıp uçağınızı yine gövdenin hemen kenarındaki kanat altından hangi noktada dengelendiğini tespit edin. bu UÇAĞINIZIN AERODİNAMİK AĞIRLIK MERKEZİ'dir. Artık burundaki ağırlığı çıkartarak, gerekli malzemeleri uçağa takabilirsiniz.
8. Puşrod, esc, pil, alıcı, motor, pervane vs vs herşeyi yerleştirdikten sonra, eğr usta bir pilot değilseniz, ağırlık merkeziniz, bu işaretlediğiniz noktanın takriben kanat genişliğinin %5-8 ön tarafında olmalıdır.
Örnek: Bulduğunuz nokta kanat önünden 47 mm mesafede, ve kanat genişliğiniz 185 mm. Hedef %6 önde olması.
- 185 x 6/100 = 11 mm.
- 47-11 = 36 mm.
Gövde kenarında, kanat önünden 36 mm mesafede uçağınızın dengede durması gerekir.
Eğer bu işlemi yapmadan yükseliş dümeni (elevatör) ve/veya yatış dümeni (aileron) hazır ise bunları NÖTÜR duruma getirmeniz gerekir.
Daralan kanatlı veya arkaya/öne eğik kanatlı uçağı olanlar, için de aynı yöntem geçerlidir sadece ilk başta tahmini tespit ettiğimiz %30 noktası biraz farklıdır. Kanatın şekline göre bu %30'u biraz arttırmanız veya azaltmanız gerekir.
Eğer birisi, uçağımın kalkış ağırlığı 800 gr geliyor, herşeyi söktüm, 350 gr geliyor, bu 350 gr ağırlıkta bu testi yaparsam, ağırlık merkezini değişmez mi diye merak ediyor ise, DEĞİŞMEZ. Herşeyi takıp bir de bazı süslemeler ekleyip uçağı 1.000 gr'a çıkarmışsa, yine değişmez fakat uçağın daha hızlı uçması gerekir. 3.000 gr'a çıkarsa, muhtemelen kanadın hücum açısının değişmesi gerekeceğinden, ağırlık merkezi DEĞİŞİR.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol