Ft Explorer XL

Bir daha ft explorer yapmayacağım :)
Ft explorer xl denemesinden sonra ft legacy yaptım biraz kırım yaşadık ancak güzel uçuşlar yaptım.
Geçenlerde ben bu exploreri neden uçuramadım diye kafama takıldı plana sadık kalarak yeni bi explorer yaptım (dürüst olmak gerekirse iki power pod yapıp birini 10x45 pervane sığacak şekilde motoru biraz yukarı aldım) güzelce boyadım süsledim. Olmadı buda uçmadı standart power pod 1400 kv 9x6 pervane taktım olmadı motoru biraz yukarı aldığım 1000 kv 10x45 pervaneli power pod denedim bu arada motor açısını birazdaha yukarı verdim aşşağı verdim olmadı malesef video çekemedim elden atuyorum havalanmıyor yere yatıp sürükleniyor.


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Birdaha explorere bulaşmama kararı aldım. Emek verdiğim parçaları atmaya kıyamadım yeni bi model yapaıp onda kullanayım dedim explorerin yatay dikey stab ı söktüm 140 cm lik kanadıda kullanarak ft simple scout modeline bakarak çenç bi model yaptım. Normalde A4 kağıda baskı alıp çizerek 1cm xps levhadan keserek yapıyorum modelleri, bunu hiç baskı almadan ölçülere bakarak çizdim orjinal modeli %22 büyüterek ölçüleri o şekilde ayarladım hiç özenmedim boyamadım bile dedim kırılmassa boyarım.


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ortaya böyle bi model çıktı ve okadar güzel uçuşu olduki hiç beklemiyordum. 2 adet power pod yaptım 2212 1400 kv ve 1000 kv motorları pratik bi şekilde değiştirerek farklı kombinasyonlarda uçuş yaptım veriler şu şekilde oldu:

Kanat açıklığı 140 cm chord 21 cm
Kanat alanı 29 dm2 kanat yükü 25gr/dm2
Uçuş ağırlığı 770 gr
Batarya 3000 mah lion
2212 1400 kv 9x6 pervane 8 dk uçuş süresi yüksek performans verdi
2212 1000 kv 10x45 pervane 16 dk uçuş süresi orta düşük performans
2212 1400 kv 8x40 pervane performans çok yüksek diyemem ancak tatmin edici performans ve 12 dk uçuş süresi
Tartıda 1400kv 9x6 pervane 900 gr civarı basıyor 1000kv 10x45 700 gr, 1400 kv 8x40 600 gr civarı, sahada performans ve uçuş süresi olarak 1400 kv 8x40 en iyi verimi verdi itki yüksek olmasada anladığım kadarıyla küçük pervane daha hızlı uçuyor ancak rüzgara mukavemeti düşük.
Hava bugün çok güzeldi arada 21 kms varan rüzgar olsada ortalama rüzgar 11kms buda rahat bi uçuşa elverdi ve ben bukadar rahat iniş yapan bi model deneyimlememiştim süzülerek iniyor ve kanatta hiç dihedral vermedim.
 
Tebrik ederim, detaylı şekilde yazmış olmanız da güzel olmuş. Ayrıca pratik çözümlerle parçaları değerlendirmek de güzel fikir ben de çok yapıyorum. Uçuş videoları da bekliyoruz 😊

Naçizane bir tavsiye olarak uçağın ilk uçuşundan sonra boyayıp süslemek daha mantıklı olmaz mı? En azından kırım yaşanırsa emek boşa gitmez.
 
Tebrik ederim, detaylı şekilde yazmış olmanız da güzel olmuş. Ayrıca pratik çözümlerle parçaları değerlendirmek de güzel fikir ben de çok yapıyorum. Uçuş videoları da bekliyoruz 😊

Naçizane bir tavsiye olarak uçağın ilk uçuşundan sonra boyayıp süslemek daha mantıklı olmaz mı? En azından kırım yaşanırsa emek boşa gitmez.
Malesef genelde tek gittiğim için video çekemiyorum, aslında ilk uçuşta kırım olsada silikonu basıp devam ettiğimiz için boyamanın zararı olmuyor ancak explorerde dengesizlik olayını çözemediğim için çöp oldular.
 
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ortaya böyle bi model çıktı ve okadar güzel uçuşu olduki hiç beklemiyordum.
Uçak dediğinin burnunda pervanesi olur ve burnu da havada olur :p Her haliyle karizma bir uçak olmuş. Eline sağlık :saygilar:
 
Biz hep BİLİNEN ve İYİ bir planı olan uçaklardan şaşmayın diye tavsiyede bulunduk ama, kendi fikirlerimiz ile uçak yapmanın zevki BAŞKADIR. Ben hayatımda HİÇ bilinen ve iyi bir plana göre uçak yapmadım. Mutlaka biryerlerini değiştirmişimdir, bu nedenle de birtürlü DOĞRUDÜRÜST uçak uçurmasını öğrenemedim.

Bazı önerilerde bulunacağım, bunları bizim ÇATPAT'ta uygulayacaktık ama tembellik yaptık, havalar soğudu diye atölyeye gitmediğimizden bizim ÇATPAT öksüz kaldı.

Daha önce biryerlerde, uçağın ağırlık merkezini nasıl bulursunuz diye birşey yayınlamıştık ama o ancak bitmiş uçakta tespit edilebiliyordu, şimdi size başka birşey önereceğim. Bunu gelnellikle serbest uçuşçular (free-flight) uygular.

Kırtasiyeden bir paket kil, oyun hamuru veya benzer azaltıp çoğaltabileceğimniz ve biryere kolayca yapıştırabileceğiniz bir malzeme bulun. Farklı birşey, araba tekerlek balansı yapanlarda bulunan arkası yapışkanlı kurşun olabilir, bunu yan keski ile keserek küçültebilirsiniz. Bunu uçağımızın burnuna yapıştırarak, ağırlık merkezimizin nerede olduğunu bulacağız.

Bu tabi, klasik tipte olan ve kanat yükü 40 gr/dm2 yi geçmeyen uçaklar için geçerli, aslında bütün uçaklar için geçerlidir ama ağır ve/veya çok büyük uçakları o hızda elden atabilirmiyiz bilmiyorum.

1. Uçağınızın UÇAN KISMINI bitirin, iniş takımı var ise TAKIN ama başka hiçbirşey uçağa koymayın. Yani motor, servo, alıcı, pil, pervane vs vs hiçbirşey olmasın. Kaplayacaksanız, kaplamadan önce veya sonra da olabilir.
2. Tercihan uzun otları olan, en azından uçağın yere ineceği muhtemel yerde otlar olan bir alan bulun. Uçağınızı bu istikamete doğru atacaksınız. Hemen hemen hertürlü lastik motorku uçak el-kitaplarında nasıl atacağınız ŞEKİL ile gösterilmiştir. Hafif yere doğru atacaksınız. ama henüz atmayın.
3. Kanadınız, öne veya arkaya doğru eğik (swept) değil ve/veya daralan bir kanat (tapered) değil ise, kanatın önünden genişliğinin %30'unu, gövdenin hemen kenarından işaretleyin, cetvelle ölçmeniz şart değildir, göz kararı da olabilir, 1/3 de olsa şimdilik önemli değildir.
4. Arkası silgili iki adet kurşun kalem bulun. Aynı görevi görecek başka birşey de olabilir, benim aklıma bu geldi, uçağın ağırlığından kanata batmayacak birşey olması lazım. Gövdeni hemen kenarındaki işatretli noktalara silgi (veya yumuşak) kısmı dayayarak uçağı kaldırmaya çalışın. Dengeli kalkıncaya kadar uçağın ön tarafına ağırlık koyun (kil, oyun hamuru, balans kurşunu vs vs) .
5. Uçağınız işaretli yerlerden dengelenince, uçağı atarak uçuracağınız alana gidin. Burada önemli olan uçağı atacağınız hızı tespit edebilmektir. Birkaç denemede bir fikriniz olur. Uçağı ileri doğru atın, hafif yere doğru olması daha iyidir ama YATAY da atabilirsiniz. İlk başlarda çarpma mesafesini kısa tutmaya çalışmak, uçağınızın hasar görme riskini azaltacaktır.
6. Uçak burnunu havaya kaldırıyorsa, ön kısımdaki ağırlığı arttırın, aşağı dalışa geçiyorsa azaltın. Atış için bir şekil bulup koymaya çalışacağım. Uçağınız, düz uçarak yere ininceye kadar bu işlemi tekrarlamalısınız.
7. Bu işlem tamamlandıktan sonra, eski işaterlediğiniz kanat üzerindeki ağırlık merkezi TAHMİNİ noktasını unutarak, arkası silgili kalemleriniz alıp uçağınızı yine gövdenin hemen kenarındaki kanat altından hangi noktada dengelendiğini tespit edin. bu UÇAĞINIZIN AERODİNAMİK AĞIRLIK MERKEZİ'dir. Artık burundaki ağırlığı çıkartarak, gerekli malzemeleri uçağa takabilirsiniz.
8. Puşrod, esc, pil, alıcı, motor, pervane vs vs herşeyi yerleştirdikten sonra, eğr usta bir pilot değilseniz, ağırlık merkeziniz, bu işaretlediğiniz noktanın takriben kanat genişliğinin %5-8 ön tarafında olmalıdır.
Örnek: Bulduğunuz nokta kanat önünden 47 mm mesafede, ve kanat genişliğiniz 185 mm. Hedef %6 önde olması.
- 185 x 6/100 = 11 mm.
- 47-11 = 36 mm.
Gövde kenarında, kanat önünden 36 mm mesafede uçağınızın dengede durması gerekir.

Eğer bu işlemi yapmadan yükseliş dümeni (elevatör) ve/veya yatış dümeni (aileron) hazır ise bunları NÖTÜR duruma getirmeniz gerekir.

Daralan kanatlı veya arkaya/öne eğik kanatlı uçağı olanlar, için de aynı yöntem geçerlidir sadece ilk başta tahmini tespit ettiğimiz %30 noktası biraz farklıdır. Kanatın şekline göre bu %30'u biraz arttırmanız veya azaltmanız gerekir.

Eğer birisi, uçağımın kalkış ağırlığı 800 gr geliyor, herşeyi söktüm, 350 gr geliyor, bu 350 gr ağırlıkta bu testi yaparsam, ağırlık merkezini değişmez mi diye merak ediyor ise, DEĞİŞMEZ. Herşeyi takıp bir de bazı süslemeler ekleyip uçağı 1.000 gr'a çıkarmışsa, yine değişmez fakat uçağın daha hızlı uçması gerekir. 3.000 gr'a çıkarsa, muhtemelen kanadın hücum açısının değişmesi gerekeceğinden, ağırlık merkezi DEĞİŞİR.



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Hocam yine çok kıymetli bilgiler elinize sağlık.

Bu Arada explorer in neden uçmadığını anladım modeli 1cm xps den yaptığım için tail bom denilen o arka uzun kuyruk esnedi bu durum sonradan aklıma geldi elden attığımda havada esnediği için mutemelen yatay stab aşağı sarkma yaptı ve aşşağı elevatör etkisi yaptı.
 
Bizim Türkçe teknik terimler açısından çok fakirdir, o nedenle arada sırada yabancı veya garip kelimeler kullanıyoruz.

Burada da NÖTÜR kullanmışız, birçoğunuz anlamıştır ama bir arkadaş "daha garip bir ifade bulamadın mı?" diye sormadan, ne demek istendiğini anlatayım.

Nötür aslında artısı (+) veya eksisi (-) olmayan demek, yani bir anlamda "sıfır" denebilir. Yükseliş (elevatör) ve yana yatma (aileron) dümenlerinin ayarları genellikle AÇI ile ifade edilir. Yani 36 derece aşağı, 28 derece yukarı gibi. Biz burada NÖTÜR ifadesi ile, sıfır derece açıda yani aşağı veya yukarı HİÇ açısı olmayacak demeye çalışıyoruz. Eğer bu dümenler test esnasında hazır ise, bir kibrit çöpü ve bant veya benzeri bir düzen ile sabitleyebilirsiniz.

Bir başka husus da "iniş takımı varsa takın" demişiz. Bir de KANAT DESTEĞİ (strut) varsa takın dememiz lazımdı ama atlamışız. Bu ifadeler PEK ANLAŞILABİLİR olmadığından biraz açıklayalım.

Eğer iniş takımı ve/veya kanat desteğinin geometrisi, uçağın uçuşuna etki edecek özellikte değilse, TAKMASANIZ da olur. Bir başka deyiş ile, İNİŞ TAKIMI sadece TEL ve KÜÇÜK bir tekerlek ise, kanat desteği de, ince yuvarlak bir çubuk ise takmasanız da olur.

Ancak AGRI-DUCK, BUSHTHROTTEL isimli veya benzer uçaklarda tekerlekler çok büyüktür, Birddog L-19 gibi uçaklarda kanat destekleri GENİŞ'tir, özellikle arkadan tekerlekli bazı uçaklarda ön iniş takımlarının üzeri dekoratif??? amaçlı kaplanmıştır veya uçağın aliminyum iniş takımı vardır. Yeri, şekli ve büyüklüğüne göre bunların bazıları UÇAĞI KALDIRMA/İNDİRME kuvveti üretebildiği gibi, ayrıca uçakta HAVA DİRENCİ (drag) de yaratırlar, de yani uçağa AERODİNAMİK olarak etki ederler. Bu şekilde iseler bu testten önce TAKILMALIDIRLAR.

Özellikle ALÜMİNYON iniş takımları veya KARBON FAYBIR'dan yapılanların GENİŞ olanları, uçağın uçuşunu hiç tahmin etmediğiniz kadar etkilerler.