Flap Turleri nedir ? Flaperon nedir ? Futaba 7c ile nasil yapilir ?

Flap Turleri nedir ? Flaperon nedir ? Futaba 7c ile nasil yapilir ?

Çok zevkli bir konuyu kaçırmışım. Ben olsam kesin " C " derdim. :lollol:

Bu arada bu Varyo Metre süper birşeymiş, rahatlığa bak arkadaş dünya'ya uçakçı olarak gelmek varmış. :lol: :lol: :lol:

Sümer abi siz pilot olarak birşey yapıyor musunuz bu uçaklarda, sanki gerçekleri de modellerine benziyormuş gibi hissettim nedense. ;D
 
Flap Turleri nedir ? Flaperon nedir ? Futaba 7c ile nasil yapilir ?

Tabiki var Sumer abi, senin helikopterlere ne kadar ilgili ve nasil bir tutkuyla bagli oldugunu gormek istemistim sadece :laugh:
Benim bu konuda merak ettigim helilerde ve PPL ile ucurulabilen ucaklarda İLS ve otopilot var mi acaba ?
 
Flap Turleri nedir ? Flaperon nedir ? Futaba 7c ile nasil yapilir ?

PPL ile uçurulabilen uçaklarda ILS ya da otopilot olabilir ama hem şart değil hem de ILS türü sistemleri kullanabilmek için Instrument Rating olması lazım. Otopilotu ise kullanabilirsin eğer o uçağı uçurmaya sertifiye isen.
 
Flap Turleri nedir ? Flaperon nedir ? Futaba 7c ile nasil yapilir ?

Mini bir konuşulanları anlama rehberi, en azından kendi adıma, konuşulanları anlamak için aşağıdaki bilgilere ihtiyacım oldu :) :

* ILS : Aletli İniş Sistemi (ILS) (İng: Instrument Landing System), pist başına yerleştirilmiş vericiler vasıtasıyla uçakların inişine yardımcı olan bir hassas yaklaşma sistemidir. ILS, uçağın pist başına kadar hassas yaklaşmasını sağlayan bir seyrüsefer yardımcı sistemidir.


* PPL : Husûsî pilot lisansı (PPL), herhangi bir hava taşıtında "ticarî olmamak kaydıyla" pilotluk yapılmasına imkan veren pilot lisansı. PPL, İngilizce private pilot licence kavramının akronimidir. PPL alabilmek için gerekli olan şartlar ICAO (Uluslararası Sivil Havacılık Otoritesi) tarafından belirlenir. PPL kısaltmasının arkasından parantez içinde eklenen harf hava aracının sınıfını belirtir: PPL(A) > uçak, PPL(H) > helikopter vs.


Otopilot kavramı aslında aşikar olsa da özellikle PPL ve ILS terimleri ile ilişkisi bakımından şu tanım daha açıklayıcı:
* Otomatik pilot : Otomatik pilot (ya da otopilot; İng. autopilot) mekanik, elektrik ve hidrolik sistemleri kullanarak, herhangi bir insan komutu gerekmeden aracın kumanda edilmesini sağlayan alettir. Oto-pilot terimi genellikle hava araçları için kullanılsa da, tekneler ve uzay araçları için de tasarlanmış otomatik pilotlar mevcuttur.
Havacılığın ilk dönemlerinde, hava araçlarının güvenli bir şekilde uçuşunu sürdürebilmesi için sürekli olarak pilotun kumandası ve dikkati gerekmekteydi. Uçakların uçuş menzillerinin artması ile saatler süren uçuşlarda, bu sürekli dikkat önemli yorgunluğa sebep olmaya başladı. Bu nedenle otomatik pilotlar pilotların bazı görevlerini devralmak üzere dizayn edildi.
Günümüzde başta büyük yolcu uçakları olmak üzere otomatik pilotu çok yaygın olarak kullanılmaktadır. Genel havacılık amaçlı küçük uçaklarda halen çoğunlukla oto-pilot sistemi kullanılmamakta, uçaklar halen sadece elle uçarılmaktadır. Hatta küçük havayollarına ait olan 20'den az yolcu kapasiteli yolcu uçakları da kısa mesafelerde iki pilot ile oto-pilotsuz uçuş gerçekleştirebilmektedir. Genel olarak uluslararası kurallara göre 20 koltuktan fazla kapasiteli uçaklarda otomatik pilot zorunludur.
Otomatik pilot kullanılarak yapılan iniş tekniği ile uçak kontrollü olarak pilot kumandası gerekmeden inişi gerçekleştirir ve iniş rulesini pist orta hattında yapacak şekilde başlatır. Bu inişe CAT IIIb iniş veya İngilizce terminolojik terşimi ile "Autoland" denir. Bu iniş imkanı artık Dünya'da pek çok ana meydanda ve sis gibi hava oluşumları etkisinde sık sık kalan hava meydanlarında kurulmuştur. İnişle beraber park pozizyonuna kadar taksi kontrolünün de olduğu CAT IIIc operasyonu ise halen geliştirme aşamasındadır.


* Alet uçuşu : Alet uçuşu, aletli uçuş veya IFR uçuş; uçak dışındaki (haricî) görsel referanslarla uçuşun tehlikeli olduğu durumlarda uçak içindeki cihazları, göstergeleri ve seyrüsefer yardımcılarını kullanarak gerçekleştirilen uçuş. IFR, İngilizce instrument flight rules (aletli uçuş kuralları) kavramının akronimidir. Alet uçuşu, havacılıkta kullanılan iki uçuş kategorisinden (diğeri görerek uçuş) biridir. Bir pilotun alet uçuşu yapabilmesi için uygun lisans ve derecelere (Instrument rating) sahip olması gerekir.
Bir uçağın alet uçuşu yapması için mutlaka meteorolojik koşulların kötü olması gerekmez. Uçaklar arası ayrımı sağlayabilmek ve uçuş emniyetini artırabilmek için, belirli hava sahalarında uçuşlar kısmen veya tamamen alet uçuşu olmak zorundadır. Örneğin ICAO'ya göre A sınıfı hava sahalarında tüm uçuşlar alet uçuşu kurallarına göre yapılır ve görerek uçuş yasaktır.
 
Flap Turleri nedir ? Flaperon nedir ? Futaba 7c ile nasil yapilir ?

Aslında genelde birbirine karıştırılan iki farklı konu var. Birisi CATIIIC olayı diğeri autoland olayı.
Yanlış biliyorsam Karakaya düzeltir ama autoland için CATIII gerekmiyor. Örneğin CATII ile de (Atatürk pistleri) autoland yapılabiliyor. Autoland otopilot sistemine ait bir özellik. CAT ise ILS sistemine ait bir özellik. CAT I - II - III (A - B - C) arasında karar verme irtifası (Decision Height, DH) ve ileri görüş limitleri farklı.
DH'yı anlamak için ILS yaklaşmasını anlamak lazım. ILS bir LOC (Localiser) yani pist doğrultusu bir de GS (Glide Slope) yani süzülüş açısı bilgisi veriyor. LOC menzili daha fazla. Normalde uçak önce LOC üzerine oturuyor. Sonra GS hattını alttan yakalayıp alçalmaya başlıyor. İşte tüm bu uygulamalarda o an uçağı kullanan pilot (PF, Pilot Flying) asla dışarıya bakmıyor. Sadece aletlere bakıyor. Diğer pilot (PNF, Pilot Non Flying) ise ikincil aletlere ve dışarıya bakıyor. Zaten iniş öncesi briefingde bu iş bölümü hatırlatılmış ve belirlenmiş oluyor. Ekibin pisti görmek için dışarıya bakmaları için belirlenmiş noktalar var. Örneğin hassas olmayan yaklaşma denilen ILS'nin olmadığı, VOR/NDB yaklaşmalarında MDA (Minimum Descent Altitude) yani en az inilebilecek irtifa değeri var. Oraya gelindiğinde pisti görmüş olmaları gerekli. ILS yaklaşmasında ise MDA yerine DH var. DH'ya gelindiğinde dışraıya bakılıp pist, pist ışıkları ya da piste delalet edebilecek görsel bir veri alabilmeleri lazım. Eğer bunlardan biri yoksa kesinlikle alçalma izinleri yok ve pas geçmek zorundalar.
CAT I yaklaşmada DH 200 feet AGL (Above Ground Level) yani yer seviyesine göre 200 feet.
CAT II'de bu irtifa 100 feet.
CAT III A için 100 feet, B için 50 feet, C için DH yok.
CAT III C autoland yapılabileceğini değil pist görülmeden de inişe devam edilebileceğini ifade eden bir sınıf. ILS sisteminin çok hassas olması şart. Meydanın + uçağın + ekibin CAT III C operasyonu için sertifiye olması şart. Dünyada sadece birkaç havalimanında CAT III C sistemi var.
 
Flap Turleri nedir ? Flaperon nedir ? Futaba 7c ile nasil yapilir ?

Kisaltilmis terimlerin açılımları harika olmuş. Ellerinize saglık zafer hocam ve Sumer abi :halay:


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Futaba 7c aileronları flaş yapmak

Sümer Yamaner' Alıntı:
İki temel flap türü var. Birisi kanadın firar kenarının aşağıya doğru bükülmesi diğeri de kanadın alt yüzeyinden bir parçanın açılarak aşağıya hareket etmesi (split flap diyoruz çünkü kanat ikiye ayrılıyor).
İkincisi çok daha belirgin olmak üzere flap uygulanması uçağı kabartır. Bu kabarma özellikle yüksek güç konumunda daha belirgindir. Eğer bu kabarmayı elevatör ile bastırmazsak uçak stall olabilir. O nedenle her uçakta değişik oranlarda flap to elevator miks uygulanması mantıklıdır. Benim flaplı uçaklarımda bu miks vardır. Miksin oranı ise tabii uçuş testleri ile belirlenir. Her uçakta farklı olacaktır.
Benim flaperonda söz ettiğim olay çok farklı.
Gerçek uçaklara bir bak. Flaplar daima kanadın gövdeye yakın kesimlerinde (inboard) olurlar. Kanadın firar kenarını boydan boya içine alan flap olmaz. Bunun da çok açık bir nedeni var. Sıkılmazsanız anlatayım.
Stall günlük kullanımımızda her ne kadar sürat ile ilişkilendirilse de aslında temelde hücum açısı (Angle of Attack) ile doğrudan ilişkilidir. Hücum açısı o kanat için kritik seviyeyi aştığında kanadın üzerinden akan hava akımı kanattan kopar ve kanat kaldırma kuvvetini kaybeder. Stall oldu deriz.
Hücum açısı anlık hava akımı vektörü ile kanadın kord vektörünün arasındaki açıdır (en çok karıştırılan ve kavranmakta zorluk yaşanan nokta bu, istenirse daha fazla detaya girerim).
Şimdi...
Kanadın firar kenarından bir parçanın aşağıya saptırıldığını düşünelim. Kanadın kamburluğu artmış olur yani kanadın kord hattı değişir. Uçağın pozisyonu aynı kalmasına rağmen kanadın hücum açısı artmış olur. İşte zurnanın zırt dediği yer burası. Son yaklaşmada zaten düşük süratle yani stall hızına (daha doğrusu stall hücum açısına) yakın gelen uçakta kanat kord hattını aniden değiştirip hücum açısını artırırsak kanat stall olabilir. Kanadın köke yakın yani gövde tarafından stall olması çok kötü bir şey değildir. Hatta birçok kanat stall kökten başlayacak şekilde tasarlanır. Ama uçtan stall olmasına tip stall deriz. Hiçbir zaman iki kanat aynı anda ve aynı derecede stall olmayacağı için bir ucun stall olması uçağı kontrol edilemez şekilde o tarafa yıkar. Son yaklaşmada tip stall ölümcüldür! Eğer flaplar kanadın ucuna kadar uzansaydı uçaklarda tip stall riski artardı. O nedenle flaplar her zaman kanadın köküne yakın yerleştirilir ve bu nedenle de flaperon uygulamasında stall riski artar.


Bir sorum olacak,

Stall aslında uçağın minimum uçuş hızının altına düşerek takatini yitirmesi ve irtifa kayıp etmesi olarak biliyoruz. Yalnız dediğiniz gibi, Stall günlük kullanımımızda her ne kadar sürat ile ilişkilendirilse de aslında temelde hücum açısı (Angle of Attack) ile doğrudan ilişkilidir. Hücum açısı o kanat için kritik seviyeyi aştığında kanadın üzerinden akan hava akımı kanattan kopar ve kanat kaldırma kuvvetini kaybeder. Stall oldu deriz. Pekala itiş kuvveti yüksek olan bir savaş uçağı yeryüzüne 90 derece dimdik havaya tırmanabiliyor, burada da kanat hücüm açısı kritik sınırı hayli hayli aşmıyor mu? Pekala bu uçaklar neden stall olmuyorda, bir yolcu uçağının burnunun dikliği belli bir dereceyi geçtiği zaman stall olabiliyor.
 
Flap Turleri nedir ? Flaperon nedir ? Futaba 7c ile nasil yapilir ?

Hücum açısı uçağın ufka göre konumuyla ilişkili değil. Hava akımı ile kanat kord ekseninin açısı. Uçak yeterli motor gücüne sahipse 90 derece burun dikip buna rağmen ileri (yani yukarı) ilerliyorsa hücum açısı düşüktür. Hatta dimdik tırmanışta kanatlar artık kaldırma kuvveti üretmeyecekleri için sıfır hücum açısı söz konusu olabilir.

SM-N910C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 
Sümer Yamaner' Alıntı:
Hücum açısı uçağın ufka göre konumuyla ilişkili değil. Hava akımı ile kanat kord ekseninin açısı. Uçak yeterli motor gücüne sahipse 90 derece burun dikip buna rağmen ileri (yani yukarı) ilerliyorsa hücum açısı düşüktür. Hatta dimdik tırmanışta kanatlar artık kaldırma kuvveti üretmeyecekleri için sıfır hücum açısı söz konusu olabilir.

SM-N910C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

Sümer abi cevabınız için teşekkürler, o zaman genel olarak hangi durumlarda bu hücum açısı kritik seviyenin üzerine çıkarak uçak stall olur diyebiliriz?
 
Flap Turleri nedir ? Flaperon nedir ? Futaba 7c ile nasil yapilir ?

Özkan KAYA' Alıntı:
Sümer abi cevabınız için teşekkürler, o zaman genel olarak hangi durumlarda bu hücum açısı kritik seviyenin üzerine çıkarak uçak stall olur diyebiliriz?

1- Gaz kestik. Uçak yavaşladı. Burun düşürmeye meyletti. Elevatör çekmeye başladık. Elevatör çekince hücum açısı arttı (burnumuzun ufkun üstüne çıkması şart değil). Hücum açısı artınca kanatlar önce daha fazla kaldırma kuvveti üretmeye başladılar ama bunun karşılığında drag (sürükleme) oluştu ve uçak daha da yavaşladı. Burun düşürmeye meyletti. Daha fazla elevatör çektik. Bu döngü, kritik hücum açısı aşılana kadar sürer ve stall olur. Klasik stall olarak düşünebiliriz bunu.

2- Çok yüksek hızla uçuyoruz. Aniden elevatörü çektik. Uçak birden burun dikti. Hareket vektörümüz ile uçağın uzun ekseni arasında aniden büyük bir açı oluştu. Kanadın üzerinden akan hava akımı kanattan ayrıldı çünkü hücum açısı aniden abartılı derecede artmış oldu. Yüksek hız stall'ı olduk. Whip stall da denilir. Stall olayının tek başına hıza bağlı olmadığının güzel bir örneğidir.
 
Flap Turleri nedir ? Flaperon nedir ? Futaba 7c ile nasil yapilir ?

Teşekkürler Sümer abi...