Flap Turleri nedir ? Flaperon nedir ? Futaba 7c ile nasil yapilir ?

Flap Turleri nedir ? Flaperon nedir ? Futaba 7c ile nasil yapilir ?

Sümer Yamaner' Alıntı:
Gecenin son sorusu, uçuş mekaniğini ne kadar kavrayabildiğimizi ortaya koyacak.
Uçaklarda temel göstergelerden birisi varyometredir.

[attachimg=1]

VSI (Vertical Speed Indicator) olarak da adlandırılır. Yani dikey hızı verir. Varyo 0 ise uçak irtifasını muhafaza ediyor demektir.
Bir uçak sabit varyo ile alçalıyor. Örneğin -500 feet/min diyelim. Bu durumda aşağıdakilerden hangisi doğrudur?

a) Kanatlarca üretilen kaldırma kuvveti uçağın ağırlığından düşüktür
b) Kanatlarca üretilen kaldırma kuvveti uçağın ağırlığına eşittir
c) Kanatlarca üretilen kaldırma kuvveti uçağın ağırlığından yüksektir

Şaşırmayın. Uçak ALÇALIYOR!

Çok ayrıntılı bilgiye sahip olmamakla beraber mantıksal bi çıkarım
yapayım. C şıkkı olamaz gibi. Çünkü kanatlardaki kaldırma kuvveti uçağın ağırlığından fazla olsa uçak yükselirdi. Yani kaldırma kuvveti yönünde mutlaka uçak hareket ederdi. Uçuş dengesi bozulurdu.
Cevap A hiç olamaz. Bu durumda da yine dengesizlik olurdu. Uçak yerçekimi kuvveti - kaldırma kuvveti farkının etkisiyle alçalırdı. Zaten uçak alçalıyor aslında. Ama benim bahsettiğim dengesiz bir alçalma hatta düşme.
O halde en mantıklı cebap B dir. Yani eşittir.
Şimdi düşünüyorum da o halde alçalsa da eşittir yükselse de eşittir irtifa sabitken de eşittir. Aksi halde yukarıda bahsettiğim dengesizlik olur.
Lisede suda yarısı batmış ama su yüzeyinde duran cisme de suya tamamen batmış ama asılı duran cisme de (sudaki derinliği önemli değil) kendi ağırlığı kadar kaldırma kuvveti etkidiğini öğrendiğimde şaşırmıştım. Aslında nedeni çok basit. Sonuçta denge var. Uçak ta buna benzer gibi.
 
Flap Turleri nedir ? Flaperon nedir ? Futaba 7c ile nasil yapilir ?

Ben de şansımı B seçeneğinden yana kullanıyorum :D


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Flap Turleri nedir ? Flaperon nedir ? Futaba 7c ile nasil yapilir ?

Ben şansımı A şıkkı olarak kullanayım , gerçi bu güzel bilgileri tam olarak okuyup , sindiremedim ama :D , mantık olarak kaldırma kuvveti uçak ağırlığından az ise o uçak kalkamaz veya havadaysa da alçalır gibi bir düz mantık ettim.. :D
 
Flap Turleri nedir ? Flaperon nedir ? Futaba 7c ile nasil yapilir ?

Hakan Ülgenalp' Alıntı:
Ben şansımı A şıkkı olarak kullanayım , gerçi bu güzel bilgileri tam olarak okuyup , sindiremedim ama :D , mantık olarak kaldırma kuvveti uçak ağırlığından az ise o uçak kalkamaz veya havadaysa da alçalır gibi bir düz mantık ettim.. :D
Kaldırma kuvveti ağırlıktan az ise düşer.
 
Flap Turleri nedir ? Flaperon nedir ? Futaba 7c ile nasil yapilir ?

Suda ki cismin ağırlığı suyun kaldırma kuvvetinden büyükse cisim batar. Buda ona benziyor gibi.
B şıkkı mı cevap
 
Flap Turleri nedir ? Flaperon nedir ? Futaba 7c ile nasil yapilir ?

İş biraz karışık...

Öncelikle "sabit varyo" ile alçalma üzerinde duralım. Yani dikeyde herhangi bir ivmelenme yok. Sabit hız var. Bu da aslında ağrılık ile kaldırma kuvvetinin eşit ve dengede olduğunu gösteriyor.
Düz uçuşta olduğumuzu varsayalım. Ağırlık ve kaldırma kuvveti eşit. (Öyle mi gerçekten?)
Lövyeyi ileri bastınız. Uçakta kısa süreliğine aşağı doğru bir ivmelenme oldu. Sonra lövyeyi topladınız. Artık ivmesiz olarak sabit hızla alçalıyorsunuz. Aşağı ivmelenme sırasındaki kısa sürede kaldırma kuvveti ağırlığın altında kalacak. İstediğimiz düşey hıza eriştiğimizde ise lövye ile kaldırma kuvvetini ağırlığa eşitleyeceğiz ki sabit hızla alçalabilelim.

Fakat...

Düz uçuştayız. Teorik olarak kaldırma kuvveti ağırlığa eşit ama aslında tam değil. Çünkü klasik tasarımlı bir uçakta uçağın düz uçuşunu sağlamak için yatay stab kuyruğu aşağı bastırmak zorundadır. Uçağın toplam ağırlığına göre çok düşük bir kuvvet olsa da böyle bir bastırma kuvveti vardır. Kanatlar ise bu fazladan bastırma kuvvetini de karşılamak zorundadırlar. Yani kanatlar uçağın ağırlığı + yatay stabın bastırma kuvveti kadar kaldırma kuvveti üretirler.

Demek ki aslında doğru yanıt C. :D

Gazı açarım elevatörü çekerim uçarım basitliğinden nerelere geliniyor...

Bana bu tür ayrıntıları anlamak ve öğrenmek inanılmaz bir keyif veriyor. Bunları kavradığınızda "uçuş bir enerji yönetimidir" fikrini içselleştiriyorsunuz, elevatör dediğiniz kontrolün aslında sürat kontrolü olduğunu, yükseliş ve alçalışın aslında gaz kolu ile yapıldığını farkediyorsunuz, uçuş mekaniğine bakışınız değişiyor ve "hava" ile daha bir dost oluyorsunuz.

Merak eden arkadaşlara durmadan okumalarını öneririm.

Bundan daha iyi bir kaynak bulamazsınız:
 
Flap Turleri nedir ? Flaperon nedir ? Futaba 7c ile nasil yapilir ?

Hava, su gibi değilmiş [emoji1] [emoji1]
 
Flap Turleri nedir ? Flaperon nedir ? Futaba 7c ile nasil yapilir ?

Bu bastırma kuvveti motorun ileri itiş kuvvetinin bir kısmının aşağı yönlendirilmesiyle oluşan kuvvettir diyebilir miyiz
 
Flap Turleri nedir ? Flaperon nedir ? Futaba 7c ile nasil yapilir ?

Sümer Yamaner' Alıntı:
.....
Gazı açarım elevatörü çekerim uçarım basitliğinden nerelere geliniyor...

Bana bu tür ayrıntıları anlamak ve öğrenmek inanılmaz bir keyif veriyor. Bunları kavradığınızda "uçuş bir enerji yönetimidir" fikrini içselleştiriyorsunuz, elevatör dediğiniz kontrolün aslında sürat kontrolü olduğunu, yükseliş ve alçalışın aslında gaz kolu ile yapıldığını farkediyorsunuz, uçuş mekaniğine bakışınız değişiyor ve "hava" ile daha bir dost oluyorsunuz.

Merak eden arkadaşlara durmadan okumalarını öneririm.
Abi Iste sirf bu Nedenle senin Kesinlikle helici olman gerekiyormus, ah abim ah :laugh: :D
 
Flap Turleri nedir ? Flaperon nedir ? Futaba 7c ile nasil yapilir ?

Sümer Yamaner' Alıntı:
...
Lövyeyi ileri bastınız. Uçakta kısa süreliğine aşağı doğru bir ivmelenme oldu. Sonra lövyeyi topladınız. Artık ivmesiz olarak sabit hızla alçalıyorsunuz. Aşağı ivmelenme sırasındaki kısa sürede kaldırma kuvveti ağırlığın altında kalacak. İstediğimiz düşey hıza eriştiğimizde ise lövye ile kaldırma kuvvetini ağırlığa eşitleyeceğiz ki sabit hızla alçalabilelim.
...

Ben de şansımı bir deneyecektim ama, fırsat bulup yazana kadar cevap açıklanmış bile...Teşekkürler!

Bir işi bilerek yapması, arkasındaki gelişen olayları anlaması, o işi doğru yapabilmesinin temel şartıdır. Ama şurayı tam anlayamadım;

Lövye ile toplayıp, istediğimiz sabit hıza eriştikten sonra, tekrar düz uçuşa geçmiyormuyuz? Eğer böyleyse, başlangıçtan daha alçak bir irtifada ve düz uçuşta olmamız gerekir. O zaman, kuyruğun bastırma kuvvetini göz ardı edersek, en baştaki gibi yine kanadın kaldırma kuvveti ile uçağın ağırlığı eşit olması gerekmez mi? :-\

Kadir Kurt' Alıntı:
Hava, su gibi değilmiş [emoji1] [emoji1]

Aslında hava da su gibi! Şöyle ki, örneğimiz uçak değil de balon olsaydı, buna güzel bir örnek olacaktı. Çünkü, balon içine konan özgül ağırlığı havadan daha hafif bir gaz sayesinde uçar. Oysa uçak, havadan daha ağır bir maddedir.
 
Flap Turleri nedir ? Flaperon nedir ? Futaba 7c ile nasil yapilir ?

Omer Erkan' Alıntı:
Lövye ile toplayıp, istediğimiz sabit DİKEY hıza eriştikten sonra, tekrar düz uçuşa geçmiyormuyuz? Eğer böyleyse, başlangıçtan daha alçak bir irtifada ve düz uçuşta olmamız gerekir. O zaman, kuyruğun bastırma kuvvetini göz ardı edersek, en baştaki gibi yine kanadın kaldırma kuvveti ile uçağın ağırlığı eşit olması gerekmez mi? :-\

Dikey hızdan söz ediyoruz. Alçalmak istiyoruz ama alçalmalar lay lay lom yapılmıyor. Mutlaka tanımlanmış bir dikey hız ile alçalmamız gerekiyor. Yani düz uçuşa geçiş yok burada. Alçalmaya devam ediyoruz. Ama sabit varyo ile. Yani dikey eksende herhangi bir ivmelenme yok. Yani uçak "normal" uçuyor. Kanatlar uçağın ağırlığı artı yatay stabın bastırma kuvveti kadar kaldırma kuvveti üretiyorlar.
 
Flap Turleri nedir ? Flaperon nedir ? Futaba 7c ile nasil yapilir ?

Sümer Yamaner' Alıntı:
Dikey hızdan söz ediyoruz. Alçalmak istiyoruz ama alçalmalar lay lay lom yapılmıyor. Mutlaka tanımlanmış bir dikey hız ile alçalmamız gerekiyor. Yani düz uçuşa geçiş yok burada. Alçalmaya devam ediyoruz. Ama sabit varyo ile. Yani dikey eksende herhangi bir ivmelenme yok. Yani uçak "normal" uçuyor. Kanatlar uçağın ağırlığı artı yatay stabın bastırma kuvveti kadar kaldırma kuvveti üretiyorlar.

Uçağın ağırlığı = Kanadın kaldırma kuvveti ise uçağımız niye alçalıyor? Aynı mantıkla, lövyeyi yukarı verip belli bir yükseliş aldıktan sonra, lövyeyi düzeltsem bile uçağımız yükselmeye devam etmeli diye düşünüyorum. Ama devam etmiyor. O zaman, uçağımızı havada tutan aslında motorumuzun gücü. Yani alçalıp yükselmemiz motorumuzun gücündeki değişme ile olmakta. Yani "uçuş bir enerji yönetimidir" kavramı burada devreye giriyor diye anlıyorum, doğru mu anlıyorum?
 
Flap Turleri nedir ? Flaperon nedir ? Futaba 7c ile nasil yapilir ?

Budur! :)

SM-N910C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi