Dışı dönen fırçasız motor nasıl yapılır?

Tabii arada sırada bazı şeyler aklıma geliyor onlar geldikçe, önemli olanları burada yazarım.

Bütün mıknatısların DAYANABİLECEĞİ bir sıcaklık vardır, tam emin değilim ama, sıradan mıknatıslar için bu SICAKLIK 70 derece civarında, neodymum mıknatıslarda ise mıknatısın tipine göre 100-150 derece civarındadır. Kuvvetli neodymum yani N52 mıknatısların sıcaklıkları genelikle 120-150 derece, N35 gibi eski modellerinki ise 100-120 derece civarında diye tahmin ediyorum.

Bu sıcaklıkların üzerine çıkarılan mıknatıslar KALICI olarak manyetikliklerini büyük oranda KAYBEDER. Bir de geçici manyetiklik kaybı sıcaklığı vardır, kaç olduğunu hatırlamıyorum ama 50-60 derece civarındadır diye tahmin ediyorum, soğuyunca eski kuvvetlerine geri dönerler ancak SADECE BİR KERE. İkincisinde kayıp KALICIDIR. Konuyu bilen bir arkadaş bunları daha teknik ve doğru yazabilir.

Bu sıcaklık konusunu niye yazdık?

Seneler önceydi, 9 dişli bir statör için rotora 16 mıknatısı JAPON ile yapıştırmıştım, sonra hem sargı modelini beğenmemiştim, hem de diş adedi ile mıknatıs adedinin birbirinden ÇOK UZAK sayılar OLMAMASININ daha doğru olduğunu öğrendim, bu nedenle mıknatısları söküp 12 veya 10 adete düşürmeye karar verdim. Sökmeyi beceremeyince, ısıtınca JAPON bozulacağından, ısıtıp sökmeye kakar verdim. Isıtarak söktüğümde mıknatısların kuvvetitinin neredeyse YOKLDUĞUNU farkettim. N35 mıknatıslardı, hanıma verdim, buzdolabına birşeyler tuttursun diye ama fırçayı yemiştik, bir işeyaramıyor, kendilerini bile taşıyamıyorlar demişti.
Sonra öğrendim ki, mıknatıslar ISININCA BOZULURLARMIŞ.

Bazı arkadaşlar da zaman zaman motorlarını güçten düştüklerini söylerlerdi, dolayısı ile sadece japon sökerken değil, çalışırken de motorun ısınmamasına dikkat etmeniz gerekli.
 
  • Beğen
Tepkiler: Ömer Erkan
Bizim depoladığımız bilgiler arasında gezinirken, sizlere de faydası olabilecek bir sayfa buldum.

MOTOR EŞLEŞTİRMETABLOSU...... Ekte bulabilirsiniz.

Model malzemesi SATAN'lar arasında çok yaygındır, biz birçok kereler KELEĞE gelmişizdir. ÇOK KUVVETLİ YAPIŞTIRICI adı ile , incik boncuk cam vs herşeyi yapıştırır diye satarlar, ALIRSINIZ, bir bakarsınız ki BEYAZ AHŞAP TUTKALI, Patlar motorlarınızı koruyun diye bir KORUYUCU YAĞ satarlar, hatta üzerine firmalarının markalarını ve koydukları ismi bile basarlar, aslında FREN HİDROLİK YAĞI'dır. Devam edersem, günlerce yazmam gerekir. Bilmediğim ve bulamadığım birsürü şeyin olduğunu da hemen belirteyim.

Mesela son zamanlardaki popüler KÖPÜK uçak sitesi FLAYTTEST (flite-test), kullanılacak motorları E-FLITE, PARK 400, PARK 450 diye belirtmiş. Bu motorları bir HOBİ MAĞAZASI, bir MARKA altında satar, orada motor hem pahalıdır, hem de size bu motorun eşdeğerini verecek bir bilgi bulamazsınız. Bizim gibi KEKLİK'ler de, aslında aynı işi görebilecek başka marka bir motoru, daha ucuza alabilecekken, gider oradan alırız.
BİZ ÇOK KELEĞE GELDİK ama aslında ne kadar gizleseler bile konu ile ilgilendiğinizde bulabilecek birşeyler çıkar, mesela MOTOR'un ağırlığı veya çevirdiği pervaneler size bilgi verebilir. Aslında MOTOR'un gücü de bir ipucudur ama bunda bile yapılabilecek birsürü ŞİKE vardır.

Satıcıları yeteri kadar KARALADIK, konumuza dönelim.

Mesela, ekteki tablo'da, E-FLITE PARK-400 motorun, Statör çapının 22 mm olduğunu görüyorsunuz. Bazı üreticiler motor isimlendirmelerine çaptan sonra, bir de statörün BOY'unu (kalınlığını) eklemişler. Mesela, AXI'ye baktığınızda karşılık olarak 2212 görüyorsunuz, yani bu motorun STATÖR BOYU da 12 mm imiş. Tam emin değilim ama, AXI motorda 2212/26 daki 26 sayısı da, bir dişteki sargı adedini belirtiyor gibi gözüküyor ama bir başkası bu rakkam için 15, diğeri 22 kullanmış. Yani 2212 statör ebadında 920 KV bir motor için farklı bakır sargı adetleri kullanılmış.

TURNIGY bu motora 2830 demiş. Yani motor'u muhtemelen DIŞ EBATLARI ile belirtmiş. 28mm motorun dış çapı, 30 mm de dış boyu.

Umarım faydası olur.
 

Ekli dosyalar

  • Airplane-Motor-Chart.pdf
    63.4 KB · Görülme: 2