C130 : Çok motorlu uçak.

Çok motorlu uçak.


Celalettin Yazkan' Alıntı:
Sümer abi izninle belki Mehmet'i karanlık taraftan aydınlığa çekmeye faydası olur manualini Edge internetle Kazablanka da buldum ya paylaşayım dedim.

Mehmet'im buyur oku :thumbup:
Hemen bakıyorum abi, cok tesekkur ederim :halay:


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Çok motorlu uçak.

Sümer Yamaner' Alıntı:
Ama çok motorlu uçaklarda tüm motorların gitmesi tek motorun kaybından daha az riskli. :)

Burada herhangi bir taraftaki motorun durması ciddi bir dengesizlik oluşturuyor sanırım, zira dediğiniz gibi tüm motorlar bile dursa yumuşak ve daha az zararlı bir zorunlu iniş yapılabilir. Yalnız çok motorlu uçakların kırımlarını incelediğimde daima bir tarafın motorunun durması sonucu(pil, esc, motor v.b. sebeplerden dolayı) uçağın dönerek ve dengesiz bir şekilde yere çakıldığı çok videolar var. Yani gerçek yolcu uçaklarında bu durum pilot tarafından rudder ile uçak dengeye alınıp dengeli bir şekilde inilirken, modelcilikte bunun çok ama çok zor olduğu ortada. Bunun rudder ile başarabilmek için irtifanın yüksek olması, tecrübe ve soğukkanlılık ön planda.

Aşağıda 4 motorlu bir Airbus a380 nin esc problemi nedeni ile kırımı mevcuttur;

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bir diğer aşağıdaki videoda ise yine bir Airbus A380 nin kalkış esnasında sol motorunu tamamen kaybetmesi veya güç kaybetmesi sonucu kırımı mevcuttur;

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Çok motorlu uçak.

Özkan KAYA' Alıntı:
Burada herhangi bir taraftaki motorun durması ciddi bir dengesizlik oluşturuyor sanırım, zira dediğiniz gibi tüm motorlar bile dursa yumuşak ve daha az zararlı bir zorunlu iniş yapılabilir. Yalnız çok motorlu uçakların kırımlarını incelediğimde daima bir tarafın motorunun durması sonucu(pil, esc, motor v.b. sebeplerden dolayı) uçağın dönerek ve dengesiz bir şekilde yere çakıldığı çok videolar var. Yani gerçek yolcu uçaklarında bu durum pilot tarafından rudder ile uçak dengeye alınıp dengeli bir şekilde inilirken, modelcilikte bunun çok ama çok zor olduğu ortada. Bunun rudder ile başarabilmek için irtifanın yüksek olması, tecrübe ve soğukkanlılık ön planda.

ABD'de genel havacılık kazalarının istatistiklerinde daha güvenli sanılan çift motorlu uçakların çok daha ölümcül kazaya karıştığı saptanmış. Tek motorlu uçakta motor stopunda yapılacak şey uçağı stall etmeden belirlenmiş süratte uçuşa trim etmek ve olabildiğince iyi bir zorunlu iniş yeri seçmek. Çift motorluda ise bir motorun kaybı hemen ve doğru tepki gerektiriyor. Bu da gerçekten zor. Örneğin bir motorun durması ile oluşan "yaw" sonucunda uçak bozuk motor üzerine yıkılmaya meyleder. Zaten yavaşlamış olan o kanadın aileronu ile yatışı düzeltmeye çalışmak tip stall ve viril ile sonlanır. Mutlaka rudder ile düzeltilmesi gerekir. Çok motorlu uçaklarda rudder ve dikey stab zaten motor kaybındaki asimetrik çekişi kompanse edecek şekilde boyutlandırılır.
Tek motor kaybında kurtuluş için refleks haline gelmiş ani tepkiler gerekir ki bu ancak pilotun poposundan gelen verilerle sağlanabilir. Bizim durumumuzda ise RC uçakta ne olduğunu anlayana kadar uçak çoktan ölümcül spiraline başlamış olacaktır.
Motor kaybını en iyi tolere ede uçak Airbus'tır. Pilot hiçbir şey, evet doğru okuyorsunuz "hiçbir şey" yapmaz. :) Uçak her şeyi kendisi düzeltir ve uçuşa devam eder.
Model uçaklar için de bazı sistemler var. Örneğin motor senkronizatörleri mevcut. Bunlar simetrik iki motoru sürekli izleyerek devirleri arasında belirli bir fark oluşunca gaz ayarlaması ile farkı dengeleyen, bir motor stop ederse hemen diğerini de rölantiye çeken sistemler. Modelde ayrıca rudder kanalına eklenecek bir gyro da işe yarayabilir. Ancak üç eksen uçuş kontrol sistemleri biraz risklidirler. Yukarıda anlattım. Motor stopu önce yaw hemen takiben yatış hareketlerine yol açacaktır. Yatışı uçuş stabilizasyon sistemi aileron ile almaya kalkacaktır ki bu motor stopunda büyük risk demektir.
 
Çok motorlu uçak.

Sümer abi,

O zaman yazdıklarımı büyük oranda doğruladığınıza göre emin adımlarla peşinizden geliyoruz demektir :). Bu arada dediğiniz gibi, çok motorlu bir uçakta herhangi bir motorun kaybında biz işi anlayıp çözmeye yelteninceye kadar iş işten geçmiş olacaktır. Ancak dediğim gibi burada irtifanın bayağı bir yüksek olması ve olayı iyi irdeleyip soğukkanlı davranarak ona göre motor gücünü stall hızının biraz üzerinde tutup, rudder la dengeleme yapılarak en az zararla iniş yapılabilir diye düşünüyorum.
 
Çok motorlu uçak.

Özkan KAYA' Alıntı:
Sümer abi,

O zaman yazdıklarımı büyük oranda doğruladığınıza göre emin adımlarla peşinizden geliyoruz demektir :). Bu arada dediğiniz gibi, çok motorlu bir uçakta herhangi bir motorun kaybında biz işi anlayıp çözmeye yelteninceye kadar iş işten geçmiş olacaktır. Ancak dediğim gibi burada irtifanın bayağı bir yüksek olması ve olayı iyi irdeleyip soğukkanlı davranarak ona göre motor gücünü stall hızının biraz üzerinde tutup, rudder la dengeleme yapılarak en az zararla iniş yapılabilir diye düşünüyorum.

Aynen öyle. İrtifa = düşünme ve karar verme zamanı. Bu meretler de en çok tam güç üretirken sapıtıyor ama. Yani kalkışta. :D
 
Çok motorlu uçak.

youtube da gezinirken elektrik motorlu videolara baktım paylaşayım dedim.

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Çok motorlu uçak.

Sümer Yamaner' Alıntı:
Ben de Youtube'daki tüm videoları izledim. :) Bakalım yarın ne olacak...
Zevkli kırımsız bir Maiden olur inşallah[emoji106]
Orada olmak vardı[emoji17]

HTC Desire 820 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 
Çok motorlu uçak.

Ben de iyi dileklerimle beraber sonucu merakla bekliyorum.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Çok motorlu uçak.

Wooohhoooww , sabaha kalmadan video fırından çıkmış.... :halay: ...Sümer abi , harika bir maiden olmuş , gerçek uçak gibi yaklaşım yapıyor , iniş de bir o kadar güzel olmuş...Kırımsız nice güzel uçuşlara abiciğim... :hoppa: :thumbup: :saygilar: ....
 
Çok motorlu uçak.

Bugün RCKolik ekibi çok güçlü bir şekilde sahadaydı. Hepsine hem varlıkları hem de destekleri için çok teşekkür ediyorum. Biliyorsunuz ben ortalığı velveleye vermeyi severim. Zamanında Sea Fury için de böyle yapmıştım. Çok şükür Sea Fury 2.5 yıldır gayet sağlam bir şekilde görev yapıyor. C130'un da böyle uzun süreli olacağını umuyorum.
Bugün Evrim, Mordo Bey ve (ne yazık ki!!) Zafer Şahin ile şahsen tanışma imkanı buldum. Zafer şaka yapıyorum. Senin sayende o kadar çok keyifli projem oldu ki nasıl teşekkür edeceğimi bilemediğim için işi şaklabanlığa vuruyorum. :) Diğer vantilatörcü takımını zaten tanıyordum. Allah'tan Ömer Abileri yanlarındaydı da fazla bulaşmadım. :D :D :D Şaka bir yana onca yoldan gelmişler. Sağolsunlar varolsunlar... Günümüze renk kattılar.
 
Çok motorlu uçak.

Esas biz Tesekkur ederiz Abi :thumbup: Her dakikasi dolu dolu sahane bir gun gecirdik :halay: O kadar ki kimbilir belki cok yakinda komple vantilatörcü ekibi olarak yeniden sizleri ziyarete gelebiliriz :D
 
Çok motorlu uçak.

Mehmet Kucuksari' Alıntı:
Esas biz Tesekkur ederiz Abi :thumbup: Her dakikasi dolu dolu sahane bir gun gecirdik :halay: O kadar ki kimbilir belki cok yakinda komple vantilatörcü ekibi olarak yeniden sizleri ziyarete gelebiliriz :D

:halay: :RCKolik: :hoppa: Başımla beraber...
 
Çok motorlu uçak.

Sümer Yamaner' Alıntı:
...
Diğer vantilatörcü takımını zaten tanıyordum. Allah'tan Ömer Abileri yanlarındaydı da fazla bulaşmadım. :D :D :D Şaka bir yana onca yoldan gelmişler. Sağolsunlar varolsunlar... Günümüze renk kattılar.

Sümer bey, nice keyifli, kırımsız uçuşları olur inşallah! Hazırlanışını, uçuşunu izlemekten ben çok keyif aldım şahsen. Jetler ve diğer uçucuları izlemek de ayrı bir keyifti. Sözün özü, biz de çok renkli bir gün geçirdik, teşekkür ederiz.

Vantilatörcülere bulaşmamanızda ise benim bir etkim olduğunu sanmıyorum! Sadece biraz meşguldünüz o kadar!