Bir ARF nasıl toplanır : EXTRA 330L BLACKHORSE

Ömer Erkan

RcFanatik
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
3,579
Tepkime puanı
6,176
Yaş
66
Konum
Başiskele - Kocaeli
İlgi Alanı
Uçak
Merhaba Arkadaşlar,

Muammer arkadaşımızın zamanında açtığı aşağıdaki konudan devam etmek yerine, yeni bir konu açayım dedim :)

Sonunda EXTRA 330L BLACKHORSE kurulum

Şu an elimde uğraşacağım bir şey olmadığı için şu BH Extra 330L'ye bir göz atayım dedim ve yakından incelemeye başladım. Daha önce yazılanları da tekrar okudum.

İzlenimlerime göre motor kutusu, özellikle üst kısmı açık olduğundan pek güven vermedi, güçlendirme gerekiyor. Hele ki benzin motoru olsa, Sümer bey'in dediği gibi herhalde havada dağılır. Ayrıca bu açıklıktan depo bölmesine yakıt gelmesi de çok muhtemel. Hiç bir şey yapamazsam kaplama ile kapatmayı düşünüyorum.

İniş takımının bağlantı yerindeki öne doğru uzanan kalın kontrplak iyi bir yapı. Ama yapabilirsem biraz ilave güçlendirme yapmak istiyorum.

Yapıştırıcı konusunda ise Sümer bey haklı. Gövde içinde oynayan birleşim yerleri var. Bir iki yerde ise laser kesim parçaları çıkarırken kontrplakta oluşan çatlama/kalkmalar var. Birleşim yerlerini kıvamlı CA ile elden geçireceğim.

Gövdedeki kağıt kanat borusuna da Sümer beyin tavsiye ettiği yöntemi uygulayacağım.

Şu an kullanacağım servo ve motoru belirlemeye çalışıyorum. Motor olarak elimde iki seçenek var; 1. Süper Tigre 90'lik. Daha önce bahsettiğim, 4Kg'ın üzerindeki Extra 300'de kullandığım motor. Pitts egsoz var, yan yerleştirebilirim. 2. seçenek yine Süper Tigre 75'lik. Bu yeni, Pitts buna uyarmı bilmiyorum. Güç olarak 90'lık 2,5 Hp, 75'lik 2,1 Hp. Ağırlık aynı.

Servo konusunda ise gaz için Towerhobbies standart kullanacağım. Eleronlar ve elevator için Hitec HS425, Hitec HS311, Futaba S3151 (digital), Protec B305, Supertec S03N arasından seçim yapacağım. Rudder için ise Acoms AS12, JR NES537 ve Futaba FPS148 seçeneklerim var.

Muharrem, senin modelin en son durumu hakkında da bilgi verebilirsen sevinirim.

Yapım aşamasındaki ARF kitimizin 13.05.14 tarihli durum değerlendirme Videomuz

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Bir EXTRA 330L BLACKHORSE Konusu da benden :)

Montaja başlamadan önce, daha sonra montaj esnasında sıkıntı ile karşılaşmamak için, kullanacağım donanımı belirledim;

Motor olarak, daha önce sözünü ettiğim ve rahmetli Extra 330'da kullandığım ve beni hiç yolda bırakmayan 90'lık Süper Tigrede karar kıldım. 75'lik ile boyut ve ağırlık olarak tamamen aynı, hiç fark yok. O zaman bildiğim olsun dedim. Eğer fazla gelirse 75'lik ile değiştiririm. Pitts egsozda ise, egsoz borularının dibinde önceki kırımdan kaynaklanan çatlaklar var. Sanayide (eğer lütfederler ise) alüminyum kaynağı yaptırmam lazım. Burunluk olarak, kutusundan çıkan 70 mm plastik yerine, rahmetliden miras kalan 65 mm'lik alüminyum burunluğun daha yakışacağını düşündüm.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Elektronik ise şu şekilde;

Eleronlar ve elevatörde Protech B305 3,5 Kg tork, rudderda JR NES537 2,88 Kg tork ve gazda da en soldaki protez bacaklı Towerhobbies'i kullanacağım. Radyo sistem Futaba olacak. Bunları beslemek için de 2 tane 5'li 700 Mah'lik GP NiCd pili paralel bağlayıp kullanacağım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu ise elektronikçiler de satılan ve 12V minik bir pil ile beslenen voltaj göstergesi. Ben 10TL'ye almıştım. Ölçüm için giriş kısmına bir servo kablosu lehimledim. Biraz büyükçe ve toplam ağırlığı 40gr. Uygun yer bulabilirsem bunu takacağım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Bir EXTRA 330L BLACKHORSE Konusu da benden :)

Montaja kanatlardan başladım. Malum, kanattaki ve gövdedeki alüminyum borunun geçeceği kılavuz borular kağıttan. Kenarlarından baktığımda, bir kaç tak sök sonrası kolaylıkla dağılacağı ortada. Hem kanatta, hem gövdede bunun önüne geçebilmek ve kağıt boruyu dayanıklı hale getirebilmek için sıvı CA kullanmanın en doğru yöntem olduğuna karar verdim. Kağıt, özellikle borunun ağız kısımlarında sıvı CA'yi çok iyi emiyor ve kağıdı sertleştirip direnç kazandırıyor. Kanatlarda mümkün olduğunca içlere ulaşacak şekilde CA ile ıslattım. Gövdedeki boruda ise, borunun ağızlarının yanında, boruyu sıvı CA ile hem içten hem dıştan iyice ıslattım. Hatta borunun içine kuruduktan sonra bir kez daha sürünce kalınlık yarattı ve alüminyum boru zor giriyor. Biraz zımpara yapmam lazım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Alüminyum borunun içinde plastik bir hortum var. Nedenini anlayamadım, ilginç!

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kanat servolarını yerleştirmek için, servo yuvalarındaki kaplamayı çıkardım. Servo montajına geçmeden de sabunlu su yöntemiyle kanat alt çıkartmalarını yapıştırdım. Sabunlu su yöntemi, bildiğiniz gibi yüzeyi sabunlu suyla ıslatıyoruz, çıkartmamızı da tamamen sabunlu su ile ıslatıyoruz ve yerine yerleştirdikten sonra bir bez yardımıyla alttaki suyu sıyırıyoruz.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Servo yuvalarına denk gelen çıkartmaları da kesip çıkardım sonra da yerlerine alıştırdım. Servo yuvalarını eğe ile biraz genişletmek gerekti. Servo kabloları kısa geldiği için ek yapmak gerekti. Ek yerinde, çıkma ihtimaline karşı kilitli plastik aparat kullandım. Servo kablosunu kanat içinden geçirmek için mevcut klavuz ip kısa olduğu için, başka bir ipin ucuna bir ağırlık bağlayarak kant içinden geçirdim ve servo kablosunu çekip servoyu vidaladım. 3mm vidalı servo maşaları ile de servo bağlantısı tamamladım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Son bir nokta, somunları sıkmış olmama rağmen, birer damla oje (bildiğiniz hanımların kullandığı) sürdüm. Bu yöntem, heliciler için yetersiz olsa da uçakta oldukça işe yarıyor.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Az kalsın eleron menteşelerini unutuyordum. Menteşeler eleronlara yapışık geliyor ve kanatta yerleri hazır. Ancak, menteşelerin kanatta yapıştırılacağı çıta çok ince. hatta çıta bile değil, 3 mm kalınlığında balsa levha. Yani menteşelerin yapışacağı yüzey sadece 3 mm kalınlığında. Menteşeyi kanattaki yerine takınca çok büyük kısmı arkada boşta kalıyor. Bu durumda toplu iğne yöntemi farz oluyor. Ama dikkat! Toplu iğneyi mümkün olduğunca dışa yakın bir yerden batırıp en azından bir kısmının balsa firar çıtasına gelmesine özen göstermek ve menteşeyi delip geçtiğinden emin olmamız gerekiyor.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Böylece kanatlar ile işimiz bitti, gövdede görüşmek üzere...
 
Bir EXTRA 330L BLACKHORSE Konusu da benden :)

Gövdedeki klavuz borunun içinin ikinci kat CA uygulamasından dolayı fazlaca sıkılaştığını söylemiştim. Bunun için hanımın oklavasını ödünç alıp etrafına ince bir zımpara sarıp, borunun içini biraz zımparaladım. Şimdi kanat borusu tatlı sıkı geçiyor.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Hazır dışarıya çıkmışken de, deponun ön kısmının yerleşeceği motor bölmesinin iç kısmını, yakıta karşı bir kat vernikle boyadım. (Vernik konusu için bakınız; ) Dışını ise, depoyu yerleştirdikten sonra, motor bölmesinin üstünü kapattıktan sonra vernikleyeceğim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Yatay ve dikey dengeleyicilerin montajında, yapıştırıcının iyi tutunması için, temas yüzeylerindeki kaplamaları, alttaki balsayı kesmeden çıkartıyoruz. Ancak daha önce, yatay dengeleyicinin gövde ile gönyesini kontrol ederek, kaplamada kaldırılacak yerleri keçe uçlu bir kalemle (CD kalemi) çizdim. Yeri gelmişken, yatay dengeleyicinin alt kısmındaki yeşil kaplamayı o kadar iyi yapıştırmışlar ki, yalnızca üstteki polyester çıktı, alttaki yeşil rengi veren boya kaldı. Temizlemek için maket bıçağıyla biraz uğraşmam gerekti.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonrasında da, yatay dengeleyiciyi epoksi (404 Plastik Çelik) ile yerine yapıştırdım. Burada dikkat edilmesi gereken şey, yatay dengeleyicinin kanat ile paralel olduğundan emin olmak. Bunun için kanat borusunu ve kanatları geçici olarak taktım ve kontrol ettim. Hiç bir ayarlama gerekmedi. Şunu da belirmek gerekir ki, bize bu modeli yapıp gönderen Vietnamlı kardeşlerimizin (aslında modelcilerin) de hakkını vermek gerek. :bravo: Modelin inşaatında, yamukluk, parçaların oturmaması gibi hiç bir hata yok.

Genel anlamda, epoksiyi gerek ve yeter miktarda olmasına dikkat ettim. Çünkü kuyruktaki 1 gr fazlalık, bize burunda en az 10 gr olarak geri dönecektir.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Son olarak ta dikey dengeleyiciyi yerine yapıştırıp, kurumaya bıraktım. Her ne kadar yerine oturduğunda gövde ile dik konumu sağlasa da, emin olmak adına ben yine kontrol ettim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Bir EXTRA 330L BLACKHORSE Konusu da benden :)

Kuyruk montajını yaptıktan sonra, alttan kaldırdığım kaplamaları yatay dengeleyici ile birleşim yerlerine ütü ile yapıştırdım. Hazır ütüyü ısıtmışken, bazı tam yapışmamıı kaplamaları da yapıştırdım. Yalnız, kaplama kalitesi oldukça iyi olmasına karşın, bir çok yerde, eleronların alt firar kenarı gibi, hücüm yönüne ters sonlanmalar var. Bunlardan biri de, kanat ucu.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Elevatör ve rudder'ın, yerlerine yerleştirmeden menteşe iğnelemesini yapıp, sıvı CA ile yatay ve dikey dengeleyiciye menteşeleri yapıştırdım. Böylece kuyruk montajı tamamlandı. Resimde zorlukla gördüğünüz beyaz borucuk, sıvı CA şişesinin ucundaki plastik aplikatördür.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ve sıra geldi motor montajına;

Ve tabii depomuza...Öncelikle, deponun motor çalışırken yakıtta köpük yapmasını engellemek adına, deponun etrafındaki parçalara doğrudan temasını engellemek için yumuşak yastıklar yerleştirdim. Önce, deponun ön kısmının dayandığı kontrplak parçaya ince izolasyon malzemesi yapıştırdım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu modelde, egsoz çıkışı modelin alt tarafına gelebilmesi için, motorun yerleşimi normalde ne tam yan, ne de tam ters, arada bir yerde. Önce motoru, kendi egsozunu kullanabilirimiyim diye, tavsiye edildiği şekilde yerleştirsem diye düşündüm. Ancak, Süper Tigre'nin kebapçı bacası gibi egsozuyla bunun pek mümkün olmadığını gördüm. Böylece , Pitts egsozu kullanmak kaçınılmaz oldu. Ve tabii motoru da yan olarak yerleştirmek. Bunun için ise, motor yatağı vida delikleri için klavuzda verilen şablonun üzerinde, küçük bir mühendislik çalışması yapmak gerekti. (Benim için mühendislik sayılır! :laugh:) Böylece motor yatağı için gerekli olan vida deliklerinin yeni yerlerini belirlemiş oldum. Sonra da bu noktaların konumlarını motor tahtası (firewall) üzerine aktardım (Kurşun kalem ile çizilen yerler).

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Belirlenen yerleri matkapla delip, ağaç somunlarını da yerlerine yerleştirdim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Motor ayaklarını da vidalayıp motorun vida yerlerini belirledim. Ve arkasından, gaz telinin geçeceği yerin belirlenip, delinmesi...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Gaz servosunun yerleşimini, önce gödeye paralel yapmıştım. Ama gaz telinin rahat çalışabilmesi için, gövdeye dik yerleştirdim. Bunun için, ilave parçalar yapıştırdım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Motor kutusunun üstünü kapatacağımı söylemiştim. Buraya 1,5 mm kontraplaktan kapak kestim ve vida yerlerini açıp hazırladım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Pil olarak iki tane 5'li NiCd kullanacağım demiştim. Daha sonra buruna fazla ağırlık gerekmemesi için, pilleri çift taraflı köpük bant ile üst üste deponun önüne yerleştirdim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ve deponun köpük yapmasını engellemek için alınan önlemler. (Et, tavuk vs ile gelen köpük tabaklardan yararlanılmıştır) Bunları yerlerine tutturmak için ise çift taraflı selofan battan yararlandım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ve bu akşamın son işi olarak da, motor kutusunun dışını ve iniş takımı yuvasını, balsa ve kontraplağın yakıtı çekmemesi için yat verniği ile vernikledim ve kurumaya bıraktım. Gerçi bu verniği daha önce denemedim ama, yakıta karşı dayanıklı olacağını umuyorum.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ve tüm bunları yaparken tezgahın hali...Çünkü burada bir resimle anlattığım işler, yanlış yapmamak için defalarca tak sök yapmak gerektiğinden oldukça zaman alıyor.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Bir EXTRA 330L BLACKHORSE Konusu da benden :)

Uzuuuun bir aradan sonra şu konuyu da bitirmenin zamanı geldi. :embarras: Aslında modelimizin montajı tamamlanalı, 10 gün kadar oluyor. Ama bir türlü fırsat bulup son durumu güncelleyemedim. Mehmet'in videosunu saymazsak, bir bakalım nerede kalmışız. :-\

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

...

Oooof, çok geride kalmışım, çok! :'( Neyse, başlamazsak bitmez.

Depo kısmına yakıt girmemesi için, motor kutusundaki yuvarlak açıklığı kontraplaktan bir kapak kesip, yakıt borularının geçeceği delikler açıp, vidalayarak kapattım. Tabii bu parçayı da yakıt emmemesi için vernikledim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonra servoların ve kontrol çubuklarının montajına geçtim. Ama önce radyoda yeni bir model tanımladım ve bütün kanalların subtrimlerini sıfırladım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Yükseliş ve dönüş dümeninin kontrol boynuzlarının montajını tamamladım. Sonra da servo bağlantı vidalarının yerlerini belirledim. 1mm'lik matkap ile klavuz olarak deldim. Yükseliş dümeni maşalarını hazırlayıp montajını yaptım. Maşalara, açılmayı engellemek için, silikon yakıt borusundan halkalar geçirdim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Yükseliş dümenlerini, aynı seviyede olmalarını sağlamak için, birer mandal ile yatay dengeleyiciye sabitledim. Sonra da her ikisinin kontrol çubuklarının ortak aparattaki vidalarını sıktım. Servoya giden tek çubuğun servodaki vidasını da, servo boynuzu servo gövdesine 90 derece olacak şekile getirip sıktım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Dönüş dümeni kontrolu çek çek olduğu için, yeterli genişlikte ve çift taraflı servo kolu seçtim. Kontrol tellerinin uzunluklarını ayarladım ve maşalara sabitledim. Burada her iki taraftaki telin gerginliğinin aynı olmasına dikkat etmek gerekiyor. Gerginliği, maşaların vidaları ile ayarlıyoruz ve somunlar ile de kontra yaparak sabitliyoruz. Ama ben yine birer damla oje damlatmayı ihmal etmedim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Şunu da atlamamalıyım; servo montajını yaparken, mekanik ayarların mümkün olduğunca doğru yapılabilmesi için, önce bütün servoları alıcıya takıp, sıfır konumuna getirdim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Gaz servosunun kolunun ve gaz çubuğunun konumunu belirledim ve telin içinde hareket edeceği plastik boruyu yerleştirdim. Gaz telinin rahat çalışıp çalışmadığını da iyice kontrol ettim. Normalde servo bu konumda iken motor tam olarak yarım gazda olmalı.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Açma kapama anahtarının yeri önceden hazırlanmış, ancak üstü kaplama ile kapalıydı. Kaplamayı keserek ortaya çıkardım ve anahtar montajını yaptım. Pil seviye göstergesi olarak daha önceden paylaştığım voltaj göstergesini, büyüklüğünden dolayı koyacak yer bulamadım. O nedenle bildiğimiz alıcı pili seviye göstergesi kullandım. Bunun için açma kapama anahtarının yanına, soketi geçirmek için küçük bir delik açtım ve göstergeyi çift taraflı bant ile yapıştırdım. Alıcıyı da alt ve üstünü yumuşak yastıklarla titreşime karşı besleyerek yerine yerleştirdim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sıra geldi motor montajına!

Modelimizde motor açıkta olmadığı için, yakıt dolumu için, yine rahmetliden kalan valfi kullandım. Motor kaputuna dayanmaması için bir cetvel yardımı ile yerini ve vida yerlerini belirledim ve vidaladım. Valfi, doğrudan motor kaputuna vidalamıyoruz. Çünkü, hem esnek bir yüzey, hem de çıkarmak gerektiğinden sabit değil.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu arada, motor kutusunun açık olan üst yan taraflarını da kaplama ile kapattım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonra da motoru yerine kalıcı olarak yerleştirdim ve sökülmeye karşı kontra somunla sıktım. Yakıt hortumlarının bağlantılarını da aşağıdaki gibi oldu.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Egsozu takmadan önce, contamız daha önce kullanıldığı için, resimde görüldüğü gibi, iki kat teflon bant koydum ve kaydırmadan egsozu yerine vidaladım. Teflon bant ilk çalıştırmada yırtıldığı için bu şekilde iyi bir conta elde etmiş oluyoruz.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Son olarak da motor kutusunun üstündeki açıklığı, daha önceden hazırladığım kapakla kapatınca motor montajı bitti! (En azından ben öyle sandım, ilerde göreceğiz!)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Motor da takıldığına göre, artık arka tekeri de takabilirim. Bunun için arka teker tutucusunun yerini, telin geçtiği yeri dönüş dümeni menteşeleri ile aynı eksene gelecek şekilde ayarladım. Resimde görülen plastik klavuz montajlı geliyor, ancak pek yeterli görmedim. Yerinden de çıkaramadığım için, alüminyumdan ek bir parça yapıp, bir çentik açıp oturtup, yapıştırdım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ve sıra geldi, motor kaputunu yerleştirmeye. Ama motor, egsoz vs gibi yerler için açılacak deliklerin yerlerini belirleyip gereksiz yere motor kaputunu kesmemek gerekiyor. Bunun için, kaputun gerisinde kalan yerden başlayacak şekilde birer kağıt bantlayıp, delik açılacak yerleri üzerinde işaretliyoruz. Sonra da motor kaputunu takıp, üzerine aktarıyoruz.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ama unutmadan, önce kaputun pervaneye göre konumunu belirleyip, yerini sabitlememiz gerekiyor. Bunun için kaputun gövde üzerindeki yerlerini CD kalemiyle belirledim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bütün bu kesme/delme işlerini yaparken de Dremel en büyük yardımcımız oluyor.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


İniş takımlarına tekerlek pabuçlarını takmıyacaktım, ama en azından, sonra çıkarsam da başlangıçta görüntü güzel olsun istedim. Montaj klavuzunda pabuçların montajında yalnızca tekerlek vidasına bağlantı gösterse de ben dönmeyi engellemek için, pabuçların üst tarafından 2mm'lik delik açtım ve alüminyum iniş takımına da ayrıca vidaladım. Arkasından tekerlek montajını yaptım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Az önce demiştim ya motor kutusunun üstündeki açıklığı kontraplak parça ile kapattım diye, işte o olmadı! Çünkü yaptığı yükselti motor kaputuna dayandı ve kasıntı yaptı. O nedenle, o parçayı çıkarıp, yerine kaplama yaptım. Ama yalnızca ön tarafını yapıştırıp, arka kısmından ince şerit kontrplak kesip vidaladım. Böylece, gerektiğinde depo kısmına ulaşmayı da engellememiş oldum.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Böylece motor kaputu montajını da halletmiş oldum. Yeri gelmişken, P51 Mustang için almış olduğum 70mm'lik alüminyum burunluk buna kısmetmiş.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Daha önce kanattaki delikten bahsetmiştim. İşte onlar şimdi işe yarayacak. Kanat borusunu taktıktan sonra 3mm matkap ile kanadın üstünden delik açıp sunta vidası ile vidalıyoruz. Daha sonra yerini kolay bulabilmek için ise kanat kökünde, borunun girişinde aynı hizada işaret koydum. Borunun üzerinde açılan delilerin üzeri de takıp çıkarırken kağıt klavuz boruyu zedelemesin diye ince zımpara ile zımparaladım. Daha önce sözünü ettiğim, borunun içindeki plastik hortumun kerametini de anlamış oldum, vidanın gevşememesi için!

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ve geldik artık modelimizin ağırlık merkezinin ayarlanmasına... Ben nasılsa kuyruk ağır olacak diye pilleri motor kutusunun içine, deponun önüne yerleştirmiştim. Ama burun öyle ağır olmuş ki, kuyruğa 50 gr'dan fazla ağırlık koymak gerekti. Bunun yerine, pilleri çıkarıp ağırlık merkezini sağlayacak yeni bir yer belirlemem gerekti.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ama gövde içinde pilleri güvenli bir şekilde bağlayacak yer olmayınca, ara bölmeye bir parça ek yapmam gerekti. Ayrıca, pillerin oturacağı tabana da bir kat ince balsa ile de takviye yaptım. Böylece güvenli bir şekilde yerleştirebildim. Buruna veya kuyruğa ilave ağırlık eklemeden ağırlık merkezini ayarladım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ama durun, daha bitmedi! İlk uçuşumuzu, 200 gr'a yakın ağırlığı olan motor kaputu olmadan yapacağız. Bu da ciddi olarak kuyruk ağır demektir. Yerine aynı ağırlıkta bir şey koymam gerekti. Ben de bir torbanın içine elimde olan, avcıların kullandığı saçmalardan koyarak ağırlık merkezini yeniden ayarladım. Torbayı da deponun önüne sağlam bir şekilde sünger vs ile besleyerek yerleştirdim. Daha sonra saçmaları çıkarıp, yerine motor kaputunu koyduğum zaman bulabilmek için, vidalarını üstüne bantlayarak bir kenara koydum.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Modelimizin montajı artık bittiğine göre artık kontrol yüzeylerinin atımlarını ayarlayabilirim. Bunun için Great Planes'in aparatından yararlanıyorum. Başlangıç ayarlarını modelin klavuzundaki tavsiyelere göre yaptım. Ayrıca tahmini olarak eleronlara expo da verdim. Çünkü orta noktalarda radyonun çubuklarının aşırı hassas olması ilk uçuşta kırım ihtimalini artırıyor.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Böylece modelimiz ilk uçuşa hazır hale geldi. Bu haliyle, 3,7 kg toplam ağırlık ile bitti. Oldukça iyi, hatta üreticinin verdiği 3,8 kg'lık alt sınırın altında bile kalmış oldu!

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ha! Bir de daha sonra çıkartmaları da yapıştırdım. Böylece kozmetik eksikleri de tamamlanmış oldu. Aslında şöyle güzel bir havada bahçede çekilmiş bir resmini de koyacaktım, ama fırsat olmadı! Artık sonra ilave ederim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Hepinize sabrınız için teşekkür ederim! İlk uçuş izlenimleri ve resimlerinde görüşürüz umarım!
 
Bir EXTRA 330L BLACKHORSE Konusu da benden :)

13.07.14 Tarihli MAIDEN Uçuşumuz

Yeniden merhaba arkadaşlar. Neredeyse bir aydır uçuşa gitme fırsatı bulamamıştım. Nihayet geçtiğimiz Pazar bu fırsatı yakaladım. :halay: Tabii uçmayı bekleyen Extra 330L'yi götürmeyi ihmal etmedim. Başarılı bir şekilde ilk uçuşumuzu tamamladık. %p Biraz sol, biraz da yükseliş trimini saymazsak, Sümer beyin dediği gibi hiç trimsiz uçtu diyebilirim.

Ama ilk uçuştan önce bir resim aldım elbette! Ne olur, ne olmaz, değilmi ama!

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


İlk uçuş videosu aşağıda;



Bu da ikinci uçuş;



Uçuşlar hiç aksaksız olmadı değil tabii. Sonraki uçuşlarda egsozun sesinde değişme duyunca, acil iniş yapmak zorunda kaldım. Vidasının birinin gevşemesi sonucu, egsoz neredeyse düşecekmiş. Neyse ki tam zamanında inmişim. :) Ama sarsıntıdan egsozun ucuna taktığım silikon uzatma borularının ikisi de düşmüş. :( (Önemli değil, dün sanayide aynısını metresi 7 TL'ye buldum. :) ) Yaptığım incelemede ise, bütün sorunun pilotun kafasızlığından kaynaklandığını anladım! :lollol:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Uçuş karakterine gelince, evde verdiğim eğitimler, yani expolar vs işe yaramış doğrusu! Yusuf ile uzun pazarlıklara gerek yokmuş, ayarlarda hiç değişiklik yapmaya gerek kalmadı. Oldukça rahat bir uçuşu var. Ama, şu üreticileri anlamıyorum doğrusu!...Tavsiye edilen 75'lik yerine 90'lık motor koydum, öyle dimdik yukarı tırmanmıyor. Bir de 75'liği koysaydım, herhalde ancak uçardı. Neyse, modelin uçuşunu da beğendim. :thumbup: Sonraki uçuşlarda motor kaputunu takabilirim artık.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ben ne yaptım yav? :-\ Durduk yerde başıma iş mi açtım ne? Rezerveler falan çoktan hazırlanmış. :eek: Neyse, artık kaçarım yok, mecbur yola devam!

Omer Erkan' Alıntı:
...
Muammer arkadaşımızın zamanında açtığı aşağıdaki konudan devam etmek yerine, yeni bir konu açayım dedim :)
...

Mehmet, burada küçük bir oyun seziyorum. Sanki biraz arkadan destek var gibi!... ;)

Mehmet Kucuksari' Alıntı:
...
Bu sefer kim bilir hangi yeni detay bilgileri öğreneceğiz :thumbup:
...

Abartmayın canım, hepi topu bir ARF!...
 
Bir EXTRA 330L BLACKHORSE Konusu da benden :)

Hepi topu bi ARF ama kazın ayağı öyle değil. Örneğin manualde motor montajı için firewall ile thrust washer arasına diyelim 12 cm demiş. Ehh adamlar yanlış yapacak değil ya. Siz de motoru o şekilde monte edeceksiniz. Sahada bir de bakacaksınız ki uçakta CG tutturmak için öne 1 kg gerekiyor! (Abarttım biraz tabii). Yanınızda cowling de yok. Nereden bileceksiniz ki manualdeki rakam hatalı. Motor 2 cm daha ileride durmalı. Zaten o zaman denge de tutuyor. Arkadaşınız küçük naylon poşetler çıkaracak çantasından. Siz de onları çakıl taşları ile doldurup yakıt deposunun etrafına tıkıştırarak CG tutturmaya çalışacaksınız. Hepi topu bi ARF öyle mi?! :) :D
 
Bir EXTRA 330L BLACKHORSE Konusu da benden :)

Yeni model toplama konularını çok severim. Kolay gelsin Ömer Bey. Modeli çok çok sevdiğimi söyleyemem ama merakla takip edeceğim bir konu olacak...
 
Bir EXTRA 330L BLACKHORSE Konusu da benden :)

Omer Erkan' Alıntı:
Mehmet, burada küçük bir oyun seziyorum. Sanki biraz arkadan destek var gibi!... ;)
Fark etmezsin diye düşünmüştüm ama yakalamışsın Ömer abi :laugh:

Sümer Yamaner' Alıntı:
Hepi topu bi ARF ama kazın ayağı öyle değil. Örneğin manualde motor montajı için firewall ile thrust washer arasına diyelim 12 cm demiş. ......
Aynen abi :thumbup: Tecrübe farkı bir şey. Bir de bildiğimiz şeyler nedense bize çok kolay geliyor ama aslında bu küçük detaylar o kadar önemli ki özellikle bu işlere yeni başlayanlar için :thumbup:
 
Bir EXTRA 330L BLACKHORSE Konusu da benden :)

Omer Erkan' Alıntı:
Ben ne yaptım yav? :-\ Durduk yerde başıma iş mi açtım ne? Rezerveler falan çoktan hazırlanmış. :eek: Neyse, artık kaçarım yok, mecbur yola devam!
Mehmet, burada küçük bir oyun seziyorum. Sanki biraz arkadan destek var gibi!... ;)
Rckolikte hiçbir bilgi ve tecrübeye dayalı paylaşım ziyan edilmez Ömer Abi, bu bir Rckolik kültürü. :laugh:
 
Bir EXTRA 330L BLACKHORSE Konusu da benden :)

Yaşasın , Ömer abi yine işbaşında............. :halay: :halay: :halay: :yuppi: :lol:
 
Bir EXTRA 330L BLACKHORSE Konusu da benden :)

Sümer Yamaner' Alıntı:
...
Hepi topu bi ARF öyle mi?! :) :D

Şimdi Sümer bey, "Hepi, topu bir ARF dedi, ama sesi çıkmıyor" diyecektir. :lollol: Ama, boş durmuyorum. İşte gelişmeler, ilk rezerve güncellendi.


 
Bir EXTRA 330L BLACKHORSE Konusu da benden :)

Omer Erkan' Alıntı:
Şimdi Sümer bey, "Hepi, topu bir ARF dedi, ama sesi çıkmıyor" diyecektir. :lollol: Ama, boş durmuyorum. İşte gelişmeler, ilk rezerve güncellendi.


Ömer abi bir de diyorsun ki "Ne varmış RTF toplamakta" :thumbup: Yine çok güzel detayları bizlerle paylaşmışsın :

-- sabunlu su yöntemiyle kanat alt çıkartmalarını yapıştırdım.
-- somunları sıkmış olmama rağmen, birer damla oje (bildiğiniz hanımların kullandığı) sürdüm
-- Menteşeler için toplu iğne yöntemi

Fakat gerçekten inanasım gelmiyor, böyle bir uçakta nasıl olurda kanattaki ve gövdedeki alüminyum borunun geçeceği kılavuz borular kağıttan olur :-\
Kağıt boruyu sertleştirmek için bulduğun CA çözümü gerçekten pratik olmuş %p Bu saaten sonra aluminyum boru ile değiştirmek zor olsa gerek değil mi abi :rolleyes:
 
Ynt: Bir EXTRA 330L BLACKHORSE Konusu da benden :)

ucakkardaki boru kanallarinin kagittan olmasi sorun degilki , o kagit borular sadece kilavuz gorevi goruyor asil yuku kanattaki kilavuzun etrafindaki sinirler tasiyor

LG-D802 cihazımdan Tapatalk 2 ile gönderildi