Bir EXTRA 330L BLACKHORSE Konusu da benden
Uzuuuun bir aradan sonra şu konuyu da bitirmenin zamanı geldi.
Aslında modelimizin montajı tamamlanalı, 10 gün kadar oluyor. Ama bir türlü fırsat bulup son durumu güncelleyemedim. Mehmet'in videosunu saymazsak, bir bakalım nerede kalmışız. :-\
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
...
Oooof, çok geride kalmışım, çok! :'( Neyse, başlamazsak bitmez.
Depo kısmına yakıt girmemesi için, motor kutusundaki yuvarlak açıklığı kontraplaktan bir kapak kesip, yakıt borularının geçeceği delikler açıp, vidalayarak kapattım. Tabii bu parçayı da yakıt emmemesi için vernikledim.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Sonra servoların ve kontrol çubuklarının montajına geçtim. Ama önce radyoda yeni bir model tanımladım ve bütün kanalların subtrimlerini sıfırladım.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Yükseliş ve dönüş dümeninin kontrol boynuzlarının montajını tamamladım. Sonra da servo bağlantı vidalarının yerlerini belirledim. 1mm'lik matkap ile klavuz olarak deldim. Yükseliş dümeni maşalarını hazırlayıp montajını yaptım. Maşalara, açılmayı engellemek için, silikon yakıt borusundan halkalar geçirdim.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Yükseliş dümenlerini, aynı seviyede olmalarını sağlamak için, birer mandal ile yatay dengeleyiciye sabitledim. Sonra da her ikisinin kontrol çubuklarının ortak aparattaki vidalarını sıktım. Servoya giden tek çubuğun servodaki vidasını da, servo boynuzu servo gövdesine 90 derece olacak şekile getirip sıktım.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Dönüş dümeni kontrolu çek çek olduğu için, yeterli genişlikte ve çift taraflı servo kolu seçtim. Kontrol tellerinin uzunluklarını ayarladım ve maşalara sabitledim. Burada her iki taraftaki telin gerginliğinin aynı olmasına dikkat etmek gerekiyor. Gerginliği, maşaların vidaları ile ayarlıyoruz ve somunlar ile de kontra yaparak sabitliyoruz. Ama ben yine birer damla oje damlatmayı ihmal etmedim.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Şunu da atlamamalıyım; servo montajını yaparken, mekanik ayarların mümkün olduğunca doğru yapılabilmesi için, önce bütün servoları alıcıya takıp, sıfır konumuna getirdim.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Gaz servosunun kolunun ve gaz çubuğunun konumunu belirledim ve telin içinde hareket edeceği plastik boruyu yerleştirdim. Gaz telinin rahat çalışıp çalışmadığını da iyice kontrol ettim. Normalde servo bu konumda iken motor tam olarak yarım gazda olmalı.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Açma kapama anahtarının yeri önceden hazırlanmış, ancak üstü kaplama ile kapalıydı. Kaplamayı keserek ortaya çıkardım ve anahtar montajını yaptım. Pil seviye göstergesi olarak daha önceden paylaştığım voltaj göstergesini, büyüklüğünden dolayı koyacak yer bulamadım. O nedenle bildiğimiz alıcı pili seviye göstergesi kullandım. Bunun için açma kapama anahtarının yanına, soketi geçirmek için küçük bir delik açtım ve göstergeyi çift taraflı bant ile yapıştırdım. Alıcıyı da alt ve üstünü yumuşak yastıklarla titreşime karşı besleyerek yerine yerleştirdim.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Sıra geldi motor montajına!
Modelimizde motor açıkta olmadığı için, yakıt dolumu için, yine rahmetliden kalan valfi kullandım. Motor kaputuna dayanmaması için bir cetvel yardımı ile yerini ve vida yerlerini belirledim ve vidaladım. Valfi, doğrudan motor kaputuna vidalamıyoruz. Çünkü, hem esnek bir yüzey, hem de çıkarmak gerektiğinden sabit değil.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu arada, motor kutusunun açık olan üst yan taraflarını da kaplama ile kapattım.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Sonra da motoru yerine kalıcı olarak yerleştirdim ve sökülmeye karşı kontra somunla sıktım. Yakıt hortumlarının bağlantılarını da aşağıdaki gibi oldu.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Egsozu takmadan önce, contamız daha önce kullanıldığı için, resimde görüldüğü gibi, iki kat teflon bant koydum ve kaydırmadan egsozu yerine vidaladım. Teflon bant ilk çalıştırmada yırtıldığı için bu şekilde iyi bir conta elde etmiş oluyoruz.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Son olarak da motor kutusunun üstündeki açıklığı, daha önceden hazırladığım kapakla kapatınca motor montajı bitti! (En azından ben öyle sandım, ilerde göreceğiz!)
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Motor da takıldığına göre, artık arka tekeri de takabilirim. Bunun için arka teker tutucusunun yerini, telin geçtiği yeri dönüş dümeni menteşeleri ile aynı eksene gelecek şekilde ayarladım. Resimde görülen plastik klavuz montajlı geliyor, ancak pek yeterli görmedim. Yerinden de çıkaramadığım için, alüminyumdan ek bir parça yapıp, bir çentik açıp oturtup, yapıştırdım.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Ve sıra geldi, motor kaputunu yerleştirmeye. Ama motor, egsoz vs gibi yerler için açılacak deliklerin yerlerini belirleyip gereksiz yere motor kaputunu kesmemek gerekiyor. Bunun için, kaputun gerisinde kalan yerden başlayacak şekilde birer kağıt bantlayıp, delik açılacak yerleri üzerinde işaretliyoruz. Sonra da motor kaputunu takıp, üzerine aktarıyoruz.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Ama unutmadan, önce kaputun pervaneye göre konumunu belirleyip, yerini sabitlememiz gerekiyor. Bunun için kaputun gövde üzerindeki yerlerini CD kalemiyle belirledim.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bütün bu kesme/delme işlerini yaparken de Dremel en büyük yardımcımız oluyor.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
İniş takımlarına tekerlek pabuçlarını takmıyacaktım, ama en azından, sonra çıkarsam da başlangıçta görüntü güzel olsun istedim. Montaj klavuzunda pabuçların montajında yalnızca tekerlek vidasına bağlantı gösterse de ben dönmeyi engellemek için, pabuçların üst tarafından 2mm'lik delik açtım ve alüminyum iniş takımına da ayrıca vidaladım. Arkasından tekerlek montajını yaptım.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Az önce demiştim ya motor kutusunun üstündeki açıklığı kontraplak parça ile kapattım diye, işte o olmadı! Çünkü yaptığı yükselti motor kaputuna dayandı ve kasıntı yaptı. O nedenle, o parçayı çıkarıp, yerine kaplama yaptım. Ama yalnızca ön tarafını yapıştırıp, arka kısmından ince şerit kontrplak kesip vidaladım. Böylece, gerektiğinde depo kısmına ulaşmayı da engellememiş oldum.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Böylece motor kaputu montajını da halletmiş oldum. Yeri gelmişken, P51 Mustang için almış olduğum 70mm'lik alüminyum burunluk buna kısmetmiş.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Daha önce kanattaki delikten bahsetmiştim. İşte onlar şimdi işe yarayacak. Kanat borusunu taktıktan sonra 3mm matkap ile kanadın üstünden delik açıp sunta vidası ile vidalıyoruz. Daha sonra yerini kolay bulabilmek için ise kanat kökünde, borunun girişinde aynı hizada işaret koydum. Borunun üzerinde açılan delilerin üzeri de takıp çıkarırken kağıt klavuz boruyu zedelemesin diye ince zımpara ile zımparaladım. Daha önce sözünü ettiğim, borunun içindeki plastik hortumun kerametini de anlamış oldum, vidanın gevşememesi için!
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Ve geldik artık modelimizin ağırlık merkezinin ayarlanmasına... Ben nasılsa kuyruk ağır olacak diye pilleri motor kutusunun içine, deponun önüne yerleştirmiştim. Ama burun öyle ağır olmuş ki, kuyruğa 50 gr'dan fazla ağırlık koymak gerekti. Bunun yerine, pilleri çıkarıp ağırlık merkezini sağlayacak yeni bir yer belirlemem gerekti.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Ama gövde içinde pilleri güvenli bir şekilde bağlayacak yer olmayınca, ara bölmeye bir parça ek yapmam gerekti. Ayrıca, pillerin oturacağı tabana da bir kat ince balsa ile de takviye yaptım. Böylece güvenli bir şekilde yerleştirebildim. Buruna veya kuyruğa ilave ağırlık eklemeden ağırlık merkezini ayarladım.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Ama durun, daha bitmedi! İlk uçuşumuzu, 200 gr'a yakın ağırlığı olan motor kaputu olmadan yapacağız. Bu da ciddi olarak kuyruk ağır demektir. Yerine aynı ağırlıkta bir şey koymam gerekti. Ben de bir torbanın içine elimde olan, avcıların kullandığı saçmalardan koyarak ağırlık merkezini yeniden ayarladım. Torbayı da deponun önüne sağlam bir şekilde sünger vs ile besleyerek yerleştirdim. Daha sonra saçmaları çıkarıp, yerine motor kaputunu koyduğum zaman bulabilmek için, vidalarını üstüne bantlayarak bir kenara koydum.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Modelimizin montajı artık bittiğine göre artık kontrol yüzeylerinin atımlarını ayarlayabilirim. Bunun için Great Planes'in aparatından yararlanıyorum. Başlangıç ayarlarını modelin klavuzundaki tavsiyelere göre yaptım. Ayrıca tahmini olarak eleronlara expo da verdim. Çünkü orta noktalarda radyonun çubuklarının aşırı hassas olması ilk uçuşta kırım ihtimalini artırıyor.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Böylece modelimiz ilk uçuşa hazır hale geldi. Bu haliyle, 3,7 kg toplam ağırlık ile bitti. Oldukça iyi, hatta üreticinin verdiği 3,8 kg'lık alt sınırın altında bile kalmış oldu!
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Ha! Bir de daha sonra çıkartmaları da yapıştırdım. Böylece kozmetik eksikleri de tamamlanmış oldu. Aslında şöyle güzel bir havada bahçede çekilmiş bir resmini de koyacaktım, ama fırsat olmadı! Artık sonra ilave ederim.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Hepinize sabrınız için teşekkür ederim! İlk uçuş izlenimleri ve resimlerinde görüşürüz umarım!