Balsa Trainer Nitro Model Tamiri

Aşağıdaki konuda paylaştığım uçak ilk uçuşta kırıma uğramıştı.



Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Gövde hasarı bu şekilde. Anladığım kadarıyla bir yerlerden kesip yeni bir burun yapmam lazım. Aynı zamanda motor ve depo yeri yapıp iki yan duvarı birbirine sabitlemem lazım. Sonra tekrar kaplama yapmam lazım. Kanatlar da sağlam ama kaplamalar gergin değil bazı yerlerde. Ve bir yer de yırtılmış. Ama iskelet olarak sağlam.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Son düzenleme:

Ali Haydar GÖK

Kıdemli Uye
Katılım
2 Ağu 2017
Mesajlar
2,124
Tepkime puanı
3,982
Yaş
28
Konum
Sakarya
İlgi Alanı
Hepsi
Şimdi uçağı tamir etme zamanı.
Almayı düşündüğüm malzemeler şunlar:
Kaplama ütüsü ve kaplama (renk karar veremedim henüz)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Yapıştırıcı olarak epoxy almayı düşündüm ileriyide düşünerek. Hiç kullandığım bir malzeme değil. Kaç dakikalık olmalı veya kaç ml olmalı hiç bilgim yok açıkçası. Fiyatları da uygun değil. Bu uçağı tamir etmek ve ileride de rahat rahat 1-2 uçak yapmama yetecek kadar bir yapıştırıcı almayı düşünüyorum. Yapıştırıcı konusunu okudum. Sonuç olarak şunu ve şunu almalıyım gibi bir karar veremedim. İstiyorum ki şunu ve şunu al kullan diye yazın. Bende alayım :D Çok ucuz olmasına gerek yok. İşini yapsın ve ziyan olmasın yeter.

Gaz ve rudder servosu olarak bu servoları almayı düşünüyorum. Hızları biraz yavaş gibi ama yeterli gelir sanırım. 6lı aldığımda tanesi vergi dahil 133₺ falan oluyor. 2 tanesi bu uçağa lazım. Diğer 4 tanesi yapacak olursam diğer uçağımda kullanırım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Şu şekilde 6 tane kelepçe almayı düşündüm. 6 inç yani 15cm ağız açıklığı var. Ne kadar kaliteliler bilmiyorum ama bunları buldum. İşime yarar diye düşündüm. Yine tavsiyelere açığım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Mandal kelepçe düşündüm 35mm ağız açıklığı olan. Küçük mü gelir büyük mü bilmiyorum. Yine tavsiyelere açığım.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bir tane mini el planyası almayı düşünüyorum.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Başka birşeye ihtiyaç olabilir mi acaba? Mesela sıcak hava tabancası? Her türlü tavsiyeye açığım.
 
Her modelcinin çantasında iki adet CApon vardır. Biri genelde 502 diye satılan (alkol gibi akışkan), diğeri aktivatörlü (yoğun olan).
Ayrıca benim çantamda iki adet epoksi her zaman vardır. Biri 5 dk'lık, diğeri 30dk'lık. Ama acil olmayan ve az da olsa daha esnek olduğundan her zaman tercihim 30dk'lık olur.
Kaplama ütüsünun yanına tercihen sıcaklığı ayarlanabilir bir sıcak hava tabancası yakışır. Büyük kolaylık. Ama şart değil.
Kıskaç, işkence vb sürekli tamir yapana elzem. İhtiyaç hiç azalmadı bende.
Servo konusunda yorum yapmam, zira tercih meselesi.
 
Son düzenleme:
Zımpara kağıdı çeşitlerini de hatırlatayım! 120, 180, 240, 400, 600 gibi çeşitlerini elinin altında bulundurmak lazım.
 
  • Beğen
Tepkiler: Ali Haydar GÖK
Abi bu yazdıklarım ilk etapta yeterli olacak sanırım. Sıcak hava tabancası olarak piranhanın phag9420 aldım. 85₺ye geldi bana. Fiyatı uygun olduğu için aldım. İki kademeli. 350°/600° iki kademesi var.2000wlık. İşimi görür diye umuyorum. İnternette yorumları falan iyiydi.

Ve ek olarak japon ve zımpara. Epoxy konusunda miktar olarak ne kadar yeterli olur bana? Sadece tamir için mesela? Gövdeyi 30dklıkla tamir ederim diye düşündüm. Biraz araştıracam tamir konusunu.
 
Bayat epoksi işe yaramaz. Az olsun ucuz olsun. Çift şırınga tipi olanlar var, genelde fiyatları abartılı olmaz. Tavsiye ederim.
Bir de dahtadan imal çay-kahve karıştırma çubukları tamir edilen yerleri arkadan desteklemek için çok işe yarar. Benden söylemesi...
 
Rendeye gerek yok. Ama bir falçata, daha da iyisi kretuar edinmen çok faydalı olacaktır. Isı tabancasını ben kullanamadım. Ayarlayamadığım için kaplamayı yakıp deldim hep. Gerdirme işini de kaplama ütüsünü gezdirerek yaparım, daha kontrollu oluyor. Kaplama ütüsü demişken, ütüyü çorapsız kullanma. Yani üzerine eski penyelerden bir çorap gibi bir şey bağla. Doğrudan kaplamaya temas etmesin. Reçine (epoxy) yapıştırıcı olarak ise çocukluğumdan beri 404 plastik çelik kullanırım. Sanayide falan da bulunur, ucuzdur da hem. Tam kuruması 24 saatı buluyor ama, rahat rahat telaşa kapılmadan yapıştıracağım parçayı ayarlıyorum, sıkıştırıyorum. Hele hele 5 dakikalık olanları hiç kullanamıyorum. Yapıştırıcı alırken stok yapmana da gerek yok. Çünkü uzun süre durduğunda bozuluyorlar. Resmini koyduğun işkenceler de işe yarayan aletler. Mandal kelepçe dediğin sıkıştırma aletlerini kullanmak biraz zor. Tutma yerleri yuvarlak olduğu için iki parmakla sıkıştırayım derken kayıyor. Yerine şimdilik normal çamaşır mandalı da kullanabilirsin. Aklıma gelen bunlar.
 
Ütüyü sıfır alıcam. Normal ütüler 200-300₺ bizim bu ufacık ütüler 600₺. Buharı yok. Sadece derecesi var... İkinci el zaten hiç görmedim. Yanında çorabını da verirler heralde. O çorap eskirse dediğin gibi yaparım abi. Zaten kaplama nasıl yapılır videonda da söylüyordun :) Oradan hatırlıyorum.

Yapıştırıcı olarak hem epoxy hem de dediğin plastik Çelik yapıştırıcıdan alayım. İkisi tamir etmeye yeter sanırım. Hem biraz tanışmış olurum yapıştırıcılarla. Tamiri nasıl edeceğim konusunda oturup bir düşünmem lazım. Ondan sonra burada paylaşırım. Duruma göre taktik alırım :)

Evde modeli yayacak bir masamda yok. Eski masa yok yani. O konuda da birşeyler yapmam lazım.

Kretuar dediğin şeyin ismini bilmiyordum. İyi oldu abi. Onlar baya iyi kesiyor gördüğüm kadarıyla. Bir tane kaliteli alırım.
 
  • Beğen
Tepkiler: Ömer Erkan
Ütüyü sıfır alıcam. Normal ütüler 200-300₺ bizim bu ufacık ütüler 600₺. Buharı yok. Sadece derecesi var... İkinci el zaten hiç görmedim. Yanında çorabını da verirler heralde. O çorap eskirse dediğin gibi yaparım abi. Zaten kaplama nasıl yapılır videonda da söylüyordun :) Oradan hatırlıyorum.

...

Ütü konusunda haklısın. Ama normal ütüler maalesef iş görmüyor. Eğer bu işe devam edeceksen, mecbur alacaksın.

...
Yapıştırıcı olarak hem epoxy hem de dediğin plastik Çelik yapıştırıcıdan alayım.
...

404 Plastik Çelik üretici firmanın ticari adıdır, "epoxy"nin tam da kendisidir zaten ve de atasıdır.
 
Gövde kırıldı, tamir etmem lazım diye yola çıktım ama kanat sanki daha çok tamir edilmesi gerekiyor gibi. Bugün bütün kaplamaları çıkardım. Kanatta bir çok yerde kırık çatlak var. Bir yeride ben kaplamayı sökerken hafiften ezdim. Balsa gofretten hallice bir ağaçmış :D

1-) Acaba bu çatlaklara nasıl bir tamir yapabilirim?

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


2-) Elevatör kanatçığının bir tanesi de çatlamış uç taraftan. Buna direk akışkan japon sürsem?

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


3-) Bu demirler çıkmıyor. Çünkü somun gevşemesin diye tahtaya girene kadar sıkılmış ve sonra yapıştırıcı sürülmüş. Somun gevşemiyor, pense ile tutulmuyor. Bu haliyle kaplama yapmak mümkün olur mu acep?

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


4-) Elevatörün alt tarafındaki kuyruğa bağlanan noktayı oradan alıp kuyruğu tamir ederken yerine yenisini kesip yapıştırmayı düşünüyorum.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


5-) Gövdeyi tamir konusunda şöyle düşündüm. Sağlam kısımdan kopyasını alıp biraz geriden (sağlam yerinden bir karış kadar) 45 derece açı ile iki tarafı da kesip ekleme yapmayı düşündüm. Sağlamlaştırmak için Deniz abinin söylediği gibi dondurma çubuğunun büyüklerinden kullanabilirim. Uygun mudur? Farklı önerisi olan varsa paylaşırsa sevinirim :)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


6-) Bu parçayı da burundan sağlam yerinden kesip çıtalarla bir kaput yaparım diye düşündüm.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Son düzenleme:
Her yiğidin yoğurt yiyişi farklıdır. Bu yanlış, şu doğru demek çok da uygun değil bence.
1) Kaplamaları çıkartınca maalesef bu gibi sürprizler sürpriz olmuyor ne yazık ki. Çatlakların en güzel ilacı CApon. Ben genelde yoğun olanını kullanırım. Arkadan destekleyebilirsen de ne âlâ. Yoğun CAponla çalışmak daha kolay geliyor bana. Ama çıkan buhara dikkat! Solumamak gerek. Küçük bir pervane çok işime yarıyor bu durumda.
2) Yine kalın CApon. Uç uca getir ve kuruyana kadar hafifçe presle. Yandan küçük bir çöp parçasıyla destek güzel olur.
3) Burada yaratıcılık giriyor devreye. Ben olsam uğraşırım, çıkartırım, onarırım. Orijinali gibi de olur. Planlama önemli.
4) Aynen!
5) Benim çöpten çıkardığım Piper konusu... Bkz...
6) Fotodan çok bir şey anlayamadım ama tahminim doğruysa şayet "yoğurt kabı" diyorum, gerisini hayal gücüne bırakıyorum.
 
Son düzenleme:
Abi yoğurt kabı mükemmel fikir :lol::lol:%p Ve aslında çok basit. Ama hiç aklıma gelmedi. Yoğurt kabı olayını sevdim.
5e bakmıştım daha önce. Tekrar detaylı inceleyecem.
2 için şunu sormak istiyorum. Henüz kopmamış ve bende izi belli olsun diye çok az gerdirdim. Bunu kopartmadan kalın Japon içine gider mi? Kopartıp sağlam bir şekilde tekrar yapmak daha mı iyi olur?
3ü de hallettim.
İçimde eskisinden daha güzel ve sağlam olacak gibi bir his var :D İnşallah hislerim kuvvetlidir :D
 
Birde acaba burasını 24cmlik kısımı kesip temizleyip 2 parça sağ ve sol olarak yeni parçalar yapıştırmayı düşünüyorum. Orasına bir sürü lifli bant koyduğu halde anlamıştım kırık olduğunu. Bu şekilde bıraksam olmaz.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
  • Beğen
Tepkiler: Deniz Tanrıverdi
İlk tamiratımı hatırlıyorum da. :laugh:

Tamiratlardan sonra genellikle (özelliklede acemiyken) eskisinden çok daha sağlam ve eskisinden çok çok daha ağır bir modelin olur. :rolleyes:

Taş gibi sağlam olsun diye uğraşırsın çünkü. Sonuç olarakta taş gibi sağlam olan modelin taş gibi uçar. :lollol:

Ben ilk kez tamirat yaptığımda kırımdan önce rahatlıkla loop atabilen modelim tamirattan sonra artık loop atamıyordu mesela. :eek:

Ağırlık mevzusuna dikkat. :) Epoksi ve kontraplak gereklilik halinde ve yeteri kadar kullanılması gereken en kritik malzemelerdendir bana göre. ;)

Aradaki farkı gördüğün zaman inan bana balsayı çok seveceksin ve bir lütuf olarak göreceksin. :)
 
Son düzenleme: