Align TREX 500 ESP Kuyruk Hub Vida Kırılması ve Hasarsız Kırım

Align TREX 500 ESP Kuyruk Hub Vida Kırılması ve Hasarsız Kırım

Arkadaşlar bu modifikasyon ne yazık ki başarılı olmadı. 3. uçuş sonrası benzer sıkıntıyı yeniden yaşadım. Bu sefer kırılan modifikasyon ile taktığımız M3 vida da oldu :-\

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Şimdi bu konuyu neden daha önce sizlerle paylaştım derseniz. Sebebi şu : Eğer hemen paylaşsaydım bazı arkadaşlarımızın kafasında ALIGN kitlerin kalitesi konusunda çok olumsuz fikirler oluşacaktı. Tamam ALIGN kitler 1.sınıf kitler değil, ama kullanılmayacak ve kötülenecek bir kalitesi de yok.

Benze sıkıntılar her model de yaşanabiliyor. Mesela aşağıdaki konuda Erhan kardeşimiz benzer bi sıkıntıyı yeni çıkan GAUI NX4'de yaşadı.



Şimdi gelelim olayın kök sebebine : Gerek Trex 500'de gerekse Gaui bu olayın kök sebebi kuyruk pallerin dönme yönündeki hız değil. Sebep kuyruk pal açısını değiştiren yatay kuvvet. Bu kuvvet Trex 500'de vida başı kırılmasına neden olurken, Gaui ise daha ilginc bir şekilde hubun kırılmasına neden oluyor.. :embarras:

Şimdi gelelim çözüme :
Her iki olayda da ortak çözüm, kuyruk vidasını (ki bu Gaui Somun oluyor) fazla sıkmayın... Şimdi işte bu noktada benim itirazım var, ne demek fazla sıkmayın.. Bu fazlalık ne ile ölçülüyor... Bence eleştirilmesi gereken Align veya Gaui buna kalıcı bir çözüm bulmaması. Tamam belki çok sık yaşanan bir sorun değil ama forumlarda raporlanan bir sıkıntı var demek ki. Burada üretici firmaların mutlaka mantıklı bir revizyon ile bu sıkıntının yaşanma ihtimalini kullanıcıya bırakmaması gerekiyor diye düşünüyorum..

Elimde yeterince Trex 500 yedek hala olduğu için son kez toplamaya karar verdim. Bu sefer hub olduğu gibi kullanacağım. Sadece M2x6 vida olarak aşağıdaki özel vidayı sipariş etmeyi ve tabii ki fazla sıkmamayı düşünüyorum

ProTek R/C 2x6mm "High Strength" Socket Head Cap Screws (10)
 
Align TREX 500 ESP Kuyruk Hub Vida Kırılması ve Hasarsız Kırım

Geçmiş olsun abi üzüldüm.Benim 3-4 uçuşta bir kırıldığı için defalarca uçuş yapmama rağmen sıkıntı çıkarmamıştı.

Fark yaratırmı bilmiyorum ama , plastik pal tutucu kullanmıştım o zaman araştırdığımda daha problemsiz olduğu sonucuna varmıştım.

Ayrıca somunu kesinlkle fazla sıkmadığımı hatılıyorum. Sadece boşluğunu alcak şekilde.Hatta biraz gevşek bıraktığım için somunla pal tutucuya düz bir çizgi çekmiştim. Uçuşlardan sonra gevşeklik kontrolü için.


M2 vida ile az sıkmayı. az loctite kullanmayı vs. tüm kombinasyonları denemiştim.. Umarım siz kalıcı bir çözüm bulabilirsiniz.
 
Align TREX 500 ESP Kuyruk Hub Vida Kırılması ve Hasarsız Kırım

Arda Erkan' Alıntı:
Geçmiş olsun abi üzüldüm.Benim 3-4 uçuşta bir kırıldığı için defalarca uçuş yapmama rağmen sıkıntı çıkarmamıştı.

Fark yaratırmı bilmiyorum ama , plastik pal tutucu kullanmıştım o zaman araştırdığımda daha problemsiz olduğu sonucuna varmıştım.

Ayrıca somunu kesinlkle fazla sıkmadığımı hatılıyorum. Sadece boşluğunu alcak şekilde.Hatta biraz gevşek bıraktığım için somunla pal tutucuya düz bir çizgi çekmiştim. Uçuşlardan sonra gevşeklik kontrolü için.

M2 vida ile az sıkmayı. az loctite kullanmayı vs. tüm kombinasyonları denemiştim.. Umarım siz kalıcı bir çözüm bulabilirsiniz.
Teşekkürler Arda %p Plastik pal tutucu kesinlikle daha mantıklı. Eğer bulabilirsem ki, çok zor benim de tercihim Plastik olanları olurdu. Zira esneme özelliği ile en azından probleme neden olan yatay kuvveti az da olsa kompanze ettiğini düşünüyorum.

Belki benim diğer en büyük hatam, somunu fazla sıkmam olabilir. Çok da emin değilim nasıl bıraktığımı :rolleyes: Zira ben nasıl olsa bu mod ile bu sorun kesin çözümlendi diye düşünmüüştüm ve sıkılık kısmını doğrusu hiç dikkate almamıştım :embarras:

Neyse sağlık olsun diyelim. Neymiş kırılacak heli yerinde durmaz, er ya da geç kırılırmış :D
 
Ynt: Align TREX 500 ESP Kuyruk Hub Vida Kırılması ve Hasarsız Kırım

Mehmet Kucuksari' Alıntı:
Teşekkürler Arda %p Plastik pal tutucu kesinlikle daha mantıklı. Eğer bulabilirsem ki, çok zor benim de tercihim Plastik olanları olurdu. Zira esneme özelliği ile en azından probleme neden olan yatay kuvveti az da olsa kompanze ettiğini düşünüyorum.

Belki benim diğer en büyük hatam, somunu fazla sıkmam olabilir. Çok da emin değilim nasıl bıraktığımı :rolleyes: Zira ben nasıl olsa bu mod ile bu sorun kesin çözümlendi diye düşünmüüştüm ve sıkılık kısmını doğrusu hiç dikkate almamıştım :embarras:

Neyse sağlık olsun diyelim. Neymiş kırılacak heli yerinde durmaz, er ya da geç kırılırmış :D
Mehmet abi vida yi sonuna kadar sıkıp hatta abandığında. Eğer kuyruk kasmıyorsa. Yani bi sıkışıklık olmuyorsa. Demekki Thrust rulman lar için tail hub da boşluk var. Bu na bi bakarmısın. Eğer rahatça dönüyorsa . Heli deki vibrasyon da sebeb olabilir miş Alvin demişti.
 
Ynt: Align TREX 500 ESP Kuyruk Hub Vida Kırılması ve Hasarsız Kırım

ERHAN YILMAZ' Alıntı:
Mehmet abi vida yi sonuna kadar sıkıp hatta abandığında. Eğer kuyruk kasmıyorsa. Yani bi sıkışıklık olmuyorsa. Demekki Thrust rulman lar için tail hub da boşluk var. Bu na bi bakarmısın. Eğer rahatça dönüyorsa . Heli deki vibrasyon da sebeb olabilir miş Alvin demişti.
Erhan şu an heliyi henüz toplamadım. Ama toplama aşamasında ki büyük ihtimal bu hafta içi başlarım bir konuşuruz ;)
 
Align TREX 500 ESP Kuyruk Hub Vida Kırılması ve Hasarsız Kırım

Merhaba, konuyu daha önceden görmeme karşın forum ortamında değil de özel mesaj yoluyla Mehmet ağabeyle bilgi paylaşımında bulunmuştum. Fakat konu hakkında bana göre hala yanlış bilgi paylaşımının devam etmesi neticesinde açık olarak yazmak gereksinimi hissettim. Öncelikle Arda beyin yaptığı modifikasyona değinirsek ilk başta mantıklı gelmesine karşın kesinlikle problemi azaltmak yerine daha da arttıran bir modifikasyon olduğunu düşünüyorum.

Bu modifikasyonun yanlış olduğunu etki eden kuvvetler ve onlarca deneme sonrası doğrusunun mantığını burada paylaşarak bilgi paylaşımında bulunmak gerekirse uzun olacak ama zamanınız varsa okuyun çünkü modellerde bir imalat hatası yok. Bu arada çok çok önemli olarak bir şey söylüyorum. Burası kesinlikle tartışma ve üstünlük kurma yeri değildir. Bu konu tartışmaya dönmemesi için buraya yazılmamış özel maille konuşulmuştur. Şimdi buraya yazılmasının sebebi. Deneyim ve para harcanarak elde edilen deneyimin problem yaşayan kişilerle paylaşılması ve yanlış bilgilerin düzeltilmesidir. Kısacası bu konuya tartışmaya mahal verecek mesajlar yazılmasın. Özelden mesaj kabulümüzdür. Lütfen bilgi verirken önce deneyip sonra verelim ki sıkıntı doğmasın.

Çözüme gelmeden önce etki eden kuvvetleri biraz irdelemek gerekir.

(Konuyu daha önce mail yoluyla paylaştığım için mailden kopyalayıp yapıştırarak paylaşımda bulunuyorum bu yüzden bazı cümleler kişiye hitap şeklinde olabilir uzunca bir maili tekrar yazmak yerine böylesi daha kolay olacaktır.)

Şimdi öncelikle şuna eminim ki modifiye yaptığınız kuyruk daha kalın vida olmasına karşın ince olandan daha erken koptu hatta uçarken sağa sola kuyruğu fazla hareket ettirdiyseniz misal 3 tur sola 3 tur sağa tekrar 3 3 olmadan kopmuştur 
Arda Beyin yaptığı modifikasyonu ben de denedim. Aslında çok mantıklı geldi. Fakat 4-5 kere yapmama karşın ince vidaya göre daha kötü olması biryerlerde bir yanlışlık olduğunu düşündürdü ve bu yüzden üzerine oldukça düşünmeme sebep oldu. Hatta benim deneyimim Japonla yapıştırsak daha iyi. Belki 3-5 uçuş kurtarır (Espri yapmıyorum) mantığını anlatınca hak vereceksin

(Bundan sonra yazıda Modifiye diye bahsettiğim şey tornayla açıp m3 takmak olacaktır)

Bu arada orijinal yan sanayi 550 kuyruğu vs her şeyi denedim sonuçta hepsinde ortak yapılan bir tek hata dikkatimi çekti.

Aşağıdaki resim orijinal hub

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Dikkat edersen pal tutucuya iki kademeli bir yapı giriyor.
Burada yanılgıya düştüğümüz konu kuvvetin merkezkaçtan kaynaklanıp vidayı kırdığı. Aslında böyle bir kuvvet var ama metrik 2 de olsa orijinali, bu vida bu kuvvete yeterince yeterli  muhtemelen kopan orijinal kuyruktaki pal tutucuları kırımdan önce söküp taktın yada ilk takışta çok sıktığın için pal holderlar sıkıştı ve yarım çeyrek vs tur açtın ki pal tutucular rahatlasın. İşte problem bu. :)

Vidayı biraz açınca şöyle oldu

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Olması gereken ise bu

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Modifiye yaptıktan sonra ise bu

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Buradaki merkezkaçtan kırılacak vida çok zor genelde hepsi dayanır


Şimdi bizim önemsemediğimiz ama çok çok daha etkili bir kuvvet daha var. Kuyruğu sağa sola çevirirken merkezkaç kuvvetine 90 derece de etki eden kuvvet. Aşağıdaki gibi etki ediyor

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


İlk resimde ikili bir kısım var ya orası çok sert ve bu kuvveti karşılamak için yapılmış pal holderin içini boylu boyunca dolduruyor.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Sen vidayı biraz açınca bu kuvvet vidanın başını her seferinde bir o tarafa bir bu tarafa az da olsa büküyor sonunda bir o yana bir bu yana bükülen vida kopuyor.
Yapılan modifikasyon sonrası ise bu koruma tamamen kalktığı için daha kalın vida olmasına karşın artık daha uzun olduğu için bu kuvvet daha çok etki ediyor ve daha çabuk ve kolay kırılıyor.


Çözüm. TR58 0000 0000 0000 0000 :)

Şimdi bu vidayı orijinal haliyle tam sıkmak gerekiyor ama çok fazla abanınca da vida esneme eşiğini kaybediyor ve aradaki o minimal boşluğu da eziyor ki genelde pal tutucular sökülüp takılırken oluyor ya gevşek bırakacağız kopacak yada çok sıkacağız dönmeyecek. Aslında yaptığımız bir yanlış daha var ki o da sıkılıp sökülen vida esneme oranını ilk sıkışta kullandığı için yerine yenisinin takılması gerekir fakat malum bu bizim için oldukça pratik dışı olacaktır. Çünkü sadece vida değil bütün parçalar bu özelliklerini kaybederler. Sonuçta her şeyi değiştiremeyiz.

Pal tutucunun içindeki rulmanlar şu şekilde En içte normal büyüklükte uygun ölçüde klasik rulman sonrasında pal holdere yapışık birer separatör sonrasında 1-2 adet pul sonra iki tarafı pul olan içinde metal bilyalı-ayrılabilen rulman sonrasında bir pul ve vida. Amacımız vidayı tam sıkmak ama mekanizmayı sıkıştırmamak çözüm iki rulman arasındaki pullardan birini çıkarmak eğer pul yoksa ki bazı modellerde olmayabilir aradaki separatörü biraz tıraşlayabiliriz.

Püf nokta: bazen bu rulmanlar eşit kalınlıkta olmayabilir dikkatle bakıp eşit olanları çıkarmalıyız. Sonra sistemi sırasıyla takıp vidanın esneme oranı göz önüne alınarak sıkıca vidalamalıyız ama abanmamalıyız. Fakat gevşek bırakmayacağız. Vida kesinlikle tam sıkılacak.ve kökü huba temas edecek sonra bir miktar daha sıkacağız. Burada vida döner ama ilerlemez. İşte bu normalde olması gereken vida adımlarının esnemesidir. Fakat tek kullanımlık sayılabilir. Bu yüzden vidaları sökme işleminden sonra değiştirirsek artı olur ben değiştirmedim onu belirteyim.

Sonuç pal holderlarda bir miktar boşluk ama sorun yok merkezkaç her ikisini de sona dayayacak zaten kafa devrine göre ortalama 10 000 ile 15 000 devir var ve titreşim olmadan hizalanıyorlar. ama çıkartılan pullar bir taraftaki daha kalın olursa ki deneme amaçlı öyle de kullandım beklediğim kadar titreşim olmadı ama yine de ne kadar eşit o kar az titreşim.

Benim mevcut 500 ün devri 14500 ve kopma yok. Kullandığım pal holder hk vidalar hk yani öyle 50-100 dolar değil maliyet 5-10 dolar ama AR-GE si  200 belki 300 dolar artı uçulamayan saatler. 

Hatta hk pal tutucuda o iki tarafı pullu ortası bilyalı ayrılabilen rulmandan yok onun yerine de uygun çapta normal rulman var. Ve bence daha sağlıklı ve ayarlaması kolay.

Not: Burada HK kuyruk paline Thunder Tiger vida kullandım. Ama belki kuvvetler tam sınırdadır diye ki biz ona korku diyoruz. Thunder Tigerları söküp Hobbyking in vidasını kullandım ki kopacak mı yine diye 10 pil uçuş sorun yok sonra tekrar hk yı söküp TT vida taktım tabi. Bu arada modifiye de de neredeyse her çeşit ve marka denedim Thunder Tiger de ama sonuç Hüsran ilk pilin ilk dakikası puff.

Align firmasının teknik hatası yok hata bizim vidaları çok sıkıp sistemi deforme etmemiz ve ikinci takışta artık deforme oldukları için tam sıkınca kilitlenmesi az sıkınca kopması ama elimiz de tork anahtarı değil bu yüzden Tüm 500 cülere bu ayar için kolay gelsin… Daha önce de Ana al tutucular için benzer bir sorun ve çözümünü paylaşmıştım ama genelde hadi len bizde öyle bir şey olmuyor denilince fazla üstelememiştim. Bu parçaların tümümde tek kullanımlık olma sorunu var Hoş vidanın kullanım mantığının da doğrusu odur yani sıkılan bir vida sökülünce esneme payı sıfıra yakın olduğu için değiştirilir ama ucuza çözüm minimum maliyet :) Burada esneyen sadece vidalar değildir. Pal hoderların uçları ve rulman arası pullarda esner bunlar ilk montajda biraz olması gerekli olarak deforme olurlar ve sıfıra yakın hizalanırlar. İkinci üçüncü sök tak da bu deformasyon sıkışmaya neden olur ve bu sıkışıklığı almak için yanlış olarak vidayı gevşetiriz. Modifiyeli kuyrukta bu koruma kalktığı için etki eden sağ sol kuvvetin vidayı bir o yana bir bu yana çevirip kırması kolaylaşır. Modifiye etmeden bu etki yine m2 vidayı sağ sol oynatır ama kafa kısmı huba dayandığı için bu esneme daha azdır ve daha uzun dayanır. Yukarıda anlattığım şekilde sıkılır ise bu esneme zaten sıkılırken alınmıştır ve neredeyse hiç yoktur sağa sola esneme olmaz ve vida da kırılmaz.

Biz Arda beyden aldığımız model de ise söyle bir çözüm yoluna gitmiştik.

Bu gelen şekli

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu da yaptığımız.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Burada görüldüğü gibi boşta kalan kısmı vidanın yivli kısmıdır ve bir akordion gibi sağa sola kıvrılması ve tüm esneme yükünü vida adımları arasında toplaması sonucu kopma meydana gelir. Oysa bizim yaptığımızda bu yarısı düz olan vidalardan kullandık ve dışarıda hiç adım bırakmadık. Zayıf noktalar hub içinde korumada kaldı. Dolayısı ile esneme yükünün toplandığı noktalar oluşturmadık. Yani tüm yük vida adımları arasındaki noktalara toplanmadı tüm yapıya yayıldı. (Elinize bir vida alıp penseyle zorlarsanız bu zayıf kısımlardan kırıldığını göreceksiniz zaten) Ve defalarca denedik. Sorun yok. Sorun olmadığına kanaat getirdikten sonra sattık. Fakat elimizde o zaman orijinal hub yoktu olsaydı bi sorun olmamasına karşın yine değiştirirdik. Fakat yine de bence en mantıklısı ilk anlattığım orijinal ekipmanla yapılan şekli. Sonuçta fabrika bunu bizim yerimize test ediyor. Ekstra torna işine gerek yok. Anlattığım haliyle onlarca uçuş yaptım. Sorun yok. Aslında bir çözüm yolu daha var fakat onu daha denemedim. O yüzden paylaşmıyorum. Zaten amaç çözümden ziyade deneyip deneyimimizi arttırmak olduğu için şimdilik paylaşmaya gerek yok. Herkese kırımsız uçuşlar. Kolay gelsin.
 
Align TREX 500 ESP Kuyruk Hub Vida Kırılması ve Hasarsız Kırım

Öncelikle Serkan ellerine sağlık :thumbup: Olaya farklı bir boyut getirmiş ve kendi tecrübe ve bilgilerini üşenmeyip bizlerle paylaşmışsın :)

Biliyorsunuz bu sorunu ben de geçtiğimiz aylarda 2 defa yaşadım. Sorunu ilk defa yaşayınca Arda'nın paylaşımı mantıklı geldi ve bunu yaptım. Zaten Arda kardeşimiz de bu modu kendisinin bulmadığını ilgili mesajında açıklamıştı. O da Helifreak üzerinden görüp, test edip kendisinde problemi çözdüğünü görünce bizlerle paylaşmıştı. Fakat ne yazık ki bu çözüm ben de işe yaramadı ve Serkan kardeşimin yukarıda bahsettiği gibi daha erken problem çıkmasına neden oldu.

Biraz daha araştırma yapınca benzer durumların yurtdışında çok fazla yaşandığını fark ettim, hatta TREX 700 bile yaşayanlar var...

Orada da hala değişik çözümler ve öneriler bulunuyor. %100 budur diyene henüz karşılaşmadım. Tıpkı Arda ve Serkan kardeşlerimiz gibi herkes kendi düşünce ve tecrübelerini paylaşmışlar.

Benim geldiğim son noktada ise Serkan ile aynı. Burada problem olan kuvvet, dönme kuvveti değil de, kuyruk pallerine açı veren yatay kuvvet. 2. kritik noktaya ise vidanın kesinlikle aşırı sıkılmaması ama arada boşlukta olmamalı

NOT: Ben hala burada bir dizayn hatası olduğunu düşünüyorum. Mesela Goblin bunu kuyruk mekanizmasında tıpkı ana kafada olduğu gibi dumper kullanarak gözmüş durumda.

Şu an elimde hala :laugh: yeterince 500 yedeği olduğu için, kiti 2.defa toplarken yukarıda Serkan'ın bahsettiği hususlara dikkat ederek toplayacağım bakalım ne olacak :)

Bir de hatırlarsanız Erhan kardeşimiz yine 500 sınıfında GAU NX4 benzer bir sıkıntıyı yaşamıştı. Gerçi onda orjianl hub kırılmış ve sebep olarak da vidanın aşırı sıkılması gösterilmişti.

Belki de bu 3 olayı bir araya getirip yeni bir konu olarak paylaşmak en mantıklısı. Böylece özellikle 500 sınıfı kullanıcıları kendi mantıkları çercevesinde kendilerince en uygun çözümü seçme imkanına sahip olabilirler, ki bir forum için bence en önemli zenginlikte budur. :RCKolik:
 
Align TREX 500 ESP Kuyruk Hub Vida Kırılması ve Hasarsız Kırım

Bu resimde Goblin 570 kuyruk mekanizmasında DUMPER kullanımı görülebilir. Sanki bu dizaynda, vida başına gelen yatay kuvvet esnemesini daha iyi tolere edecektir diye düşünüyorum.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Align TREX 500 ESP Kuyruk Hub Vida Kırılması ve Hasarsız Kırım

Mehmet Kucuksari' Alıntı:
Benim geldiğim son noktada ise Serkan ile aynı. Burada problem olan kuvvet, dönme kuvveti değil de, kuyruk pallerine açı veren yatay kuvvet. 2. kritik noktaya ise vidanın kesinlikle aşırı sıkılmaması ama arada boşlukta olmaması

Abi buradaki yorumun doğru ama vidalarda şöyle bir özellik daha var. Diyelim ki vida da 10 tane adım var ve her adım 1mm boyu da 1cm. Bu vidayı 10 tur çevirirsen 10x1mm den 1cm yol alır ve vida tamamen yüzeyle temasa geçer. Fakat bu vidayı sıkmak demek 10 tur çevirmek demek değildir. Sıkmak için örneğin 11 tur çevirmen gerekir. şöyleki vidalarda bilinçli olarak verilen bir esneme oranı vardır. Vidanın tam oturmasını ve maximum gücünde direnç sağlaması i,çin verilir. 10 tur sıktın vida sona dayandı. 1 tur daha sıktın vidadaki tüm adımlar öne doğru esnedi vida döndü ama ilerlemedi. işte şimdi tam ve uygun olarak sıkmış oldun. bu oranı vida üreticisi belirler ve derki esneme oranı şudur diye Sen de sıkarken ne kadar kaç tur 1/2--1/4 vs bilirsin ama bizim vidalarda bu oran yazmıyor. çoğusu da bilmiyor zaten bu sebeple bir vida sökülünce atılır yerine yenisi takılır ki bu esneme eski vidada ortadan kalkmıştır çünkü. Ama bu çok uç ve çoğu yerde gereksiz bir ayrıntıdır. Fakat bu konu için değildir. Align ilk kitte herşeyi sıkıyorum çzellikle fbl kitte kafada. Mekanizma mükemmel ne zaman ki ana şaftı değişti,rmek için söküp tekrar takıyorum rulmanlar sıkışıyor yani adam diyor ki tek kullanımlık söktün yenisini tak ben de para kazanayım. bu problemi çoğu kişi yaşamamış ama ben ne zaman söksem oluyordu. Sonuç olarak vidanın fazla sıkılmaması konusunda Sana katılmıyorum. Çünkü bu esneme payını sen almazsan hubın içine doğru zamanla vida dışarıya doğru esneyerek kendisi alacaktır ama bu sefer de vida başıyla hub arasında yine boşluk oluşacaktır. Ve bu bahsettiğimiz kuvvet yine kopmaya sebep olacaktır. dikkat edersen kitte problem yok diyorum hep. vida sıkmayı da tekniğine göre yaparsak yine sorun kalmıyor. hani hep deniyor ya 500 ler kuyruk fırlatıyor diye o işte 20-30 uçuşta kopartanların de nede ni bu esneme 30 uçuş yaptın vida esneme oranına göre sıkılmadığı için dışa esnedi ve kırıldı.
 
Align TREX 500 ESP Kuyruk Hub Vida Kırılması ve Hasarsız Kırım

Mehmet Kucuksari' Alıntı:
Bu resimde Goblin 570 kuyruk mekanizmasında DUMPER kullanımı görülebilir. Sanki bu dizaynda, vida başına gelen yatay kuvvet esnemesini daha iyi tolere edecektir diye düşünüyorum.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Kesinlikle haklısın. Ana rotordaki dumperler bu işe çok iyi çözüm oluyor. Çünkü zamanında bir kafa almıştım vidaları tam sıkılmamış. Ama problemsiz uçuyordu o kuvvete bile dayanmasının nedeninin ben de damper olduğunu düşünüyorum. Kuyrukta damper iyi fikir. gaui nin kuyruk kırması ise temelde aynı ama biraz farklı bir sorun. gaui x5 i inceledim geçen hafta kuyruk vs söktüm. burada gergin yapı kırılmaya daha yatkındır mantığı devreye giriyor olabilir. Sonuçta kopan yapılar için vida uygun şekilde esnetilerek tam sıkılacak ve pal holderlar sıkışmayacak. orijinal halde iken sıkışma olmamasının nedeni pal holder vs vs yapılarda da rulmanların tam ortasına oturan dışına temas etmeyen yapılar vardır. bunlar yüzük görevi görürler. kötü kısmı bunları ilk sıkışta tam değmekle değmemek arasında tutuyoruz ikinci sıkışta biraz daha esneyip sürtünmeye ve sıkışmaya neden oluyorlar. dolayısı ile içerisinden bir pul çıkartıp sürtünmeyi kaldırırsak sorun olmaz gibime geliyor..
 
Align TREX 500 ESP Kuyruk Hub Vida Kırılması ve Hasarsız Kırım

Serkan öncelikle ilave bilgiler için teşekkürler.

İşte böyle kritik bir noktada nasıl olur da kullanıcıya bu insiyatif bırakılır ben bunu anlamıyorum veya kabul edemiyorum???

serkan sinan' Alıntı:
Abi buradaki yorumun doğru ama vidalarda şöyle bir özellik daha var. Diyelim ki vida da 10 tane adım var ve her adım 1mm boyu da 1cm. Bu vidayı 10 tur çevirirsen 10x1mm den 1cm yol alır ve vida tamamen yüzeyle temasa geçer. Fakat bu vidayı sıkmak demek 10 tur çevirmek demek değildir. Sıkmak için örneğin 11 tur çevirmen gerekir. şöyleki vidalarda bilinçli olarak verilen bir esneme oranı vardır. Vidanın tam oturmasını ve maximum gücünde direnç sağlaması i,çin verilir. 10 tur sıktın vida sona dayandı. 1 tur daha sıktın vidadaki tüm adımlar öne doğru esnedi vida döndü ama ilerlemedi. işte şimdi tam ve uygun olarak sıkmış oldun. bu oranı vida üreticisi belirler ve derki esneme oranı şudur diye Sen de sıkarken ne kadar kaç tur 1/2--1/4 vs bilirsin ama bizim vidalarda bu oran yazmıyor. çoğusu da bilmiyor zaten bu sebeple bir vida sökülünce atılır yerine yenisi takılır ki bu esneme eski vidada ortadan kalkmıştır çünkü. Ama bu çok uç ve çoğu yerde gereksiz bir ayrıntıdır. Fakat bu konu için değildir. Align ilk kitte herşeyi sıkıyorum çzellikle fbl kitte kafada. Mekanizma mükemmel ne zaman ki ana şaftı değişti,rmek için söküp tekrar takıyorum rulmanlar sıkışıyor yani adam diyor ki tek kullanımlık söktün yenisini tak ben de para kazanayım.
Align kitlerin hiç bir yerinde bu vidaların değişmesi gerektiği yazmıyor ki ?? Kaldı ki mesela Main Shaft alıyorsun. İçinden 2 tane çıkıyor ama 1 vida seti çıkıyor içinde. Yani para ise parayı zaten veriyorum. Şimdi ben bu vidayı nereden almalıyım sence ??

serkan sinan' Alıntı:
bu problemi çoğu kişi yaşamamış ama ben ne zaman söksem oluyordu. Sonuç olarak vidanın fazla sıkılmaması konusunda Sana katılmıyorum. Çünkü bu esneme payını sen almazsan hubın içine doğru zamanla vida dışarıya doğru esneyerek kendisi alacaktır ama bu sefer de vida başıyla hub arasında yine boşluk oluşacaktır. Ve bu bahsettiğimiz kuvvet yine kopmaya sebep olacaktır. dikkat edersen kitte problem yok diyorum hep. vida sıkmayı da tekniğine göre yaparsak yine sorun kalmıyor. hani hep deniyor ya 500 ler kuyruk fırlatıyor diye o işte 20-30 uçuşta kopartanların de nede ni bu esneme 30 uçuş yaptın vida esneme oranına göre sıkılmadığı için dışa esnedi ve kırıldı.
Şimdi burada ben de sana şunu sorayım. Ben nasıl emin olacağım vidayı tam esneme oranında sıktığımdan. Ya az sıktım ve dediğin gibi esneme oranı altında kaldıysa ve zamanla gevşerse, ya da çok ve gereksiz sıktım ve vidanın adım oranlarını bozdum ise ?? Yani ben hala vidanın ne kadar sıkılması gerektiğini net olarak anlamış değilim :rolleyes:

serkan sinan' Alıntı:
Kesinlikle haklısın. Ana rotordaki dumperler bu işe çok iyi çözüm oluyor. Çünkü zamanında bir kafa almıştım vidaları tam sıkılmamış. Ama problemsiz uçuyordu o kuvvete bile dayanmasının nedeninin ben de damper olduğunu düşünüyorum. Kuyrukta damper iyi fikir.
Bunları duyup kafa yordukca bence de Damper en sağlıklı çözüm %p

serkan sinan' Alıntı:
gaui nin kuyruk kırması ise temelde aynı ama biraz farklı bir sorun. gaui x5 i inceledim geçen hafta kuyruk vs söktüm. burada gergin yapı kırılmaya daha yatkındır mantığı devreye giriyor olabilir. Sonuçta kopan yapılar için vida uygun şekilde esnetilerek tam sıkılacak ve pal holderlar sıkışmayacak. orijinal halde iken sıkışma olmamasının nedeni pal holder vs vs yapılarda da rulmanların tam ortasına oturan dışına temas etmeyen yapılar vardır. bunlar yüzük görevi görürler. kötü kısmı bunları ilk sıkışta tam değmekle değmemek arasında tutuyoruz ikinci sıkışta biraz daha esneyip sürtünmeye ve sıkışmaya neden oluyorlar. dolayısı ile içerisinden bir pul çıkartıp sürtünmeyi kaldırırsak sorun olmaz gibime geliyor..
Erhan'ın kendisi de mutlaka yazacaktır ama Alvin'e bu problemi aktardığında problemi direk "Vidayı aşırı sıkmışsındır, ondan olmuştur" a bağladılar :embarras:
 
Align TREX 500 ESP Kuyruk Hub Vida Kırılması ve Hasarsız Kırım

Konuyu az önce ayak üstü Türker kardeşim ile mütalaa ettik. Türker kendisi de yazacaktır ama hemen kısa bir özet geçelim.

Söylediğin her şeye aynen katılıyoruz Serkan %p Yani
1- Burada sıkıntı olan yatay kuvvettir.
2- Mümkünse bu kritik yerlerdeki vidalar tek kullanımlık olmalı
3- Vidalar doğru şekilde sıkılmalı. Yani vida esnemesi alınacak şekilde sıkılacak ama aşırı değil :)
4- Align kitlerde hata yok

Şimdi katılmadığımız yerler ise:

1- Özellikle Align için konuşalım, eğer uygulama doğru yapılırsa kuyruk dizayn sıkıntı yok. Burası tamam. Fakat kritik nokta uygulama nasıl doğru yapılacak ???
Manual'de vidaların tek sefer kullanılması gerektiği, esneme payı bilgileri ve en önemlisi de sıkma sırasında uygulanması gereken Tork miktarı belirtilmemiş. Şimdi bunları manual belirtse ve dese ki bu vidaları mutlaka Tork anahtarı ile şu şekilde sıkacaksın, eyvallah. Ben eğer bunu uygulamıyorsam benim hatam. Ama tüm bu bilgiler yokken de kusura bakmasın Align ya da başka üretici bunu kullanıcı hatası olarak değerlendiremez.
 
Align TREX 500 ESP Kuyruk Hub Vida Kırılması ve Hasarsız Kırım

Kesinlikle haklısın. Bu durum kullanıcı hatası değildir. Firmanın elle tutulur bir yanı yok. Ama kötü dizaynda dememek gerekir. şöyleki eskiden bi ayakkabı alırdık 3-4 yıl giyerdik şimdi 1 yıl giysek iyi eski teyipler hala çalışıyor yeni aletler neredeyse garantisi bitince bozuluyor. Bu durum tüketim odaklı sürümden kazanma üretim tekniğinden kaynaklanıyor. Bence burada firmanın bir pştluğu var çünkü dizayn öyle bir yapılmışki mm rik bile değil ilk sıkmada çok çok ufak bir boşluk hatta neredeyse boşluk yok sonrasında sürtünme. Bence bu bilinçli olarak yapılmış ve parça satmak odaklı bir iş. Çünkü öyle çok zeki ya da mühendis olmayan iyi bir heli kullanıcısı da çok daha sağlıklı çalışan bir kuyruk tasarlayabilir. Ama amaç parça satmak olunca durum değişiyor. Çünkü bunlara hiç gerek yok hub 0.1mm daha uzun olsa hiç bu sorunlar olmaz..

Vidanın tam sıkılması oranı ise kabaca şöyle önceden verdiğim örnekten devam edersek 10 tur sıktın vida sona dayandı sonra kuvvet uygulayarak sıkıyorsun ve bir miktar daha gidiyor sonra birden bu kuvvet de vidayı sıkmıyor daha çok kuvvet uygulaman gerekiyor işte burada bu kuvveti uygulamayıp duruyoruz. Bu esnemeyi hissediyorsun aslında hani vida sıkarken kolay geçer sonra birden durur ya aynı öyle oluyor fazla abanmadan sıkmaya devam böyle macun içinde gidermiş gibi esneme bitince birden daha da sert. Anlatmak zor ama bikaç kez yapınca alışıyorsun. Şafttan tek vida çıkması normal çünkü orada eski vida da kullansan sorun olmaz. Zaten vidaların %99 da bu oran önemsizdir. Esnese de esnemese de sorun olmaz. Firmaya da sorsan. Kardeşim vida esnemesine dikkat etmek zaten olması gereken birşeydir. Vidalar saat yönünde sıkılırda demiyoruz derler ama öyle değil tabiki bu firmanın belirtmesi gereken birşeydir. Zaten hub alırken vidalar içinden çıkıyor. Vs vs işin özeti. Hassas noktalar bunlar üretim hatası yok ama yazım hatası ve üretim pştluğu var.. Ve bu sorun çok çok ince mühendislik ve hassas üretim teknolojisi ile bilinçli yapılmış birşey bence...

Alvin konusunda ise bence kuyrukta kaç adet rulman var onu bile bilmiyor olabilir. Ha bilmiyor demiyorum belki de çok iyi biliyordur. Ama iyi uçmak ayrı bu ayrı bir durumdur. Aklına gelen ilk seyi söylemiş de olabilir. Bunlar genelde reklam işleri. Tarek de nerde sponsor orda iyi diyor. Fakat hele Alvinin skokoom tanıtımından sonra iyice önemsizleşti gözümde hover yaptı sanki ne yaptı go home yok stabilizasyon nasıl gösterdi Sen de gördün. Bence bunlara çok bakmamak deneyimden yola çıkmak daha mantıklı olur.. Tarek reklam yapıyor ama hakkını da veriyor en azından... :)
 
Align TREX 500 ESP Kuyruk Hub Vida Kırılması ve Hasarsız Kırım

Bence çok güzel bir konu oldu, şahsen keyifle takip ettim. :saygilar: Özellikle Serkan'a ve emeği geçen, tecrübelerini paylaşan herkese teşekkür etmek gerek. :RCKolik:

Ben bu durumun parça satmak kaynaklı olabilecek kadar ince düşünülmüş olduğunu şahsen pek düşünmüyorum. Hatta keşke Align firması bu kadar ince düşünebilecek ve böyle limit bir mühendislik hesabı yapabilecek bir kadroya sahip olabilseydi diye aklımdan geçiyor. :laugh:

Bence boyut yönünden 500 sınıfı heliler rastlantısal olarak üzerine konuştuğumuz kuyruk hub'ı mevzusunda diğer sınıflara göre çok daha az güvenli tarafta kalmış şansız bir sınıf. Yani model üzerine etkiyen fiziki kuvvetlere karşı malzeme dayanımı konusunda diğer modellerde olan tolerans bu sınıf için geçerli değil diye düşünüyorum. Yaşanan olaylara bakılınca bir küçük sınıf 450'de veya bir büyük sınıf 600'de ise malzeme dayanımı yönünden muhtemelen çok daha güvenli tarafta kalan bir dizayn var. :rolleyes:

Hal böyle olunca da 500 sınıfında limitlerde olan bu dizayn sebebiyle malzemenin doğru montajı çok daha büyük bir önem kazanıyor. Fakat firmalar tarafından ölçülemez (vidanın tatlı-sert sıkılması gibi) çözümlerin sunulması elbette bence de bir sıkıntı. :(p :mad:

Her durumda bu konunun böyle bir platformda paylaşılmış olması gerçekten çok faydalı oldu. :bravo: Şahsen benim kuyruk hub'larına bakış açımı bile değişti diyebilirim. :)
 
Align TREX 500 ESP Kuyruk Hub Vida Kırılması ve Hasarsız Kırım

Türker Akgün' Alıntı:
Ben bu durumun parça satmak kaynaklı olabilecek kadar ince düşünülmüş olduğunu şahsen pek düşünmüyorum. Hatta keşke Align firması bu kadar ince düşünebilecek ve böyle limit bir mühendislik hesabı yapabilecek bir kadroya sahip olabilseydi diye aklımdan geçiyor. :laugh:

Bence boyut yönünden 500 sınıfı heliler rastlantısal olarak üzerine konuştuğumuz kuyruk hub'ı mevzusunda diğer sınıflara göre çok daha az güvenli tarafta kalmış şansız bir sınıf. Yani model üzerine etkiyen fiziki kuvvetlere karşı malzeme dayanımı konusunda diğer modellerde olan tolerans bu sınıf için geçerli değil diye düşünüyorum. Yaşanan olaylara bakılınca bir küçük sınıf 450'de veya bir büyük sınıf 600'de ise malzeme dayanımı yönünden muhtemelen çok daha güvenli tarafta kalan bir dizayn var. :rolleyes:

Hal böyle olunca da 500 sınıfında limitlerde olan bu dizayn sebebiyle malzemenin doğru montajı çok daha büyük bir önem kazanıyor. Fakat firmalar tarafından ölçülemez (vidanın tatlı-sert sıkılması gibi) çözümlerin sunulması elbette bence de bir sıkıntı. :(p :mad:

Evet Abi aslında Senin yazdıklarını okuyunca hak vermemek mümkün değil. Çok doğru bir noktaya değinmişsin. eğer dizayndan olsa 450 ve 600 lerde de böyle bir mühendislik yapmaları gerekirdi. muhtemelen dediğin gibi 500 ler de kuş taşa çarpmış. sonra da yok çok sıktın az sıktın çamuru kullanıcıya atıyorlar. Tamam doğru sıkmak gerekir ama burada Mehmet ağabeyin dediği gibi insiyatifi kullanıcıya bırakmak en büyük hata yanında tork anahtarı da versinler kitin o zaman. Sonuçta sorun var çözümü var. gönüller bir olsun. Kemerburgaza mangala bekliyoruz. :) :RCKolik: