Alien 450 Quad Toplama / Ayar / Uçuş Konusu
Merhaba arkadaşlar,
Model aynı olduğu için ayrı konu açmak yerine buradan devam etmeye karar verdim.
Kış ortasında Cengiz Okkalı'dan aldığım quadroyu nihayet tamamlayıp, üç gün önce ilk deneme uçuşunu yaptım. Sizler için küçük, ancak benim için büyük bir adım olan ilk multi toplama deneyimim ve uçuşum. Aslında çok fazla anlatacak bir şey yok. Ama malzemeleri bir hatırlayalım;
-TMF 550 gövde
-alüminyum gps yatağı
-DJI NAZA v2 (gps siz)
-4 adet 30A T-ESC
-4 adet T-MOTOR MS2216-11 900KV
-4 adet karbon pervaneler (şimdilik kullanılmadı)
-Güç dağıtım levhası (Power distribution board) (Zafer bey'e teşekkürler)
-1045 plastik pervaneler (Zafer bey'e teşekkürler)
-NAZA V2 uyumlu GPS/Compass (pusula) ünitesi (banggood'dan
Bu LİNKİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
)
-Alıcı Futaba R7008SB
-Radyo Futaba 14SG
Kontrolcuyu ağırlık merkezine en yakın yere yerleştirmek gerektiği için, önce gövdede tahmini ağırlık merkezini tesbit ettim.
İlk kez bir multi topladığım için ağır ve dikkatli adımlarla ilerledim, özellikle güç dağıtım levhasına yaptığım lehimleri tekrar tekrar kontrol ettim.
ESCler BEC'li. Ancak NAZA kendi güç yönetim ünitesinden beslendiği için ESC'lerin soketlerindeki (+) ucu çıkarıp, geriye doğru bantlayıp izole ettim. Kontrolcuya yalnızca sinyal ve (-) uçları taktım. Alıcıyı ayrıca bir ubec ile besledim. Ama bunun bana ilave bir faydası olurmu emin değilim.
Naza’nın klavuzunu incelediğimde SBUS girişi olduğunu fark ettim ve alıcı da SBUS olduğu için tek bir kablo ile bağlantıyı yaptım. Alıcıyı ayrıca beslediğim için, bağlantı kablosundaki (+) uçları çıkardım.
İlk ayarlar konusundaki karşılaştığım ve çözülen sorunlar ise şunlar;
Bilgisayardaki NAZA Asisstant yazılımı ile ilk bağlantıyı yaptığımda motor dönüş yönlerini anlamak için bir seçenek var. Tıkladığınızda motor dönüş yönünde çeyrek tur kadar dönmesi gerekiyor. Eğer doğru değil ise, ESC motor soketlerinden iki tanesi çıkarılıp değiştirilerek yönü düzeltiliyor. Ancak pil takıldığında motorlardan melodi gelmesine rağmen, motorlar yön denemesinde çeyrek turluk dönüşü yapmıyorlardı. Çözümü için her bir ESC alıcıya takılıp gaz kalibrasyonu yapılması gerekiyormuş.
Bunu yaptıktan sonra ise motorlar kumandadan her iki çubuk aynı anda alt köşelere çekilerek enerji almasına karşın gaz verildiğinde gaz almıyorlardı. Bunun için de kumandadan gaz kanalının yönü çevrilmesi gerekiyor (reverse).
Daha önce dediğim gibi, kontrolcü alıcı bağlantısını SBUS ile yaptığımız için, Asisstant ayarlarında D-BUS seçeneğini tıklamamız gerekiyor.
GPS ünitesine gelince, original ünitenin 160 ila 200 USD arası olduğunu görünce acaba daha uygun seçenek olabilirmi diye araştırdım ve Banggod’da buldum. 44.- USD’lik fiyatı ile, işe yararsa ucuza halletmiş olurum, yaramaz ise fazla bir kaybım olmaz diye düşünerek sipariş verdim. NAZA’nın klavuzunda belirttiği şekilde montajını yaptım. Soketi NAZA ile aynı olduğu için sorun olmadı. Bilgisayara bağladığımda yine hiç sorunsuz gördü. GPS’in işlevini sorunsuz yerine getirmesi için, kontrolcüye olan uzaklıkları girilmesi gerekiyor. Yani dikey, yatay ve çapraz.
Ayrıca, radyoda üç konumlu iki anahtar belirledim ve birine GPS, Atti ve emniyet (Failsafe) uçuş modu, diğerine de akıllı yön kontrolü (IOC =Intelligent Orientation Control) seçeneklerini atadım. Yani eve dönüş (home lock), sabit yön (course lock) ve kapalı.
Ayrıca, güvende olmak için gidebileceği en yüksek irtifa ve mesafeyi 150m’ye ayarladım.
Bunlardan sonra ilk kez pervaneleri taktım, tabii pervanelerin balanslarını yaptım.
Elimde mevcut 2200 MAh’lik piller ile üç gün önce bahçede ilk denemeyi yaptım.
GPS şimdilik işe yarar gibi görünüyor. Ancak uçuş alanında biraz daha uzak mesafe içinde eve dönüş vs denemeleri yapmadan tam emin olmak zor.
Öte yandan, NAZA’nın en zor tarafı ise herhalde değişik renklerde ve aralıklarla göz kırpan led ile ne anlatmaya çalıştığını anlamak!
Yarın uçuş alanına gidip daha ayrıntılı denemeler yapacağım.
Fazla resim çekme fırsatım olmadı, ama bir kaç tane aşağıda.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Resmi çektikten sonra geleneksel bağlantı yerine SBUS bağlantı yaptım
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol