3D Model Uçak

Ahmet hocam,

Modelde değişiklikler ve denemeler yapmak güzel birşeydir, ama eğer bir önceki versiyon ile yeterli tecrübe kazanılmadıysa bu değişikliklerin sonuçlarını sağlıklı bir şekilde yorumlamak da mümkün olmaz. Bu yüzden benim tavsiyem şimdilik mevcut tasarımla devam etmeniz. Kesin olan şey şu ki bu model uçabiliyor, biraz daha tecrübe ve pilotaj gelişimi ile modeli daha iyi uçurabildiğiniz bir seviyeye ulaşmayı hedefleyip, tepkilerini gözlemleyip alışmanız, sonrasında hoşunuza gitmeyen kısımlarını daha iyi yapmak için kademe kademe değişiklik fikirlerini değerlendirmeniz uygun olacaktır.

Kanat alanını arttırmak kanat yüklemesini azaltır doğru, ama etkilenen tek şey bu olmaz, beraberinde gövde ve kuyrukta da değişiklikler olmaz ise bu sefer kuyruk "gücünüz" yeni kanada nazaran farklı olacaktır. Bunun sonucunda kuyruğun tepkileri de değişecektir, dahası modeli daha düşük hızlarda uçurduğunuz için (temel amaç bu değil mi :) ) kuyruk kontrollerinin etkinliği de azalacaktır. Tüm bunlar ilk başta kulağa avantajlı şeyler gibi geliyor, ve çok yüksek ihtimalle de öyle olacaktır, ama anlatmak istediğim, uçuş dinamikleri öylesine iç içe geçmiş faktörlere bağlıdır ki olumlu görünen değişiklikler bazen olumsuz sonuç verebilir, ve yaptığımız değişikliğin sonucunun daha iyi olup olmadığını anlayabilmek için de bir önceki koşulu iyi bir şekilde çözümlemiş anlamış olmamız gerekir.

Bir not da polihedral için, modelinizde aileron olmadığı için rudder kullanımı ile modelin yatmasını, haliyle de dönebilmesini sağlayan şey dihedraldir (sizin modelinizde polihedral). Aynı şekilde modelin stabilitesini, yani herhangi bir kontrol verilmediğinde kendi kendisine kanatlarını yere paralel hale getirmesini sağlayan şey de yine dihedral/polihedraldir. Dihedral azaldıkça, veya polihedralde yukarı açılı kısımların düz kısma göre oranları azaldıkça hem rudder komutu sonucunda yatış tepkisi hem de modelin kendi kendisini düzeltme becerisi azalacaktır, buna da dikkat etmek gerekir. Yukarıda da dediğim gibi, eğer ilk modelin uçuşları sonucunda pilotaj daha iyi hale gelip modelin tepkilerinin neden kaynaklandığını daha iyi anladığınız zaman, diyelim ki rudderı çok az kullansanız bile model fazlaca yatıyor ise, veya dönüşte çubuklar bırakıldığında model gereğinden fazla bir hızla kendini toparlıyor ise o zaman dihedral/polihedral fazla demektir gibi bir sonuca ulaşabiliriz ve bunu azaltacak bir değişiklik yaparak yeni denemeler yaparak daha iyi çalışan bir sisteme ulaşabiliriz (kontrollü nitel gözlem :) ).

:saygilar:
 
Son düzenleme:
Özgür hocam çok teşekkür ederim tüm bu bilgiler çok değerli benim için. Keşke size Video atabilseydim. Uçağı 10 sn. Havada tutabildim çok kötü bir pilotaj tecrübem olmuştu ne olup bittiğini anlayamadan düşürdüm bi sağ bi sol derken düşürmüştüm. Kanadımız kırıldı ve kanadımızın boyunu 125cm ye çıkardık. amaç yavaş uçurmaktı ve ağırlık 870 grama çıktı çünkü kanatta bu kez eps köpük kullandık. Uçağı elden atmaya çalıştık ve atan arkadaşlar ne maalesef düzgün atamadı ilk atış çok yavaştı hiç uçmadı ikinci atış ise burun yukarıdı uçak havada roll dönüşü yaparak ilerledi ve gövde kırıldı öğrencilere attırdım uçağın çok daha iyi uçacağından emindim ana gençler heyecanlandı bi türlü deneyimleyemedik bu kez kanat kırılmadı çünkü çok sağlam yapmıştık. Gövdeyi tekrar yaptık Uçak olayına bir ara vermek zorunda kaldım. Şimdi de virüs arası vermek zorunda kaldık. Kanada gelince polihedral 5.5 cm ve ortakanat (düz olan kısım)=62cm yukarı kıvrımlar ise 32 şer cm. Keşke iyi bir pilot şu uçağın notunu verebileydi bu virüs mevzusu bitince tekrar deneyeceğiz bence iyi bir fırlatmayla tekrar deneyeceğiz. Belki motoru değiştirebilirim. Hepinize sağlık ve esenlikler diliyorum. Özgür hocam sizce sakıncası yoksa özelden mail atabilirim uçuş videosunu sanırım. Bu arada Bingöl de uçak olayına acaip bir heves uyandırdık 9 öğretmen kendi okullarında benden de yardım alarak başladılar :D keşke kendime ve onlara daha çok yardımım olabilse belli onlar farklı yöntemler deneyip daha iyi tasarımlar yaparlar.