32 lik bluebird stop ediyor

@Sumer Yamaner abi bu kısma kafam takıldı. Aksaray'da olmadığım için canlı canlı da görmedim ama küçük iğne ayari düzgün olduğunda bu kadar uzun süre çalışması normal mi?
20-25 saniye biraz uzun ama burada yakıt hortumunun yeterince sıkılıp sıkılmadığı sorusu gündeme gelir.
 
  • Beğen
Tepkiler: Mustafa Koç
Rodajı tamamlanmamış bir alkol motorunun saçmalaması bana göre anormal değil.
Büyük bir ihtimalle yakıt hortumunu tam sıkıştıramamışsın. Üstüne üstlük gereğinden de zengin ise bu tepki normal. Hortumunu neresinden sıktığın da önemli olabilir.
 
  • Beğen
Tepkiler: Mustafa Koç
Ortaya bir soru...
Küçük çaplı nitro motorlarda on-board tabir edilen, sürekli bujiyi kızdıran sistemlerin kullanımı verim açısından ne sonuç verir?
Motor küçük olduğu için, uçuracağı uçak da küçük olacaktır elbette. Eklenen ölü ağırlık açısından, böyle bir sistem uçuşu-dengeyi olumsuz etkiler mi?
 
Ortaya bir soru...
Küçük çaplı nitro motorlarda on-board tabir edilen, sürekli bujiyi kızdıran sistemlerin kullanımı verim açısından ne sonuç verir?
Motor küçük olduğu için, uçuracağı uçak da küçük olacaktır elbette. Eklenen ölü ağırlık açısından, böyle bir sistem uçuşu-dengeyi olumsuz etkiler mi?
Bence ağırlık vs konusunda sakıncası yok ama çok da gereksiz bir şey. Örneğin inatla hatalı buji kullanımı için bir çözüm değil. Bilinen bazı gerçekler var. Bu kurallara uygun hareket ettiğimizde iki zamanlı motorlarda onboard kızdırıcı sadece ilk çalıştırma anında kolaylık sağlar. Ben bazı iki zamanlı uçaklarımda kullandım. Onboard kızdırıcı asıl dört zamanlı motorda önemli. Tabii gaz koluna mikslenmek koşuluyla (buji süekli kızdırılırsa üst devirden çalar ve bujinin ömründen yer, o nedenle sadece gaz kolunun alt çeyreğinde devreye girecek şekilde ayarlanır). Çünkü dört zamanlı motorlar bir tur aktif bir tur pasif oldukları için buji soğuma riski daha yüksektir (zaten o nedenle en sıcak bujileri kullanırız). Düşük devirlerde bujinin soğuma süresi daha da uzayacaktır. O nedenle dört zamanlı motorlar uzun süre rölantide kaldıklarında stop etme eğilimi gösterebilirler. Onboard kızdırıcılar da bu konuda fayda sağlarlar.
 
uçağımı 32 lik düzen almadı diye emanet 4s bağlayıp elektrikli uçuruyordum. sonra kurumdan malzemelerimiz taşımamız istenince mecbur pili çıkardım çünkü 3s ile cg sorunu yaşıyordum. haliyle yakıtlı motorumu tekrar ortaya çıkardım ancak sorun devam ediyor. @Mustafa Koç abi ile geçen günlerde tekrar bi çalıştırdık.
motorda sızıntı yok tüm vidalar sıkılı depo yeniden ayarlandı hortum olabildiğince kısaltıldı. buji os 8 yerine A3 takıldı. cimdikleme testinde bana gayet normal geldi açıkçası duruşu. birde siz bakarsanız.

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

motor düşük devirden yükseğe geçemiyor öksürüp küt diye stop ediyor. yüksek devirde gezebiliyorum ama düşüğe geçince asla yukarı çıkmama izin vermiyor hala.
 
  • Beğen
Tepkiler: Mustafa Koç
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
burda da göreceğiniz gibi tam gazdan yüzde 55 60 a inip geri açınca devir alıyor. yüzde 45 50 den açınca bi öksürüyor rölanti de çalışmasına devam ediyor ancak gazı açtığım da öksürüyor ve stop ediyor.
 
Eğer başka bir problem olmadığını varsayarsak motorun rodajı düzgün yapılmadığından zarar görmüş veya hala rodaj evresinde olabilir.Buji ısıtıcı takılıyken büyük iğne ayarı yapılmaz.Ayrıca motor rölantideyken devri çok çok yüksek.Yapacağınız en mantıklı şey motordan anlayan birinden yardım almanız.Motoru yiyip bitirirsiniz yoksa.
 
Eğer başka bir problem olmadığını varsayarsak motorun rodajı düzgün yapılmadığından zarar görmüş veya hala rodaj evresinde olabilir.Buji ısıtıcı takılıyken büyük iğne ayarı yapılmaz.Ayrıca motor rölantideyken devri çok çok yüksek.Yapacağınız en mantıklı şey motordan anlayan birinden yardım almanız.Motoru yiyip bitirirsiniz yoksa.
Valla aksarayda bulamadık abi. Yani bi hocamız var o da pek beceremedi normalde rodaj da yapmaz o çalıştırır 2 dk çalışır sonra havada rodajlar diyerek uçuşa kaldırır. O yüzden elim kolum bağlandı.
 
Kemal hocam motorun bağlantılarının olduğu yerleri(karbüratör,hortumlar,egsoz,yakıt deposu) detaylı fotoğraf çekip paylaşabilir misiniz? Kontrol edilmesi gerekenler;
1. Motor egsoz birleşim yerinde,karbüratör ve büyük iğne vidaları ve diğer yerlerde motorda herhangi bir hava kaçağı olmadığından emin olun.
2. Yakıt hortumları gereğinden fazla uzun olmamalı.Yakıt deposu ve karbüratör hattında filtre varsa devredışı bırakılmalı.Daha önceleri ben de kullanıyordum gaz verdiğimde motor tekliyor gibi devirleniyordu, filtreyi iptal ettim hortumu yeniledim düzeldi.
3. Yakıt deposu düzgün kurulduğundan emin olunmalı.Yakıt hortumunda katlanma, Clunk'ın deponun tabanına temas etmesi,hortumda çatlak,hava kaçağı ve hatalı kurulması bu gibi sorunlara sebebiyet verebilir.Hatta yakıt hortumunun esnekliği bile önemlidir.
4. Kullanım kılavuzunda önerilen Pervane,buji ve uygun nitro oranında yakıt ile deneyin.Buji olarak OS No:7 o da olmazsa No:6 deneyin.
5. Büyük iğne yuvasını,bağlantılarını kontrol edin(herhangi bir pislik, O ring de yırtılma var mı diye) derdim ancak sizin ki yeni motor olduğu için bu ihtimal düşük ihtimal.Yine de yuvada pislik birikintisi var mı diye kontrol edin.
6. Motor şimdiye kadar kaç depo yakıt bitirdi? Motorunuz hala rodaj sürecinde olabilir. Eğer çok çalışmadıysa tam gazda kullanım kılavuzunda önerilen talimatlara uygun tam gazda büyük iğne zengin ayarda çalıştırırdım.
7. Gaz kanalının end point ayarlarını doğru yaptığınıza emin misiniz? Trim nötr konumundayken tam gaz verdiğinizde karbüratör bareli sonuna kadar açılmalı tabi Pushrod da zorlamadan dolayı gerilme olmamalı.Gazı rölantiye aldığınızda karbüratör bareli 0.5 - 0.8mm kadar açılmalı.

Küçük iğne ayarıyla oynadınız mı bu arada? Umarım oynamamışsınızdır.Rodaj sürecinde küçük iğne ayarı yapmak gerekmediği sürece mantıklı değil.Burda anlatmaya çalıştığım sorun çıkarmayacak kadarsa ellemeyin baktınız olmuyor çok az kısarsınız.Rodaj sırasında motor saçmalaması beklenen bir durum.Yerde 3 - 5 depo yakıt yakarak rodajı yaparsınız daha sonra da büyük iğne bir tık zengin olarak rodaj havada devam eder.Havada yaklaşık 10 depo yaktığınızda da rodajı bitmiş hale gelir ve büyük iğneyi ideal ayara getirip normal olarak uçuşa devam edersiniz.Bu arada buji ısıtıcı takılıyken iğne ayarı yapılmaz.Motoru çalıştırdıktan sonra buji ısıtıcı sökülür yavaş yavaş tam gaza geçersiniz ve büyük iğneyi kademeli olarak yavaş yavaş kısarsınız motor devri artmaya başlayacaktır.En yüksek tiz sesi duyduğunuz yer yaklaşık olması gereken ayar.En yüksek devri hissettiğiniz yerden 2-3 tık açılabilir büyük iğne motor devri çok düştüyse fazla açılmış demektir.Birazcık deneyime dayalı yöntem olduğundan forumdaki iğne ayarları ile ilgili konuları okumanızda fayda var.Büyük iğneyi ayarladınız ve tam gazda motorunuz stabil bir şekilde tiz bir ses şeklinde çalışıyor.Büyük iğne ayarınız tamamdır(aşırı fakir ayarlamadıysanız).Bu aşamada bir de burun dikme testi yapın.Yardımcı modeli düz tutarken tam gaz verin motor en yüksek devrine ulaştığında modeli yere dik olacak şekilde yardımcı kişi dik tutsun motor devri stop edecek şekilde düşmüyorsa büyük iğne tamamdır.Gaz kolunu rölantiye alıp gaz trimiyle rölantiyi ayarlarsınız motor devri ne çok yüksek ne de stop edecek kadar olmamalı.Rölantide 15 - 25 saniye bekleyip aniden tam gaz verin. Motor öksürür gibi zorlanarak tam gaza geçme eğilimindeyse veya stop ediyorsa küçük iğne çok zengindir motoru stop ettirip saat yönünde 2 - 5 dakika kadrajında sıkıp tekrar deneyin.Küçük iğne ile oynadıktan sonra motoru çalıştırın ve büyük iğneyi tekrar ayarlamanız gerekebileceğini unutmayın.Motoru tekrar çalıştırdınız büyük iğne ayarının tamam olduğunu varsayıyorum tam gazda 5 saniye bekleyip tekrar rölantiye indiniz 15 - 25 saniye beklediniz aniden gaz verdiniz motor gaz verir vermez stop ettiyse küçük iğne fakirdir saat yönünün tersine küçük adımlarla açıp tekrar deneyiniz.Aynı adımları gerekirse tekrarlayın.Rölantide en az 15 saniye bekledikten sonra tam gaz verince motorunuz düzgün bir şekilde devirleniyorsa iğne ayarınız tamamdır.Hayırlı olsun.:) Umarım yardımcı olabilmişimdir.Kolay gelsin.
 
İlkin tam gaz ayarı yapılmalı. Tam gazda kızdırıcı çıkarıldıktan sonra max devir bulunup sonra 2 tık kadar zenginleştirilmeli. Bu ayarı bozmadan rölantideyken yakıt hortumunu iyice sıkıp tutun. Eğer 5 saniyeden daha uzun çalışmaya devam ederse küçük iğneyi ( saat skalası 60 dakika olarak alınırsa) 5 dk açı ile "sıkın". Bu durumda tekrar rölantiden tam gaza çıkış testi yapın. Gaz verirken hiçbirzaman (ne havada ne ayarda) çok hızlı ilerletmeyin. Makul bir hızla stik ilerletilmeli. Gaz yemesi düzeldiyse veya en azından daha olumlu görünüyorsa demekki küçük iğne çok zengin imiş demektir. Tam tersi gaz yemesi hepten bozulduysa küçük iğneyi bu sefer 10dk kadar bir açıyla zenginleştirip tekrar denemelisiniz. Kızdırıcı takılı iken gaz yemenin düzelmesi herzaman zengin küçük iğne manasına gelir .(Eğer yakıt bozuk değilse tabii). Ben rodaj hususunun ayar tutmada (en azından stop etmeden rölanti ve gaz geçişleri hususunda) hiç önemli olmadığı kanaatindeyim.
 
uçağımı 32 lik düzen almadı diye emanet 4s bağlayıp elektrikli uçuruyordum. sonra kurumdan malzemelerimiz taşımamız istenince mecbur pili çıkardım çünkü 3s ile cg sorunu yaşıyordum. haliyle yakıtlı motorumu tekrar ortaya çıkardım ancak sorun devam ediyor. @Mustafa Koç abi ile geçen günlerde tekrar bi çalıştırdık.
motorda sızıntı yok tüm vidalar sıkılı depo yeniden ayarlandı hortum olabildiğince kısaltıldı. buji os 8 yerine A3 takıldı. cimdikleme testinde bana gayet normal geldi açıkçası duruşu. birde siz bakarsanız.

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

motor düşük devirden yükseğe geçemiyor öksürüp küt diye stop ediyor. yüksek devirde gezebiliyorum ama düşüğe geçince asla yukarı çıkmama izin vermiyor hala.
Bu videoda küçük iğne ayarının çok zengin olduğu ve devir pozisyonunun çok yüksek devirde olduğu görülüyor. Küçük iğneyi en az 10 dk fakirleştirip (sıkıp) tekrar denemelisiniz. Sonra da ya servo dan ya da verici end point ayarlarından rölanti devir ayarını epeyce düşürmelisiniz.