3 Boyutlu baskı 1/6.6 Ölçeğinde Spitfire Mk9
Zafer SAHIN' Alıntı:
Özgür bey, açtığınız konuları zevkle, dikkatle ve hayranlıkla okuyorum. Elinize ve klavyenize sağlık.
Ama bu uçaktaki PLA tercihizin sebebini merak ettim ? Bu aldığınız PLA'nın ek özellikleri var mı ? Çünkü PLA organik olduğundan, bir kaç yıl içerisinde bozulmaya başlıyor. Ayrıca burun kısmında, motorun bulunduğu yerlerde, firewall'ın monte edildiği yerde PLA'nın, ısı karşısında sıkıntı çıkarma riski yok mu ? Ve tabii bir de yüzey pürüzsüzlüğü konusu var, ki o konuda da ABS daha avantajlı ...
Zafer bey teşekkür ederim.
ABS'nin yüzey pürüzsüzlüğü özelliğine ilave olarak özgül ağırlığının daha düşük olması avantajını da eklersek "teoride" PLA'ya göre daha üstün bir malzeme gibi görünmesi çok normal. Ancak iş pratiğe geldiğinde malesef ABS bu modeller için çok uygun bir malzeme değil. Zira ABSnin termal genleşmesi çok fazla, bu da baskı sonrasında önemli miktarda boyut değişimine neden oluyor, aynı sebepten ötürü ciddi bir çarpılma ile de karşılaşılıyor. Bu modellerin parçaları büyük hacimli parçalar ve tablaya çok küçük yüzey alanlarıyla basıyorlar, çarpılmayı önleyebilmek adına uygulanabilecek yöntemleri boşa çıkartıyor bu da. Daha önceki modelleri basarken nispeten düşük kaliteli PLA filamentlerde bile ciddi çarpılmalar yaşadım, kanat parçalarının firar kenarları arasında 3-4'ye varan boşluklar oluştu. ABS ile bu çok daha korkunç olacaktır. Hadi bir şekilde çarpılmayı önledik diyelim, baskı sonrası boyut değişimi nedeniyle bu sefer parçalar birbirlerine tam oturmayacaktır. Her parçanın baskı oryantasyonu, boyutu vs dikkate alınarak özel olarak her üç eksende farklı yüzdelerde büyütülerek basılması gerekir ki soğumuş halleri tam istenilen boyutta olsun... Kısacası bu modelleri ABS ile basmak çok pratik bir çözüm değil.
Gelelim PLA'ya, PLA'nın ısı dayanımı çok düşük, 45-50 derecede yumuşamaya başlıyor. Öte yandan baskı sonrası ısıl işlem yaparak 150-160 dereceye kadar dayanmasını sağlamak da mümkün. Modelin tasarımcıları motorun monte edileceği parça için bu yöntemi uygulayın diyorlar, yoksa sizin de belirttiğiniz gibi açığa çıkacak ısı nedeniyle problem olması kesin. İkinci bir alternatif olarak da kontraplaktan kendiniz kesin motor montaj plakasını demişler, ben bu yöntemi seçeceğim eğer motoru arkadan bağlamam gerekirse. (Motorun önden bağlandığı durumda biraz daha farklı bir yöntem tasarlamışlar ilave parçaya gerek yok, o aşamaya gelince ben ne yapacağıma karar vereceğim.)
PLA nın bozunması/parçalanması konusunda benim şüphelerim var açıkçası
Printeri aldığım zaman sırf bu özelliğinden çekindiğim için birkaç deneme parçası bastım, bunların bazıları da banyoda (nemli ortam) ve sürekli yük altında çalışan parçalar. 1 seneden fazla oldu ve hala en ufak bir şekil değişikliği görülmedi bu parçalarda. Eh uçaklar da bir sene bozunmadan durabilirlerse sorun yok
genellikle daha kısa sürede bir kırım vs geliyor başlarına
Sanırım PLA için en kötü şey UV, o yüzden insanlar uçaklarına yansıtıcılı gölgelikler tasarlayıp yapıyorlar. Hele o noktaya gelelim bişeyler düşünürüz
Benim tercih ettiğim PLA aslında standart bir PLA ek özellikleri olan PLA'lardan değil. Ama üreticinin iddiası, uyguladıkları üretim ve kalite kontrol yöntemleri nedeniyle çok saf ve yüksek kaliteli bir filament ürettikleri yönünde. Açıkçası bugüne kadar bu marka filamentlerde, filamentin kendisinden kaynaklanan tek bir sorun bile yaşamadım. Bu spitfire için şu ana kadar net 75 saatlik baskı yapıldı ve bir kilo filament bitmek üzere ve firesiz bir baskı gidiyor... Başka marka filamentlerle (Prusanın kendi filamenti hariç) bu temiz baskı başarısını yakalayamadım.... Ayrıca PLA için çok kırılgan diyoruz sürekli ama bu parçalardaki esneklği görmeniz lazım, evet sanırım bir video çekmem lazım bu konuda
tüm parçalar hazır olsun onu da halledeyim