- Katılım
- 30 Kas 2014
- Mesajlar
- 4,656
- Tepkime puanı
- 20,078
- Yaş
- 47
- Konum
- Wallingford / İngiltere
- İlgi Alanı
- Uçak
Hadi başlayalım
Merhaba arkadaşlar, Hurricane modelimin inşaat başlığında bahsettiğim üzere 3 boyutlu baskı ile bir Spitfire Mk9 yapımına başladım. Aslında benim yapımda önemli bir emeğim geçmediği için paylaşım açısından çok kaydadeğer bulmuyordum ama tasarımdaki mühendislik çok hoşuma gittiği için ve meraklısı da olabilir düşüncesiyle bu başlığı açıyorum.
Bir klasik olarak önce modelin tanıtımı ile başlayalım işe
Model 3DLabprint firmasının tasarımı. Tanımayan bilmeyenler için firmanın web adresi :
Geçen sene 3D printerimi edindiğim ilk anlardan beri açıkçası bu aadamları ve yaptıkları ürünlerini takip ediyordum, ancak uzaktan baktığım kadarıyla bazı şüphelerim vardı kafamda netleştiremediğim o yüzden herhangi bir ürünlerini satın almamıştım. Ama bir gün benim printerimin tasarımcısı ve üreticisi bu adamlarla anlaşarak (her ikisi de Çek) küçük spitfire modellerinin dosyalarını bedava olarak printer sahiplerine açtılar. Bu da benim için iyi bir deneme fırsatıydı ve hemen küçük spitfire'ı basmaya başladım. Bu baskı sırasında da ilk kez doğrudan mühendisliklerine tanık olma fırsatım oldu ve açıkçası sonuç beklentilerimin çok üzerindeydi. Ama bu spitfire iniş takımı olmayan gövde üzerine inecek şekilde tasarlanmış küçük ve hafif bir modeldi, benim uçuş alanımda ise gövde üzerine inmeye elverişli bir zemin yok. Haliyle o model hiç uçmadı bir nevi süs modeli oldu Ama tasarımlara olan güvenimi sağladığı için hemen P-38 sipariş ettim ve onu bastım, çok da keyifle uçurdum. Sonra çok tarzım olmasa da Edge satın alıp bastım, o da aynı P-38 gibi keyifle uçan bir model. Bu yeni büyük spitfirın hazır olduğunu bildirir bildirmez satın aldım.
Yeni spitfire'ın sayfası şudur:
Modelin özelliklerini özetlersek:
Ölçek: 1/6.6
Kanat açıklığı: 1700 mm
Gövde uzunluğu: 1488 mm
Tasarımcının verdiği uçuş ağırlığı: 3700 gr
Tasarımcının verdiği maksimum uçuş ağırlığı :4200 gr
Spitfire zaten sevdiğim bir modeldir, ama normal koşullarda Hurricane'in maiden uçuşunu yapmadan yeni bir modele başlamazdım, ancak bu meretin boyutlarının Hurricane'e çok yakın olması nedeniyle Hurricane öncesinde güzel bir antreman modeli olacağını düşünüp yapmaya başladım. Ayrıca Hurricane'de kullanacağım motor-pervane ve pil kombinasyonunu da denememe olanak sağlayacak bir model. Testlerden sonra kendi motor-pervane kombinasyonunu takacağım ki hem Hurri'yi hem de bunu aynı anda uçurabileyim.
Uçağın boyaması ise bir "What if" senaryosuna dayanacak Alternatif tarih hikayemiz şöyle gelişmiş:
Sene 1943, ikinci dünya savaşının en kızgın zamanları, müttefikler, başta İngilizler olmak üzere Akdenizdeki hakimiyeti korumak adına Malta'adasını elde tutmaları gerektiğini çok iyi biliyorlar. Alamanlar ise aynı sebepten ötürü oldukça saldırgan bir şekilde Malta'ya hücum etmekteler. iki yıla yakın süren bu mücadelede İngilizler halen adayı ellerinde tutabilmekle birlikte günden güne savunmaları, özellikle de önleme görevlerinde kullanılan hava gücü ciddi bir şekilde yıpranmış durumda... Sürekli takviyeler gelmekte, en yeni takviyeler de Avrupa cephesinden kaydırılan Spitfire Mk9 modelleri. Öte yandan Maltadaki savunmayı gerçek anlamda rahatlatmanın tek yolunun Almanları başka cephede savaşa sokmak olduğunun farkında olan İngilizler, sürekli olarak Türkiye'yi yanlarında savaşa sokmak ve balkanlardan Almanlara bir cephe daha açıp hem Akdeniz-Kuzey Afrika hem de doğu cephesindeki Alman askerlerinin seyreltilmesini planlıyorlar. (Buraya kadar gerçekçi bir alternatif tarih oldu sanki ama zaman çizgisindeki kırılma burada başlıyor) Türkiye ise o güne kadar savaştan uzak kalmayı başarmış, ancak bu sefer bir şekilde anlaşma sağlanıyor ve Türkiye de müttefikler safhında savaşa katılma kararı veriyor. Ancak Hava kuvvetlerinin elinde yeterli sayıda ve modern uçak bulunmadığı için ön koşul olarak Trakyadaki hava savunmasını sağlayabilecek sayıda modern avcı uçakları talep ediliyor. Bu talebe İngilizler Akdeniz cephesi için hazırlanmış spitfirelardan oluşan birkaç filonun eğitim personeli ile birlikte Türkiyeye kaydırılması ile cevap veriyor. İŞte modelini yapacağımız Çöl kamuflajlı ama Türk Forsları taşıyan uçaklar bu filolardan birisine ait olacaktır
Buarada bir bilgi paylaşalım. Spitfire Mk9 lar gerçekten Türk Hava Kuvvetlerinde kullanışmıştır, ancak savaş sonrası 1947 yılında teslim edilen bu uçaklar hep boyasız, çıplak metal görünüşe sahiplerdi. Ama ben Çöl kamuflajlı bir model yapıp (Hurricane'in kamuflajına benzer şekilde) uçuşlarda gözümü de alıştırmak istediğim için yukarıdaki alternatif tarih hikayesini uydurup işi kılıfına uydurdum. Çok şükür ki izlenen akıllı politikalar sayesinde son ana kadar gelen tüm çağrılara ve baskılara direnip savaşa girmemeyi başarmışız. Neyse, burası politika alanı değil. Modelle devam edelim işimize:
Modelleri tasarlayan arkadaşlar satın aldığınız zaman hem STL dosyalarını hem gerekli ayarları yolluyorlar. Ayrıca kendileri de benim kullandığım yazıcının aynısını kullandıkları için doğrudan yazıcıya yüklenip çalıştırılabilecek g-code dosyalarını da veriyorlar. Bu benim için çok büyük bir avantaj çünkü ayarlarla vs hiç uğraşmadan o dosyayı sd karta yükleyip, yazıcıya takıp direk parçaları basabiliyorum. Armut piş ağzıma düş, ee para verdik o kadar olsun dimi
Tasarımı satın alınca ilk iş olarak indirdiğim tüm g-code dosyalarının baskı gramajlarını ve tahmini baskı sürelerini belirleyip bir tabloya kaydettim. Toplamda 2 kg a yakın bir basılmış parça söz konusu ve elimde o kadar filament olmadığını bildiğim için hemen yeni bir parti filament siparişi geçildi. Parçaların baskı sürelerini kullanarak da bir baskı planlaması yaptım. Bu planı yaparken dikkat ettiğim şey baskıların bitiş zamanlarının evde ve uyanık olduğum saatlere denk getirerek bir baskı sonucunda parçaları yazıcıdan söküp, yazıcıyı yeniden basmaya hazır hale getirip bir sonraki parçanın baskısını başlatabilmeyi sağlamaktı. Böylece yazıcının boş durduğu zamanları en aza indirerek verimliliği arttırmayı planladım. 7/24 baskı söz konusu olmasa da ortalamada günde 20 saate yakın bir süre printeri koşturabiliyorum, yaklaşık %80 verim demek bu
Gelelim icraata, Muscat'a ayak basıp eve ulaşır ulaşmaz ilk baskıyı başlattım ve neredeyse durmaksızın printer çalışmakta. Önceliği gövdeye verdim ve kuyruk elemanları haricinde toplam 12 ana parçadan oluşan gövdenin 5 parçası tamamlandı, 6. ise şu an arkamda basılmakta (an itibariyle %98de).
Şimdilik sadece fotoğrafları koyayım (yeni fotoğraf yükleme sistemini denemiş olalım) sonra ilave yorumlarım olacak.
Kuyruktaki iki parça (10 ve 11 numaralı parçalar):
2 Numaralı parçanın basıma başlaması:
ve baskı sonundaki görünümü
4 numaralı parça:
2,4, 10 ve 11 numaralı parçalar birarada farklı açılardan görünüm (parçaların içindeki yapısal detaylara dikkat çekmek isterim) :
3 numaralı parça baskı başlangıcında:
ve baskı sonunda:
5 numaralı parça baskı başlangıcında:
Merhaba arkadaşlar, Hurricane modelimin inşaat başlığında bahsettiğim üzere 3 boyutlu baskı ile bir Spitfire Mk9 yapımına başladım. Aslında benim yapımda önemli bir emeğim geçmediği için paylaşım açısından çok kaydadeğer bulmuyordum ama tasarımdaki mühendislik çok hoşuma gittiği için ve meraklısı da olabilir düşüncesiyle bu başlığı açıyorum.
Bir klasik olarak önce modelin tanıtımı ile başlayalım işe
Model 3DLabprint firmasının tasarımı. Tanımayan bilmeyenler için firmanın web adresi :
Bu LİNKİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Geçen sene 3D printerimi edindiğim ilk anlardan beri açıkçası bu aadamları ve yaptıkları ürünlerini takip ediyordum, ancak uzaktan baktığım kadarıyla bazı şüphelerim vardı kafamda netleştiremediğim o yüzden herhangi bir ürünlerini satın almamıştım. Ama bir gün benim printerimin tasarımcısı ve üreticisi bu adamlarla anlaşarak (her ikisi de Çek) küçük spitfire modellerinin dosyalarını bedava olarak printer sahiplerine açtılar. Bu da benim için iyi bir deneme fırsatıydı ve hemen küçük spitfire'ı basmaya başladım. Bu baskı sırasında da ilk kez doğrudan mühendisliklerine tanık olma fırsatım oldu ve açıkçası sonuç beklentilerimin çok üzerindeydi. Ama bu spitfire iniş takımı olmayan gövde üzerine inecek şekilde tasarlanmış küçük ve hafif bir modeldi, benim uçuş alanımda ise gövde üzerine inmeye elverişli bir zemin yok. Haliyle o model hiç uçmadı bir nevi süs modeli oldu Ama tasarımlara olan güvenimi sağladığı için hemen P-38 sipariş ettim ve onu bastım, çok da keyifle uçurdum. Sonra çok tarzım olmasa da Edge satın alıp bastım, o da aynı P-38 gibi keyifle uçan bir model. Bu yeni büyük spitfirın hazır olduğunu bildirir bildirmez satın aldım.
Yeni spitfire'ın sayfası şudur:
Bu LİNKİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Modelin özelliklerini özetlersek:
Ölçek: 1/6.6
Kanat açıklığı: 1700 mm
Gövde uzunluğu: 1488 mm
Tasarımcının verdiği uçuş ağırlığı: 3700 gr
Tasarımcının verdiği maksimum uçuş ağırlığı :4200 gr
Spitfire zaten sevdiğim bir modeldir, ama normal koşullarda Hurricane'in maiden uçuşunu yapmadan yeni bir modele başlamazdım, ancak bu meretin boyutlarının Hurricane'e çok yakın olması nedeniyle Hurricane öncesinde güzel bir antreman modeli olacağını düşünüp yapmaya başladım. Ayrıca Hurricane'de kullanacağım motor-pervane ve pil kombinasyonunu da denememe olanak sağlayacak bir model. Testlerden sonra kendi motor-pervane kombinasyonunu takacağım ki hem Hurri'yi hem de bunu aynı anda uçurabileyim.
Uçağın boyaması ise bir "What if" senaryosuna dayanacak Alternatif tarih hikayemiz şöyle gelişmiş:
Sene 1943, ikinci dünya savaşının en kızgın zamanları, müttefikler, başta İngilizler olmak üzere Akdenizdeki hakimiyeti korumak adına Malta'adasını elde tutmaları gerektiğini çok iyi biliyorlar. Alamanlar ise aynı sebepten ötürü oldukça saldırgan bir şekilde Malta'ya hücum etmekteler. iki yıla yakın süren bu mücadelede İngilizler halen adayı ellerinde tutabilmekle birlikte günden güne savunmaları, özellikle de önleme görevlerinde kullanılan hava gücü ciddi bir şekilde yıpranmış durumda... Sürekli takviyeler gelmekte, en yeni takviyeler de Avrupa cephesinden kaydırılan Spitfire Mk9 modelleri. Öte yandan Maltadaki savunmayı gerçek anlamda rahatlatmanın tek yolunun Almanları başka cephede savaşa sokmak olduğunun farkında olan İngilizler, sürekli olarak Türkiye'yi yanlarında savaşa sokmak ve balkanlardan Almanlara bir cephe daha açıp hem Akdeniz-Kuzey Afrika hem de doğu cephesindeki Alman askerlerinin seyreltilmesini planlıyorlar. (Buraya kadar gerçekçi bir alternatif tarih oldu sanki ama zaman çizgisindeki kırılma burada başlıyor) Türkiye ise o güne kadar savaştan uzak kalmayı başarmış, ancak bu sefer bir şekilde anlaşma sağlanıyor ve Türkiye de müttefikler safhında savaşa katılma kararı veriyor. Ancak Hava kuvvetlerinin elinde yeterli sayıda ve modern uçak bulunmadığı için ön koşul olarak Trakyadaki hava savunmasını sağlayabilecek sayıda modern avcı uçakları talep ediliyor. Bu talebe İngilizler Akdeniz cephesi için hazırlanmış spitfirelardan oluşan birkaç filonun eğitim personeli ile birlikte Türkiyeye kaydırılması ile cevap veriyor. İŞte modelini yapacağımız Çöl kamuflajlı ama Türk Forsları taşıyan uçaklar bu filolardan birisine ait olacaktır
Buarada bir bilgi paylaşalım. Spitfire Mk9 lar gerçekten Türk Hava Kuvvetlerinde kullanışmıştır, ancak savaş sonrası 1947 yılında teslim edilen bu uçaklar hep boyasız, çıplak metal görünüşe sahiplerdi. Ama ben Çöl kamuflajlı bir model yapıp (Hurricane'in kamuflajına benzer şekilde) uçuşlarda gözümü de alıştırmak istediğim için yukarıdaki alternatif tarih hikayesini uydurup işi kılıfına uydurdum. Çok şükür ki izlenen akıllı politikalar sayesinde son ana kadar gelen tüm çağrılara ve baskılara direnip savaşa girmemeyi başarmışız. Neyse, burası politika alanı değil. Modelle devam edelim işimize:
Modelleri tasarlayan arkadaşlar satın aldığınız zaman hem STL dosyalarını hem gerekli ayarları yolluyorlar. Ayrıca kendileri de benim kullandığım yazıcının aynısını kullandıkları için doğrudan yazıcıya yüklenip çalıştırılabilecek g-code dosyalarını da veriyorlar. Bu benim için çok büyük bir avantaj çünkü ayarlarla vs hiç uğraşmadan o dosyayı sd karta yükleyip, yazıcıya takıp direk parçaları basabiliyorum. Armut piş ağzıma düş, ee para verdik o kadar olsun dimi
Tasarımı satın alınca ilk iş olarak indirdiğim tüm g-code dosyalarının baskı gramajlarını ve tahmini baskı sürelerini belirleyip bir tabloya kaydettim. Toplamda 2 kg a yakın bir basılmış parça söz konusu ve elimde o kadar filament olmadığını bildiğim için hemen yeni bir parti filament siparişi geçildi. Parçaların baskı sürelerini kullanarak da bir baskı planlaması yaptım. Bu planı yaparken dikkat ettiğim şey baskıların bitiş zamanlarının evde ve uyanık olduğum saatlere denk getirerek bir baskı sonucunda parçaları yazıcıdan söküp, yazıcıyı yeniden basmaya hazır hale getirip bir sonraki parçanın baskısını başlatabilmeyi sağlamaktı. Böylece yazıcının boş durduğu zamanları en aza indirerek verimliliği arttırmayı planladım. 7/24 baskı söz konusu olmasa da ortalamada günde 20 saate yakın bir süre printeri koşturabiliyorum, yaklaşık %80 verim demek bu
Gelelim icraata, Muscat'a ayak basıp eve ulaşır ulaşmaz ilk baskıyı başlattım ve neredeyse durmaksızın printer çalışmakta. Önceliği gövdeye verdim ve kuyruk elemanları haricinde toplam 12 ana parçadan oluşan gövdenin 5 parçası tamamlandı, 6. ise şu an arkamda basılmakta (an itibariyle %98de).
Şimdilik sadece fotoğrafları koyayım (yeni fotoğraf yükleme sistemini denemiş olalım) sonra ilave yorumlarım olacak.
Kuyruktaki iki parça (10 ve 11 numaralı parçalar):
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
2 Numaralı parçanın basıma başlaması:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
ve baskı sonundaki görünümü
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
4 numaralı parça:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
2,4, 10 ve 11 numaralı parçalar birarada farklı açılardan görünüm (parçaların içindeki yapısal detaylara dikkat çekmek isterim) :
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
3 numaralı parça baskı başlangıcında:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
ve baskı sonunda:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
5 numaralı parça baskı başlangıcında:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Moderatör tarafında düzenlendi: