Katılmıyorum. Sadece sol kanadı sağlam kalan bir uçağımı tamir etmiştim. Sonra uzun süre o uçağım en sevdiğim uçağım olarak hizmet verdi. Balsa ve/veya köpük. Her daim tamir edilebilir.
Tabii ki bir çok kırım tamir edilebilir, katılıyorum.
Burada tamiratı yapan kişinin becerisi, kırımın ayrıntıları, onarımda kullanılan malzeme... Değişken sayısı çok ama nihayetinde elbette mümkün. Her kırım eşsiz olduğu gibi, alınan hasar da eşsiz. Şanssız tarafta kalma (görünmeyen bir hasar) ihtimalinden bahsetmeye çalışmıştım.
Geçen sezon yaşadığım benzer bir tecrübem daha oldu. Lafını açmış olayım.
Yine eskilerden kalma, yine tarihi eser ve yine acemilik zamanlarında "gün görememiş" bir modelimin tamiratını yaptım. HAN-9 1600 mm Piper Cherokee. Kırım ağır dereceye yakın, Piper-Cub'takinden biraz daha az idi. Burun, kanat bağlantı yerleri tamamen dağılmıştı, sıfırdan yaptım. Kanat uçları yoktu, imal ettim. Rudder, dikey dengeleyici yeniden yapıldı. İniş takımı kırılırken sol kanat altını parçalamıştı, iskeleti tamir edip yeniden balsa kapladım. Gövde içinde boydan boya bir çatlak vardı, hallettim. Eleron sistemi, motor kaputu, camlar ve daha aklıma gelmeyen bir sürü yere müdahale ettim. Fotoğraflama konusunda ben de özenli davranamıyorum; ama fikir vermesi için bir kaç tane ekliyorum.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Sonuç? Çok güzel bir uçuş elde ettim. Süzülmesi, dengesi, tepkileri gerçekten çok tatmin edici bir uçağım olmuştu; yani tamirat başarılı idi. Tek sorun motorun güçsüz kalması idi. Tiger-42 motorumun hem rodajını yapayım hem de denemiş olurum demiş ve onu takmıştım. Öngörüyordum böyle olacağını ama sandığımdan daha cansız oldu model. Motoru değiştirmeyi ve uçağı kendine getirmeyi düşünüyordum tam, 5. sorti uçuşumuzda idik
Uçakla ilgili hiçbir hata olmaksızın tamamen pilotaj -pardon- "sinekaj" hatası yüzünden uçağı kırdım
Sinekaj hatası ne mi? Şöyle oluyor. Zaten cansız olan motorunuzla, yakın bir yavaş geçiş planlıyorsunuz. Süzülme hızında elevatör destekli hafif bir rudder komutu ile sakince yaklaşırken sağ elinize bir sinek konuyor. Kaşındırıyor, üflüyorsunuz, sallıyorsunuz gitmiyor! Üstelik normal bir sinek olmadığını "at sineği tabirinden" bir suikastçı olduğunu ısırınca fark ediyorsunuz. Canınız yanıyor... Hani sinek yaklaşınca kovma refleksimiz vardır ya; o devreye giriyor ve rudder'ı bırakıp kovalamaya çalışıyorsunuz
O anda 7-8 metre bir stall durumu ve uçağınızı kırıyorsunuz. İşte buna "sinekaj hatası" deniyor
Bakmayın güldüğüme "yuh artık" dedim kendime günlerce! Ama geçti, olabiliyor böyle şeyler, ve arkadaşlara anlatınca daha neleri olduğunu duydum. Sağ olsunlar valla yoksa bunalıma sokacak cinsten bir hata-şanssızlık
Konuyu dönersek... Kısacası, bu uçakta yaptığım ağır bir tamirat gayet güzel cevap verdi. Benzer başka olumlu tecrübelerim de var. Neden bunu değil de, ilk örneği vermiştim arkadaşıma? Çünkü kötü olduğu belli olan bu kırımı tamir etmeye niyetli gibi bir halini gördüm. Olabilecek kötü bir tecrübe üzerinden örneklemeye; başına böyle bir şeyin gelebileceğine dikkatini çekmek istedim. Yoksa kırımını gördüğümüz bu uçak benim olsa, belki ben de o uçağı tamir etmeye girişebilirdim