1/72 ve 1/48 THK Hurricane Mk2C Trop Maketleri Yapımı

Büyük Hurricane de son durum:

Gövde kapatıldı, kanatlar ve gövde biraraya getirildi, yatay kuyruklar yapıştırıldı, burunda alttaki parça yerine yapıştırıldı…

Kanatlarda şöyle bir durum oldu;
Hsegawa firmasının mühendisleri genellikle kalıpları tasarlarken mümkün olduğunca aynı kalıbı birden fazla versiyonda kullanabilecek şekilde tasarlarlar. O yüzden gerçek uçağın farklı versiyonlarında farklı olan kısımları, her versiyonda aynı olan ana parçalardan ayırırlar. Kitin içerdiği versiyona göre de bu farklı parçaların olduğu ilgili çerçeveleri eklerler. Bu kit de bir istisna değil, malumunuz bu kit savaştan sonra yarışmalara katılan uçak için kutulanmış. Yarışmaya katılan uçak her ne kadar Mk2C versiyonundan devşirilmiş olsa da daha hızlı uçabilmesi için gereksiz olan tüm ağırlıklardan arındırılacak şekilde modifiye edilmiş. Eh, yarışmada önde giden rakipleri 20 mm'lik toplar ile vurup düşürmek söz konusu olmayacağı için de doğal olarak uçağın kanadındaki topları sökmüşler. Normalde top namlularının çıktığı kanadın hücum kenarını da aerodinamik açıdan düzgün olacak şekilde kapatmışlar. Bu makedin kutusuna da bu düz hücum kenarı parçalarını eklemişler ve yapım klavuzuna da burada bu düz parçaları yapıştır diye buyurmuşlar. Neyse ki top namlusu olan parçaları kutudan çıkartmak gibi bir iş yapmamışlar. Biz modeli askeri haliyle yaptığımız için burada ufak bir tebessüm ile yapım klavuzunun önerdiği parça yerine top namlularının olduğu parçayı taktım. Ama son gülen iyi gülermiş :)

Hurricane tayyaresinin ilk versiyonlarında kanatlarda 8 tane .303 kalibre (7.7 mm) tabancadan hallice makinalı tüfekler vardı. Uçağın kanadı da bu silahlar göz önüne alınarak tasarlanmıştı. Zaman içerisinde bu kadarcık silah etkisiz kaldığı görülmüş ve 12 adede çıkartılmış bu makinalı tüfekler. ama Mk2C versiyonu ile birlikte makinalı tüfek yerine 20mm lik toplara dönmüşler ve her bir kanatta iki tane olmak üzere toplam 4 adet top yerleştirmişler uçağa. Tabi bu toplar makinalı tüfeklerden çok daha kallavi silahlar. KAnada sığdırmak için binbir takla atmışlar ama yine de mermilerin olduğu yuvarlak şarjörleri kanadın içine sığdıramamışlar, mecburen de bu meretlerin kanat üzerine taştığı noktalarda kanadın üst yüzeyini kesip aerodinamik olacak şekilde, bir nevi damlacık gibi çıkıntılarla kapatmışlar.

Makette ise kanat üstleri düz olarak kalıplanmış (aynı kanadı diğer versiyon hurricane maketi olarak da satabilmek için) ama mk2C versiyonları için bu damlacıklar ayrı parça olarak verilmiş, yerlerine takmak için de kanat üst yüzeyinde delinmesi için zayıf noktalar bırakmışlar. Eğer bu maket topları da içeren askeri bir versiyonun maketi olsaydı yapım klavuzunda "kanadın üst ve alt yarılarını yapıştırmadan önce bu delikleri del" gibisinden bir ifade olurdu, ama yarışçı versiyonunda bu damlacıklar da düzlendiği için bu delikleri delmek gibi bir talimat eklememişler. Bendeniz de "he he he bak topları koymayı unutmadım naber hasegawasan" şeklinde artistlik yapıp kanat alt ve üst yarılarını yapıştırdıktan birkaç gün sonra "leyn!" diyerekten durumu farkettim :halay::halay::halay:kanat yarıları birleştirmeden önce o delikleri delmek çocuk oyuncağı, ama yapıştırdıktan sonra deliklerin yerlerini görmek imkansız… Kanadı evirip çevirip ne yapsam acaba damlacıklardaki çıkıntıları traşlayıp göz kararı mı yerleştirsem diye bakınırken bir anda kanadın alt yüzeyindeki delikler dikkatimi çekti. Bu delikler gerçek uçaktaki topların boş kovanlarının kanadın dışına atıldığı delikler. Haliyle tam olarak topların şarjörlerinin, yani kanat üstündeki çıkıntıların hizasındalar :) Kanadın üstünü ışığa doğru tutup alttan bu deliklerden içeri bakınca delinmesi gereken yerleri (daha ince plastik bırakıldığı için) çok rahat bir şekilde görebildim. Ve yine bu deliklerden 0.8 mm lik matkabı sokaraktan delikleri delebildim :)

Buarada kendime haksızlık yapmayıp şunu da eklemem gerekir, bu damlacıkların ayrı verilmiş olabileceğini hiç tahmin etmedim o yüzden de fazla dikkat etmemiştim. Zira mk2C modeli ile birlikte değişen tek şey damlacıklar değildi, silah yuvasının üst kapağının şekli de tamamen değişti. o yüzden bu kanat kalıbını mk2C dışında bir versiyonla satmaları imkansız olduğu için damlacıklar da kalıbın bir parçasıdır diye düşünüyordum hep, Hasegawasan mühendislerinin bu yarışma uçaklarını bile düşünebileceklerini düşünmedim :D

Gelelim fotoğraflara:

İşte kanadın üst yüzeyi: top kapakları çıkıntısız bir şekilde görülmekte:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu da diğer tarafın görünümü, delikler delinmiş, ve dış paneldeki damlacık yerini almış...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu deliği delmek için kullandığım, alt yüzeydeki açıklıkların görünümü, bunlar gerçek uçakta boş kovanların döküldüğü yerler...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Matkap iş başında:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


ve sonuç:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


bunlar da damlacıkların çerçevedeki görünümleri:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



damlacıklar eklenirken modelin genel görünümü:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kanat altı radyatörünü de biraraya getirmeye başladım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


bunun da içi boyanıp yerine yapıştırılmasıyla her iki hurricane de hemen hemen aynı seviyeye gelmiş olacaklar.

Buarada, yukardaki top örneğinde olan durumun bir benzeri de nişangah için geçerli. Askeri versiyonlarda standart olan ve kokpitte koltuktan sonra en görünür eleman olan nişangah çok doğal olarak yarışçı versiyonda çıkartılmış. Bu kitin yapım klavuzunda da nişangahın adı hiç geçmiyor… Ama parçaların arasında olması lazım diyerekten başladım aramaya, camın olduğu şeffaf çerçeve hariç tüm çerçeveleri tek tek inceledim yok, kutunun içine mi düştü acaba, sonuçta ufacık bişey diye kutuyu kurcaladım yok... Tam ümidi kesmişken, "artık elde bişeyler yaparız onun için de" diye düşünürken bir şimşek çaktı, nişangahın en tepesinde ne var? cam bir yansıtıcı, ee o zaman bu parçanın şeffaf parçaların olduğu çerçevede olmasından daha doğal ne var :) hemen ayrıca paketlenmiş olan (çizilmesin diye) ve son ana kadar paketini açmadığım şeffaf parçaların çerçevesine baktım ve orda kuzu kuzu yatan nişangahı görüp rahatladım :)

Kitte olmayan ama bizim uçak için ihtiyacımız olacak olan tek bir parça var, o da burundaki tropikal hava filtresi, ki o da resin parça olarak çoktan sipariş edilmişti, eli kulağındadır, paket gelir gelmez o da eklenip her iki hurri de boyahaneye transfer edilecekler ;)
 
Nişangah boyandı ve yerine yapıştırıldı.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Artık kanopi yapıştırılabilir!

Ama önce ufak bir bilgilendirme, malum forumun çoğunluğu vantilatörcü ve kanopi/canopy teriminde bir kavram karmaşası yaşanıyor :) sizler helikopterin burnunu örten şeye kanopi diyorsunuz :) kanopi teriminin genel anlamı bu kullanıma uygun, ama havacılık terminolojisinde kanopi kokpitin üzerini örten şeffaf yapıdır :)

Neyse ortalığı daha fazla karıştırmadan makete dönersek, kanopi ve genel olarak şeffaf plastik parçalar çok hassas parçalardır ve kullanacağınız yapıştırıcıya çok dikkat etmeniz gerekir. Pek çok yapıştırıcının saldığı gazlar şeffaf parçalar üzerinde kalıcı buğulanmaya neden olur ve maketin görünümünü bozar. CA bunların başında gelir ve kesinlikle kullanılmamalıdır. Standart plastik maket yapıştırıcısı da eğer yeterli havalandırma yoksa aynı etkiyi yapabilir. Ayrıca standart yapıştırıcı aslında plastiği eriten bir solventten başka birşey olmadığı için boyayı da bozar ve kanopinin çerçevesinin etrafında istenmeyen bir görüntü oluşturur. Kanopiye yada şeffaf parçalara zarar vermeden kullanılabilecek en iyi yapıştırıcı su bazlı olan beyaz tutkal benzeri yapıştırıcılardır. Bunların kuruyunca tamamen şeffaf olanlarını kullanmak işin olabilecek en düzgün haliyle yapılmasını sağlar. Tahmin edersiniz ki piyasada bu işi yapan pek çok marka model ürün bulunabilir. Benim tercihim aynı zamanda RC modellerin kanopilerinde de kullandığım “kanopi yapıştırıcısı”. Bu mereti aynı zamanda RC modellerde kubbe başlı perçinlerin benzeştirilmesi için de kullanıyorum...

Tabi bu yapıştırıcıyı makete uygulayabilmek için de bir kürdan ve bir parça kağıt kullanıyorum.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kağıdın üzerine bir miktar yapıştırıcı koyup kürdan marifetiyle makette kanopinin oturacağı yerlere olabildiğince ince uyguladım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu meret kuruyunca şeffaf olacak ama yine de ne kadar temiz çalışılırsa o kadar iyi, benimkisi biraz bol kepçe bile sayılabilir :)

Sonra kanopiyi de yerine oturtup bantlayarak sabitledim ve kurumaya bıraktım (24 saat boyunca ellememek akıllıca olacaktır)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Bu kanopi yapıştırıcısını nerde görsem tanıyorum hemen :D

Biz helikoptercilerin kanopileri zamanla, kullandıkça kenarlardan boya çatlama yapıyor. Aynı zamanda modele temas ettiği noktalar varsa titreşim vs oraları da aşındırıyor hafiften... Haliyle kanopilerimizin etrafını şeffaf koruyucular ile kaplıyoruz ( )

Bunu modele yapıştırmak için düz mantık gittim, kanopi yapıştırıcısı aldım :D Uyguladım, pek bi güven vermedi.. 24 saat sabit tutmak falan bana göre değildi... Sonradan kanopi iç kısmına epoxy sürdüm protectoru da üzerine geçirdim. Kalıp şeklini verdim kurudu, sonra da CA ile o kalıba yapıştırdım. Uygulamalı örneği şu an Mustafa'da var (Logo550sx)

Elimde numunelik kaldı kanopi yapıştırıcısı da öylece...