Zutor Elektrik motorlu eğitim modeli

Kanat alt kaplamaları plandaki yerlerine sabitlendi.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Önce kuru montaj ile parçaların yerlerine oturup oturmadığı denendi,

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Daha sonra alt sparlar yerlerine alifatik tutkal ile yapıştırıldı, mermer ağırlıklar ile kurumaya bırakıldı.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kanatta aileronları, hrbir kanat için birer servo olacak şekilde yapmaya karar verdim, her bir kanattaki 2şerden 4 tane sinirde aileron servolarının montajı için gerekli konstrüksiyona çentikler açtım

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Evren’den aldığım bir taktik neticesinde, sinirlerin montajı için, kanat hücum kenarında, hücum çıtasından önce sinirlerin geçeceği küçük çentikler olan, ince bir levha düşünmüştüm. bu levhayı tezgaha sabitledim, ve sinirleri dikine dikine çentiklere yerleştirerek, çok küçük bir damla CA ile yerlerine puntladım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonra tüm sinirleri plandaki gerçek yerlerine getirip yapıştırdım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


hücum kenraı bu şekilde oluştu. önü yuvarlatılmış hücum çıtası sonra eklenecek.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonra üst sparlar yerine yapıştı ve mermer ağırlıklar üzerine konuldu.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Kanadı sökülüp takılabilen iki ayrı parça yapmak istediğim için, kanat ortasında açılı olacak sinirleri henüz ypıştırmadım. Sparlar kururken 1.5mm kavak levhadan 4 adet joiner kestim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ve 30 dk. epoksi ile yapıştırarak mandallarla sıktım

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kanat ortasından başlayarak ilk 5 sinir aralığına sparları birbirine bağlayan balsa levhaları tutkalla yapıştırıp mandallarla kurumaya bıraktım. Kanat ortasındaki ilk aralık joiner yuvası olacağı için, oraları biraz daha güçlü olacak. su yönü birbirine dik iki balsa levhayı yapıştırıp sparların her iki tarafına ekleyeceğim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Lif yönleri birbirine dik 2 balsayı birbirine yapıştırıp, her iki kanat için de joiner yuvalarını yerine sıktım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Kanat ortası ilk sinirlerini de yeerlerine yapıştırdım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kanat ortalarını yine masa kenarında zımparalama yöntemiyle tesviye ediyoruz. bu nokta önemli, benim de önceki tüm modellerimde çuvalladığım bir nokta. eğer kanat ortaları tam gönyesinde ve doğru açıda olmazsa iki kanat birlştiğinde açıklıklar oluşuyor, ve tabiki modelde hiç istenmeyen zayıf bir nokta meydana geliyor.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonra D-box üst kaplaması içi alifatik tutkalımızı sürüp;

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Maskeleme bantlarıyla iyice sıkıyoruz ki açıklık kalmasın.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Üst kaplamaların kurumasını beklerken kanat ucu levhalarını ve üçgen takviyelerini her ki kanatta da ekliyorum.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Eksik kalan kanat ortası üst kaplamalarını apıştırmadan önce aileron servoları için kablo geçiş deliklerini açtım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Servoların oturacağı parçaları da yerine yapışştırıp, kabloyu sonra geçirmeme yarayacak kılavuz bir ipi bantladadıktak sonra tüm üst kaplamalarını yrlerine ekledim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kanat alt ve üst kaplamasının hücum kenarından taşan yerlerini düzgünce zımparaladıktan sonra 6×12 hücum çıtalarını yerlerine yapıştırdım.
Evde maskeleme bantım bitmiş, çalıntı Bauhaus koli bantı ile yaptım bu işi.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Hücum kenarı şekillendirme zımparası, ve genel tesviye ve temizlik işleri dışında kanat inşaatını bitirmiş oldum böylece.
 
Kanadı kenara kaldırıp, zayıf bulduğum stabı tekrar tezgaha aldım. 1mm balsadan 2 parça hazıladım

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


ve daha önce tamamladığım konstrüksiyonun üst tarafına gelecek şekilde yapıştırdım.

ve dönmesine mani olmak için bulduğum tüm ağırlıkları üzerine koydum.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Tutkalın kuruduğuna ikna olunca ağırlığı aldım ve istediğim sağlamlıkta bir yükseliş dümenim oldu

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sıra 4 parçadan oluşan dönüş dümenine geldi,

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Parçaları birleştirdim, hücum kenarlarını yuvarlattım, firar kenarlarını bant menteşeye göre 45 derece zımparaladım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sıra gövdeyi sağlamlaştırmaya geldi.
Burun kısmı için 1mm kontradan sağ ve sol tarafa parçalar kestim ve yerlerine alıştırdım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kanat yatağı için ise 2mm balsa kullandım.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


ve gövdenin iç tarafına, kontrayı epoksi ile, balsayı tutkal ile yapıştırarak mandallarla sıktım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Benim model, en yakışıklısından scale bir warbird olmasa da motivasyon fotoğrafı bu aşamada fena olmaz diye düşündüm.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Evren’in tavsiyesine uyarak, düşey kuyruğun üst kısmından accuk kesip, lifleri dik yönde olan yeni bir parça ekledim. Kuruğun kaplama sırasında dönmesine engel olmak için.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Aileronları tezgaha aldım, 1.5mm balsadan kesmiştim, gözüme zayıf göründü, 1,5x4mm şerit ile güçlendirdim. Evde nerden kaldıysa kontra yekeler buldum, aileronda gelecekleri yerleri güçlendirerek, yerlerinde boşlukları açtım, daha sonra bu güçlendirmeleri zımpara ile üçgen hale getirdim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Servoların bozulma ya da değiştirilme ihtimali hep olduğundan vida ile sökülüp takılabilen bir yatak gerekir diye, gövde yanlarında servo yataklarını vidalayabileceğim, çam çıtaları epoksi ile yapıştırdım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonra servoları yerine geçici olarak monte edip, çam çıta ve çelik tel ile yapığım push-rodları gövdeye sokup, kuyrukt açmam gereken boşlukları işaretledim.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Gövde üst kaplamaları da yapışabilir artık.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Daha sonra gövde köşelerini yuvarlatıp, kanat bağlama çubukları ve iniş takımı çubuğu için delikleri açtım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonra gövdede zayıf gördüğüm bazı yerleri fiber kuaş ve epoksi ile güçlendirdim.
Kanat bağlama pimleri lastik gücüyle gövdeyi ezebileceğinden, delik etraflarına,
İniş takımının gövde altına denk gelen bölgsine,
Gövde burnundan iniş takımına kadar gövde alt kenarına.

Kanat kaplamasını bitirdim, elimdeki tüm artık kaplamaları kullanacağım diye hırs yapınca, hiç hoşuma gitmyen bir renk kombinasyonu çıktı, napalım bu da böööle ossun.
Kanat altı,

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


kanat üstü,
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Yavaş ve kontrollü uçan, kumandaya istediğim gibi cevapları veren çok hoş bir eğitim modeli ortaya çıktı.
Uçuş ağırlığı 700 gr. civarında. uyduruktan bir iniş takımı da yaptım ama ilk uçuştan sonra yerinden çıkınca elimden bırakarak havalandırıp sakince gövde üstüne indirerek iniş takımsız uçtum.
1750 mah. 2 pil ile epeyce bir uçuş süresi elde ettim. Ben, Evren, Soner ve Aybars değişerek uçtuk.

Model inşaatında temel bilgilerin biraz üstünde bilgisi olan, İnşaatı vakit kaybı olarak görmeyip kendi uçağımı kendim yapmak isterim diyen herkese gönül rahatlığıyla tavsiye edebilirim. Mükemmel bir Eğitim modeli. Plan üzerindeki son tadilatlar işlenmiş halde ilk mesajda eklenmiş durumda. Lütfen en öncelikli kuralı unutmayın. Ne kadar çok fotoğraf olursa olsun. İLK ÖNCE PLANI KAFANIZDA ŞEKİLLENDİRİP, SONRA KESİP BİÇMEYE BAŞLAYIN !!!!
 
Evren hocamızı kırmayıp, burada da bu güzel modelin detaylı montaj açıklamalarını paylaştınız için çok teşekkür ederiz @ilker nahırcı bey. Ellerinize, emeğinize sağlık :bravo:%p

Özellikle ilk kitini yapmak isteyen ve bu işe yeni başlayacak arkadaşlar için güzel bir kaynak oldu :thumbup:
 
Başganım eline klavyene sağlık, yeni başlayanlar için benim de tavsiye ettiğim bu model için güzel bir yapım klavuzu oldu sayende.

Yalnız uçuş sırasında bu mereti nasıl çaktığımı anlatmamışsın bozuldum :evil::evil::evil:
 
  • Beğen
Tepkiler: Mehmet Kucuksari
Elinize sağlık İlker bey. :bravo::bravo::bravo:

Güzel paylaşım, emin olun bu konu bundan sonra emin ellerde. %p Bizde bir admin var sırf fotoğraflar kaybolmasın diye google'dan ayrı müstakil foto server açıp hergün yedeğini alıyor. :D

Yalnız nedir anlamadım bugün forum resmen dahta kokuyor. :lollol::lol::lol:

Şikayetçi değiliz de bağımlılık yapacak bu gidişle, her zaman görmek isteyeceğiz bu paylaşımları. :saygilar::RCKolik:

Not : Benim bağışıklığım var dahtaya.
 
Yalnız uçuş sırasında bu mereti nasıl çaktığımı anlatmamışsın bozuldum :evil::evil::evil:

Bu modeli yapmak isteyenler için küçük bir dipnot ekleyeyim sadece :)
Yukarıda anlatıldığı şekil ve malzemeler ile inşa ederseniz bu modeli, 60 metreden virile girip fırıl fırıl asfalta çaksanız bile, 5 dakika sonra tekrar uçabilirsiniz. :)

Konu anlaşılmıştır heralde doktor :)
 
Konuda emekleri geçen herkese teşekkür ederim.8 Yaşındaki modelciliğe meraklı Kuzenim için ben de trainer modeli arayışı içerisindeyim.Maliyeti düşük tutmak açısından kendim yapmak istiyorum.Zutor modeli ilgimi çekti fakat kafama takılan bazı sorular var yardımcı olursanız çok sevinim.

1) Hangi kalınlıkta,kaçar adet balsa,çıta ve kontraplak almamız gerekiyor? Ölçüleri ne olması gerekiyor? Mümkünse listesi paylaşılabilir mi?
2) Modelin bitmiş haldeki ,kanat açıklığı,ve gövde uzunluğu ne kadar?
3) Model yapımında gerekli malzemeler nelerdir?

Sorular biraz saçma olabilir bu nedenle kusuruma bakmayın zira balsa ile uçak yapmadım.Daha önce köpük uçak yapıp uçurmuştum fakat vereceğiniz yanıtlar doğrultusunda maliyet hesaplaması yapıp kararımı bu doğrultuda vermek istiyorum.Balsa Zutor modeli olmazsa Çaylak modeli alternatiflerim arasında.Merak ettiğim diğer konu balsa ve kontraplağı elde nasıl kesebilirim? Daha önce 3mm balsa vardı elimde ve maket bıçağıyla düzgün kesim yapamıyordum.Kesmek için bastırmak gerekiyordu fakat düzgün bir kesim olmuyordu çatlıyor gibi oluyordu.İnce balsada problem olmaz sanırım.Bir de yapıştırıcı olarak ne önerirsiniz Japon yapıştırıcısı haricinde? Elimde epoxy,uhu hart mevcut.Şimdiden teşekkürler.:)
 
Son düzenleme:
ama bu gün aylaklık günü ilan ettim

Senin aylak günün foruma çok faideli oldu başganım, eline sağlık :)

Yalnız nedir anlamadım bugün forum resmen dahta kokuyor. :lollol::lol::lol:

Daha dur, bunlar iyi günleriniz, yavaş yavaş ele geçiricez forumu, bizim klüpten iki planörcüyü daha getirdim mi işlem tamam :lollol::lollol::lollol:


Konuda emekleri geçen herkese teşekkür ederim.8 Yaşındaki modelciliğe meraklı Kuzenim için ben de trainer modeli arayışı içerisindeyim.Maliyeti düşük tutmak açısından kendim yapmak istiyorum.Zutor modeli ilgimi çekti fakat kafama takılan bazı sorular var yardımcı olursanız çok sevinim.

1) Hangi kalınlıkta,kaçar adet balsa,çıta ve kontraplak almamız gerekiyor? Ölçüleri ne olması gerekiyor? Mümkünse listesi paylaşılabilir mi?
2) Modelin bitmiş haldeki ,kanat açıklığı,ve gövde uzunluğu ne kadar?
3) Model yapımında gerekli malzemeler nelerdir?

Sorular biraz saçma olabilir bu nedenle kusuruma bakmayın zira balsa ile uçak yapmadım.Daha önce köpük uçak yapıp uçurmuştum fakat vereceğiniz yanıtlar doğrultusunda maliyet hesaplaması yapıp kararımı bu doğrultuda vermek istiyorum.Balsa Zutor modeli olmazsa Çaylak modeli alternatiflerim arasında.Merak ettiğim diğer konu balsa ve kontraplağı elde nasıl kesebilirim? Daha önce 3mm balsa vardı elimde ve maket bıçağıyla düzgün kesim yapamıyordum.Kesmek için bastırmak gerekiyordu fakat düzgün bir kesim olmuyordu çatlıyor gibi oluyordu.İnce balsada problem olmaz sanırım.Bir de yapıştırıcı olarak ne önerirsiniz Japon yapıştırıcısı haricinde? Elimde epoxy,uhu hart mevcut.Şimdiden teşekkürler.:)

Tamer, öncelikle şunu açıklığa kavuşturmak gerek, amaç maliyeti düşük tutmak ise konvansiyonel inşaat en son başvurman gereken şeydir :) zira hem ana ham maddemiz olan "dahta" hem de kaplama filmleri vs bizim gibi son kullanıcılara oldukça maliyetli olarak gelirler. İstisnai durumlar olsa bile bu tür inşaatlar benzer boyuttaki ARF modelden ortalama %50 daha maliyetli olurlar. Hele şu an elindeki diğer seçenek olan çaylak ile karşılaştırdığında maliyet tarafında Zutor'un cazip olabilmesi imkansızdır.

Öte yandan Zutor'un Çaylağa nazaran yeni başlayan birisine verebilecekleri çok daha fazladır. Ancak en nihayetinde bu bir zevk ve tercih meselesi olup kimisi köpük modellerle uğraşmayı sever, modelcilik hayatı boyunca sadece köpük kullanarak, gayet de başarılı modeller yapabilir. Bazıları da klasik inşaattan daha çok keyif alır onu tercih eder.

Sorularına gelirsek,

1. ilk mesajlarda hem plan hem de lazer kesim çizimleri mevcut, bunları inceleyerek hangi malzemeden ne kadar gerektiğini çıkartmak mümkün olacaktır. İlker'in malzeme listesi hazırlayıp vermesi de güzel olurdu, belki başka bir aylaklık gününde yapar (Başganım bak selam verdin borçlu çıkardım seni :) ) Öte yandan, yeni başlayan birisinin bu inşaata başlamadan önce planı dikkatlice çalışması çok faydalı olacağı için bu aşamada malzeme listesini kendisi çıkarması da planı daha iyi anlama şansı verecektir.

2. Modelin kanat açıklığı 140 cm (ilk mesajda bahsedilmişti) boyunu ben de bilmiyorum ama önemli olan boyu değil kanat açıklığı :)

3. Bu mevzu için şu konuya bir göz gezdirmeni tavsiye ederim :

Burada genel olarak bu işte çok kullanılan alet edevatlara değindim. Tabiki Zutor'u yapmak için hepsine ihtiyacın yok ama olmazsa olmaz olanlar: tezgah, güzel bir bıçak sapı ve 11 numara bıçak, tek yan jiletler, zımparalar, toplu iğneler ve eğer kontraplağı kendin kesmek istiyorsan bir kıl testeresi ve sehpası.

Balsayı keserken biz çoğunlukla 11 numara bıçağı tercih ediyoruz, her türlü kesimde (düz, kıvrımlı) iyi sonuç alabilirsin. Ama tabiki balsayı kesmenin de bir "rajonu" var malesef, parçanın şekline ve lif yönlerine bağlı olarak hangi töne doğru keseceğin önem kazanıyor yoksa senin dde başına geldiği gibi parçanın liflerinin ayrılması mümkün oluyor. Ama biraz tecrübe kazanınca balsa ile çalışmanın çok kolay olduğu görülecektir.

Kontraplak kesmek biraz daha zor. Eğer nispeten ince kontraplaklardan bahsediyorsak, ve kesimlerin çoğunlukla düz hatlarda olamsı gerekliyse maket bıçakları bir metal cetvel yardımıyla iş görebilir. Ancak kesimlerde kıvrımlar var ise o zaman iş değişiyor. Yada daha kalın kontraplaklar kesmek söz konusuysa. Böyle bir durumda hırdavatçılarda gayet ucuza satılan kıl testereleriyle çalışmak uygun olacaktır.

Yapıştırıcı konusuna gelirsek, farklı yerlerde farklı yapıştırıcılar kullanmak gerekir. Genel olarak üç tip yapıştırıcıyla çalışırız, CApon, Alifatik tutkal (alifatik bulunamazsa beyaz tutkal da iş görür), ve epoksiler. Her bir yapıştırıcının özellikleri ve haliyle de kullanım alanları farklıdır. İlker modelin anlatımında hangi aşamada hangi yapıştırıcıyı kullandığını yazmış. Ben de kısaca bahsedeyim;

Balsa-balsa yapışmalarında öncelikli tercihimiz ince CApon (Alternatif olarak UHU-hart veya alifatik/beyaz tutkal kullanılabilri, ancak ınce CApon hem çok hızlı sonuç verir hem de eğer parçaların yapışma yüzeyleri birbirine tam olarak öpüşüyorsa fazlasıyla sağlam olacaktır. Eğer yapışma yüzeyinde boşluklar var ise daha koyu kıvamlı CAponlar yada beyaz-alifatik tutkal kullanılmalıdır)

Balsa-kontraplak yada kontraplak-kontraplak yapışmalarında ince CApon pek işe yaramaz (bazen geçici tutturma için, puntolama dediğimiz şey, kullanırız). Buralarda eğer yapışmanın güçlü olmasını istiyorsak tercih edilecek yapıştırıcı epoksi olmalı. Ama ağırlık önemli ise ve özellikle balsa-kontra yapışmalarında alifatik tutkal daha iyi sonuç verebilir.
 
Özgür hocam değerli bilgiler için çok teşekkürler.Sanırım maliyeti epey yüksek olacak Çaylak eğitim modeline göre.Fakat köpük uçakların da ömürleri kısa oluyor.Aslında balsanın ve kontraplakların adetini planda görmüştüm fakat göremediğim bazı farklı ebatlarda ve miktarda çıtalar vardı.En çok hangi ebatta çıtadan ne kadar gerektiği konusu kafama takıldı.Sevgiler. :)
 
Burada genel olarak bu işte çok kullanılan alet edevatlara değindim. Tabiki Zutor'u yapmak için hepsine ihtiyacın yok ama olmazsa olmaz olanlar: tezgah, güzel bir bıçak sapı ve 11 numara bıçak, tek yan jiletler, zımparalar, toplu iğneler ve eğer kontraplağı kendin kesmek istiyorsan bir kıl testeresi ve sehpası.

Bu tek yan jiletler harika bir seymis! Simdiye kadar eski maket bicagi yedeklerini kullanirdim. Gecen gun gozume ilisti koctasta, aldim, tek yan jiletsiz gecen yillarima yanarim!.. :lollol:
 
  • Beğen
Tepkiler: Mehmet Kucuksari