ZMR H250 CF Mini Quad Multicopter
Arkadaşlar konu içinde sıkça geçen PID lere ilişkin bir yazı paylaşmak istiyorum.
Öncelikle bu yazı Dennis Riesback arkadaşımızın yazısından alıntıdır. PID ayarlarını kısaca kızgın boğayı uysallaştırmak için verilen eğitimler olarak değerlendiriyorum ben. Multiwii kartına programın ilk yüklendiği haliyle de multi uçar ama pilotu fazlasıyla yorar. Yukarıda yazılanlara dikkatli bakıldığında mantığın helikopter gyro ayarına benzer olduğu görülebilir. Değerlerin fazla olması cihazda titreme ve salınımlara neden olur. PID ayarı her multi için farklıdır. Buna değiştiren etkenler; dıştan içe doğru gidersek pervane seçimi, motor, esc, kontrol kartı, kullanılan batarya, modelin uçuş ağırlığı, kumanda ayarları olarak özetlenebilir. Bu yüzden her ne kadar aynı modeli ve parçalar kullanılıyorsa da birinin kullandığı PID ayarlarını alıp doğrudan kendi modelimizde kullanmak aynı sonucu vermeyebilir. Ama başlangıç olarak işleri kolaylaştırmak adına tercih edilebilir.
PID ayar konusu benim de başından beri gözümü korkutan konuydu. Bu yüzden otomatik ayarlayabilecek program arayışlarına girmiştim ama sağlıklı bir yol bulamadım maalesef. Aslında PID lerin mantığı anlaşıldığında işler daha da kolaylaşıyor. Deneme yanılma yoluyla belki kısa zamanda belki uzun zamanda sonuca ulaşılabiliyor.
İşyerinde olduğum için daha fazla uzatamayacağım. Aklıma gelenler oldukça eklentiler yaparım.
Arkadaşlar konu içinde sıkça geçen PID lere ilişkin bir yazı paylaşmak istiyorum.
P: bu değer cihazınıza uygulanan bir etkiye(bu rüzgar olabilir veya cihazı eliniz ile itmeniz)
cevaben verilecek tepkinin kuvvetini belirlemektedir, ROLL değerini ele alalım, gyro
sensorünün roll eksenindeki ayarları için konuşalım, cihazınız havada iken roll ekseninde cihazı
ittiniz, açısını değiştirmeye çalıştınız, gyro sensoru buna tepki gösterirken ne kadar güç
uygulayıp cihazı geri/eski açısına döndüreceğini belirleyen faktör p’dir. Cihazınızda P fazla
yüksek olursa cihaz kendi tepkisine tekrar tekrar tepki göstereceğinden çok hızlı bir frekansta
titremeye sebep olacaktır, ama P değeri az olursa bu sefer bir etkiye yeterli tepki kuvveti
oluşturamayacağından açısını fazla korumayacak ve daha savruk bir hareket biçimi
sergiliyecektir.
I: Bu değer aynı P değeri gibi bir etkiye verilen tepkiyi belirlemektedir, ama buradaki fark I’ın
kuvveti değil zamanı etkiliyor olmasıdır. P ile belirlediğimiz tepki kuvvetinin ne kadar uzun
süre uygulanacağını belirleyen faktör I’dır. Fazla I cihazın tepki kuvvetlerinin süresini çok
uzatacağından, kendi tepkilerine tekrar ve tekrar tepki verecektir, buda aynı şekilde bir titreşim
oluşturmaktadır ancak fazla P durumuna kıyasla daha yavaş bir frekansta titremeye sebep
olacaktır.
D: Bu değer P ve I arasında bir tampon görevi görmektedir, cihazınıza kumandadan çok hızlı
bir emir gönderdiğinizde, cihazı çok hızlı açı değiştirmeye zorladığınızda, hareketin bitiminde
oluşacak titreşimleri önlemek için vardır. D değerini az tutarsanız her kumanda tepkinizden
sonra cihazın bir salınım/titreme hareketi yaptığını göreceksiniz, fazla olursada cihazın
herzaman küçük titremelere maruz bırakmaktadır.
Öncelikle bu yazı Dennis Riesback arkadaşımızın yazısından alıntıdır. PID ayarlarını kısaca kızgın boğayı uysallaştırmak için verilen eğitimler olarak değerlendiriyorum ben. Multiwii kartına programın ilk yüklendiği haliyle de multi uçar ama pilotu fazlasıyla yorar. Yukarıda yazılanlara dikkatli bakıldığında mantığın helikopter gyro ayarına benzer olduğu görülebilir. Değerlerin fazla olması cihazda titreme ve salınımlara neden olur. PID ayarı her multi için farklıdır. Buna değiştiren etkenler; dıştan içe doğru gidersek pervane seçimi, motor, esc, kontrol kartı, kullanılan batarya, modelin uçuş ağırlığı, kumanda ayarları olarak özetlenebilir. Bu yüzden her ne kadar aynı modeli ve parçalar kullanılıyorsa da birinin kullandığı PID ayarlarını alıp doğrudan kendi modelimizde kullanmak aynı sonucu vermeyebilir. Ama başlangıç olarak işleri kolaylaştırmak adına tercih edilebilir.
PID ayar konusu benim de başından beri gözümü korkutan konuydu. Bu yüzden otomatik ayarlayabilecek program arayışlarına girmiştim ama sağlıklı bir yol bulamadım maalesef. Aslında PID lerin mantığı anlaşıldığında işler daha da kolaylaşıyor. Deneme yanılma yoluyla belki kısa zamanda belki uzun zamanda sonuca ulaşılabiliyor.
İşyerinde olduğum için daha fazla uzatamayacağım. Aklıma gelenler oldukça eklentiler yaparım.