Yeni başlayanlar için model uçak seçimi ve tavsiyeler

selim özdil

Yeni Uye
Katılım
11 Eki 2024
Mesajlar
16
Tepkime puanı
65
Yaş
69
Konum
köyceğiz
İlgi Alanı
Uçak
Piyasada satılan, arkadaşlarınız ile sohbette, bazı forum ve sitelerde, vs, vs EĞİTİM MODELİ (trainer) lakabı takılmış uçaklar görürsünüz. Her tip model uçağın ve uçuş şeklinin bir EĞİTİM MODELİ vardır. Mesela AKROBASİ EĞİTİM MODELİ gibi. Biz burada sadece yeni başlayacaklar için YOL GÖSTERMEYİ amaçlıyoruz. Bunu yaparken de olabildğince KİŞİSEL GÖRÜŞLERDEN arınmış olarak yapmaya çalışacağız.

Ben AMUK (Ankara Model Uçak Klübü) üyesiyim, tam hatırlamıyorum ama 3 veya 4 dönem de BAŞKAN'lık yaptım, 1993 senesinde ilk üye olduğum zaman, çok sevdiğim ve saydığım büyüklerim bana SIG MODEL'in SENIOR veya SENIORITA'sını tavsiye ettiler. Ben tavsiyeyi yaklaşık 6 ay araştırdım. Klüpte tanıştığım ve samimi olduğum arkadaşlarla bu konuda sohbetler ettim, o zamanlar internet falan yoktu, kitaplar aldım okudum ve sonunda TAVSİYENİN SON DERECE DOĞRU olduğuna karar vererek SENIORITA MODELİNİ yapmaya başladım.

Dolayısı ile ilk ÖNEMLİ HUSUS, size söylenenin DOĞRULUĞUNU, mutlaka araştırın. Burada benim yazdıklarıma da ŞÜPHE ile bakmanız gerekir, çünkü ben de yanlış yapabildiğim gibi bazı şeyleri yanlış biliyor olabilirim.

İkinci önemli husus, UZUN yazılan yazıları okumaktan sıkılıyorsanız, bu konu ile İLGİLENMEMENİZ gerekir, Bana göre FORUM'lar kısa mesajlaşma yeri değildir. 10 gün önce bir arkadaşın FEYSBUK sayfasında bu konuyu işlemeye başlamıştım ama mesajı yazdıktan sonra SAYFA SAHİBİ'nin vakit bulup da mesajı okuyup onaylaması için birkaç gün beklemek, CAZİP GELMEDİ.

Geçen sene bir BLOG açmıştım, , henüz gemilerden gemilerden uçaklara sıra gelmemişti, epeydir girmiyordum, şu anda da giremiyorum.

Umarım yazacaklarım size faydalı ve keyifli olur.
 
Bir RC uçağın, TİPİ ve adının "TRAINER" veya "EĞİTİM MODELİ" olarak konması, bu faaliyete başlayacaklar için bir BAŞLANGIÇ MODELİ anlamına gelmez. Bu NİTELİĞİ uçağın UÇUŞU belirler. Çok yaygın olan hatalardan birisi de UÇMAK ile HAVADA GİTME'nin birbirinden çok farklı olduğunun bilinmemesidir. Çok bariz bir örnek vermeye çalışırsak, BALSA ÇITA'dan yapılan uçaklar genellikle UÇAR ancak FOAMBOARD veya COROPLAST'tan yapılan uçaklar, genellikle havada gider.

Uçağın seçimi ve inşaatını bir kenara koyarsak, yeni başlayacaklar için, İKİ TEMEL YÖNTEM vardır. Bunlardan birisi bir EĞİTMEN nezaretinde başlamak, diğeri ise TEK BAŞINA (solo) başlamak. TEK BAŞINA başlanabilecek bir EĞİTİM MODELİ ile, bir eğitmen nezaretinde başlayabilirsiniz, ANCAK bir eğitmen nezaretinde başlanabilecek bir EĞİTİM MODELİ ile TEK BAŞINIZA başlayamazsının, Özetle her iki tarz başlangıç için uçaklar FARKLI OLABİLİR.

Bazıları SİMÜLATÖR tavsiye edebilir, simülatör ile başlayarak, reflekslerinizi bir aşamaya getirseniz bile KESİNLİKLE yukarıda bahsettiğimiz iki aşamanın birinden geçmeniz gerekir. Simülatörde, bazı nitelikler kazanacağınızdan, BAŞLANGIÇ MODELİ EĞİTİMİNİZ daha KISA sürecektir.

Ben, iyi bir pilot DEĞİLİM, uçakla akrobasi falan yapamam ama 1993 senesinden 1999 senesine kadar hemen hemen her hafta sonu uçak uçurmama rağmen, uçurduğum 4 uçağın HİÇBİRİNİ kırmadım. İlk kırdığım uçak 2000 senesinde idi. KANADI KIRILDI. Özetle UÇAK KIRMAK, normal birşey değildir ve bir YANLIŞINIZ olduğunu gösterir.

Gelelim nasıl bir uçak ile başlayacağınıza.

Yeni başlayanlar için bir RC EĞİTİM MODELİ

1. Elinizdeki kumandayı DÜŞÜNEREK kullanmanız için gerekli vakti sağlayabilecek kadar YAVAŞ UÇMALI'dır.

2. Doğrusal ve yatay denge faktörleri (STABİLİTE) olabildiğince yüksek olmalıdır. Yani AĞIRLIK MERKEZİ'nin sınırlar dahilnde, kanada göre olabildiğince ÖNDE ve AŞAĞIDA olmalı, ayrıca kanat DİHEDRAL'i yüksek olmalıdır.

3. Uçurduğunuz uzaklıkta rahatça görülebilmesi için yeterince BÜYÜK olmalıdır. Takribi 1.5 metre.

4. "DAMPİNG" tabir edilen özelliği YÜKSEK olmalıdır, yani uçağın hareketleri, bir AĞIR ÇEKİM filimini andırmalıdır. BÜYÜK ve AĞIR kanat.

5. 1.5 m kanatlar için KANAT YÜKÜ 12-18 oz/ft2, (35-50 gr/dm2) eğer TEK BAŞINA uçuracaksanız 6-11 oz/ft2 aralığında olmalıdır. Kanat genişliği ile kanat enini çarpın, uçağı uçacak durumda TARTIN ve hesaplayın.

6. Havadaki pozisyonunun rahatça algilanabilmesi için, ALT ve ÜSTÜN, kolayca görülebilir ve ayıredilebilir renklerde olması gereklidir. Genellikle, üst sarı veya portakal florasan, alt koyu renk kaplanır.

7. Reflekslerinizi yeterince sağlıklı geliştirebilmaniz açısından., 3 kanal ile başlamak tercihiniz olmalıdır.
 
Bizim AMUK olarak yeni başlayanlara tavsiye ettiğimiz uçak olan SIG SENIORITA'nın planını eklemeye çalıştım, DOSYA BÜYÜK mesajı aldım. Mutlaka biryerlerde en fazla olabilecek eklenti boyutu yazar ama bir arkadaş belirtirse çok sevinirim.
Biraz TARİHİ bir uçak ve tavsiye ama, biraz simülatörde refleksleriniz geliştirirseniz ve YETENEĞİNİZ varsa, TEK BAŞINA (solo) bile başlayabilirsiniz. Ben tek başınıza başlamanızı tavsiye etmem.
SIG SENIORITA, 1.6 m kanat genişliğinde, 1.5 kg ağırlığında, 0.15-0.25 cuin metanol patlar motoru ile uçabilen, 3 kanallı, kanat yükü 12oz/ft2 olan bir uçaktır. Senyorite gibi bir uçağı uçurmak için takribi 180-200 WATT'lık bir motora ihtiyacınız olur.

Bazı arkadaşlar bir patlar motorun nasıl bir elektrik motoru ile EŞDEĞER olduğunu merak edebilir. Açıklayacağız ama, bu bilgiler AKADEMİK veya BİLİMSEL değildir, sadece tecrübe ve göz kararına dayanır. Seneler önce bir kitapta okumuştum.

Bir uçağın yerden kalkabilmesi için, MOTORUNUN, uçak ağırğının %35'i kadar durağan itiş gücü (static thrust) üretmelidir. Bu bilgi, bilimsel olmasa ÖNEMLİ seviyede iş görür. Demek ki uçağı elden atacaksanız, bu değer daha düşük olabilir.

Bir başka yöntem ise, şu değerleri kullanmaktır. NET GÜÇ olarak;

20 -25 W/lb may elden atılarak uçurulabilir. (40-50W/kg)

30 -35 W/lb yerden kalkıp küçük manevralar yapabilir. (60-70W/kg)

40 -45 W/lb yerden kalkıp küçük akrobasi yapabilir. (80-90W/kg)

50 -75 W/lb yerden kalkıp akrobasi yapabilir. (100-15W/kg)

80 -100 W/lb yerden kalkıp ÇOK İYİ akrobasi yapabilir. (160-200W/kg)

110 -140 W/lb yerden kalkıp DİK TIRMANIŞ yapabilir. (220-280W/kg)

140 W/lb, üzeri ENERJİ SARFIDIR. (280W/kg)

Bunlara NET GÜÇ demiştik, motor seçimi için bu değerleri motor ve elektik düzeninin verimi ile DÜZELTMEK gerekir. Genellikle 1.65-2.0 aralığında FAKTÖR'ler iş görür. Torku YÜKSEK (dışı dönen fırçasız motor) ve büyük pervane çevirebilen bir motor için 1.65, torku düşük (içi dönen veya KV'si yüksek veya redüktör takılmış bir motor için üst değer olan 2.0 kullanılabilir.

Bizim senyorita için bunu 90W/kg dersek, 1.5 kg için, dışı dönen bir fırçasız motorda bu 150W yapar. Biraz da pervane veriminden eklersek 160-170 W'lık bir motor seçebiliriz.

Gördüğünüz gibi seçim, çarpma ve bölmelerde hiç HASSASİYET YOK, hesapları BAKKAL USULÜ yapıyoruz. Yukarıda 180-200W dediğimiz senyoritayı uçuracak motora, aşağıda 160-170 W dedik. Rahat olun bazı şeyleri yanlış yapmazsanız, yaptığınız uçakların HEPSİ HAVADA GİDER.
 
Klasik model uçakların neredeyse tamamınn çoğunluğu BALSA ile yapılır. Mukavemet isteyen yarlerde SARI ÇAM veya IHLAMUR çıta ve bazı yerlerde de kontrapklak kullanılır. BALSA günümüzde ÇOK PAHALI bir hale geldi, imkanı olanlar kullanabilir ama bizim yeni başlayacaklar için tavsiyemiz olabildiğince EKONOMİK olmalı.
Büyüklüğüne göre ve çoğunluğu BALSA ve ÇAM ÇITA'dan yapılan SENIORITA, sınıfında olabildiğince EKONOMİK sayılır.

Günümüzde model uçak yapımı için genellikle KÖPÜK esaslı malzemeler yaygın olarak kullanılıyor. İlk önce model uçak yapımında yaygın olarak kullanılan malzemeler ve ağırlıklarının ne olduğunu görelim.

Balsa: 80-250 kg/m3, piyasada bulduklarınız, genellikle 120-150 kg/m3 civarındadır.
Sert Kontraplak: 600-700 kg/m3
Kavak Kontraplak: 450-500 kg/m3
Çam(sarı)/Ihlamur çıta: 400-450 kg/m3
Büyük taneli köpük: 5-12 kg/m3
XPS (kalın-renkli) KÖPÜK: 20-25 kg/m3
Kapron (ince xps): 25-30 kg/m3
Depron: 40-45 kg/m3
Foamboard: 150 kg/m3 (3mm), 80 kg/m3 (5mm)
Plastik: 1200 kg/m3

Tahta içi daha detay istiyorsanız,


Şimdi, burada PLASTİK NİYE VAR? Diye aklınıza geklebilir. Yapıştırıcıları PLASTİK olarak düşünebilirsiniz.

Zaman zaman belirtiyorum, burada belirttiğim hususlar KESİNLİKLE AKADEMİK ve BİLİMSEL değildir. Sadece hobi amaçlı model uçak yapmak isteyenle yol gösterebilmek veya kılavuzlık yapabilmesi içindir. YANLIŞ’lar olabilir, var ise onları da ikaz edebilirsiniz.
 
Bu kadar AĞIR TEKNİK girizgahtan sonra biraz da tartışılacak konu yaratmaya çalışalım.

Biraz gezindim, bazı arkadaşlar eğitim modeli ile ilgili bilgiler ve uçaklar paylaşmışlar, tabii 1.KAIDE, bu iş bir HOBİ İŞİDİR,nasıl MEMNUN ve MUTLU olacaksanız öyle yapmanız gerekir, yani bir F-22 RAPTOR modeli ile başlayabilirsiniz, memnun ve mutlu olarak senelerce devam edebilirsiniz ama böyle başlarsanız ÜZÜLME ihtimaliniz YÜKSEKTİR.

Mutlaka başkaları da vardır ama benim dikkatimi iki uçak çekti, ilkinin adı ÇAYLAK , 1.4 m kanat genişliğinde, ikincisi ise KENDİ YAP kanalında paylaşılan, detaylı bir İNŞAAT videosu olan bir uçak. Bu konulara bakarken EKSİK veya TAM DOĞRU olmayan bazı şeyler yazmış olduğumu farkettim. HEMEN BELİRTEYİM.

1. DOĞRU NİTELİKTE, piyasadan satın alabileceğiniz bir başlangıç eğitim modeli ben görmedim, veya bilmiyorum. Uçak açıklaması veya adının içindeki EĞİTİM, TRAINER gibi ifadeler yeni başlayacaklar için doğruyu yansıtmaz. Mutlaka uçağınız için yukarıda belirtilen kriterlerin içine girmeye çalışın.
2. "Kanat'ın enini boyunu çarpın, uçağın uçuş ağırlığını da buna bölün ve kanat yükünü bulun, bu 35-50 gr aralığında olmalı demiştik. Bu tabi takribi 1.6 m kanat açıklığı için geçerlidir, uçak küçüldükçe bu azalır, büyüdükçe artar.
3. Farklı görüşler olabilir ama, BANA GÖRE 54 inç, yani 1.4 metreden daha küçük bir uçak, başlangıç eğitim modeli OLAMAZ.

Gönlünüz nasıl istiyorsa, arzu eden KENDİN YAP sitesinde EĞİTİM uçağı olarak belirtilen uçağı yapıp başlayabilir. Bu uçak küçük, hızlı uçmakta ve ağırdır. Hiç kimse, GAZI KISARSIN, AZ AÇARSIN gibi tavsiyelerde bulunmasın, motor çalışmaya başlayınca ŞEYTAN DÜRTER.

ÇAYLAK ile de söyleyebileceklerim var ama madem bir arkadaşımız yapmış, o uçağı geliştirmemiz daha güzel olur diye düşünüyorum adına da RC Kolik ÇAYLAĞI veya YENİ ÇAYLAK veya ÇAYLAK II falan diyebiliriz. Bana göre uçağın SIKINTI'larını söyle sıralayabiliriz.

1. PLAN EKSİK, Kanat, motor, iniş takımı, gövde vs vs detayları yok. Uçak yapmasını bilmeyen biri İNŞAAT VİDOUSUNU bulamaz ise yapamaz.
2. Video'ya göre kanatı SICAK TEL ile kesmeniz gerekiyor, yani özel bir alet ve özel bir bilgi istiyor, Mümkün mertebe MAKET BIÇAĞI, CETVEL ve ZIMPARA çerçevesinde kalmaya özen göstermemiz lazım.
3. Çok güleceksiniz ve herif kafayı ağırlığa TAKMIŞ diyeceksiniz ama, uçak EPEY hafifletilebilir. Kafayı ağırlığa takmazsanız OLMAZ, Videoda, Turnigy 2836 motor kullanılmış, bu uçak için çok BÜYÜK ve çok AĞIR bir motor. Sadece motor 80gr, pil ve pervane ile herhalde 250 gr gelir yani neredeyse uçağın olması gereken ağırlığı.
4. Tabii motor GÜÇLÜ olduğu için uçak ÇOK HIZLI uçuyor.

Merak etmeyin, ben uçağın planını çizerim, isterseniz ÇAYLAĞI tekrar düzenleriz, isterseniz yeni birşey çizeriz, ama braz da YAPIŞTIRICI'lardan bahsetmemiz lazım.
 
Son düzenleme:
Bizim AMUK olarak yeni başlayanlara tavsiye ettiğimiz uçak olan SIG SENIORITA'nın planını eklemeye çalıştım, DOSYA BÜYÜK mesajı aldım. Mutlaka biryerlerde en fazla olabilecek eklenti boyutu yazar ama bir arkadaş belirtirse çok sevinirim
Gün içerisinde size özelden mesaj atarak yardımcı olmaya çalışacağım @selim özdil bey.:saygilar:
 
  • Beğen
Tepkiler: selim özdil
Yapıştırıcı konusu ÇOK GENİŞ bir konu, bir yazayım dedim ama ÇOK UZUN olacak. O nedenle daha dar kapsamlı yazmaya çalışacağım bakalım becerebilecekmiyiz..

Yapıştırma mekanizma iki şekilde çalışır, birisi, yapıştırılacak malzemenin içine NUFUZ EDER ve binanın temeli gibi görev yapar, ikincisi ise yapıştırılacak malzemelerin arasını doldurur ve orada zaman içeisinde sertleşerek belli mukavemette bir çeşit plastik malzeme haline gelir.
Sertleşme içindeki uçucu maddelerin uçması ile, yani su bazlı bir yapıştırıcı ise suyun buharlaşması veya bir kimyasal reaksiyon nedeni ile yapı değiştirmesinden yani japon yapıştırıcı ise havanın nemi ile reaksiyona girerek serleşmesinden, veya sıcak erimiş halde iken soğuyarak sertleşmesinden kaynaklanır.
Yeri gelmişken UNUTMADAN BELİRTEYİM, SICAK SİLİKON, CIVA ÇELİĞİ, FOTOBLOK ve benzerleri birçok isimlendimelerin, isimlendirildikleri nesneler ile HİÇBİR ALAKASI yoktur. Tamamen BİLGİSİZLİK veya KELİME NOKSANLIĞI ile uydurulmuş isimlerdir. Mesela SICAK SİLİKON'un, silkon ile uzaktan yakından alakası yoktur, bir tabancanın içinde erittiğiniz malzeme, düşük sıcaklıkta eriyebilen plastik bir malzemedir.

JAPON YAPIŞTIRICI çakma isimli cyanoakrilik yapıştırıcı, ince, orta, kalın ve jel olmak üzere 4 çeşittir. Talep az olduğu için orta ve jel olan tipleri neredeyse ortadan kaybolmuştur incesi, BALSA yapıştırmak için kullanışlıdır, ancak ARALIK DOLDURMAZ yani yapıştırılacak parçaların birbirine tam temas etmesi gerekir. Kalın olanı, genellikle SERT TAHTA ve KONTRAPLAKTA kullanmaya uygundur, aralık DOLDURUR, çabuk kürlenmesi için fısfısını sıkarsanız kürlenen kısım kırılgan olur.

Özetle BALSA, ÇAM, IHLAMUR, MUHTELİF CİNS KONTRAPLAK gibi malzemelerden uçak yapacaksanız, yerine göre JAPON YAPIŞTIRICI kullanarak yapabilirsiniz.

BEYAZ AHŞAP TUTKALI ve POLİÜRETAN YAT TUTKALI, RC Modeller için bunları ben tavsiye etmem, sertleşmeleri vakit alır, poliüretan kürlendikçe genişlediği için GÜZEL aralık doldurur, beyazın yapıştırması için, yüzeylerin TAM TEMASI şarttır, hafif olduğu için, kapalı alanda uçan serbest uçuş modellerinde yaygın kullanılır.

KONTAK yapıştırıcılar, solvent bazlı, solventi uçunca parçaları birbirine esnek olarak yapıştırırlar. Çok çeşitleri vardır. kundura, kumaş, lastik yapıştırmada yaygın olarak kullanılır, hatta KIRTASİYE tipi bile vardır. Model uçakçılıkta, SERBEST UÇUŞ MODELLERINDE, aseton, MEK gibi kimyasallarla yumuşatılarak sökülebildiği ve hafif olduğu için yaygın kullanılır. Çok mukavemetli değildirler.

İKİ BİLEŞENLİ yapıştırıcılar, epoksi, polyester ve poliüretan tipleri vardır. Model uçakta polyester kullanılmaz, epoksi çok yaygın olarak kullanılır. İki bileşeni karıştırdıktan sonra bir kimyasal reaksiyon ile kürlenerek sertleşmeye ve mukavemet kazanmaya başlarlar. Tip ve modeline göre kürlenme hızları farklı olabilir, RC uçakta 5 dakikada kürlenebilen epoksi özellikle SERT TAHTA kısımlarda çok yaygın kullanılır.

Kompozit falan dersek konu çok uzayacak.Buğday unundan, nişastadan, hayvan kemiğinden bile yapılan yapıştırıcılar bile vardır.

Bu kısası oldu, bir de uzun yazsa idik,herhalde kitap olacaktı. Konu çok uzayınca okumak cazip olmuyor o nedenle kapsamımızda olan yapıştırıcılardan bahsettik, konuyu burada keselim. İlerde gerekiyorsa araya parça ekleriz.
 
Üstad bilgiler için çok teşekkürler. 60 yıllık modelcilik yapmanızda taktire şayan. Bu yapıştırıcı konusunu sitede aramıştım ama bulamamıştım, inşaatta hangi yapıştırıcının hangi bölümlerde kullanılacağını nedenleriyle beraber daha net belirten bir yazı yazarsanız belki indeks içinde de yer alabilir.
 
Yeni bazı malzemeler var. EPP Köpük bunlardan biri, son 10 senedir, bazı HAZIR uçakların bu malzemeden yapıldığını görüyorum, satılır mı? nasıl kesilir? nasıl yapışır? bilmiyorum. Kkırılmıyor, bazı reklamlarda pek inanmadım ama, uçak üzerinden ARABA bile geçiriyorlar, birşey olmuyor. Bu konuda hiç bilgim yok, tabii uçak kırımında ÖNEMLİ olan uçağın uçan kısmına değil, MOTOR ve ELEKTRONİĞİNE birşey olmaması. Uçan kısmı kolayca tamir edersiniz, hatta yeniden yaparsınız ama diğerleri öyle değil.

RC Model uçak hobisi için bir uçak sahibi olmanın şekillerinden İLK olanı, UÇAK SATIN ALMAK'tır. Burada resimlerini gördüğünüz uçakların hiçbiri, RC MODEL UÇAK hobisine başlayanlar için bir eğitim modeli sınıfında DEĞİLDİR. Küçük oldukları için KÖTÜ uçarlar, radyolarının menzili de ÇOK AZ'dır, yani özetle sizi biryere götürmez.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
"Yeni başlayacağım, nasıl bir uçakla başlamalıyım" diye sorduğunuz soruya genellikle ÜSTTEN KANATLI olmalı cevabı alırsınız. Bazıları bu ifadeye bir de eğitim modeli (trainer) olmalı" diye ekler. Yanlış olmamakla beraber çok NİTELİKLİ bir cevap değildir ve EKSİK'tir.

Burada resimlerini gördüğünüz uçak modellerinin hepsi KABİN TİPLİ , ÜSTTEN KANATLI ve ÖLÇEKLİ (scale) modellerdir ancak yeni başlayanlar için bir EĞİTİM MODELİ görevi göremezlar. Basit anlatmak gerekir ise ilk uçağınız için ÖLÇEKLİ tabir edilen ve GERÇEĞİ OLAN uçaklardan KAÇININ. Bunlar EĞER DOĞRU TASARLANMIŞLAR ise, gerçeğine uygun aerodinamik, geometri ve uçuş için tasarlanırlar. Denge ve kararlılık faktörleri verimli uçabilmeleri açısından YÜKSEK DEĞİLDİR. Başınızda eğitmen yok ise, İLK UÇUŞTA kırarsınız.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Bazı modeller TRAINER adı altında satılır, hatta başına bir ifade daha eklenerek SUPER TRAINER, REAL (gerçek) TRAINER, ADVANCED(gelişmiş) TRAINER gibi isimler alırlar. BALANGIÇ EĞİTİM MODELİ olarak, ÇOK YAYGIN bir şekilde kullanılırlar. Neredeyse tamamı 4 kanallı olduğu için biraz uçurmasını öğrenince size BASİT AKROBASİ yapma imkanı da tanır. Bu aşama sizin uçağı KIRMA aşamasındaki başlangıç noktanızdır.

Bu uçakların aşağıda resimlerini göreceksiniz. Kanat açıklıkları 1.5m, ağırlıkları 2.3 - 2.5 kg civarındadır, 0.40cuin metanol motoru veya 300W civarında dışı dönen fırçasız motorla uçarlar. Bu uçaklarla KESİNLİKLE bir EĞİTMEN nezaretinde başlamanız gereklidir. Öğrenmenizin HIZI, çalışma süreniz, sabrınız, cesaretiniz, bunu nasıl kontrol ettiğiniz ve yeteneğinize bağlıdır.

Çok kırıldıklarından, ÇOK SATILIRLAR.

Tabi EĞİTMEN'in de olması gereken özellikleri var. Tam hatırlamıyorum ama AMUK'ta 1990'larda bu işi yapabileceğine dair bir şekil vardı fakat sonradan SULANDI.
Özetle, güvenebileceğiniz, yanınızdan kaçmayan, uçağı sıkıntılı durumdan kurtarmasını bilen birisi olması lazım. Eğiti verenler var mı? bilmiyorum.

RC UÇAK UÇURMAYI öğrenmenin, bir ARABA KULLANMAYI öğrenmekten 10 kat daha zor olduğunu düşünmek yanlış olmaz. Yani araba kullanmasını 10 kullanım saatinde öğreniyorsanız, RC Uçağı 100 saatte öğrenirsiniz.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
  • Beğen
Tepkiler: Ömer Erkan
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
İşte bu model uçak ne kırılıyor nede sudan etkileniyor.Adam modeli komple suyun içine sokup geri çıkarıp uçmaya devam ediyor.Bu modelin yapısı denizde yada havuzlarda yüzmesi iyi olmayanların kullandıkları makarna diye tabir ettikleri silindir şeklinde yumuşak köpük ten imal edilmiş.
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Bir RC uçak sahibi olmanın birçok yolu var ama MUTLAKA uçağınızı seçerken konunun başında belirttiğimiz kriterlerin içine girmeli ve İTİBAR EDİLİR bir eğitmen nezaretinde başlamalısınız. Kılavuzu KARGA olanın, diye başlayan bir atasözümüz vardır, sakın unutmayın ve SATICI'dan eğitmen OLMAZ.

Eğitmen bulamıyoruz NE YAPALIM? diye bir sorunuz olabilir.

TEK BAŞINA (solo) uçurabileceğiniz uçaklar vardır. bunlar genellikle MOTORLU PLANÖR şeklindedir, hafi ve büyüktürler ve küçük bir motor ile uçarlar, bazıları 2 kanal, bazıları 3 kanaldır.

Daha önce eğitmen nezaretinde başlanabilecek BALSA İNŞAAT olarak SENIORITA tavsiye etmiştik, resmini koyalım, plan üzerinde biraz çalışmamız lazım hala çok büyük. Hazır olarak bilmiyorum, bende ÇİN'den aldığım SENIOR'un (senioritanın abisi) ARF'si var, 2015 senesinde almıştım, hala atölyede biryerlerde durur. belki senioritanın da vardır.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Tek başınıza başlayabileceğiniz uçak için de BİR PARÇA PASTA tavsiye edebiliriz. Onun da resmini koyalım

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu uçak da 72 inç (1.8m) kanat genişliğinde 0.049 cuin metanol motoru ile uçabilen 2 kanallı 600-650 gr ağırlığında bir uçaktır. Yerden kalkmasını istiyorsanız, 0.10cuin'lik bir metanol motoru veya 100-120 W'lık dışı dönen fırçasız bir motor takmanız gerekli. Bu uçağı ben 1995 senesinde yaptım, senelerce uçurdum, sonra bir arkadaşıma hediye ettim ve bir tane daha yaptım hala durur. Bunun 2.5m kanat genişliğinde bir de abisi var, BUTTERFLY (kelebek). Bu iki uçak ile TEK BAŞINIZA BAŞLAYABİLİRSİNİZ.

Bu uçakların planları var, buralarda yayınlamayı becerirsem yayınlayacağım, beceremezsem nerede olduklarını bulup adreslerini verebilirim.