Yakıt Tankı Montajını Nasıl Yapmalıyım ?
Ooooo, ortalık bilimsel bir panel kıvamına gelmiş
. Şimdiye kadar hiç bu kadar kafa yormamıştım doğrusu! :-\
Şimdiye kadar yakıt depolarımı hep ucunda ağırlık olan karbüratör borusu ve egsoza giden basınç borusu ile kullandım. Çoğu zaman sorunlara neden olduğu için, doldurma için olan üçüncü boruyu takmadım. Deponun içindeki ağırlık (clunk) taktığım boruyu, geriye kıvrılmasın diye, biraz etli seçtim. Çünkü ince olursa, uçağı elimizde evirip çevirirken geriye kıvrılıyor. Depolarımda hava kaçağı olmamasına hep özen gösterdim. Hiç sistemli akrobasi yapmadım. Yukarıya doğru tam gaz çıktım, tırmanış durduğunda rölantiye geçip burun üstü indim ve yumuşak bir şekilde gazı açarak düz uçuşa geçtim. Bu bağlamda şimdiye kadar hiç motor stop yaşamadım.
Sümer Yamaner' Alıntı:
...
Sonuçta eğer hava sürtünmesini saymazsak bir serbest düşme söz konusu. Depo için de yakıt için de. Yani her ikisi de aynı ivmeye sahipler. Yakıt nerede durur? Son bulunduğu pozisyonda değil mi?
Peki sürtünmeyi hesaba katarsak depo (ya da uçağın gövdesi) sürtünmenin oluşturacağı hareketin ters yönündeki bir ivme nedeniyle daha az, yakıt ise doğrudan yer çekimi etkisi ile tam 9.81 m/s2 olarak ivmelenmeyecek mi? Bunun sonucunda yakıt deponun ön tarafında toplanmayacak mı?
Yakıtın geride toplanabilmesi için uçağın aşağıya doğru 1 g'den daha yüksek bir ivme ile hızlanıyor olması gerekmez mi?
Uçak eğer aşağıya doğru süratini değiştirmeden yani sıfır ivme ile hareket ediyorsa yakıtın yer çekimi ivmesi nedeniyle yine önde toplanması gerekmez mi?
Bence tırmanışın durduğu anda, depodaki yakıt son bulunduğu noktada kalır ve daha sonra yer çekimsiz ortamda, uzay araçlarındaki gibi, deponun içinde dağılır. Uçağın burnu aşağıya doğru döndüğünde ise, uçağa da, depodaki yakıta da yer çekiminin etkisi aynı olur. Ancak, yakıt deponun içinde, uçakla birlikte serbest düşüşte olduğu için, uçağa göre hala yer çekimsiz ortamdadır ve deponun içinde dağınık haldedir. Düşüş esnasında, yakıtın deponun arkasında toplanması, uçağa yer çekiminin dışında aşağı doğru bir kuvvet uygulanmadıkça (motora gaz vermek gibi) mümkün olmayacaktır. Yakıtın önde toplanması için ise, uçağın baş aşağı havada sabit durması gerekir ki bu mümkün değil.
Vardığım sonuç; Eğer havadaki serbest düşüşümüz, binlerce metre sürseydi, çok muhtemel motorumuz yeterli yakıt alamadığı için stop edecekti. Ama bizim uçaklarımızın serbest düşüşü bu kadar uzun sürmediği için, yakıt borusu ve karbüratördeki yakıtımız bitmeden düz uçuşa geçiyoruz. Böylece de motorumuzun stop etmesine fırsat kalmıyor.
Nesimi Sakmak' Alıntı:
...
Kabini basınçlandırılmış uçaklarda söylediğiniz doğru. Diğer taraftan eksozdan gelen hat depoya basınç yapıyor.
...
Bence yer çekimsiz ortam yaratmak için kullanılan uçakların kabin basınçlı olması, çok yüksek irtifalara çıkmaları gerektiği için. Kabin basıncı olmasa da sonucun değişmeyeceğini düşünüyorum. Bizim uçağımızdaki egsozdan gelen basınç , ki burada motor rölantide olduğu için fazla olmayacaktır, deponun her tarafına aynı olacaktır ve yakıtın konumuna bir etkisi olmayacaktır.
Not: söylediklerim bilimsel bir alıntı değil, tamamen kendi fikir jimnastiğimdir, aman yanlış anlaşılmasın!