Yakıt seviyesi belirlenmesi oldukça zor ve ürkütülen kurbağaya değmeyecek bir şey.
Titreşim ölçümü ciddi derecede bozar. Ehh titreşimsiz uçak da ya elektriklidir (yakıt???
) ya da türbinli.
Gerçek havacılıkta bile yakıt seviye göstergesi neredeyse hiç kullanılmaz. Depoya konulan yakıttan tüketilen yakıt düşülerek hesaplama yapılır. Haa evet depo göstergeleri vardır ama kimse onlara güvenmez.
İlla ölçücem denirse neler yapılabilir?
*Depoya bir şamandıra monte edilir. Sonra havada clunk ona dolanır ve motor stop eder!!!
*Su seviyesi ölçer gibi benzine elektrod daldırılmaz. Benzin iletken değildir.
*Depo dışından kapasitif bir sistem uygulanabilir. Bir zamanlar Melih Karakelle bu tür bir şey yapmıştı diye hatırlıyorum. Ama ancak durağan halde makul doğrulukta bir ölçüm yapılabilir.
*Deponun tepesine dört köşeye ultrasonik transdüserler monte edilir. Sürekli olarak dört yerden depo tavanı ile sıvı yüzeyi arasındaki mesafe ölçülür ve buradan hacim hesaplanır. Akıllı işi olmadığı aşikar!
Daha basit çözümler yok mu?
*Depoyu görünür bir yere monte edersin. ya da depo hizasına gövdeye minik pencereler açarsın iki taraflı. Bir yandan fener tutup diğer yandan bakarsın. Hatta bir tarafa pencere açmaz, LED koyarsın ve diğer taraftan bakınca depo doluluğunu görürsün.
*Her uçuş öncesi taşma hortumundan yakıt taşacak şekilde deponu doldurmayı alışkanlık haline getirirsin.
*Umursamazsın, Orhanlı'dan bir abimizin dediği gibi "havada bakarsın"!