Mustafa Koç
Çalışkan Uye
Estağfurullah ne affı.Trime gelene kadarki hikaye oldukca uzun. Ama affiniza siginarak nacizhane birkac kelam etmek istiyorum:
-Modeliniz yeterince rijit mi ? Yani ucus sirasinda sagi solu orasi burasi esneyen bir modelmi yoksa kanat yukselis dumeni donus dumeni yerli yerinde bir model mi emin olmak lazim (bazi genis kanat aciklikli planor vs yi konu disi tutuyorum)
-Insa geometrisi duzgun mu (Kanadin bir hanyaya diger konyaya, yukselisin sagi baska solu baska aciyla birlesiyor govdeyle, yon dumeni egri monte edilmis, motor acisi hic verilmemis vs vs vs...). Bu gibi durumlar varsa modelinizde "Trim chart" ise yeterince yaramayacaktir hatta sizi cileden cikartabilir
-Menteseler duzgun calisiyor mu ( plastik menteselerdeki merkezleme sorunlari, iki yuzey arasinda luzumsuz mesafe kalacak sekilde sabitlenmesi dolayisiyla esneme problemleri, bant menteselerdeki esneme problemleri vs... Cok cok dikkat edilmesi gereken konular)
-Yeke geometrisi dogru mu ? Tercihen mentese merkezi ile yeke kuvvet merkezi ayni hizada olsun istenir. Bu kesin olarak luzumlu degildir. Ofset olarak da yeke montaji yapilabilir ancak ayni sekilde servo yekesinin de uyarlanmis olmasi gereklidir
-Bosluksuz ya da asgari boslukta servo ve servo kollarinin temin edilmis olmasi, kontrol cubuklarinin kasintili calismadigindan emin olunmasi
-En onemlisi ama bircok modelci dostun pek de umursamadigi konu, dogru calisan servolar, ozellikle merkezleme konusunda. Benim icin herhangi bir modelin konfigurasyonunda onemli konulardan biri servolar. Kotu servo ile iyi ucus yapma sansiniz malesef yok. Ucaga konsantre olmak yerine kumanda ile bogusur durursunuz. Dolayisiyla buyuk ama dusuk seviyedeki servolarla ucan bir model yerine daha ufak ama ust seviyede servolarla ucan bir modeli tercih sebebimdir
Yukaridakiler konusunda eminseniz, modeliniz olmasi gereken agirliktaysa, insa geometriniz, agirlik merkeziniz olmasi gereken noktada ise, yukaridaki trim chart ile sabirli bir 30 ucus modelinizi simulatordekine yakin sekilde kararli hale getirmenize olanak saglayacaktir. Lakin, burada unutulmamasi gereken konulardan biri modelin tasarimidir. Ornegin, knife edge icin dihedral degistirme olanaginiz cogunlukla yoktur. Ya da Aileron differential icin bir yone aileron atimini cok fazla azaltmaniz durumunda bu sefer tono hizinda cok ciddi azalislar gozlemlemeniz soz konusudur. Bu bakimdan yapilacak ayarlarin sonuclarinin da degerlendirilerek her model icin olasi en uygun trim'i yapmaya calismak daha uygun olacaktir.
Iyi ekipmanlarla ve ozenle toplanmis bir modelin iyi bir trim den gecmeden iyi ucmasini beklemek pek gercekci olmaz. Benim de olmazsa olmazlarimdan trim konusu. Halen telefonumda yuklu olan "Trim App" uygulamasini kullanmaktayim pistte (*Peter Goldsmith) ancak sanirim programi yeniden indirmenize musade etmiyor Google Play Store, yalnizca eski yuklenmis cihazlara destegi devam ettiriyor.
Açıkçası ben hala modelciliğin agulama emekleme dönemindeyim. Çok fazla okudum bu sitede şöyle bir göz gezdirmediğim konu çok çok azdır. Ama pratik maalesef aynı oranda az. 3 farklı model yaptım şimdiye kadar üçü de fotoblok köpükten. Tabii ki üçü de yeterince rijit değil. Plana tamamen sadık kalarak yapılmış modeller ama malzeme dediğiniz gibi rijitliği kaybetmeye çok müsait. Buna mukabil hafif ve ucuz. Yani kırıp parçalayınca hiç üzülmüyor aksine seviniyorum yenisini yapmaya bahane oluyor
Sonuç olarak yazdıklarınız benim için şu aşamada çok profesyonel kaldı ve malzeme kaynaklı bazı değişmesi imkansız şeyler var. Mahcup oldum valla bu kadar ayrıntılı yazıp zaman ayrılınca. Ama hepsini çok iyi anlıyorum ve mümkün olanları en hızlı şekilde hayata geçireceğim. Tavsiyeleriniz gerçekten çok değerli çünkü buraları okuyanlar var. Vakit ayırıp böyle ilgilendiğiniz çok teşekkür ederim