Uçak Kanadı Yapımı - Depron
Benim planör konusunda çok fazla deneyimim olmamakla beraber (avatardaki yaşlarımda gittiğim gerçek planör kursu dışında), bir zamanlar 2m sınıfı planörler yapıp uçurmuşluğum vardır.
İşin termik tarafını Nesimi oldukça güzel anlatmış. Yalnız planörün en büyük özelliği, malum, motorsuz olmasıdır. Dolayısıyla, yerden kendisi kalkması mümkün olmadığından, o termikleri yakalayabileceği belli yüksekliklere çıkabilmesi için dışardan bir yardımcı gerekir. Bunun için de, ya belli bir kısmı lastikli bir fırlatma kablosu, ya da uçakla çekilmesi gerekir (ki önümüzdeki yaz denemek için hazırlık yapıyorum). Öte yandan, kablodan ayrıldıktan sonra da termik yakalayamaz da belli bir irtifanın altına düşersen, iniş mecburi! Yani, alçak geldim, yüksek geldim, pas geçeyim yok. Eğer rüzgar altına giderse geri getirmek de maharet ister. Bu sıkıntı yüzünden, bir kaç tane de motorlu planör yaptım. O zaman da ipsiz uçurtma kıvamında bir model oluyor, yukarı bak bak boynun ağrıyor!
Yamaç uçuşuna gelince, uçuş alanı kıtlığından dolayı denemek istediğim bir şey. Kendim denemedim, ama yıllar önce yurt dışında izlemiştim. Ancak orada da kalkışta sorun yok, karşıdan gelen rüzgarın içine modeli elden atıyorsun. Ama inişte yine rüzgarı karşıdan alman lazım, yani modeli arkadan dolaştırıp elden attığın yerin gerisine indirmen gerek. Bu da tepe üstünde yine geniş bir alan olması demek. Eğer modeli attığın yönün tersine inmeye kalkarsan, rüzgarı arkadan almak zorundasın! O zamanda modelin hızını düşün! Şu ana kadar bulabildiğim tepe üstleri ise tarla tapan, anız vs.
Ama, ben bir düzlükte elimden atarım, 20 m öteye de inerim diyorsan o ayrı.