Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Özgür Evren Varol' Alıntı:
Eskiden boyle bir reklam vardı dimi :) “şşt numara yapma! Tabiii sağdaki...”

:)

Detaylar yarın, saat geç oldu burada...
Vay be, bizde de ne göz varmış ;D
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Hikayeye gelelim...

Genel olarak sistem güzel çalıştı aslında. İlk olarak dikmelerin yay taraflarındaki 2.5 mm çaplı delikleri deldim. Sonra dışı 4 içi 2 mm olan bir aluminyum tüp yaptım tornada. Bunu klavuzda yerine yerleştirip tekerlek aksının geleceği 4mm çaplı deliğin ilk adımı olan 2mm lik pilot deliğini deldim. Buraya kadar herşey çok güzel. Ama sonra ufak bir problem yaşadım o da klavuzun tasarımına 4 mm lik ana deliği delerken açığa çıkacak sıcak metal talaşlarını delikten uzaklaştıracak bir "kaçış" yolu koymamamdan kaynaklıydı. Normal matkap çalışmasında bu talaşlar matkabın oluklarından geriye doğru atılırlar. Ama burda matkabın etrafında sıcaklıktan kolayca etkilenen plastik bir malzeme olunca bu sıcak talaşlar geriye doğru kaçmak yerine plastiği eritip orda yuvalanmışlar. Bkz. Şekil 1-A:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


İlk dikme sorunsuz delindi ama bu klavuzla ikinciyi delemezdim. Hemen tasarımı değiştirdim bu bölgeyi de 8mm çapa çıkardım ve yeni baskıyı verdim. 3D yazıcının en güzel özelliği burda. Zaten bu meretlere eskiden (sanayi ölçeğinde) "hızlı prototipleme" diye anılırdı, gerçekten de öyle, hızlıca prototipleyip, deneme yapıp, yeni iterasyonları saatler mertebesinde elinize alabiliyorsunuz... Herneyse, bir tane de dışı 8 içi 4 mm olan aluminyum yaptım tornada hızlıca. Her iki metal boru klavuz da şekil 2-a ve 2b de görülmekte :p

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Yeni sistemde herşeyin ana klavuza oturuşu şöyle:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Klavuzu kapatıp alttan mengeneyle üstten de işkenceyle sıkıştırıp delmeye hazırladım:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bizim köyün imamı, alttan verir samanı, üstten çıkar dumanı... pardon o burda söylenmiyordu dimi...

Velhasıl ikinci dikmeye bu şekilde giriştim, giriştim girişmesine de, bir iki mmden sonra dalemiyorum bir türlü... Sanki aluminyum değil toledo çeliği mübarek. İki tane matkap kırdım, banamısın demiyor. Öbür taraftan gireyim dedim, kalıbı çevirdim klavuzları yerleştirdim falan ama nafile aynı hikaye, bir iki mm den sonra daha derine girmiyor matkap ne yaparsam yapayım. Şaşkın halde dikmeye bakıyorum elimde. Sonra farklı matkaplarla farklı çaplarla denedim, sonuç aynı. Dikmeyi klavuzdan çıkardım, tornaya taktım ucundan eksenel olarak 4.2 mm lik delik delmeye başladım (buraya zaten M5 set uskur girecek şaftı sabitlemek için, onun deliği) Niyetim bu delikle malzemenin merkezini biraz rahatlatarak sonra aks deliğinin daha kolay gitmesini sağlamaktı, ama aynı hikaye, delik önce güzel ilerledi, ama tam aks deliğinin olması gereken derinliğe ulaşınca sanki çeliğe çarpmış gibi takırdamaya ve hiçbir şekilde ilerlememeye başladı... Anladım ki inatlaşmanın faydası yok. Hemen yeni bir çubuk alıp sıfırdan tornada işleyerek yeni bir dikme yaptım (önceki tecrübe sayesinde çok hızlı bir süreç oldu bu) sonra o dikmeyi klavuzda sorunsuz bir şekilde deldim...

En son da dikmelerin en altındaki M5 dişleri tornada ama manuel olarak açtım:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Dikmeler halloldu ama bu enteresan "çelik sertliğinde" aluminyum olayı kafamı çok kurcaladı. Aklıma gelen iki gerekçe var, birincisi üretimde bişeylerin ters gitmiş ve araya başka bir malzeme karışmış olması ihtimali.

İkincisi de bu dikmeyi tornada işlerken bir sebepten aşırı ısınmasına neden olup "kazayla" ısıl işlem sonucu sertleştirdim. Ama eğer bu doğru ise kazayla yüzyılın buluşunu yapmış olabilirim :D :D :D Çelik sertliğinde aluminyum hafifliğinde bir malzeme, düşünsenize kullanım alanlarını :D

O dikmeyi biraz kesip biçip anlamaya çalışacağım neler olduğunu.

Sonuç itibariyle, artık hurricane doğru açılı bir çift yepisyeni ve "el yapımı" :p dikmeye kavuştu :halay: :halay: :halay:
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Özgür Evren Varol' Alıntı:
Dikmeler halloldu ama bu enteresan "çelik sertliğinde" aluminyum olayı kafamı çok kurcaladı. Aklıma gelen iki gerekçe var, birincisi üretimde bişeylerin ters gitmiş ve araya başka bir malzeme karışmış olması ihtimali.

İkincisi de bu dikmeyi tornada işlerken bir sebepten aşırı ısınmasına neden olup "kazayla" ısıl işlem sonucu sertleştirdim. Ama eğer bu doğru ise kazayla yüzyılın buluşunu yapmış olabilirim :D :D :D Çelik sertliğinde aluminyum hafifliğinde bir malzeme, düşünsenize kullanım alanlarını :D
Bence hemen patent başvurusunda bulunalım :laugh: :D
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Gazyağı birebirdir Evren bey.Alüminyum işlerken tavsiye ederim, zeytinyağı da dış çekerken kolaylık sağlar.6000 ve 7000 serisi alüminyum malzemeler bildiğim kadarıyla sertlik alabiliyor. :saygilar:
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Mehmet Kucuksari' Alıntı:
Bence hemen patent başvurusunda bulunalım :laugh: :D

Ne yaptığımı bilip formüle edebilsem başvururum :D

ahmet atıcı' Alıntı:
Gazyağı birebirdir Evren bey.Alüminyum işlerken tavsiye ederim, zeytinyağı da dış çekerken kolaylık sağlar.6000 ve 7000 serisi alüminyum malzemeler bildiğim kadarıyla sertlik alabiliyor. :saygilar:

Ahmet bey çok teşekkürler bilgi için. Delerken ve diş açarken çeşitli sıvılar ile soğuk tutmaya çalıştım mereti ama tornada şekillendirirken kuru çalıştım. Zaten çok küçük dalma derinlikleriyle gidebiliyorum (torna fazla güçlü değil) ve iş parçası hiçbir zaman dokunulmayacak sıcaklığa ulaşmıyor. Ancak aklımda olan bir şey var... Malesef döner puntom yok şu an elimde, dikme de uzun olduğu için mutlaka bir şekilde iki uçtan desteklenmesi gerekiyor ve mecburen sabit punto kullandım. Acaba belli bir anda fazla sürtünmeden tam da ucu fazla mı ısındı diye düşünüyorum ama yine de aluminyumun HSS matkabın delemeyeceği kadar bir sertliğe ulaşması mantıklı gelmiyor. Öte yandan, bu sertlik probleminin yaşandığı taraf hep ayna tarafındaydı, eğer sabit punto kaynaklı bir ısınma olsa bile dikmenin diğer tarafında bozulma olamsı gerekirdi, o taraflar çok rahat delindi ve diş açıldı... Belki dediğiniz gibi delerken kullandığım soğutma yetersiz kaldı (deliğin delindiği ortam da tamamen kapalı bir klavuz içinde düşünürsek) ve açığa çıkan aşırı ısı buna neden oldu. Bunun karşı tezi de aynı koşullarda aynı ekipman ile ve teoride aynı malzeme üzerinde toplam 6 delik açma girişiminde, 5i peynir kesercesine rahat ve düzgün delerken birisi niye bu kadar sorun çıkardı? Her neyse, sonuçta konunun uzmanı değilim, amatör talaş kaldırıcı olarak eğitici bir macera oldu :) Sorunlara rağmen nihayete varıp da elimde kullanılabilir bir çift dikme olması da sevindirici.

Bu kadar uğraşıp debelendikten sonra aklıma şöyle birşey de geldi... Tornada 4mm lik aluminyum şaft işleyip, bunları orjinal dikmelerdeki şaft deliklerine metal epoksisiyle yapıştırıp, sonra klavuzu kullanarak yeni 94 derecelik delikleri delsem sonuç acaba nasıl olurdu :)
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Sümer Yamaner' Alıntı:
Handan haklı mı acaba?! :p :D

Spitfire için %100, Hurricane için problem yok, tüm bu problemler hayatın ve hobinin parçası, boğuşmak ve çözmek sinir etmeyi bırak keyif veriyor bana. Spitin retractları ise başka hikaye. O retractları ben seçmedim, onları kullanmam tasarımcı tarafından "dayatıldı", bir dünya para döktüm, seni uğraştırdım vs vs vs hala çalışmıyor... aman yazmayayım bak sinirim tepeme çıkıyor... Balsa tozu verin banaaaa
:D
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Matkap kırıldıktan sonra içinde matkap parçası kaldı ise bu da delmenizi engellemiştir diye düşünüyorum.Ama en azından yeni dikmeyi sıkıntısız delebilmişsiniz.Ellerinize sağlık ,talaş kaldırma konusunda ustalar kadar iyisiniz. :thumbup: Gaz yağının özelliği soğutmadan ziyade kesici takımların üzerine alüminyumun sıvanmasını önler bu sayede özellikle delmede talaşın daha kolay atılmasını sağlar. :bravo: :saygilar:
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

ahmet atıcı' Alıntı:
Matkap kırıldıktan sonra içinde matkap parçası kaldı ise bu da delmenizi engellemiştir diye düşünüyorum.Ama en azından yeni dikmeyi sıkıntısız delebilmişsiniz.Ellerinize sağlık ,talaş kaldırma konusunda ustalar kadar iyisiniz. :thumbup: Gaz yağının özelliği soğutmadan ziyade kesici takımların üzerine alüminyumun sıvanmasını önler bu sayede özellikle delmede talaşın daha kolay atılmasını sağlar. :bravo: :saygilar:

Çok teşekkürler Ahmet bey :)

Matkabın kırılan parçasının kalması çok bela birşey ama bu duruma özel olarak öyle birşey olmadığından fazlasıyla emin olabiliyorum. Hatta özellikle acaba böyle mi oldu diyerek şüpheye düşüp dikmenin diğer tarafından, sıfır km bir matkap ile, tekrar giriştim ama sonuç aynı oldu... Akşam o "kurşun geçirmez" dikmenin de fotoğrafını paylaşırım :) Sonrasında da o problemli kısıma farklı şekillerde girişip detaylı bir kesit analizi yapmak istiyorum...

Aluminyuma diş açarken tam da söylediğiniz gerekçe ile WD40 kullanıyorum ama delik delerken aynı amaçla (sıvama önleyici) kullanmayı hiç düşünmemiştim. Belki gereğinden fazla bir sıklıkla matkabı geri çektiğim için sıvama sıkıntısı yaşamamıştım hiç. Bu da güzel bir tiyo oldu, teşekkürler :saygilar:
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Alüminyumu delmek zor oluyor. Yumuşak bir metal olması dezavantaj, aşırı ısınıyor ve matkap yollarını tıkıyor. Ayrıca aluminyumda silika da bulunuyor, bu yüzden soğutucu sıvı kullanılsa da delmesi çeliği delmek kadar zor.
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Levent Suberk' Alıntı:
Alüminyumu delmek zor oluyor. Yumuşak bir metal olması dezavantaj, aşırı ısınıyor ve matkap yollarını tıkıyor. Ayrıca aluminyumda silika da bulunuyor, bu yüzden soğutucu sıvı kullanılsa da delmesi çeliği delmek kadar zor.

Neden en zor kesilen materyellerden biri olduğunu şimdi anlıyorum.
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Kanatların alt yüzeyleri kaplamaya yaklaşıyor. Bugün kaplamada kullanacağım balsa levhaları hazırladım. Sanırım bu levhaların hazırlanmasını daha önce anlatmıştım ama bidaha anlatmaktan zarar gelmez...

Kanadın hücum kenarı, ortası ve firar kenarı için farklı özelliklerde balsa levhaları kullanarak ve bulunacakları bölgenin kıvrımına göre lif yönlerini ayarlayarak 3 parça kestim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonra bu parçaların uzun kenarlarını olabildiğince düzgün bir şekilde kesip tesviye ettim. Amaç iki levhanın olabildiğince boşluksuz olarak birleşmesinin sağlanması.

Birleşimlerden tatmin olunca levhaları uc uca getirip maske bantlarıyla birbirlerine tutturdum. Ek yerinin üzerinden de boylamasına bir bant çektim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Levhaların yapıştırılması için de bantlı taraf altta kalacak şekilde ters çevirip, ek yerini dışa bükerek açıp, ortaya çıkan boşluğa alifatik tutkal sıktım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Her iki ek yerine de tutkal sıkıp kısa bir süre bekledikten sonra (tutkal aşağı akıp tüm boşluğa ulaşabilsin diye) levhaları tekrar masaya yatırdım. Bu işlemleri yemek masasında yaptığım için bir parça naylonla masayı (dolaylı olarak da kendimi [emoji23]) korumaya aldım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bir plastik kart kullanarak ek yerlerini bastırarak fazla tutkalı sıyırdım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Son olarak da plajdan (ç)alınma kumlarla yapılan kum torbası ağırlıklar altında kurumaya bıraktım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


İlk levha gurubu kuruyunca aynı şekilde ikinci levha grubunu hazırlayıp yapıştırdım ve kurumaya bıraktım.

Onlar kururken de bir balkon seansıyla kanadın her iki uç panelinin de son tesviyesini yaptım.

Bir aksilik olmaz ise bu gece kanadın bir tarafının kaplamasını yapıştırmış olacağım. Diğer taraf da yarın yapılır...




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Yine ince ve temiz bir işçilik çıkıyor ortaya [emoji122][emoji122]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Modelin inşaatındaki en önemli kilometre taşlarından birinden geçiyoruz [emoji51]

Kanatla ilgili son kontrolleri yaptım, içerde yapılması gereken herşeyi yaptığımdan olabildiğince emin olmaya çalıştım (kesin bişeyleri unuttum hissiyatı yok değil hani :) ) ve kanadın kapatılma vaktinin geldiğine kanaat getirdim...

Gündüzden hazırlanan kaplama levhalarının her iki tarafını da, ama özellikle dışta kalacak tarafa özen göstererek zımparaladım. Kaplama sonrasında bu levhaların zımparalanması birhayli riskli olacaktır.

Kaplama sonrasında kanat nihai şeklini alacağı için bu işlemin yapıldığı tezgahın düzgün olması çok önemli. Bu amaçla tezgahımı kontrol ettiğimde birhayli bel vermiş olduğunu gördüm (120cm lik mastarın ortasında 2 mm lik boşluk oluşuyor). Yemek masasını kontrol ettim, o daha beter. Hanımın çalışma masasına baktım, daha iyi ama hala tam düzgün değil. Mecbur mutfak tezgahına yöneldim, dümdüz taş... Sağolsun eşim de izin verdi, kaplamayı mutfak tezgahında yapmaya karar verdim.

Kanadı daha önceden yazıcıyla bastığım destek parçalarının üzerine oturttum. Bu parçalar doğrudan orjinal plan kullanılarak tasarlandılar ve düz bir yüzeyde kanat doğru bir şekilde üzerlerine oturtulduğu zaman kanat ucuna doğru olması gereken çarpıklık (wash-out) otomatikman sağlanmış oluyor. Bu ihmal edilmemesi gereken, uçağın uçuş karakterinde, daha doğrusu stall karakterinde çok büyük etkisi olan birşey...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Destek parçalarının hem yere hem kanada doğru bir şekilde temas ettiğinden emin olmak için, ve geri kalan herşeyin de kaplamaya hazır olduğundan emin olmak için yaklaşık bir saat kanadın etrafında dönüp durdum, herşeyi tekrar tekrar kontrol ettim. Kafamda yapıştırma işlemini defalarca prova ettim (hızlı yapılması gereken ve geri dönüşü olmayan bir adım sonuçta), kaplama levhasını yerine koyarak yapıştırıcısız olarak provaları tekrarladım... kum torbaları iğneler vs her şeyi elimin altına hazırladıktan sonra “artık vakit tamamdır” diyerekten, deriiiiin bir nefes alıp alifatik tutkalı kanadın serenlerine, sinir üstlerine ve son olarak da hücum kenarına sürdüm. Serenlerin üzerindeki tutkalı parmağımla iyice yaydım...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Levhayı yerine oturtup kum torbalarıyla dikkatlice ağırlık altına aldım. Hücum kenarını ve uçtaki sinirle kaplamanın birleşimini de iğneler ile tutturdum...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Dersteklerin yerli yerinde olduğundan emin olmak için kanadın ettafında birkaç tur daha attıktan sonra kurumaya bıraktım...

Sabaha sonucu hep birlikte göreceğiz...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Moderatör tarafında düzenlendi: