- Katılım
- 30 Kas 2014
- Mesajlar
- 4,656
- Tepkime puanı
- 20,078
- Yaş
- 47
- Konum
- Wallingford / İngiltere
- İlgi Alanı
- Uçak
Sümer Abinin alakasız konusunu iyice bulandırmadan şu konuyu buraya koyuvereyim
Herkese merhaba,
Aslında uygun olan davranış gidip tanışma kısmına kendimi tanıtmam olurdu muhtemelen ama foruma üye olduktan 3 sene sonra ilk mesajı yazınca utandım Tanışmayı doğrudan çalışma ile yapayım istedim. Yanlış hatırlamıyorsam foruma da 2014 yılında Sümer abimin dürtmesi ile üye olmuştum ama o zamanlar vakitsizlikten ve belki biraz da ilgisizlikten fazlaca aktif değildim forum ortamlarında... Bu aralar vakit birazcık olsun daha bollaşınca forum paylaşımları için ufak ufak zaman ayırabilmeye başladım ve Sümer abinin tekrar dürtmesiyle RCKolik forumunu "yeniden" farkettim
Konuya girmeden önce de tanışma mesajı niteliğinde bir girizgah yapayım.
Tam ismim Özgür Evren Varol, tercih edeceğim isim Evren olur , canınız çok isterse "Deli", "Psikopat", "Hasta Ruhlu" vb. sıfatlar da kullanabilirsiniz...
Şu an için Muscat / Umman'da yaşıyorum, yarın rüzgar bizi nereye atar bilemem.
Havacılık ve modelcilik sanırım DNA'm da kodlu olarak dünyaya gelmişim, enteresandır ailede de böyle bir deli yok, bir ihtimal küçük yaşta geçirdiğim ateşli bir hastalık sonucunda beynimde bişeyler yer değiştirdi, ondan böyleyim. Doktorlardan henüz beni tatmin eden bir açıklama duyamadım. İlk plastik maketimi ilkokul birde, ilk "uçan" modelimi de yanlış hatırlamıyorsam ilkokul 3 yada 4 te yapmıştım (lastik motorlu ve planör serbest uçuş modelleri). Radyo kontrol ile tanışmam ise üniversite yıllarında kendi paramı kazanmaya başladığım zamanlara kadar beklemek zorunda kalmıştı. Önce bir RK yelkenli, sonra bir iki araba derken nihayetinde esas nihai hedefim olan RK uçakla ilk kez 98 yılında tanıştım. O zamandan buzamana da RK uçuşa ara vermeksizin devam ediyorum.
Esas ilgi alanım ölçekli modeller ve özellikle de ikinci dünya savaşı dönemi avcı uçakları (warbirdler). Aşırı (hastalık) derecesinde "scale" takıntım olduğu için ARF uçakları hiç sevmem. ARF uçaklar benim için ya bir test platformudur (pilotaj-motor-iniş takımı-sistem vb) ya da eğer kenarından köşesinden gerçeğine yaklaşabilen bir model varsa onu satın alıp kesip biçip evirip çevirip daha "scale" hale getirip öyle uçururum (ARF-Makeover denilen şey). Beni tatmin edecek detayda ARF modeller nadiren piyasada olduğu için de tercihim genelde ya doğrudan plandan yada kitten çalışmak olur. Çoğu zaman balsa inşaatı tercih ederim, ama inşaatlarımda kompozit üretim teknikleri (cam elyafı-karbon-epoksi vb.), metal işleme (torna ve freze), ve son bir yıldır da hayatımda olan 3D yazıcı ile birşeyler basmayı da destek olarak kullanırım.
Arada sırada, hatta nadiren de olsa, plastik maket yaparım, ama yaptığımdan çok daha fazla maket satın alırım. Plastik maketler benim için kitap gibidir, bir nevi 3 boyutlu kitap, yapmasam da parçaları alıp o uçağın şeklini detaylarını incelemeyi severim. Çoğu inşaatımda da referans olarak sadece çizimler değil doğruluğu onaylanmış plastik maketleri de sıklıkla kullanırım.
Şu aralar fazla ilgilenemesem de ölçekli modellerden sonra ikinci en sevdiğim alan planörlerdir, termal uçuş, planör yarışmacılığı, ve hepsinden öte kulübüm ATLAS benim için çok özel ve kıymetlidir. Planörler, özellikle bizim planör yarışmalarımız ve yarışmada aldığımız haz dışarıdan bakan izleyiciler için çoğunlukla çok anlamsız görülür ama tarifsiz bir keyiftir.
Bu kişisel girizgahtan sonra hızlıca modelin girizgahını da yapıvereyim.
Bu ARF hatta RTF çağında hala benim gibi (çoğunlukla benden daha üst seviyede) delilerin uluslararası alanda bir araya geldiği bir foruma üyeyim (RCScaleBuilder). Bu forumda zaman zaman çoklu etkinlikler düzenleniyor, bu etkinliklerde ödülü olmayan ama atışması bol olan inşaat yarışmaları şeklinde oluyor. 2009 yılında forumdaki ingiliz arkadaşlardan birisi çıkıp da hadi bir "Global Build Off" yapalım, konu Brian Taylor'un tasarladığı Hawker Hurricane olsun diye çıktı ortaya. Hemen ardından olaya bir Kanadalı, bir Güney Afrikalı yanlış hatırlamıyorsam bir de Amerikalı arkadaş atlamışlar, "biz varız, hadi" diye. Eh böylesine fıkravari bir ortam olur da içinde Türk olmaz mı, bu tayyare Türk Hava Kuvvetlerinin envanterinde de kullanıldığına göre benim geri kalmamam lazımdı ve hemen ben de varım savulun diye daldım ortama ve 1 Ekim 2009 itibariyle resmen start verilip inşaatlar başladı. (Bilgi için ekleyeyim, bu etkinlik kapsamında halen modeli tamamen bitirip uçurabilen kimse olmadı, yani merak etmeyin dünyanın bir delisi ben değilim
Bahse konu olan model 1/6.85 ölçeğinde çizilmiş, 70" yani kabaca 178 cm kanat açıklığına sahip bir model. Plan aslında Hurricane Mk1 modeli baz alınarak çizilmiş, ama ben kolay yolu sevmediğim için Mk2C modelini çöl koşullarında (Kuzey afrika ve Akdeniz) cephelerinde kullanılan "tropikalleştirilmiş" haliyle modellemeye karar verdim. HAliyle pek çok modifikasyon gerekli oldu, bana yakışanda tam olarak budur...
Modelin Plan, motor kaputu ve pilot kabini camını İngiltereden Traplet firmasından almıştım, lazer kesim "short kit" i ise ABD den Bob Holmandan sipariş etmiştim. Bu kit sadece şekilli balsa ve kontra parçaları içeriyordu, geri kalan tüm çıta, levha yada blok balsaları ayrıca temin etmek gerekiyor. İniş takımları da yine İngiltere'den Unitract firmasından temin edildiler. Modeli elektrik motorlu ve ses devresi ise gerçek hurricane'in motor (ve istersem top) sesini verecek şekilde planladım.
Modelin inşaat macerası biraz uzun ve karmaşık, iki ülke ve üç atolye gezdi , çok uzun (2010-2016) süre rafta yattı, ama Ağustos 2016 itibariyle tekrar canlandı ve şu an tam hızıyla ilerliyor.
Bu başlıkta vaktim oldukça önce modelin inşaatının başlangıcından bugüne kadar yapılan işleri özetleyerek paylaşacağım, sonra da güncel olarak inşaat aşamalarını paylaşmaya devam edeceğim.
Takip edenlere şimdiden sabır dilerim
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
24.03.2018 Maiden Uçuşu
Kısa özet, model güzel uçtu, motor ve pervane ile ilgili çekincelerim yersiz çıktı, hissiyatım teknolojiye üstün geldi
İlk kalkış anımda model oldukça trimsizdi, aniden burun kaldırdı ama motorun çekişi iyiydi ben burnu ezip en azından kontrol edilebilir bir hızla tırmanmayı sağlayabildim. Aynı zamanda feci bir sola yatma problemi de vardı. İlk turu sağ el stiği bırakmadan sol elle elevatör ve aileron trimleri vererek bihayli zorlu geçirdim. Sonrasında sağ elimle trimleri verebilecek kadar kontrol altına alındı meret. Birkaç turdan sonra trimler tamam oldu ve uçağı daha alçağa getirip alçak geçişler yapmaya başladım.
Ses bir harika!
Sonra artık tek kaçınılmaz manevra olan inişe hazırlanmaya başladım, iniş takımları sorunsuz açıldılar, kontrollü bir yaklaşmayla modeli getirdim, baktım alçalma, hız, doğrultu hepsi gayet güzel, dedim o zaman şu tekerler yere değsin artık, ama tekerler yere değer değmez her ikisi de modelden ayrıldı! Model anlık olarak dikmelerin üzerinde yerde sürüklendi, azıcık elevatör çekince de yeniden havalandı, ben de açtım gazı tekrar tırmandım, iniş takımlarını toplayıp gövde üzerine inmeye karar verdim. Gövde üzeri iniş sorunsuz geçti, modeldeki hasar beklentimin çok altında, pervane pallerinin uçları gitti, ve kanatta ön fairingde az biraz çizik var. Kuyruk tekeri mekanizması zaten çatlaktı, ordan kırılıp koptu...
Çok güzel videolar var, ama işlemem gerekecek. Biraz sabır
Sonuç, model çok keyifli ve gayet iyi uçuyor, detaylandırmayı hakediyor
Herkese merhaba,
Aslında uygun olan davranış gidip tanışma kısmına kendimi tanıtmam olurdu muhtemelen ama foruma üye olduktan 3 sene sonra ilk mesajı yazınca utandım Tanışmayı doğrudan çalışma ile yapayım istedim. Yanlış hatırlamıyorsam foruma da 2014 yılında Sümer abimin dürtmesi ile üye olmuştum ama o zamanlar vakitsizlikten ve belki biraz da ilgisizlikten fazlaca aktif değildim forum ortamlarında... Bu aralar vakit birazcık olsun daha bollaşınca forum paylaşımları için ufak ufak zaman ayırabilmeye başladım ve Sümer abinin tekrar dürtmesiyle RCKolik forumunu "yeniden" farkettim
Konuya girmeden önce de tanışma mesajı niteliğinde bir girizgah yapayım.
Tam ismim Özgür Evren Varol, tercih edeceğim isim Evren olur , canınız çok isterse "Deli", "Psikopat", "Hasta Ruhlu" vb. sıfatlar da kullanabilirsiniz...
Şu an için Muscat / Umman'da yaşıyorum, yarın rüzgar bizi nereye atar bilemem.
Havacılık ve modelcilik sanırım DNA'm da kodlu olarak dünyaya gelmişim, enteresandır ailede de böyle bir deli yok, bir ihtimal küçük yaşta geçirdiğim ateşli bir hastalık sonucunda beynimde bişeyler yer değiştirdi, ondan böyleyim. Doktorlardan henüz beni tatmin eden bir açıklama duyamadım. İlk plastik maketimi ilkokul birde, ilk "uçan" modelimi de yanlış hatırlamıyorsam ilkokul 3 yada 4 te yapmıştım (lastik motorlu ve planör serbest uçuş modelleri). Radyo kontrol ile tanışmam ise üniversite yıllarında kendi paramı kazanmaya başladığım zamanlara kadar beklemek zorunda kalmıştı. Önce bir RK yelkenli, sonra bir iki araba derken nihayetinde esas nihai hedefim olan RK uçakla ilk kez 98 yılında tanıştım. O zamandan buzamana da RK uçuşa ara vermeksizin devam ediyorum.
Esas ilgi alanım ölçekli modeller ve özellikle de ikinci dünya savaşı dönemi avcı uçakları (warbirdler). Aşırı (hastalık) derecesinde "scale" takıntım olduğu için ARF uçakları hiç sevmem. ARF uçaklar benim için ya bir test platformudur (pilotaj-motor-iniş takımı-sistem vb) ya da eğer kenarından köşesinden gerçeğine yaklaşabilen bir model varsa onu satın alıp kesip biçip evirip çevirip daha "scale" hale getirip öyle uçururum (ARF-Makeover denilen şey). Beni tatmin edecek detayda ARF modeller nadiren piyasada olduğu için de tercihim genelde ya doğrudan plandan yada kitten çalışmak olur. Çoğu zaman balsa inşaatı tercih ederim, ama inşaatlarımda kompozit üretim teknikleri (cam elyafı-karbon-epoksi vb.), metal işleme (torna ve freze), ve son bir yıldır da hayatımda olan 3D yazıcı ile birşeyler basmayı da destek olarak kullanırım.
Arada sırada, hatta nadiren de olsa, plastik maket yaparım, ama yaptığımdan çok daha fazla maket satın alırım. Plastik maketler benim için kitap gibidir, bir nevi 3 boyutlu kitap, yapmasam da parçaları alıp o uçağın şeklini detaylarını incelemeyi severim. Çoğu inşaatımda da referans olarak sadece çizimler değil doğruluğu onaylanmış plastik maketleri de sıklıkla kullanırım.
Şu aralar fazla ilgilenemesem de ölçekli modellerden sonra ikinci en sevdiğim alan planörlerdir, termal uçuş, planör yarışmacılığı, ve hepsinden öte kulübüm ATLAS benim için çok özel ve kıymetlidir. Planörler, özellikle bizim planör yarışmalarımız ve yarışmada aldığımız haz dışarıdan bakan izleyiciler için çoğunlukla çok anlamsız görülür ama tarifsiz bir keyiftir.
Bu kişisel girizgahtan sonra hızlıca modelin girizgahını da yapıvereyim.
Bu ARF hatta RTF çağında hala benim gibi (çoğunlukla benden daha üst seviyede) delilerin uluslararası alanda bir araya geldiği bir foruma üyeyim (RCScaleBuilder). Bu forumda zaman zaman çoklu etkinlikler düzenleniyor, bu etkinliklerde ödülü olmayan ama atışması bol olan inşaat yarışmaları şeklinde oluyor. 2009 yılında forumdaki ingiliz arkadaşlardan birisi çıkıp da hadi bir "Global Build Off" yapalım, konu Brian Taylor'un tasarladığı Hawker Hurricane olsun diye çıktı ortaya. Hemen ardından olaya bir Kanadalı, bir Güney Afrikalı yanlış hatırlamıyorsam bir de Amerikalı arkadaş atlamışlar, "biz varız, hadi" diye. Eh böylesine fıkravari bir ortam olur da içinde Türk olmaz mı, bu tayyare Türk Hava Kuvvetlerinin envanterinde de kullanıldığına göre benim geri kalmamam lazımdı ve hemen ben de varım savulun diye daldım ortama ve 1 Ekim 2009 itibariyle resmen start verilip inşaatlar başladı. (Bilgi için ekleyeyim, bu etkinlik kapsamında halen modeli tamamen bitirip uçurabilen kimse olmadı, yani merak etmeyin dünyanın bir delisi ben değilim
Bahse konu olan model 1/6.85 ölçeğinde çizilmiş, 70" yani kabaca 178 cm kanat açıklığına sahip bir model. Plan aslında Hurricane Mk1 modeli baz alınarak çizilmiş, ama ben kolay yolu sevmediğim için Mk2C modelini çöl koşullarında (Kuzey afrika ve Akdeniz) cephelerinde kullanılan "tropikalleştirilmiş" haliyle modellemeye karar verdim. HAliyle pek çok modifikasyon gerekli oldu, bana yakışanda tam olarak budur...
Modelin Plan, motor kaputu ve pilot kabini camını İngiltereden Traplet firmasından almıştım, lazer kesim "short kit" i ise ABD den Bob Holmandan sipariş etmiştim. Bu kit sadece şekilli balsa ve kontra parçaları içeriyordu, geri kalan tüm çıta, levha yada blok balsaları ayrıca temin etmek gerekiyor. İniş takımları da yine İngiltere'den Unitract firmasından temin edildiler. Modeli elektrik motorlu ve ses devresi ise gerçek hurricane'in motor (ve istersem top) sesini verecek şekilde planladım.
Modelin inşaat macerası biraz uzun ve karmaşık, iki ülke ve üç atolye gezdi , çok uzun (2010-2016) süre rafta yattı, ama Ağustos 2016 itibariyle tekrar canlandı ve şu an tam hızıyla ilerliyor.
Bu başlıkta vaktim oldukça önce modelin inşaatının başlangıcından bugüne kadar yapılan işleri özetleyerek paylaşacağım, sonra da güncel olarak inşaat aşamalarını paylaşmaya devam edeceğim.
Takip edenlere şimdiden sabır dilerim
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
24.03.2018 Maiden Uçuşu
Kısa özet, model güzel uçtu, motor ve pervane ile ilgili çekincelerim yersiz çıktı, hissiyatım teknolojiye üstün geldi
İlk kalkış anımda model oldukça trimsizdi, aniden burun kaldırdı ama motorun çekişi iyiydi ben burnu ezip en azından kontrol edilebilir bir hızla tırmanmayı sağlayabildim. Aynı zamanda feci bir sola yatma problemi de vardı. İlk turu sağ el stiği bırakmadan sol elle elevatör ve aileron trimleri vererek bihayli zorlu geçirdim. Sonrasında sağ elimle trimleri verebilecek kadar kontrol altına alındı meret. Birkaç turdan sonra trimler tamam oldu ve uçağı daha alçağa getirip alçak geçişler yapmaya başladım.
Ses bir harika!
Sonra artık tek kaçınılmaz manevra olan inişe hazırlanmaya başladım, iniş takımları sorunsuz açıldılar, kontrollü bir yaklaşmayla modeli getirdim, baktım alçalma, hız, doğrultu hepsi gayet güzel, dedim o zaman şu tekerler yere değsin artık, ama tekerler yere değer değmez her ikisi de modelden ayrıldı! Model anlık olarak dikmelerin üzerinde yerde sürüklendi, azıcık elevatör çekince de yeniden havalandı, ben de açtım gazı tekrar tırmandım, iniş takımlarını toplayıp gövde üzerine inmeye karar verdim. Gövde üzeri iniş sorunsuz geçti, modeldeki hasar beklentimin çok altında, pervane pallerinin uçları gitti, ve kanatta ön fairingde az biraz çizik var. Kuyruk tekeri mekanizması zaten çatlaktı, ordan kırılıp koptu...
Çok güzel videolar var, ama işlemem gerekecek. Biraz sabır
Sonuç, model çok keyifli ve gayet iyi uçuyor, detaylandırmayı hakediyor
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Moderatör tarafında düzenlendi: