Dostlar, hikayesi uzun ama diğer modelci dostlara ön ayak olup, kolektif bir anlayışla yüklü bir sipariş ile bir konteyner dolusu uçağı memlekete indirebildik. Kârsız olacak, ticari kaygı olmayacak diye yola çıktık, çok şükür süreç de güzel işledi ve uçaklarımız yurtdışı maliyetlerin de altına yurda geldiler.
Kur fırlamış durumda, ekonomide uçuyoruz, seçim geliyor, uzaya gidiyoruz, petrol bulduk falan, ok…
Ama bir gerçek var ki bu hayatı yalnızca tek bir defa, geri dönüşsüz ve tekrarı olmaksızın yaşıyoruz… Haydi dedik madem uzaya gidiyoruz, gereğini yapalım…Yılın başında gerçekleşen bu hadiseden sonra bu yıl hangi uçağı uçururum, neyi nasıl toplarım derken başladık bir yandan da uçuş için gerekli olan komponentleri toplamaya. Uzun süre sonra Spektrum kumandamdan müsade isteyip Jeti sisteme geçiş yapma kararı aldım. En temel motivasyonum 2.4Ghz haberleşmenin yanında 900 mhz lik back up fonksiyonu ve logic switch opsiyonu idi…
Yurtdışı için de yine 900mhz fonksiyonu olan Frsky radyo temin ettim, onu başka bir konuda paylaşırım…
Jeti DC-16 II radyomuzun ilk fotosu:
Tepside kullandığım için kumandaları, bu sefer orjinal tepsi ile temin ettim. Hem birebir oturması, hem katlanır kolları, hem de hafifliği ile benden tam not aldı…
Gelelim motora:
Motor olarak GP123’ten yana kullandım tercihimi… DLE 130 ve DA120 diğer iki güzel tercihtiler… Açıkçası 130 alanlardan bir grup memnun idiler, bir grup iğne karbüratörle uğraşıp durdular. E canisterle kullanmak gibi bir derdimiz de olunca benim açımdan çok fazla belirsizlik vardı, 130 planı rafa kalktı. Diğer yandan DA120 güzel tercihti, orta bandı çok temiz, sorunsuz ve kalitesi tartışılmaz bir makineydi ancak 3 palli pervane ve canisterin motoru baya bir keseceğini düşününce yine güç kaygısı dolayısıyla GP123 tercihim oldu. Motor UAE>KSA sonrasında KSA>İzmir, İzmir>İstanbul şeklinde bir seyahatle evine ulaştı…
Servolar için tercihim Savöx 2290 Brushless serisinden yana oldu… Torku ve hızı oldukça iyi servolar, uzun süredir kullanan dostlarım da çok memnun idiler, soft start özelliği de olunca karar vermemiz uzun sürmedi. Servolarda da, yine uçaklardaki gibi kolektif hareket ettik, toplu sipariş ile ithalatçı firmayla belirli bir kar oranında anlaştık. Bir taraf hacimden dolayı aynı karı yaptı, diğer taraf da maliyetini düşürmüş oldu. Kazan-kazan oldu…
Yine avrupa satış fiyatlarının altında mal etmiş olduk servoları
Pervane ve Canister tercihlerimi de uzun tartışmalar, temin etme güçlüklerini de hesaba katarak sonuçlandırdım…
26x10 3 palli carbon Mejzlik, pervane tercihim oldu. Dostum Burak’ın DLE120 si ile aynı pervanede 6200 döndüğü ve performansın fena olmadığı geri dönüşünden sonra, GP nin aynı pervaneyi kabaca 6500 civarı çevirir yaklaşımıyla şu tabloya baktım:
Pervane uç hızı <0.65 mach mertebesinde olunca tamam dedim, bizim ilacımız budur… 26x12 kullansa idim devir 6200 lere, pervane uç hızı da 0.6 machlara düşüp daha da sessizleşecekti ancak GP nin o devirlerden pek hoşlanmadığını birkaç GP ci dostla telefon üzerinde trafikledikten sonra nihai kararı 26x10 ile verdim
TDH80 serisi arkadan çıkışlı çift MTW ler de canisterlerim oldular. Headers için riske girmeyip knuckle headerlar aldım. Knuckle istediğiniz pozisyona getirilip gümüş lehimle sabitlenen headerlar. Onu da farklı şekilde sabitledik. Konunun ilerleyen kısımlarında bahsi geçer… Kit içinden çıkan canister destekleri uymayınca onları da yeniden imal etmek durumunda kaldım… Bulursam fotolarını atarım onların da…
Pervane her zamanki gibi boyansın istediğimden airbrushtr Ersin’in kapısını çalmış oldum. Kanadın üzerindeki deseni Paintte aklımın erdiğince pervaneye uyarladım. Ersin aga, tam olarak bunu istiyorum dedim. Hallederiz diyince kafam rahatladı. 25 günün sonunda yurda gelince ilk ziyaretim Ersin agaya oldu. Sonuç muhteşem idi. Orjinal parçayla gidip boya karışımı yaptırdığı için cuk oturdu renkler…
Alıcı ve hub sistemi :
- Jeti’nin Central Box 210 (Regülasyonsuz ve sigortasız versiyon)
- 2 adet 2,4GHZ RSAT alıcı
- 1 adet 900mhz NG yeni jenerasyon alıcısında karar kıldım…
Minik bir detay ama buna ek olarak bir de RC Switch ısmarladım Jeti’den. Bu şekilde uçağın dışında bir switch olmuyor, açma kapama işlemini radyodaki bir switchten teyid butonunu tıklayarak yapıyorsunuz… Kapatma için de yanlışlıkla eliniz değse dahi teyid tuşuna gidip ok vermeden model kapanmıyor. Uzun süredir yurtdışındaki tayfa kullanıyordu, yeterince güvenilir olduğunu ispatladı zaman içinde. Kombo olarak sunulunca da direk aldım…
Servo kollarını Aliexpress ten sipariş geçtim, KUZA 1,75” kollarda karar kıldım…
Kill switch için AR nin telemetrili T-switch’ini düşündüysem de vakit kalmayınca klasik Rcexl Kill switchte karar kıldım, elde de vardı, şimdilik işimi gördü. Yalnız bu sefer içinde köprüleme yapıp, IBEC olarak kullandım. Hem daha az kablo, hem de alıcıdan ateşlemeyi beslediğim için pratik oluyor, ek ateşleme bataryasına ihtiyaç kalmıyor.
Kill switch köprülenip IBEC e dönüştükten sonraki hali… Bir giriş, bir çıkış, bir de LED… Bir kablo eksilmiş oldu…
AR T-switch’i de en kısa sürede getirtmek istiyorum, zira ateşleme çıkışından güvenli şekilde rpm telemetri ve çok noktadan silindir sıcaklığı ölçümü yapabiliyor ve radyoya bu veriler telemetri ile düşüyor. Özellikle logic switch ile düşük rölanti için bu telemetri verisini kullanıp spin girişlerinde fayda sağlamak niyetindeyim. Şimdilik beklemede…
Alıcı bataryaları için ne yapayım derken sosyal medyada Lipobatarya hesabıyla iletişime geçtim. CNHL 2S 4000 mah lık bataryaları makul sayılacak bir rakama 2 hafta içerisinde teslim etti. Lakin XT90 ile temin edilen bataryalar için benim sürekli kullandığım EC3 soket dönüşümü yapmam icab ediyordu… Kablo kesiti kalın olunca zor olduysa da hallettim bir şekilde…
Evet, ana komponentler üç aşağı beş yukarı bu şekilde…
Gelelim montajlama safhasına… Benim her zamanki kablolama ve montaj obsesyonum yine ön sıradaki yerini aldı ve sinir bozucu bir haftalık bir sürecin sonunda montajı tamamladık. Adım adım şöyle bırakıyorum fotoları
Kutu açılışı
Sök tak sırasında daha az deforme olması, fabrikasyon görünümüne yakın olması dolayısıyla MPX soketli harness’i powerboxtan hatırı sayılır bir maliyetle temin ettim. Açıklamada iki servolu kanatlar için diyince, hah dedim, direk tak çalıştır olur, kafam rahat eder… Paketi bir açtım ki… Bir tane soket, bir de loop kablodan ibaret harness
Elimde sıfır 22awg örgü uzatmalar vardı. Malesef 4 tanesinin uçlarını kesip organ nakli yaparak kanat harnesslerini Powerboxlara ekleme yaparak tamamladım
Mr.DIY den aldığım kablo kılavuzu yardımıyla da harnessi yerine yerleştirdim
Bu uçakta çift cidarlı makaron kullandım… Isınınca içteki cidardaki yapışkan da eriyip kalıcı bir kenetlenme sağlıyor… Daha önce neden kullanmamışım acaba.. Kanadın gövdedeki çıkışı bu şekilde oldu
Kanatları böylece hallettikten sonra gövde içinde tesisatı nasıl yaparım diye yavaştan provalara başladım…
Fena durmadı gibi…
İlk adımı bu şekilde atıp, diğer kompomentleri ve haliyle de kablolamaları da buna göre titizlikle yapmaya devam ettim…
Motor box içindeki ateşleme ünitesi, IBEC ve servo montajları ve kablolamalarını da bu şekilde tamamladım
Bataryalar için depo kenarının uygun olduğunu tahmin ettim canisterleri de hesaba katarak, ki nihai sonuç da beni teyid etti. Motoru da hızlıca civatalar ile geçici tutturup iniş takımını da toparlayarak gövdeyi ayaklandırdım…
Depo yerini aldı gövde içerisinde… Aşağıda manifolda değip de erime alev alma durumu olmaması açısından kılıflı olarak aşağıya indirip gövde yanından tahliyeyi sabitledim yerine
Burada kısa, yapımda uzun olmakla birlikte nihai gövde içi konfigürasyon bu şekilde oldu…
Depo dolumu için de yine fantazya dünyamdan yararlandım
Ve geçtim uçağın altına:
Motoru threadlocker ile güzelce yerine sıkıp, gaz kolu montajı ve ayarını yaptım…
Sıra geldi zorlu canister montajına…
GP için orta gazı lineer olacak şekilde konuştuk MTW ile. Onlar da 28-29 cm civarı ayarlayın headers boyunu dediler… Yaklaşık 28,5 cm olacak şekilde headersları kısalttım…
Canisterleri gövde içerisine sürüp, headerslerı yeni boyları ile prova ettim. Canisterler için lazerde destek plakaları kestirdim. Bir destek önde, bir destek de canisterin arkasına gelecek şekilde sabitledim destekleri. Destek tipi, çevrede klasik 4 tane silikon takoz olan tip…
Provada herşey yolunda gibi görünüyordu… Bundan sonraki adım, knuckle headersların bu pozisyonlarını değiştirmeden lehimleme işlemlerini sağlamaktı… Bu yüzden güvenilir adres olan Teknik kaynak Dudullu’nun yolunu tuttum…
En başta gümüş lehim konuştuysak da kaynakçı arkadaşın duygularını biraz coşturup TIG yapmaya ikna olmasıyla bu güzel görüntüler ortaya çıktı… 0,5 mm malzemeyi çektirmeden çalışması büyük mevzuydu… Sağolsun halletti…
Son prova ve herşey iyi duruyor…
Çıkış kısmına da eldeki ıvır zıvır malzemeden bi deflektör duvar yaptım…
Uçağın altını bu şekilde tamamladım…Minik başka bir detay. İniş takımının montajlandığı bölgeyi aynı renk kaplama ile kapadım… Uzun vadede pislik yağ vs birikebiliyor. Diğer uçağımda da aynı kullanıyorum. Bunda da uyguladım
Pervaneyi ve spinner backplate i motor hub ına uygun şekilde sevgili dostum Burak’ın lazer markalamalı matkapıyla deldik
3 palli pervane kullanınca, pervanenin dahi malesef koca bir kargo kolisinde gelmesi gerekti. Bu başlı başına bir külfet iken bir de spinnerlerin 2 pale göre kesili olduğu aklımıza gelince erken vakitte firma sahibiyle görüşüp 3 pile göre spinner üretmesini istemiştim. Vakitli davranınca mart ayında bu işi de aradan çıkarmış olduk. Kendi orjinal boyasıyla boyanınca da oldukça güzel durdu. Bize de külfet…
Evet, artık sahaya gidip pozlama ve motorun ilk çalıştırmasını yapma zamanıydı…
Tabi bunca emeği verirkenki motivasyonumuz IMAC yapmak, mahalli / uluslararası müsabakalarda uçmak ve yarışmak idi. Tüm izin ve malzeme temini planlarımızı federasyonun ilan ettiği bu yılki şampiyona tarihlerine göre yapmışken, bütçemizi ayarlamış iken, yarışmaya 3 gün kala federasyon temsilcisinden bir haber aldık. Dur bakalım, hangi kolaylığı sağlayacaklar bize dedik , heyecanlandık
Bütçe vırt zırt kırt pırt zart zurt ve yarışma ileriki ve belirsiz bir tarihe ertelendi Nasıl olur yahu dediğinizi duyar gibi oluyorum Olur olur şey var şey…
Bak bunca yükün altına girdim, elli tilkinin kuyruğu hesabıyla nokta atış iznimi işimi gücümü ayarladım, bütçe, yarışma ekipmanı seçimi, temini, siparişi konteynerı, kargosu, gümrüğü osu busu vs…
Ya sev ya terket, laf edersen vatan hainisin !!!!!!Burada yanlış giden birşeyler va… Hass… ordan… Neyse, olsun, gaz çıkardık… E her gün çıkarıyoruz zaten, uzanınca daha kolay oluyor hatta…Dert zaten yalnızca gaz çıkaralım… Ses çıkarırsan kötü…
Neyse, yarışmayı federasyonu bir kenara koyalım… Dedim ya, hayata bir defa geliyoruz ve tekrarı yok, yalanlarla birlikte yalancıları başbaşa bırakıp uçuşlarımıza devam edelim, nefesimiz yettiğince…Ben çoktan alıştım bu atmosfere… Hiçbir şey şaşırtmıyor artık… Zerre kadar, tek bir su damlası kadar umudum yoktur…
Uçakla yaklaşık 28 litre yakıt yaktım şu ana kadar… Motorun rodajı tamamlandı, her uçuşta alt iğneyi minik minik yokluyorum… Orta bant oldukça lineer… Üst devirler GP ye yakışır şekilde… 26x10 3 pal ile 6550 yerde çeviriyorum… Keyifli keyifli IMAC uçmaya devam… İlk uçuşta iki tık elevatör trimi yaptıysam da sonradan burun benim karakterime göre biraz ağır olduğundan kuyruğa parça parça toplamda 35 gram ağırlık ekledikten sonra trim de ortadan kayboldu… Uçağa dalışta %3 civarı rölanti>negatif elevatör dışında bir mix yapma ihtiyacım olmadı... Tersi düzü bir, dalışta ve tırmanışta ip gibi uçan bir model. Şu an sıfır trimle uçar halde…
Diğer bazı üreticilerinde sunduğu Logic switch denen hedeyi snap tono girişinde kullanmak istedim ve baya bi kafa yordum ne yaparız ne ederiz diye… Şöyle bir sonuçla çıktım işin içinden…
Kural 1)Logic Switch elevatör çubuğu > |%97| pozisyonda olduğunda ve
Kural 2)Gaz çubuğu >-%85 pozisyonda olduğunda açacak…
Tercümesi, gaz açıkken yani spin yapmadığımda ve elevatörü sonuna çektiğimde yani snap girişinde anahtar açıyor…
Sonrasında kumandanın elevatör rate’i ile bu anahtarı ilişkilendirdim… Normalde %30 rate ile çalışan elevatör, anahtar açtığında direk %60’a fırlıyor küt diye… Bu sayede düz uçuşta elevatöre asıldığımda hucüm açısı kitapta tariflendiği şekilde aniden kırılıp kanadı stall ediyor (tırmanış yok, yalnızca açı ani şekilde kırılıyor). Elimi azıcık dahi çeksem elevatörden normal ratelere geri dönüyor… Bu sayede hiç switch değiştirmeden, hem spin hem snap hem de sekans uçuşu yapabiliyorum… Rate değiştirdiğim tek durum stall turn, onu da klasik switch müdahalesiyle yapıyorum. Bakalım, belki ona da bir lıgic switch senaryosu düşünebilirim…
Video şu şekilde. Videoda gaz pozisyon kuralını koymamıştım daha, idare edin şu faniyi Kumanda elimdeyken tekrar kayıt alırım…
Gelişmeleri buradan aktarmaya devam ederim…
Keyifli seyirler…
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Kur fırlamış durumda, ekonomide uçuyoruz, seçim geliyor, uzaya gidiyoruz, petrol bulduk falan, ok…
Ama bir gerçek var ki bu hayatı yalnızca tek bir defa, geri dönüşsüz ve tekrarı olmaksızın yaşıyoruz… Haydi dedik madem uzaya gidiyoruz, gereğini yapalım…Yılın başında gerçekleşen bu hadiseden sonra bu yıl hangi uçağı uçururum, neyi nasıl toplarım derken başladık bir yandan da uçuş için gerekli olan komponentleri toplamaya. Uzun süre sonra Spektrum kumandamdan müsade isteyip Jeti sisteme geçiş yapma kararı aldım. En temel motivasyonum 2.4Ghz haberleşmenin yanında 900 mhz lik back up fonksiyonu ve logic switch opsiyonu idi…
Yurtdışı için de yine 900mhz fonksiyonu olan Frsky radyo temin ettim, onu başka bir konuda paylaşırım…
Jeti DC-16 II radyomuzun ilk fotosu:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Tepside kullandığım için kumandaları, bu sefer orjinal tepsi ile temin ettim. Hem birebir oturması, hem katlanır kolları, hem de hafifliği ile benden tam not aldı…
Gelelim motora:
Motor olarak GP123’ten yana kullandım tercihimi… DLE 130 ve DA120 diğer iki güzel tercihtiler… Açıkçası 130 alanlardan bir grup memnun idiler, bir grup iğne karbüratörle uğraşıp durdular. E canisterle kullanmak gibi bir derdimiz de olunca benim açımdan çok fazla belirsizlik vardı, 130 planı rafa kalktı. Diğer yandan DA120 güzel tercihti, orta bandı çok temiz, sorunsuz ve kalitesi tartışılmaz bir makineydi ancak 3 palli pervane ve canisterin motoru baya bir keseceğini düşününce yine güç kaygısı dolayısıyla GP123 tercihim oldu. Motor UAE>KSA sonrasında KSA>İzmir, İzmir>İstanbul şeklinde bir seyahatle evine ulaştı…
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Servolar için tercihim Savöx 2290 Brushless serisinden yana oldu… Torku ve hızı oldukça iyi servolar, uzun süredir kullanan dostlarım da çok memnun idiler, soft start özelliği de olunca karar vermemiz uzun sürmedi. Servolarda da, yine uçaklardaki gibi kolektif hareket ettik, toplu sipariş ile ithalatçı firmayla belirli bir kar oranında anlaştık. Bir taraf hacimden dolayı aynı karı yaptı, diğer taraf da maliyetini düşürmüş oldu. Kazan-kazan oldu…
Yine avrupa satış fiyatlarının altında mal etmiş olduk servoları
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Pervane ve Canister tercihlerimi de uzun tartışmalar, temin etme güçlüklerini de hesaba katarak sonuçlandırdım…
26x10 3 palli carbon Mejzlik, pervane tercihim oldu. Dostum Burak’ın DLE120 si ile aynı pervanede 6200 döndüğü ve performansın fena olmadığı geri dönüşünden sonra, GP nin aynı pervaneyi kabaca 6500 civarı çevirir yaklaşımıyla şu tabloya baktım:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Pervane uç hızı <0.65 mach mertebesinde olunca tamam dedim, bizim ilacımız budur… 26x12 kullansa idim devir 6200 lere, pervane uç hızı da 0.6 machlara düşüp daha da sessizleşecekti ancak GP nin o devirlerden pek hoşlanmadığını birkaç GP ci dostla telefon üzerinde trafikledikten sonra nihai kararı 26x10 ile verdim
TDH80 serisi arkadan çıkışlı çift MTW ler de canisterlerim oldular. Headers için riske girmeyip knuckle headerlar aldım. Knuckle istediğiniz pozisyona getirilip gümüş lehimle sabitlenen headerlar. Onu da farklı şekilde sabitledik. Konunun ilerleyen kısımlarında bahsi geçer… Kit içinden çıkan canister destekleri uymayınca onları da yeniden imal etmek durumunda kaldım… Bulursam fotolarını atarım onların da…
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Pervane her zamanki gibi boyansın istediğimden airbrushtr Ersin’in kapısını çalmış oldum. Kanadın üzerindeki deseni Paintte aklımın erdiğince pervaneye uyarladım. Ersin aga, tam olarak bunu istiyorum dedim. Hallederiz diyince kafam rahatladı. 25 günün sonunda yurda gelince ilk ziyaretim Ersin agaya oldu. Sonuç muhteşem idi. Orjinal parçayla gidip boya karışımı yaptırdığı için cuk oturdu renkler…
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Alıcı ve hub sistemi :
- Jeti’nin Central Box 210 (Regülasyonsuz ve sigortasız versiyon)
- 2 adet 2,4GHZ RSAT alıcı
- 1 adet 900mhz NG yeni jenerasyon alıcısında karar kıldım…
Minik bir detay ama buna ek olarak bir de RC Switch ısmarladım Jeti’den. Bu şekilde uçağın dışında bir switch olmuyor, açma kapama işlemini radyodaki bir switchten teyid butonunu tıklayarak yapıyorsunuz… Kapatma için de yanlışlıkla eliniz değse dahi teyid tuşuna gidip ok vermeden model kapanmıyor. Uzun süredir yurtdışındaki tayfa kullanıyordu, yeterince güvenilir olduğunu ispatladı zaman içinde. Kombo olarak sunulunca da direk aldım…
Servo kollarını Aliexpress ten sipariş geçtim, KUZA 1,75” kollarda karar kıldım…
Kill switch için AR nin telemetrili T-switch’ini düşündüysem de vakit kalmayınca klasik Rcexl Kill switchte karar kıldım, elde de vardı, şimdilik işimi gördü. Yalnız bu sefer içinde köprüleme yapıp, IBEC olarak kullandım. Hem daha az kablo, hem de alıcıdan ateşlemeyi beslediğim için pratik oluyor, ek ateşleme bataryasına ihtiyaç kalmıyor.
Kill switch köprülenip IBEC e dönüştükten sonraki hali… Bir giriş, bir çıkış, bir de LED… Bir kablo eksilmiş oldu…
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
AR T-switch’i de en kısa sürede getirtmek istiyorum, zira ateşleme çıkışından güvenli şekilde rpm telemetri ve çok noktadan silindir sıcaklığı ölçümü yapabiliyor ve radyoya bu veriler telemetri ile düşüyor. Özellikle logic switch ile düşük rölanti için bu telemetri verisini kullanıp spin girişlerinde fayda sağlamak niyetindeyim. Şimdilik beklemede…
Alıcı bataryaları için ne yapayım derken sosyal medyada Lipobatarya hesabıyla iletişime geçtim. CNHL 2S 4000 mah lık bataryaları makul sayılacak bir rakama 2 hafta içerisinde teslim etti. Lakin XT90 ile temin edilen bataryalar için benim sürekli kullandığım EC3 soket dönüşümü yapmam icab ediyordu… Kablo kesiti kalın olunca zor olduysa da hallettim bir şekilde…
Evet, ana komponentler üç aşağı beş yukarı bu şekilde…
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Gelelim montajlama safhasına… Benim her zamanki kablolama ve montaj obsesyonum yine ön sıradaki yerini aldı ve sinir bozucu bir haftalık bir sürecin sonunda montajı tamamladık. Adım adım şöyle bırakıyorum fotoları
Kutu açılışı
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Sök tak sırasında daha az deforme olması, fabrikasyon görünümüne yakın olması dolayısıyla MPX soketli harness’i powerboxtan hatırı sayılır bir maliyetle temin ettim. Açıklamada iki servolu kanatlar için diyince, hah dedim, direk tak çalıştır olur, kafam rahat eder… Paketi bir açtım ki… Bir tane soket, bir de loop kablodan ibaret harness
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Elimde sıfır 22awg örgü uzatmalar vardı. Malesef 4 tanesinin uçlarını kesip organ nakli yaparak kanat harnesslerini Powerboxlara ekleme yaparak tamamladım
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Mr.DIY den aldığım kablo kılavuzu yardımıyla da harnessi yerine yerleştirdim
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu uçakta çift cidarlı makaron kullandım… Isınınca içteki cidardaki yapışkan da eriyip kalıcı bir kenetlenme sağlıyor… Daha önce neden kullanmamışım acaba.. Kanadın gövdedeki çıkışı bu şekilde oldu
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Kanatları böylece hallettikten sonra gövde içinde tesisatı nasıl yaparım diye yavaştan provalara başladım…
Fena durmadı gibi…
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
İlk adımı bu şekilde atıp, diğer kompomentleri ve haliyle de kablolamaları da buna göre titizlikle yapmaya devam ettim…
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Motor box içindeki ateşleme ünitesi, IBEC ve servo montajları ve kablolamalarını da bu şekilde tamamladım
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bataryalar için depo kenarının uygun olduğunu tahmin ettim canisterleri de hesaba katarak, ki nihai sonuç da beni teyid etti. Motoru da hızlıca civatalar ile geçici tutturup iniş takımını da toparlayarak gövdeyi ayaklandırdım…
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Depo yerini aldı gövde içerisinde… Aşağıda manifolda değip de erime alev alma durumu olmaması açısından kılıflı olarak aşağıya indirip gövde yanından tahliyeyi sabitledim yerine
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Burada kısa, yapımda uzun olmakla birlikte nihai gövde içi konfigürasyon bu şekilde oldu…
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Depo dolumu için de yine fantazya dünyamdan yararlandım
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Ve geçtim uçağın altına:
Motoru threadlocker ile güzelce yerine sıkıp, gaz kolu montajı ve ayarını yaptım…
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Sıra geldi zorlu canister montajına…
GP için orta gazı lineer olacak şekilde konuştuk MTW ile. Onlar da 28-29 cm civarı ayarlayın headers boyunu dediler… Yaklaşık 28,5 cm olacak şekilde headersları kısalttım…
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Canisterleri gövde içerisine sürüp, headerslerı yeni boyları ile prova ettim. Canisterler için lazerde destek plakaları kestirdim. Bir destek önde, bir destek de canisterin arkasına gelecek şekilde sabitledim destekleri. Destek tipi, çevrede klasik 4 tane silikon takoz olan tip…
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Provada herşey yolunda gibi görünüyordu… Bundan sonraki adım, knuckle headersların bu pozisyonlarını değiştirmeden lehimleme işlemlerini sağlamaktı… Bu yüzden güvenilir adres olan Teknik kaynak Dudullu’nun yolunu tuttum…
En başta gümüş lehim konuştuysak da kaynakçı arkadaşın duygularını biraz coşturup TIG yapmaya ikna olmasıyla bu güzel görüntüler ortaya çıktı… 0,5 mm malzemeyi çektirmeden çalışması büyük mevzuydu… Sağolsun halletti…
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Son prova ve herşey iyi duruyor…
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Çıkış kısmına da eldeki ıvır zıvır malzemeden bi deflektör duvar yaptım…
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Uçağın altını bu şekilde tamamladım…Minik başka bir detay. İniş takımının montajlandığı bölgeyi aynı renk kaplama ile kapadım… Uzun vadede pislik yağ vs birikebiliyor. Diğer uçağımda da aynı kullanıyorum. Bunda da uyguladım
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Pervaneyi ve spinner backplate i motor hub ına uygun şekilde sevgili dostum Burak’ın lazer markalamalı matkapıyla deldik
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
3 palli pervane kullanınca, pervanenin dahi malesef koca bir kargo kolisinde gelmesi gerekti. Bu başlı başına bir külfet iken bir de spinnerlerin 2 pale göre kesili olduğu aklımıza gelince erken vakitte firma sahibiyle görüşüp 3 pile göre spinner üretmesini istemiştim. Vakitli davranınca mart ayında bu işi de aradan çıkarmış olduk. Kendi orjinal boyasıyla boyanınca da oldukça güzel durdu. Bize de külfet…
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Evet, artık sahaya gidip pozlama ve motorun ilk çalıştırmasını yapma zamanıydı…
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Tabi bunca emeği verirkenki motivasyonumuz IMAC yapmak, mahalli / uluslararası müsabakalarda uçmak ve yarışmak idi. Tüm izin ve malzeme temini planlarımızı federasyonun ilan ettiği bu yılki şampiyona tarihlerine göre yapmışken, bütçemizi ayarlamış iken, yarışmaya 3 gün kala federasyon temsilcisinden bir haber aldık. Dur bakalım, hangi kolaylığı sağlayacaklar bize dedik , heyecanlandık
Bütçe vırt zırt kırt pırt zart zurt ve yarışma ileriki ve belirsiz bir tarihe ertelendi Nasıl olur yahu dediğinizi duyar gibi oluyorum Olur olur şey var şey…
Bak bunca yükün altına girdim, elli tilkinin kuyruğu hesabıyla nokta atış iznimi işimi gücümü ayarladım, bütçe, yarışma ekipmanı seçimi, temini, siparişi konteynerı, kargosu, gümrüğü osu busu vs…
Ya sev ya terket, laf edersen vatan hainisin !!!!!!Burada yanlış giden birşeyler va… Hass… ordan… Neyse, olsun, gaz çıkardık… E her gün çıkarıyoruz zaten, uzanınca daha kolay oluyor hatta…Dert zaten yalnızca gaz çıkaralım… Ses çıkarırsan kötü…
Neyse, yarışmayı federasyonu bir kenara koyalım… Dedim ya, hayata bir defa geliyoruz ve tekrarı yok, yalanlarla birlikte yalancıları başbaşa bırakıp uçuşlarımıza devam edelim, nefesimiz yettiğince…Ben çoktan alıştım bu atmosfere… Hiçbir şey şaşırtmıyor artık… Zerre kadar, tek bir su damlası kadar umudum yoktur…
Uçakla yaklaşık 28 litre yakıt yaktım şu ana kadar… Motorun rodajı tamamlandı, her uçuşta alt iğneyi minik minik yokluyorum… Orta bant oldukça lineer… Üst devirler GP ye yakışır şekilde… 26x10 3 pal ile 6550 yerde çeviriyorum… Keyifli keyifli IMAC uçmaya devam… İlk uçuşta iki tık elevatör trimi yaptıysam da sonradan burun benim karakterime göre biraz ağır olduğundan kuyruğa parça parça toplamda 35 gram ağırlık ekledikten sonra trim de ortadan kayboldu… Uçağa dalışta %3 civarı rölanti>negatif elevatör dışında bir mix yapma ihtiyacım olmadı... Tersi düzü bir, dalışta ve tırmanışta ip gibi uçan bir model. Şu an sıfır trimle uçar halde…
Diğer bazı üreticilerinde sunduğu Logic switch denen hedeyi snap tono girişinde kullanmak istedim ve baya bi kafa yordum ne yaparız ne ederiz diye… Şöyle bir sonuçla çıktım işin içinden…
Kural 1)Logic Switch elevatör çubuğu > |%97| pozisyonda olduğunda ve
Kural 2)Gaz çubuğu >-%85 pozisyonda olduğunda açacak…
Tercümesi, gaz açıkken yani spin yapmadığımda ve elevatörü sonuna çektiğimde yani snap girişinde anahtar açıyor…
Sonrasında kumandanın elevatör rate’i ile bu anahtarı ilişkilendirdim… Normalde %30 rate ile çalışan elevatör, anahtar açtığında direk %60’a fırlıyor küt diye… Bu sayede düz uçuşta elevatöre asıldığımda hucüm açısı kitapta tariflendiği şekilde aniden kırılıp kanadı stall ediyor (tırmanış yok, yalnızca açı ani şekilde kırılıyor). Elimi azıcık dahi çeksem elevatörden normal ratelere geri dönüyor… Bu sayede hiç switch değiştirmeden, hem spin hem snap hem de sekans uçuşu yapabiliyorum… Rate değiştirdiğim tek durum stall turn, onu da klasik switch müdahalesiyle yapıyorum. Bakalım, belki ona da bir lıgic switch senaryosu düşünebilirim…
Video şu şekilde. Videoda gaz pozisyon kuralını koymamıştım daha, idare edin şu faniyi Kumanda elimdeyken tekrar kayıt alırım…
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Gelişmeleri buradan aktarmaya devam ederim…
Keyifli seyirler…
Son düzenleme: