SAB Goblin Black Nitro 700

Emre Kaman

Moderator
Katılım
21 Kas 2013
Mesajlar
6,273
Tepkime puanı
12,103
Yaş
43
Konum
İzmir
İlgi Alanı
Heli
Selamlar arkadaşlar. Yaz başında aldığım ve kutusunu daha yeni açabildiğim Goblin 700 nitronun konusu olsun bu konu. :) Konu boyunca hoşuma giden kısımlara, gitmeyen kısımlara, yapabildikçe kıyaslamalara girmeye çalışacağım. Aslında helikopteri toplayıp maiden yaptıktan sonra toplu bir konu açayım diye düşünüyordum, ancak şimdiye kadar bu şekildeki yaklaşımım sonuç vermedi. Heliyi topladıktan sonra konu açmak daha zor oluyor. Toplarken aklımda olan detayları unutuyorum yada fotoğraflamayı unuttuğum bir detayı çekmek için heliyi sökmek istemiyorum, sonuçta konu monu yalan oluyor. Bu sefer parçalı şekilde gideceğim :)

Öncelikle NX7 varken nerden çıktı bu sorusunun kendimce cevabını vereyim. Rasim'in dediği gibi, NX7 kokmuyor muydu da bunu aldın diyenleriniz vardır :) (Nitro candır, dumanı, kokusu...) İki sebebi var. Birinci ve ağır basan sebebi, gönül ferman dinlemiyor :D Goblin'leri ve Sab mühendisliğini başından beri seviyorum. Benim fikrime göre, adamlar bir konuya eğildikleri zaman hakkını veriyorlar. Bu modele de elektrikli 700'ün tüm hareketli kısmını içeren ana plakasını alıp, nitro motoru, bence dahice, buna entegre etmişler. Almadan önce uzun zaman inceledim, NX7'de karşılaştığım bazı zorluklara nasıl çözümler bulduklarını gördükçe daha çok sevdim makineyi, kaldı ki NX7'de çok iyi düşünülmüş bir nitro makine bence. Neyse, neyin ne kadar pratik olduğunu kullandıkça göreceğiz. İkinci sebep ise her yıl birazcık daha bozulan gözlerim :D Yakında gözlük takmaya başlarsam şaşırmayın, aslında var ama takmamak için direniyorum :) Yani ikinci sebebim Goblin kuyruğu. Zaten 700 kitlerin sarısı çıksın diye bekledim bu kadar zaman.

Artık atölye işyerimde olduğu için, bölünmeden çalışamıyorum. Dolayısıyla toplama biraz yavaş gidiyor. Cumartesi yaptığım işler şöyle:

Öncelikle kutuyu açtım :D

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Manuel, kutu yerleşimi, paketleme, hepsi her zamanki Sab kalitesinde tabi ki... :) Sert sünger içerisine paketlenmiş parçalar her zamanki gibi insana kendini iyi ve önemli hissettiriyor. Bunun dışında güzelce ayrılmış ve numaralandırılmış parçalar, manuelle birlikte ortalığı dağıtmadan ilerlemek, klasik Goblin güzellikleri.

Bu kitte dikkatimi çeken iki nokta var. Birincisi, alüminyum parçalar dışındaki metal parçaların, yani şaftların ve vidaların alışık olduğumdan daha fazla yağlı gelmesi. Bildiğiniz gibi paslanmayı engellemek için bu parçalar poşetin içinde bir miktar yağlı olarak gelir. Ancak bu kitte gelen parçalar ciddi anlamda yağa bulanmış olarak gelmiş. Dikkatimi çekti. Bolca balata spreyi kullandım yağsızlaştırmak için.

İkinci nokta ise bu kite özgü değil, tüm Goblin'ler için geçerli. Karbon kitlerini topladığım diğer markalar içinde, karbon parçaları en pürüzlü kesilen marka Goblin. Align, Gaui ve Sab marka kitleri karbon kesimi olarak karşılaştıracak olsam, en pürüzsüz kesim Align, sonra Gaui, en son Sab derim. Deliklerde veya parçada yanlışlık olarak söylemiyorum bunu. Sadece kesim sonrası parça kenarının pürüzsüzlüğünden bahsediyorum. Align ve Gaui kitlerinde karbon parçaların kenarları yine keskin, ama bir bıçak kenarı gibi keskin. Sab parçalar ise testere gibi :) Her neyse, bolca ince zımpara işi yaptım. Bunları yaparken fotoğraf çekmemişim, simsiyah ellerle telefona dokunmak istememişim sanırım :D En kötüsü ise bu işe giriştiğim gün beyaz tşört giymeyi tercih etmiş olmam :lol:

Bu kiti tek kelimeyle özetleyecek olsam, sanırım kelimem "kemikli" olurdu :D Aşağıdaki resimlerde X7-NX7 ve Goblin skid borusunu yan yana koydum.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Gördüğüm en kalın skid boruları bunlar. Eski bir 450 kuyruk boom ile karşılaştırdım. Tam olarak aynı kalınlıktalar :D Skidlerin uçlarına takılan tıpaları yapıştırmak tarih olmuş, çok sevidim :) Araya bir o-ring atmışlar, bu kadar basit bir çözüm %p Bu arada frame ayağa kalktı:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu frame'de şu ana kadar en gıcık olduğum yere gelirsek... Gıcık olmaktan fotoğraf çekmeyi bile unutmuşum :D Manuelden göstereyim:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Şimdi bu arkadaşlar aslında çok önemli bir görev üstlenmiyor. Yakıt tankını tutan parçalar bunlara sabitleniyor. Frame'e epoksi ile sabitleyin diyor manual. Aslında sabitlememek de mümkün, çünkü kendi kendilerine sıkışacaklar montaj sırasında. Ama o zaman herhangi bir sebepten yakıt tankını söktüğümüzde bunlarla da ayrıca uğraşmamız gerekecek. Böyle hariçten epoksi işlerine çok gıcık olurum, ama mecbur yaptım. Yaparken de kafam karıştı, iki frame'i de sağ frame gibi yapıştırdım :eek:f: Allahtan erken fark ettim, epoksi tam sertleşmeden parçaları çıkarmam ve temizlemem kolay oldu.

Devam edelim... Kafa ve swash siyah anodized boyalı ve tek kelimeye "seksi" :D Çok beğendim. Bu arada kemikli demiştim ya, feathering vidaları baya baya lastik bijonu gibi, M6 :D 5mm'lik hex tornavidam yok, alyanla topladım kafayı. Kafa gevşek olarak toplanmış ve yağlanmış olarak geliyor. Önce bir miktar söküp, kafadaki link kollarının vidalarına ulaşıyoruz, bunları yağdan arındırıp basıyoruz loctite'ı. Akabinde feathering vidalarını ve bunların gireceği uçları yağsızlaştırıp, onlara da cömertçe loctite sürüyoruz. M6 bu kolay değil :D Sonra yaradana sığınıp sıkıştırıyoruz vidaları karşılıklı olarak. Swash'taki toplar, washout kolları, hepsi güzelce yağsızlaştırılıp loctite'landı. Bütün parçalar mis gibi pürüzsüz kayıyor.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonrasında ana plaka işleri. Elektrikli model ile aynı.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Genel görünümümüz aşağıdaki şekilde.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ana plakanın frame ile birleşmesi elektrikli modelde frame'deki deliklere giren vidalar şeklindeydi. Bu modelde ise delikler yerine slotlar var. Aşağıdaki videoda gösterildiği üzere, motor kayışının gerginliği bu plakanın komple hareket etmesi ile ayarlanıyor. Şimdilik vidalara loctite sürmedim. Modeli topladıktan sonra motor kayışını ayarlarken yapılacak o iş.

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Cumartesi günü bu kadardı. Bugün (pazar) halledilmesi gereken birkaç iş için yine işe gitmem gerekecekti, gitmişken de montaja devam ettim biraz. Bugün motor günüydü :) Dün kuruluma başlamadan önce motoru temizlemiş, rulmanları ve piston-sekman-gömlek üçlüsünü kontrol etmiş ve motoru güzelce yağlamıştım. Gelelim bugünkü işlere.

Bu makinenin en sevdiğim kısmı motor yatağı ve aktarımı. Öncelikle adamlar o kadar güzel dizayn etmişler ki, motoru komple elimize alabilmek için 4 vida sökmemiz yeterli. Her ne kadar henüz kullanım pratiğini görmemiş olsam da, incelediğim kadarıyla NX7 ile kıyaslayarak gideyim.

Motoru sökmek için NX7'de önce heliyi ters çevirip skidleri ve alt plakayı söküyorsunuz. Ardından fan korumayı tutan 4 vidayı ve motoru tutan 4 vidayı söküyorsunuz. Bu arada son söktüğünüz vidaların ikisi yakıt tankını da tutuyor, sökünce tank düşmüyor, ama ortalık biraz karışıyor :) En zorlandığım kısım fan koruma ve motoru birlikte frame içerisinden çıkarma kısmıydı, dar töleranslar yüzünden oldukça zor geliyordu bana. Motorla uğraştığınız süre boyunca heli ters durmak zorunda, skidler sökülü çünkü. Goblinde ise kuyruk vidalarını gevşetip kuyruk kayışını makarasından çıkarıyoruz, ardından 4 vida söküp motoru elimize alabiliyoruz. Kuyruk pozisyonunu daha önceden işaretlemiş olacağımız için yeniden aynı ayarı bulmak zor olmuyor. Fanı da sökmek istersek bir miktar daha vida söküyoruz. Ama helimiz hala skidlerinin üzerinde durabiliyor. Bu işlemin detayı yukarıdaki videoda görülebilir.

Bir diğer hoşuma giden ayrıntı, soğutma fanının havayı aşağıdan değil yukardan alması. Sıcak motorun etrafındaki havayı çekip motor soğutma kafasına göndermek yerine, yukardan taze hava çekerek soğutma yapmak çok daha verimli olacaktır diye düşünüyorum. Ayrıca çok güzel görünüyor :)

Goblin'in fan, debriyaj, debriyaj çanı, pinyon ve starter şaftı çözümüne ise bittim, eridim. :D Motor şaftının üzerine oturan kendi şaftını yapmış adamlar, bütün diğer parçalar ise bu şafta oturuyor. Şaft tek parça ve starter da bu parçaya oturtuluyor. NX7'deki starter şaftı sıyırması sorunu bunda olmayacak en azından :)

Gözüme batan bir eksik ise starter şaftında herhangi bir one-way rulmanın olmayışı. Bu demek oluyor ki kullanacağımız starter'ın kendisinde one-way rulman olmalı. Align starter kullandığım için sorun teşkil etmiyor, ama NX7'de mevcut olan bu özellik bence güzeldi.

Bir başka sorunlu olabilecek nokta motor yatağının motorun bazı kısımlarını örtmesi. Yakıt girişinin ve regülatör çıkışının üzeri kalın bir parça tarafından örtülüyor. Yakıt hortumunu değiştirmeyi baya zorlaştıracaktır bu durum. Ayrıca nazlı çalışmalarda regülatör çıkışındaki yakıt miktarını rahatça görmek çok işime yarıyordu.

Detaylar birazdan ekleyeceğim videoda. Artıları ve eksileri var, ancak sonuç olarak çok beğendim, mutluyum :)

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Gelelim resimlere;

Yukarda bahsettiğim şaft. YS ve OS markaların her ikisi için de bir şaft geliyor kit ile beraber.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Fotoğraflamayı unuttuğum kısımlardan rpm sensörü mıknatıslarının yerleşimi kısmı var. Bunun için hem fan üzerinde, hem de debriyaj çanı üzerinde yerler mevcut. Ancak debriyaj çanından okuma yapmak için sensör yerleştirmeye baya uğraşmak gerekli. Fan üzerinden okuma yapmak için ise sensör yeri belli. Sensörü yerleştirmek için bir ara parça yapmayı da atlamamışlar :bravo: Align, Spartan gibi en sık kullanılan sensörler için karbon bir parça olduğu gibi, farklı bir sensör kullanmak isteyenler için de bir tarafı kendi yerine uygun, bir tarafını ise sensöre göre kendimizin delebileceği bir karbon parça da yapmışlar. Benim kullanacağım Futaba sensörü de standart parçaya uydu ve yerine cuk oturdu. Ancak henüz nedenini anlayamadığım bir şekilde fan korumaya sensör için bir boşluk bırakmamışlar. Manuelde kendiniz kesin diyor :D Kesicez artık :D

Hareketli parçaların balansları mükemmel olmasa da, mükemmele yakındı, hiç ellemedim :D

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Toplanmış hali şöyle,

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Goblin şaftının motor şaftına oturuşu gayet güzeldi. Kaçıklık 0.05 mm civarındaydı, hatta belki o da yoktu, ben ölçerken hata yapmış olabilirim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Motor şaftına kendi somununu veya Goblin şaftı gibi harici bir parçayı sabitlemek için son derece pratik bir alet buldum. Diğer çözümler gibi motorun arka kapağını açmaya gerek kalmıyor. Bujiyi yerinden çıkarıp bu parçayı takıyorsunuz ve pistonu kilitleyiveriyorsunuz :)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Motorun toplanmış hali de bu şekilde. Yakıt hortumunun takılmasının zor olacağını söylemiştim, o kısmı monte etmeden biraz uzunca bir parça hortumu takıverdim. İş o aşamaya gelince hortum boyunu ayarlamak kolay :)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Şimdilik bu kadar, saat iki olmuş, yarın iş var...



Eveet, geldik bugünkü işlere. Malum pazartesi, hafta başı, gereksiz şekilde iş yoğunluğu olan bir gün oluyor. Biraz fazlaca bölüntüye uğrasa da, bugün de birşeylerle uğraştım. Öncelikle dün yerine cuk diye oturan rpm sensörümün, çok da cuk etmediğini, mıknatısı görmediğini fark ettim. Sorunun mıknatısın sensörün üzerinden değil, yanından geçiyor oluşu olduğunu tesbit ettikten sonra çözümüne giriştim. Sensörü fan hub'ına olabildiğince yaklaştırmam gerekiyordu, ancak fazla yaklaşıp sürtmesi de hoş olmayacaktı. Sensörü tutan plaka ile sensör arasına 3'er tane küçük pul ekleyerek 2mm'ye yakın mesafe kazandım, bu da yeterli geldi. Fun hub ile arasında bir kağıtlık mesafe kaldı, ama herhangi bir sürtme sorunu yok :)

Ardından motor kayışını takmadığımı ve çoktan takmış olmam gerektiğini fark ettim :eek:f: Motoru yatağından kaldırdım, kayışını giydirdim, geri yatırdım. Ben bunları yaparken bir yandan da işlerle uğraşırken saat de almış yürümüş :D Biraz hızlanmaya karar verdim.

Sonraki meselemiz fan korumaya sensörün girmesi için, daha doğrusu sensör oradayken fan korumanın yerine yerleşebilmesi için kesilmesi geren kısımdı. Ne demişler, Dremel giren eve dert girmezmiş, şekil A'da görüldüğü üzere;

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu arada yıllardır kullandığım çakma dremelim bugün bu işi yaparken bir anda durdu ve bir daha çalışmadı. Büyük ihtimalle kömürü bitti, ama artık kendisini emekliye ayırdım, zaten harbici Dremel de aylardır bunu bekliyordu, hemen yerine kondu :D

Sonrasında fan koruma da yerine oturdu.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonunda motor ile frame'i buluşturabildik :) Ana plaka gibi motoru da loctite kullanmadan monte ettim şimdilik. Önce bir elektronik yerleşimlerini falan ayarlayıp, ne nereye nerden giderse en pratik olur görüp, gerekirse söküp takıp, en son basacağım loctite'ı... :)

Sonra manuele göre servoları yerleştirmem gerekiyordu, ancak canım kablolarla uğraşmak istemedi. O kısmı atlayıp depoyu montajlamaya başladım. Kitle gelen clunk Lynx'in "MOAS"ına benzeyen, hattı aynısı olan bir parça. Orjinal Moas'ı NX7'nin deposunda bıraktım, bununla devam ettim. Önce depo içindeki hortumla başlıyoruz, bağlantıları çiftlemeyi unutmuyoruz. Her zaman açılıp bakılacak birşey değil. Bir kere tam yapalım, başımız ağrımasın sonra...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonrasında standart prosedüre uyarak, ki manuel de bunu söylüyor, önce clunk'ı içeri salladım, ardından depoyu sızdırmaz yapan kauçuğu deliğe geçirdim ve nipeli içine sokmak için bastırmaya başladım. Bastırdım, bastırdım, tam oldu derken olabilecek en kötü şey oldu, kauçuk conta olduğu gibi deponun içine girdi :eek:f:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Onu içerden hasarsız çıkarabilmek için sinir sigarası dahil yarım saat kadar uğraştım. Çıkardıktan sonra yerine tekrar yerleştirdim. Ancak bu sefer aynı şeyin olmaması için nipelin en azından uç kısmını yağlamaya karar verdim. Normalde bu tarz işlerde kauçukla iyi geçindiği için silikon bazlı bir yağ kullanırdım, ancak silikonun yakıtla ve motorla nasıl geçineceğinden emin olamadım. Ben de afterrun yağ kullanmaya karar verdim. Sonuç başarılı %p

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonra depoyu ve hortumları yerleştirmeye giriştim. Kitle beraber şeffaf hortum da gelmişti, ancak ben elimdeki sarı hortumların daha güzel görüneceğini düşünüyorum. Gerçi bu makine gerek frame gerekse kanopi ile hortumların nerdeyse tamamını gizliyor, ama olsun :)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bununla beraber bugün de bitmiş oldu :)



Çok boşladık konuyu, ama salı günü bayramlar öncesi son gündü ve oldukça fazla iş vardı. Çok az bakabildim. Çarşamba aynı şekilde, sonrasında ise ancak bugün (cumartesi) bir saat kadar görebildim modelimi... Salı gününden devam edelim.

Bir gün önceki hortum yerleşiminin başıma dert olacağı fikrine vardım. Zira, daha sonraki fotoğraflarda göreceğiniz üzere o kısımlar oldukça karışacak. Yakıt filtresi ve doldurma ağzını yeniden ayarladım. Aslında aynı şeyi hava tahliyesinde de yapabilirim, ama o kısım gayet güzel oldu, uğraşmak gereksiz :)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Fotoğrafta gördüğünüz gibi yakıt filtresini frame içine aldım. İçeride depo ile motor arasında kocaman bir alan var ve eski durumda hiçbir işe yaramıyordu bu alan. Şimdi filtre ve hortumların büyük kısmı içerde. Bu bana hem motor tarafını sadeleştirmeyi, hem de yakıtın izleyeceği yolu en az yarı yarıya kısaltmayı getirdi. Zaten bunu yapmak için gereken delikler frame üzerinde önceden düşünülmüş ve açılmış. Hatta Sab'ın hava tahliyesi ve yakıt dolumu için geliştirdiği valfler de var, Kyle'ın face videolarında bunları görmüştüm. Ancak sanırım istedikleri sonuçları henüz alamadılar ki piyasaya sürmediler bunları. Neyse yakıt dolum ucu için söz konusu deliği kulak çubuğuna sardığım ince zımparayla bir miktar zımparaladım, ancak yeterince hoşuma gitmedi. Çekmeceleri biraz karıştırınca eski kanopi grommetleri buldum ve bunlardan iç ve dış çapı o delik ve hortum için biçilmiş kaftan olan bir tanesini deliğe uyduruverdim :halay:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Salı günü bu kadarcık iş yapabildim diyebilirim, sadece üç vida daha sıktım ve bir sorunla karşılaştım, onu da ertesi güne bıraktım, kısaca onu da anlatayım. Elektriklide olduğu gibi nitroda da ünite arkada karbon bir plakanın üzerine oturuyor. Bu plaka da ana plakaya üç tane alüminyum ayak ile bağlanıyor. Bunlar kısa ve uzun olmak üzere iki set olarak geliyor kitten. Ben daha ileride anlatacağım sebeplerden ötürü alıcıyı da arkaya, ünitenin altına yerleştireceğim için uzun ayakları kullanmak durumundayım. Modele de NX7'den söktüğüm Brain2-HD ünite takacaktım. Ünite neden HD, o eski hikaye şimdi karıştırmayalım, mesele ünitenin normal Brain'in iki katı yükseklikte olması... Hem uzun ayaklar, hem yüksek ünite derken, bir baktım ki ünite kanopiye bir güzel temas ediyor :eek:f:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol




Geldik çarşambaya, yukarıdaki durumdan aynen devam.

Öncelikle elektrikli G700'ümdeki normal Brain2'yi söktüm. Bu kitten çıkan kısa ayakları G700'e taktım, ki kuyruğu sökmeden bunu başarabilmek için baya uğraşmam gerekti. Ardından Brain2-HD'yi elektrikli modele taktım. Kısa ayakları takınca eski halinden bile daha aşağıda ve oldukça korunaklı oldu %p Boşa çıkan standart Brain2 de nitroya cuk oturdu :)

Çarşamba günü ayrıca servoları da yerleştirdim. Bu kısım elektrikli ile aynı olduğu için foto çekmedim. Ben genelde servo kollarını servoları modele takmadan önce monte eder ve merkezlerim, yine öyle yaptım. Cyclic ve kuyruk servolarımı yönlerine de dikkat ederek model dışında ayarladım, gerekli sub-trimleri üniteden verdim ve şimdilik cyclic'leri modele yerleştirdim. Throttle servosunu da yerleştirdim, ancak onun merkezlemesi daha sonra yapılacak.

Artık sıra geldi elektronik yerleşimine. Yeni bir modelde elektronik yerleştirmek ve kabloların geçeceği en güzel yerleri bulabilmek benim için hep zor olmuştur. Defalarca söker takarım, hunharca kablo bağı harcarım, sonra onları keser kablonun yerini değiştiririm falan filan :D Kablolamadan itibaren ikinci mesaja geçiyorum, bu mesaj oldukça büyüdü çünkü :)
 
Helikopter ile ilgili çalışmalarım ve bir yandan da değerlendirmelerim devam ediyor. Resim ve yazıyla anlatmak çok uzun olacağı için kablolama kısmını video ile anlatmaya çalıştım. Keyifli seyirler :)

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Evet arkadaşlar, bu gece hırs yaptım, hanımın yokluğunu da fırsat bildim, modeli bitirdim :thumbup: Ünite ayarına kadar bitmiş durumda. Geriye sadece palleri takmak ve Sab 2s pil almak kaldı :angry: Opti 2s'lerim ne yazık ki kanopinin içine sığmıyor... Bu kadar da olmaz dediğim anlardan biri :eek:f:

Her neyse, öncelikle ünite altına koyduğum pedden başlayalım. Ben nitroda yılların eskitemediği Futaba gyro süngeri kullanıyorum. Brain standart 3m pedleri ne yazık ki nitroda pek güzel sonuç vermiyor. Lynx jel kullandım, titreşim açısından gayet güzel sonuç alsam da, yakıtı veya yağı gördüğü anda bırakıyor yapışkanı. Dolayısıyla nitro modelde kullanılamıyor. Futaba süngeri rockz!

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Videodaki kablolama öncesi salkım saçak hallerimiz;

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Neyse frame bitti sayılır, sıra geldi kuyruğa. Söylemeden geçemeyeceğim, SAB ezelden beri kuyruktaki bütün amele işleri bizlere yaptırıyor. Zor işler değil, yapılıyor tabi ki, ama tam hızı almış modeli bitirmeye odaklanmışken, epoksi kurusun diye beklemek insanı sinir ediyor.

Öncelikle kuyruk rodundan başladım. Bildiğiniz gibi Goblin'lerde bu rod işi hassas bir iş. Kuyruğu havada bırakıp dönmeye başlayan Goblin görmüş, duymuşsunuzdur daha önce. Bert amcamızın zamanında bu konu hakkında bir detay videosu vardı, rodun uçlarına iplik sarıp japonluyordu, hatırlayanlarınız vardır. Öncelikle, sorun aslında metal link çubuğunun karbona yapışamaması ve oradan kurtulması değil. Karbon çubuğun harekete bağlı olarak uçlarından çatlaması. İplik ile sarmak ve japonlamak da buna karşı bir önlem. Ama ben daha güzelini buldum. 4mm iç çapı olan alüminyum yada pirinç bir boruyu karbon rodun iki ucuna epoksi veya japonla yapıştırıyoruz. Bu sayede karbonun uçlardan çatlamayacağını garanti altına almış oluyoruz. Elektrikli Goblin'imde uzun zamandır kullanıyorum bu yöntemi ve gayet memnunum.

Diyeceksiniz ki 4mm çapında borucuğu nereden bulacağız. İlk olarak, bazı pallerin içinden böyle bir parça çıkıyor, hem de iki tane. 5mm olan pal vida deliğini 4mm'ye indirmek için. Ben bunlardan kullanmıştım daha önce. Ancak her seferinde bir takım Rotortech alacak halim yok. Bu iş için daha kolay bir kaynak ararken gözüm 4mm bullet konnektörlere takıldı. Evet iç çap 4mm ;D

Ne demiştik, Dremel giren eve dert girmez;

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Konnektörlerin ucundan yaklaşık 12-13mm kadar kesip, kesilen uçları eğe ile düzeltip, bastım epoksiyi :)

Sonrasında kuyruk, gayet sıradan;

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Plastik parçaları kuyruğa yerleştirmeden önce, manuelde de belirtildiği gibi, vidaları önden takarak diş açmalarını sağlıyoruz;

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ameleliğe devam...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Özellikle bu parçayı yapmaya gıcık oluyorum

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Epoksinin kürlenmesini bekledikten sonra servomu da yerleştirdim,

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonrasında kuyruğu geçici olarak monteledim

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sıra geldi kanopiye. İlk önce kanopi kenarlarını koruyan lastiği yapıştırdım. Bu işi japonla yapıyorum. İlk zamanlar çok zor gelse de, artık baya hızlı çalışabiliyorum. En azından Goblin gibi yumuşak kıvrımlı kanopilerde.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ve yine geldik saçma bir işe :D Kanopi tutucular için açılmış delik 9mm çapında geliyor. Ama manuelde bu tutucuların 12mm sevdiği belirtiliyor. E o zaman 12mm olarak açın be kardeşim şu delikleri :D Reamer'in üzerine 12mm civarına denk gelecek kısmı işaretleyip, giriştim kanopiye.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu yeni kanopi tutucuları sevdim mi sevmedim mi emin olamıyorum :D Eskilere baya alışmıştım, bakalım kullanırken daha memnun kalacak mıyım?..

Kanopinin alt tarafında ek bir parça yapmışlar. İlginç :D

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Eksoz çıkışıyla kanopi biraz fazla samimi oldu. Temas etmiyor, ancak bu hiç temas etmeyeceği ve eksozun kanopiyi mahvetmeyeceği anlamına gelmiyor. En güzeli baştan önlemini almakta. HEr derdin çaresi Dremel ;D

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bundan sonra kuyruğu taktım ve ardından üniteyi de yerine aldım. Kablolar baya uğraştırdı. Ama güzel oldu.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ardından asıl işkence başladı. Kuyruk kayışını germek. Bu modelde öncekilere göre cidden zorlandım. Kayışın malzemesinde değişiklik mi var bilemiyorum, ama yeni kayış çok sert. Öngerme yaptığımız belt tensioner işimizi daha da zorlaştırmasın diye kendisini başka şeylerle meşgul ediyoruz:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Germenin bitmiş hali de aşağıda. Tavsiye edilenden birazcık daha gergin ayarladım, çünkü kayış birkaç uçuş sonra bir miktar esneyecektir ve olması gereken yere gelecektir diye düşünüyorum.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ve sonunda çalışan bişeyler görebildim :)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Çok güzel oldu şıkır şıkır :lollol: :lol: Birkaç ışıklı şey daha bulup ekleyeceğim :heartxf:

Bundan sonra standart ünite ayarımı yaptım, throttle servosunu karbüratöre göre ayarladım, elimdeki opti pilleri her şekilde denedim ama kanopiyi düzgünce kapatamadım ve sinir oldum, sonra yetmedi elektrikli Goblin'imin de ünite ayarlarını biraz kurcaladım, yeniden esc telemetri özelliğini ayarladım... Bu geceyi sabaha bağladım ama uzun zamandır kutusunda hapis olan Gobi nitroyu da özgürlüğüne kavuşturdum. Bundan sonrası hafta sonu maiden

:thumbup: :bravo: :halay: :yuppi: :hoppa:
 
SAB Goblin Black Nitro 700

Bu üçüncü mesaj da fazladan tiyolar mesajı olsun :) Gerçi üstteki mesajlarda da bir sürü tiyo var, okumayan kendi kaybeder ;D

Bir zulmün bittiği demeyelim de, azaldığı gündür bugün :lol:

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
SAB Goblin Black Nitro 700

Modelimizin maiden uçuşunu yaptık :thumbup: :bravo: :halay: :yuppi: :hoppa:

Baya bir uğraşlı oldu, ama sonunda akşam üzeri uçtu :D Detaylar bir sonraki mesajda olacak.

Fotoğraflar için Şafak'a, videolar için Mehmet abiye teşekkür ediyorum. Bütün gün uğraşmaktan fotoğraf çekmek aklıma gelmemiş :D

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
SAB Goblin Black Nitro 700

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Şimdi yukarıdaki videoda henüz günün başında, az sonra çalışacak ümidiyle basıyorum starter'a :D Ama daha saatlerce basıcam o düğmeye, elim hala ağrıyor iki gün sonra...

Efendim sorun bir değil, üç tane :) Sırasıyla anlatıcam.

Nitro maceramın başından beri motoru çalıştırmakta sorun yaşıyorum. Hatta artık buluşmalarda alay konusu oldum :D Hadi çalıştırayım dediğimden itibaren minimum bir saat sonra uçabiliyorum. Ancak zaman zaman da ilk basışta çalışıyordu motor, özellikle yalnızken :D Bunun için rölanti iğnesi başta olmak üzere, aklıma gelen her türlü yerle oynadım. Rölanti iğnesinin grommet'inin hatalı olduğunu düşünüp onu bile değiştirdim. Bujileri daha yepyeniyken bozuldu diye attım... Sorunun buji ısıtıcısından kaynaklandığını düşünemedim, zira bujiyi dışarıda kontrol ettiğimde her zaman kızardığını gördüm. Ama hiçbir zaman uzun uzun tutmadım o şekilde buji zarar görür düşüncesiyle...

Pazar günü fark ettim ki, benim buji ateşleyici bujiyi ilk 1-2 saniye kızdırıp, sonrasında sönüyor ve bir daha ne zaman aklına gelirse o zaman kısa süreli yakıyordu. Yani şimdiye kadar motoru her çalıştırışım bir rastlantıdan ibaretmiş. Tabi bu durum da nadir yaşandığı için her start bir eziyet oluyordu. Bazen şansım tutuyor ve motor hemen ateş alıyordu, bazen tutmuyordu.

Bu ilk sorun. İkinci sorunum ise modele sıfır taktığım yakıt filtresinin hatalı olması ve yakıtı düzgün geçirmeyişiydi. Deponun basıncı fena halde yükselmeden motora yakıt gelmiyordu.

Üçüncü sorun ise bizi delirten ve bütün günümüzü yiyen asıl meseleydi. Motor çalışıyor, ancak paller 1300-1400 devri göremeden stop ediyordu. Her türlü iğne ayarını denedik. Manuelde belirtilen maksimum zengin ve minimum fakir ayarları ve bunların her türlü kombinasyonunu, ara değerlerini denedik. Motor her seferinde 1200-1400 devir arasında stop etti. :eek:f:

İlk sorunu yani buji ısıtıcısını, ısıtıcının enerji hattını bec'den ayırıp direk 2s pile bağlayarak ve ısıtıcıyı açar açmaz starteri vurarak çözdüm. Dedim ya ilk 1-2 saniye işini yapıyordu, bir elim kumandada, bir elim starterde, bip duyar duymaz basıyordum startere.

İkinci meseleyi filtrenin içinden filtreyi çıkarıp onu normal bir T yaparak çözdüm.

Üçüncü mesele ise şans eseri çözüldü ve heli akşam sahadan ayrılmadan az önce uçabildi :) Aslında nitro işini öğrenmek için araştırma yaparken sanırım HF'de bu olayı okumuştum, ancak o gün hiç aklıma gelmedi. Aslında mesele zincirleme ortaya çıkıyor. Kullandığım motor pompalı olarak tabir edilen bir motor. Alt kapaktan deponun içerisine hava pompalayarak basınç oluşturuyor. Arada tek yönlü bir sibop var, bu basıncın her zaman motordan depoya doğru olmasını garanti altına alıyor, eğer bu olmazsa motor zaten çalışmıyor.

Her neyse, yukarıda anlattığım sebeplerle motor uzun süre beni uğraştırdı, ayar falan kalmadı motorda. Tabi oldukça sık olarak boğulma ve hatta bir iki defa da lock oldu. Bu sırada bahsettiğim depoya giden bağlantının içine de yakıt dolmuş. Normalde depo basıncını boşaltırken bu dolan yakıt hortumdan çıkar gider. Ancak benim gibi bu hortumları frame içine saklayıp, araya da bir T atarsanız, ne dolu hortumu görürsünüz, ne de o yakıt boşalır :) Dediğim gibi, motor 1300'lere kadar hızlanıp, sonra basması gereken havayı basamayınca stop ediyordu, tabi o zaman bunu çözememiştim. Aklımıza gelen her türlü şeyi denedik, değişik iğne ayarları, değişik thr yüzdeleri... Olmadı olmadı, belki 30 kere yeniden çalıştırıp, 1400 devir göremeden stop gördük. En son pitch eğrisini 0 derecede sabitleyip, thr eğrisini de 0-100 lineer yaparak oynuyordum heliyle, ani gaz verip, stop etmesine fırsat vermeden geri çekiyordum, sonra bir daha veriyordum. Ara gaz vere vere pallerdeki devri yeterince yükseltip pal yükünü motorun üzerinden aldım ve bir noktada motorun bastığı hava, hortumdaki yakıtı depoya geri yollayabilecek noktaya geldi ve aştı :hoppa: Sonrasında da motor rahatladı ve ilk uçuşunu yapabildi :yuppi:

Sonuç olarak, nitro maceramda daha ne sürprizler beni bekliyor bilemiyorum, ama bütün bunlar birer tecrübe oldu. Bundan sonra en azından motoru çalıştırmakta bir sorun yaşamayacağımı biliyorum :)
 
  • Beğen
Tepkiler: fatih cebir
SAB Goblin Black Nitro 700

Yine Harika bir konu olmus, oluyor Emrem ellerine sağlık :bravo:


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
SAB Goblin Black Nitro 700

Eline sağlık abi, ayrıntılar çözümler süper gidiyor. Hemde çok hızlı gidiyor :saygilar:
 
SAB Goblin Black Nitro 700

Emre eline sağlık.. Hayırlı olsun.. Büyük bir zevkle okudum, devamını sabırsızlıkla bekliyorum.. :RCKolik:
 
SAB Goblin Black Nitro 700

Hayırlı olsun Emre sen hakkını verirsin.

HTC Desire 820 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 
SAB Goblin Black Nitro 700

Çok güzel konu olmuş abi eline sağlık,
motor üzerindeki clutch ve bell in aynı yerde olmasına bayıldım %p kavrama problemlerini (ileride olursa eğer, mesela liner değişimlerinde ) çözmek için masada motor çalıştırmak için harika olmuş bence.
ben de yeni topladığım 90'lık trex 600n dfc helimin ayarlarını bitirmeye uğraşıyorum,
nitro candır :halay:
 
SAB Goblin Black Nitro 700

Tesekkurler arkadaslar, toplamasi cok keyifli bir makine yapmislar gercekten. Basina oturmak icin sabirsizlaniyorum [emoji5]

Kağan Kazancı' Alıntı:
...
ben de yeni topladığım 90'lık trex 600n dfc helimin ayarlarını bitirmeye uğraşıyorum,
nitro candır :halay:

90'lik mi 600n?? [emoji33]

Helikopter degil balistik fuze topluyorsun o zaman [emoji23] Guc delisi bi alet olacak demek ki, cok merak ediyorum simdiden. Disli oranini nasil yaptin? Uygun pinyon var miydi? 90'liklar 55'lere gore daha dusuk devir veriyor diye biliyorum yanlis degilse.
 
SAB Goblin Black Nitro 700

Emre abi zevkle okudum, devamını sabırsızlıkla bekliyorum :saygilar:
 
SAB Goblin Black Nitro 700

Hic biriniz de demediniz ki, olm bunun kayisini takmamissin, nerden gecicek o kayis? [emoji23] neyse 4 vida ne de olsa [emoji18]