Selamlar arkadaşlar. Yaz başında aldığım ve kutusunu daha yeni açabildiğim Goblin 700 nitronun konusu olsun bu konu. Konu boyunca hoşuma giden kısımlara, gitmeyen kısımlara, yapabildikçe kıyaslamalara girmeye çalışacağım. Aslında helikopteri toplayıp maiden yaptıktan sonra toplu bir konu açayım diye düşünüyordum, ancak şimdiye kadar bu şekildeki yaklaşımım sonuç vermedi. Heliyi topladıktan sonra konu açmak daha zor oluyor. Toplarken aklımda olan detayları unutuyorum yada fotoğraflamayı unuttuğum bir detayı çekmek için heliyi sökmek istemiyorum, sonuçta konu monu yalan oluyor. Bu sefer parçalı şekilde gideceğim
Öncelikle NX7 varken nerden çıktı bu sorusunun kendimce cevabını vereyim. Rasim'in dediği gibi, NX7 kokmuyor muydu da bunu aldın diyenleriniz vardır (Nitro candır, dumanı, kokusu...) İki sebebi var. Birinci ve ağır basan sebebi, gönül ferman dinlemiyor Goblin'leri ve Sab mühendisliğini başından beri seviyorum. Benim fikrime göre, adamlar bir konuya eğildikleri zaman hakkını veriyorlar. Bu modele de elektrikli 700'ün tüm hareketli kısmını içeren ana plakasını alıp, nitro motoru, bence dahice, buna entegre etmişler. Almadan önce uzun zaman inceledim, NX7'de karşılaştığım bazı zorluklara nasıl çözümler bulduklarını gördükçe daha çok sevdim makineyi, kaldı ki NX7'de çok iyi düşünülmüş bir nitro makine bence. Neyse, neyin ne kadar pratik olduğunu kullandıkça göreceğiz. İkinci sebep ise her yıl birazcık daha bozulan gözlerim Yakında gözlük takmaya başlarsam şaşırmayın, aslında var ama takmamak için direniyorum Yani ikinci sebebim Goblin kuyruğu. Zaten 700 kitlerin sarısı çıksın diye bekledim bu kadar zaman.
Artık atölye işyerimde olduğu için, bölünmeden çalışamıyorum. Dolayısıyla toplama biraz yavaş gidiyor. Cumartesi yaptığım işler şöyle:
Öncelikle kutuyu açtım
Manuel, kutu yerleşimi, paketleme, hepsi her zamanki Sab kalitesinde tabi ki... Sert sünger içerisine paketlenmiş parçalar her zamanki gibi insana kendini iyi ve önemli hissettiriyor. Bunun dışında güzelce ayrılmış ve numaralandırılmış parçalar, manuelle birlikte ortalığı dağıtmadan ilerlemek, klasik Goblin güzellikleri.
Bu kitte dikkatimi çeken iki nokta var. Birincisi, alüminyum parçalar dışındaki metal parçaların, yani şaftların ve vidaların alışık olduğumdan daha fazla yağlı gelmesi. Bildiğiniz gibi paslanmayı engellemek için bu parçalar poşetin içinde bir miktar yağlı olarak gelir. Ancak bu kitte gelen parçalar ciddi anlamda yağa bulanmış olarak gelmiş. Dikkatimi çekti. Bolca balata spreyi kullandım yağsızlaştırmak için.
İkinci nokta ise bu kite özgü değil, tüm Goblin'ler için geçerli. Karbon kitlerini topladığım diğer markalar içinde, karbon parçaları en pürüzlü kesilen marka Goblin. Align, Gaui ve Sab marka kitleri karbon kesimi olarak karşılaştıracak olsam, en pürüzsüz kesim Align, sonra Gaui, en son Sab derim. Deliklerde veya parçada yanlışlık olarak söylemiyorum bunu. Sadece kesim sonrası parça kenarının pürüzsüzlüğünden bahsediyorum. Align ve Gaui kitlerinde karbon parçaların kenarları yine keskin, ama bir bıçak kenarı gibi keskin. Sab parçalar ise testere gibi Her neyse, bolca ince zımpara işi yaptım. Bunları yaparken fotoğraf çekmemişim, simsiyah ellerle telefona dokunmak istememişim sanırım En kötüsü ise bu işe giriştiğim gün beyaz tşört giymeyi tercih etmiş olmam
Bu kiti tek kelimeyle özetleyecek olsam, sanırım kelimem "kemikli" olurdu Aşağıdaki resimlerde X7-NX7 ve Goblin skid borusunu yan yana koydum.
Gördüğüm en kalın skid boruları bunlar. Eski bir 450 kuyruk boom ile karşılaştırdım. Tam olarak aynı kalınlıktalar Skidlerin uçlarına takılan tıpaları yapıştırmak tarih olmuş, çok sevidim Araya bir o-ring atmışlar, bu kadar basit bir çözüm Bu arada frame ayağa kalktı:
Bu frame'de şu ana kadar en gıcık olduğum yere gelirsek... Gıcık olmaktan fotoğraf çekmeyi bile unutmuşum Manuelden göstereyim:
Şimdi bu arkadaşlar aslında çok önemli bir görev üstlenmiyor. Yakıt tankını tutan parçalar bunlara sabitleniyor. Frame'e epoksi ile sabitleyin diyor manual. Aslında sabitlememek de mümkün, çünkü kendi kendilerine sıkışacaklar montaj sırasında. Ama o zaman herhangi bir sebepten yakıt tankını söktüğümüzde bunlarla da ayrıca uğraşmamız gerekecek. Böyle hariçten epoksi işlerine çok gıcık olurum, ama mecbur yaptım. Yaparken de kafam karıştı, iki frame'i de sağ frame gibi yapıştırdım f: Allahtan erken fark ettim, epoksi tam sertleşmeden parçaları çıkarmam ve temizlemem kolay oldu.
Devam edelim... Kafa ve swash siyah anodized boyalı ve tek kelimeye "seksi" Çok beğendim. Bu arada kemikli demiştim ya, feathering vidaları baya baya lastik bijonu gibi, M6 5mm'lik hex tornavidam yok, alyanla topladım kafayı. Kafa gevşek olarak toplanmış ve yağlanmış olarak geliyor. Önce bir miktar söküp, kafadaki link kollarının vidalarına ulaşıyoruz, bunları yağdan arındırıp basıyoruz loctite'ı. Akabinde feathering vidalarını ve bunların gireceği uçları yağsızlaştırıp, onlara da cömertçe loctite sürüyoruz. M6 bu kolay değil Sonra yaradana sığınıp sıkıştırıyoruz vidaları karşılıklı olarak. Swash'taki toplar, washout kolları, hepsi güzelce yağsızlaştırılıp loctite'landı. Bütün parçalar mis gibi pürüzsüz kayıyor.
Sonrasında ana plaka işleri. Elektrikli model ile aynı.
Genel görünümümüz aşağıdaki şekilde.
Ana plakanın frame ile birleşmesi elektrikli modelde frame'deki deliklere giren vidalar şeklindeydi. Bu modelde ise delikler yerine slotlar var. Aşağıdaki videoda gösterildiği üzere, motor kayışının gerginliği bu plakanın komple hareket etmesi ile ayarlanıyor. Şimdilik vidalara loctite sürmedim. Modeli topladıktan sonra motor kayışını ayarlarken yapılacak o iş.
Cumartesi günü bu kadardı. Bugün (pazar) halledilmesi gereken birkaç iş için yine işe gitmem gerekecekti, gitmişken de montaja devam ettim biraz. Bugün motor günüydü Dün kuruluma başlamadan önce motoru temizlemiş, rulmanları ve piston-sekman-gömlek üçlüsünü kontrol etmiş ve motoru güzelce yağlamıştım. Gelelim bugünkü işlere.
Bu makinenin en sevdiğim kısmı motor yatağı ve aktarımı. Öncelikle adamlar o kadar güzel dizayn etmişler ki, motoru komple elimize alabilmek için 4 vida sökmemiz yeterli. Her ne kadar henüz kullanım pratiğini görmemiş olsam da, incelediğim kadarıyla NX7 ile kıyaslayarak gideyim.
Motoru sökmek için NX7'de önce heliyi ters çevirip skidleri ve alt plakayı söküyorsunuz. Ardından fan korumayı tutan 4 vidayı ve motoru tutan 4 vidayı söküyorsunuz. Bu arada son söktüğünüz vidaların ikisi yakıt tankını da tutuyor, sökünce tank düşmüyor, ama ortalık biraz karışıyor En zorlandığım kısım fan koruma ve motoru birlikte frame içerisinden çıkarma kısmıydı, dar töleranslar yüzünden oldukça zor geliyordu bana. Motorla uğraştığınız süre boyunca heli ters durmak zorunda, skidler sökülü çünkü. Goblinde ise kuyruk vidalarını gevşetip kuyruk kayışını makarasından çıkarıyoruz, ardından 4 vida söküp motoru elimize alabiliyoruz. Kuyruk pozisyonunu daha önceden işaretlemiş olacağımız için yeniden aynı ayarı bulmak zor olmuyor. Fanı da sökmek istersek bir miktar daha vida söküyoruz. Ama helimiz hala skidlerinin üzerinde durabiliyor. Bu işlemin detayı yukarıdaki videoda görülebilir.
Bir diğer hoşuma giden ayrıntı, soğutma fanının havayı aşağıdan değil yukardan alması. Sıcak motorun etrafındaki havayı çekip motor soğutma kafasına göndermek yerine, yukardan taze hava çekerek soğutma yapmak çok daha verimli olacaktır diye düşünüyorum. Ayrıca çok güzel görünüyor
Goblin'in fan, debriyaj, debriyaj çanı, pinyon ve starter şaftı çözümüne ise bittim, eridim. Motor şaftının üzerine oturan kendi şaftını yapmış adamlar, bütün diğer parçalar ise bu şafta oturuyor. Şaft tek parça ve starter da bu parçaya oturtuluyor. NX7'deki starter şaftı sıyırması sorunu bunda olmayacak en azından
Gözüme batan bir eksik ise starter şaftında herhangi bir one-way rulmanın olmayışı. Bu demek oluyor ki kullanacağımız starter'ın kendisinde one-way rulman olmalı. Align starter kullandığım için sorun teşkil etmiyor, ama NX7'de mevcut olan bu özellik bence güzeldi.
Bir başka sorunlu olabilecek nokta motor yatağının motorun bazı kısımlarını örtmesi. Yakıt girişinin ve regülatör çıkışının üzeri kalın bir parça tarafından örtülüyor. Yakıt hortumunu değiştirmeyi baya zorlaştıracaktır bu durum. Ayrıca nazlı çalışmalarda regülatör çıkışındaki yakıt miktarını rahatça görmek çok işime yarıyordu.
Detaylar birazdan ekleyeceğim videoda. Artıları ve eksileri var, ancak sonuç olarak çok beğendim, mutluyum
Gelelim resimlere;
Yukarda bahsettiğim şaft. YS ve OS markaların her ikisi için de bir şaft geliyor kit ile beraber.
Fotoğraflamayı unuttuğum kısımlardan rpm sensörü mıknatıslarının yerleşimi kısmı var. Bunun için hem fan üzerinde, hem de debriyaj çanı üzerinde yerler mevcut. Ancak debriyaj çanından okuma yapmak için sensör yerleştirmeye baya uğraşmak gerekli. Fan üzerinden okuma yapmak için ise sensör yeri belli. Sensörü yerleştirmek için bir ara parça yapmayı da atlamamışlar Align, Spartan gibi en sık kullanılan sensörler için karbon bir parça olduğu gibi, farklı bir sensör kullanmak isteyenler için de bir tarafı kendi yerine uygun, bir tarafını ise sensöre göre kendimizin delebileceği bir karbon parça da yapmışlar. Benim kullanacağım Futaba sensörü de standart parçaya uydu ve yerine cuk oturdu. Ancak henüz nedenini anlayamadığım bir şekilde fan korumaya sensör için bir boşluk bırakmamışlar. Manuelde kendiniz kesin diyor Kesicez artık
Hareketli parçaların balansları mükemmel olmasa da, mükemmele yakındı, hiç ellemedim
Toplanmış hali şöyle,
Goblin şaftının motor şaftına oturuşu gayet güzeldi. Kaçıklık 0.05 mm civarındaydı, hatta belki o da yoktu, ben ölçerken hata yapmış olabilirim.
Motor şaftına kendi somununu veya Goblin şaftı gibi harici bir parçayı sabitlemek için son derece pratik bir alet buldum. Diğer çözümler gibi motorun arka kapağını açmaya gerek kalmıyor. Bujiyi yerinden çıkarıp bu parçayı takıyorsunuz ve pistonu kilitleyiveriyorsunuz
Motorun toplanmış hali de bu şekilde. Yakıt hortumunun takılmasının zor olacağını söylemiştim, o kısmı monte etmeden biraz uzunca bir parça hortumu takıverdim. İş o aşamaya gelince hortum boyunu ayarlamak kolay
Şimdilik bu kadar, saat iki olmuş, yarın iş var...
Eveet, geldik bugünkü işlere. Malum pazartesi, hafta başı, gereksiz şekilde iş yoğunluğu olan bir gün oluyor. Biraz fazlaca bölüntüye uğrasa da, bugün de birşeylerle uğraştım. Öncelikle dün yerine cuk diye oturan rpm sensörümün, çok da cuk etmediğini, mıknatısı görmediğini fark ettim. Sorunun mıknatısın sensörün üzerinden değil, yanından geçiyor oluşu olduğunu tesbit ettikten sonra çözümüne giriştim. Sensörü fan hub'ına olabildiğince yaklaştırmam gerekiyordu, ancak fazla yaklaşıp sürtmesi de hoş olmayacaktı. Sensörü tutan plaka ile sensör arasına 3'er tane küçük pul ekleyerek 2mm'ye yakın mesafe kazandım, bu da yeterli geldi. Fun hub ile arasında bir kağıtlık mesafe kaldı, ama herhangi bir sürtme sorunu yok
Ardından motor kayışını takmadığımı ve çoktan takmış olmam gerektiğini fark ettim f: Motoru yatağından kaldırdım, kayışını giydirdim, geri yatırdım. Ben bunları yaparken bir yandan da işlerle uğraşırken saat de almış yürümüş Biraz hızlanmaya karar verdim.
Sonraki meselemiz fan korumaya sensörün girmesi için, daha doğrusu sensör oradayken fan korumanın yerine yerleşebilmesi için kesilmesi geren kısımdı. Ne demişler, Dremel giren eve dert girmezmiş, şekil A'da görüldüğü üzere;
Bu arada yıllardır kullandığım çakma dremelim bugün bu işi yaparken bir anda durdu ve bir daha çalışmadı. Büyük ihtimalle kömürü bitti, ama artık kendisini emekliye ayırdım, zaten harbici Dremel de aylardır bunu bekliyordu, hemen yerine kondu
Sonrasında fan koruma da yerine oturdu.
Sonunda motor ile frame'i buluşturabildik Ana plaka gibi motoru da loctite kullanmadan monte ettim şimdilik. Önce bir elektronik yerleşimlerini falan ayarlayıp, ne nereye nerden giderse en pratik olur görüp, gerekirse söküp takıp, en son basacağım loctite'ı...
Sonra manuele göre servoları yerleştirmem gerekiyordu, ancak canım kablolarla uğraşmak istemedi. O kısmı atlayıp depoyu montajlamaya başladım. Kitle gelen clunk Lynx'in "MOAS"ına benzeyen, hattı aynısı olan bir parça. Orjinal Moas'ı NX7'nin deposunda bıraktım, bununla devam ettim. Önce depo içindeki hortumla başlıyoruz, bağlantıları çiftlemeyi unutmuyoruz. Her zaman açılıp bakılacak birşey değil. Bir kere tam yapalım, başımız ağrımasın sonra...
Sonrasında standart prosedüre uyarak, ki manuel de bunu söylüyor, önce clunk'ı içeri salladım, ardından depoyu sızdırmaz yapan kauçuğu deliğe geçirdim ve nipeli içine sokmak için bastırmaya başladım. Bastırdım, bastırdım, tam oldu derken olabilecek en kötü şey oldu, kauçuk conta olduğu gibi deponun içine girdi f:
Onu içerden hasarsız çıkarabilmek için sinir sigarası dahil yarım saat kadar uğraştım. Çıkardıktan sonra yerine tekrar yerleştirdim. Ancak bu sefer aynı şeyin olmaması için nipelin en azından uç kısmını yağlamaya karar verdim. Normalde bu tarz işlerde kauçukla iyi geçindiği için silikon bazlı bir yağ kullanırdım, ancak silikonun yakıtla ve motorla nasıl geçineceğinden emin olamadım. Ben de afterrun yağ kullanmaya karar verdim. Sonuç başarılı
Sonra depoyu ve hortumları yerleştirmeye giriştim. Kitle beraber şeffaf hortum da gelmişti, ancak ben elimdeki sarı hortumların daha güzel görüneceğini düşünüyorum. Gerçi bu makine gerek frame gerekse kanopi ile hortumların nerdeyse tamamını gizliyor, ama olsun
Bununla beraber bugün de bitmiş oldu
Çok boşladık konuyu, ama salı günü bayramlar öncesi son gündü ve oldukça fazla iş vardı. Çok az bakabildim. Çarşamba aynı şekilde, sonrasında ise ancak bugün (cumartesi) bir saat kadar görebildim modelimi... Salı gününden devam edelim.
Bir gün önceki hortum yerleşiminin başıma dert olacağı fikrine vardım. Zira, daha sonraki fotoğraflarda göreceğiniz üzere o kısımlar oldukça karışacak. Yakıt filtresi ve doldurma ağzını yeniden ayarladım. Aslında aynı şeyi hava tahliyesinde de yapabilirim, ama o kısım gayet güzel oldu, uğraşmak gereksiz
Fotoğrafta gördüğünüz gibi yakıt filtresini frame içine aldım. İçeride depo ile motor arasında kocaman bir alan var ve eski durumda hiçbir işe yaramıyordu bu alan. Şimdi filtre ve hortumların büyük kısmı içerde. Bu bana hem motor tarafını sadeleştirmeyi, hem de yakıtın izleyeceği yolu en az yarı yarıya kısaltmayı getirdi. Zaten bunu yapmak için gereken delikler frame üzerinde önceden düşünülmüş ve açılmış. Hatta Sab'ın hava tahliyesi ve yakıt dolumu için geliştirdiği valfler de var, Kyle'ın face videolarında bunları görmüştüm. Ancak sanırım istedikleri sonuçları henüz alamadılar ki piyasaya sürmediler bunları. Neyse yakıt dolum ucu için söz konusu deliği kulak çubuğuna sardığım ince zımparayla bir miktar zımparaladım, ancak yeterince hoşuma gitmedi. Çekmeceleri biraz karıştırınca eski kanopi grommetleri buldum ve bunlardan iç ve dış çapı o delik ve hortum için biçilmiş kaftan olan bir tanesini deliğe uyduruverdim
Salı günü bu kadarcık iş yapabildim diyebilirim, sadece üç vida daha sıktım ve bir sorunla karşılaştım, onu da ertesi güne bıraktım, kısaca onu da anlatayım. Elektriklide olduğu gibi nitroda da ünite arkada karbon bir plakanın üzerine oturuyor. Bu plaka da ana plakaya üç tane alüminyum ayak ile bağlanıyor. Bunlar kısa ve uzun olmak üzere iki set olarak geliyor kitten. Ben daha ileride anlatacağım sebeplerden ötürü alıcıyı da arkaya, ünitenin altına yerleştireceğim için uzun ayakları kullanmak durumundayım. Modele de NX7'den söktüğüm Brain2-HD ünite takacaktım. Ünite neden HD, o eski hikaye şimdi karıştırmayalım, mesele ünitenin normal Brain'in iki katı yükseklikte olması... Hem uzun ayaklar, hem yüksek ünite derken, bir baktım ki ünite kanopiye bir güzel temas ediyor f:
Geldik çarşambaya, yukarıdaki durumdan aynen devam.
Öncelikle elektrikli G700'ümdeki normal Brain2'yi söktüm. Bu kitten çıkan kısa ayakları G700'e taktım, ki kuyruğu sökmeden bunu başarabilmek için baya uğraşmam gerekti. Ardından Brain2-HD'yi elektrikli modele taktım. Kısa ayakları takınca eski halinden bile daha aşağıda ve oldukça korunaklı oldu Boşa çıkan standart Brain2 de nitroya cuk oturdu
Çarşamba günü ayrıca servoları da yerleştirdim. Bu kısım elektrikli ile aynı olduğu için foto çekmedim. Ben genelde servo kollarını servoları modele takmadan önce monte eder ve merkezlerim, yine öyle yaptım. Cyclic ve kuyruk servolarımı yönlerine de dikkat ederek model dışında ayarladım, gerekli sub-trimleri üniteden verdim ve şimdilik cyclic'leri modele yerleştirdim. Throttle servosunu da yerleştirdim, ancak onun merkezlemesi daha sonra yapılacak.
Artık sıra geldi elektronik yerleşimine. Yeni bir modelde elektronik yerleştirmek ve kabloların geçeceği en güzel yerleri bulabilmek benim için hep zor olmuştur. Defalarca söker takarım, hunharca kablo bağı harcarım, sonra onları keser kablonun yerini değiştiririm falan filan Kablolamadan itibaren ikinci mesaja geçiyorum, bu mesaj oldukça büyüdü çünkü
Öncelikle NX7 varken nerden çıktı bu sorusunun kendimce cevabını vereyim. Rasim'in dediği gibi, NX7 kokmuyor muydu da bunu aldın diyenleriniz vardır (Nitro candır, dumanı, kokusu...) İki sebebi var. Birinci ve ağır basan sebebi, gönül ferman dinlemiyor Goblin'leri ve Sab mühendisliğini başından beri seviyorum. Benim fikrime göre, adamlar bir konuya eğildikleri zaman hakkını veriyorlar. Bu modele de elektrikli 700'ün tüm hareketli kısmını içeren ana plakasını alıp, nitro motoru, bence dahice, buna entegre etmişler. Almadan önce uzun zaman inceledim, NX7'de karşılaştığım bazı zorluklara nasıl çözümler bulduklarını gördükçe daha çok sevdim makineyi, kaldı ki NX7'de çok iyi düşünülmüş bir nitro makine bence. Neyse, neyin ne kadar pratik olduğunu kullandıkça göreceğiz. İkinci sebep ise her yıl birazcık daha bozulan gözlerim Yakında gözlük takmaya başlarsam şaşırmayın, aslında var ama takmamak için direniyorum Yani ikinci sebebim Goblin kuyruğu. Zaten 700 kitlerin sarısı çıksın diye bekledim bu kadar zaman.
Artık atölye işyerimde olduğu için, bölünmeden çalışamıyorum. Dolayısıyla toplama biraz yavaş gidiyor. Cumartesi yaptığım işler şöyle:
Öncelikle kutuyu açtım
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Manuel, kutu yerleşimi, paketleme, hepsi her zamanki Sab kalitesinde tabi ki... Sert sünger içerisine paketlenmiş parçalar her zamanki gibi insana kendini iyi ve önemli hissettiriyor. Bunun dışında güzelce ayrılmış ve numaralandırılmış parçalar, manuelle birlikte ortalığı dağıtmadan ilerlemek, klasik Goblin güzellikleri.
Bu kitte dikkatimi çeken iki nokta var. Birincisi, alüminyum parçalar dışındaki metal parçaların, yani şaftların ve vidaların alışık olduğumdan daha fazla yağlı gelmesi. Bildiğiniz gibi paslanmayı engellemek için bu parçalar poşetin içinde bir miktar yağlı olarak gelir. Ancak bu kitte gelen parçalar ciddi anlamda yağa bulanmış olarak gelmiş. Dikkatimi çekti. Bolca balata spreyi kullandım yağsızlaştırmak için.
İkinci nokta ise bu kite özgü değil, tüm Goblin'ler için geçerli. Karbon kitlerini topladığım diğer markalar içinde, karbon parçaları en pürüzlü kesilen marka Goblin. Align, Gaui ve Sab marka kitleri karbon kesimi olarak karşılaştıracak olsam, en pürüzsüz kesim Align, sonra Gaui, en son Sab derim. Deliklerde veya parçada yanlışlık olarak söylemiyorum bunu. Sadece kesim sonrası parça kenarının pürüzsüzlüğünden bahsediyorum. Align ve Gaui kitlerinde karbon parçaların kenarları yine keskin, ama bir bıçak kenarı gibi keskin. Sab parçalar ise testere gibi Her neyse, bolca ince zımpara işi yaptım. Bunları yaparken fotoğraf çekmemişim, simsiyah ellerle telefona dokunmak istememişim sanırım En kötüsü ise bu işe giriştiğim gün beyaz tşört giymeyi tercih etmiş olmam
Bu kiti tek kelimeyle özetleyecek olsam, sanırım kelimem "kemikli" olurdu Aşağıdaki resimlerde X7-NX7 ve Goblin skid borusunu yan yana koydum.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Gördüğüm en kalın skid boruları bunlar. Eski bir 450 kuyruk boom ile karşılaştırdım. Tam olarak aynı kalınlıktalar Skidlerin uçlarına takılan tıpaları yapıştırmak tarih olmuş, çok sevidim Araya bir o-ring atmışlar, bu kadar basit bir çözüm Bu arada frame ayağa kalktı:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu frame'de şu ana kadar en gıcık olduğum yere gelirsek... Gıcık olmaktan fotoğraf çekmeyi bile unutmuşum Manuelden göstereyim:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Şimdi bu arkadaşlar aslında çok önemli bir görev üstlenmiyor. Yakıt tankını tutan parçalar bunlara sabitleniyor. Frame'e epoksi ile sabitleyin diyor manual. Aslında sabitlememek de mümkün, çünkü kendi kendilerine sıkışacaklar montaj sırasında. Ama o zaman herhangi bir sebepten yakıt tankını söktüğümüzde bunlarla da ayrıca uğraşmamız gerekecek. Böyle hariçten epoksi işlerine çok gıcık olurum, ama mecbur yaptım. Yaparken de kafam karıştı, iki frame'i de sağ frame gibi yapıştırdım f: Allahtan erken fark ettim, epoksi tam sertleşmeden parçaları çıkarmam ve temizlemem kolay oldu.
Devam edelim... Kafa ve swash siyah anodized boyalı ve tek kelimeye "seksi" Çok beğendim. Bu arada kemikli demiştim ya, feathering vidaları baya baya lastik bijonu gibi, M6 5mm'lik hex tornavidam yok, alyanla topladım kafayı. Kafa gevşek olarak toplanmış ve yağlanmış olarak geliyor. Önce bir miktar söküp, kafadaki link kollarının vidalarına ulaşıyoruz, bunları yağdan arındırıp basıyoruz loctite'ı. Akabinde feathering vidalarını ve bunların gireceği uçları yağsızlaştırıp, onlara da cömertçe loctite sürüyoruz. M6 bu kolay değil Sonra yaradana sığınıp sıkıştırıyoruz vidaları karşılıklı olarak. Swash'taki toplar, washout kolları, hepsi güzelce yağsızlaştırılıp loctite'landı. Bütün parçalar mis gibi pürüzsüz kayıyor.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Sonrasında ana plaka işleri. Elektrikli model ile aynı.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Genel görünümümüz aşağıdaki şekilde.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Ana plakanın frame ile birleşmesi elektrikli modelde frame'deki deliklere giren vidalar şeklindeydi. Bu modelde ise delikler yerine slotlar var. Aşağıdaki videoda gösterildiği üzere, motor kayışının gerginliği bu plakanın komple hareket etmesi ile ayarlanıyor. Şimdilik vidalara loctite sürmedim. Modeli topladıktan sonra motor kayışını ayarlarken yapılacak o iş.
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Cumartesi günü bu kadardı. Bugün (pazar) halledilmesi gereken birkaç iş için yine işe gitmem gerekecekti, gitmişken de montaja devam ettim biraz. Bugün motor günüydü Dün kuruluma başlamadan önce motoru temizlemiş, rulmanları ve piston-sekman-gömlek üçlüsünü kontrol etmiş ve motoru güzelce yağlamıştım. Gelelim bugünkü işlere.
Bu makinenin en sevdiğim kısmı motor yatağı ve aktarımı. Öncelikle adamlar o kadar güzel dizayn etmişler ki, motoru komple elimize alabilmek için 4 vida sökmemiz yeterli. Her ne kadar henüz kullanım pratiğini görmemiş olsam da, incelediğim kadarıyla NX7 ile kıyaslayarak gideyim.
Motoru sökmek için NX7'de önce heliyi ters çevirip skidleri ve alt plakayı söküyorsunuz. Ardından fan korumayı tutan 4 vidayı ve motoru tutan 4 vidayı söküyorsunuz. Bu arada son söktüğünüz vidaların ikisi yakıt tankını da tutuyor, sökünce tank düşmüyor, ama ortalık biraz karışıyor En zorlandığım kısım fan koruma ve motoru birlikte frame içerisinden çıkarma kısmıydı, dar töleranslar yüzünden oldukça zor geliyordu bana. Motorla uğraştığınız süre boyunca heli ters durmak zorunda, skidler sökülü çünkü. Goblinde ise kuyruk vidalarını gevşetip kuyruk kayışını makarasından çıkarıyoruz, ardından 4 vida söküp motoru elimize alabiliyoruz. Kuyruk pozisyonunu daha önceden işaretlemiş olacağımız için yeniden aynı ayarı bulmak zor olmuyor. Fanı da sökmek istersek bir miktar daha vida söküyoruz. Ama helimiz hala skidlerinin üzerinde durabiliyor. Bu işlemin detayı yukarıdaki videoda görülebilir.
Bir diğer hoşuma giden ayrıntı, soğutma fanının havayı aşağıdan değil yukardan alması. Sıcak motorun etrafındaki havayı çekip motor soğutma kafasına göndermek yerine, yukardan taze hava çekerek soğutma yapmak çok daha verimli olacaktır diye düşünüyorum. Ayrıca çok güzel görünüyor
Goblin'in fan, debriyaj, debriyaj çanı, pinyon ve starter şaftı çözümüne ise bittim, eridim. Motor şaftının üzerine oturan kendi şaftını yapmış adamlar, bütün diğer parçalar ise bu şafta oturuyor. Şaft tek parça ve starter da bu parçaya oturtuluyor. NX7'deki starter şaftı sıyırması sorunu bunda olmayacak en azından
Gözüme batan bir eksik ise starter şaftında herhangi bir one-way rulmanın olmayışı. Bu demek oluyor ki kullanacağımız starter'ın kendisinde one-way rulman olmalı. Align starter kullandığım için sorun teşkil etmiyor, ama NX7'de mevcut olan bu özellik bence güzeldi.
Bir başka sorunlu olabilecek nokta motor yatağının motorun bazı kısımlarını örtmesi. Yakıt girişinin ve regülatör çıkışının üzeri kalın bir parça tarafından örtülüyor. Yakıt hortumunu değiştirmeyi baya zorlaştıracaktır bu durum. Ayrıca nazlı çalışmalarda regülatör çıkışındaki yakıt miktarını rahatça görmek çok işime yarıyordu.
Detaylar birazdan ekleyeceğim videoda. Artıları ve eksileri var, ancak sonuç olarak çok beğendim, mutluyum
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Gelelim resimlere;
Yukarda bahsettiğim şaft. YS ve OS markaların her ikisi için de bir şaft geliyor kit ile beraber.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Fotoğraflamayı unuttuğum kısımlardan rpm sensörü mıknatıslarının yerleşimi kısmı var. Bunun için hem fan üzerinde, hem de debriyaj çanı üzerinde yerler mevcut. Ancak debriyaj çanından okuma yapmak için sensör yerleştirmeye baya uğraşmak gerekli. Fan üzerinden okuma yapmak için ise sensör yeri belli. Sensörü yerleştirmek için bir ara parça yapmayı da atlamamışlar Align, Spartan gibi en sık kullanılan sensörler için karbon bir parça olduğu gibi, farklı bir sensör kullanmak isteyenler için de bir tarafı kendi yerine uygun, bir tarafını ise sensöre göre kendimizin delebileceği bir karbon parça da yapmışlar. Benim kullanacağım Futaba sensörü de standart parçaya uydu ve yerine cuk oturdu. Ancak henüz nedenini anlayamadığım bir şekilde fan korumaya sensör için bir boşluk bırakmamışlar. Manuelde kendiniz kesin diyor Kesicez artık
Hareketli parçaların balansları mükemmel olmasa da, mükemmele yakındı, hiç ellemedim
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Toplanmış hali şöyle,
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Goblin şaftının motor şaftına oturuşu gayet güzeldi. Kaçıklık 0.05 mm civarındaydı, hatta belki o da yoktu, ben ölçerken hata yapmış olabilirim.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Motor şaftına kendi somununu veya Goblin şaftı gibi harici bir parçayı sabitlemek için son derece pratik bir alet buldum. Diğer çözümler gibi motorun arka kapağını açmaya gerek kalmıyor. Bujiyi yerinden çıkarıp bu parçayı takıyorsunuz ve pistonu kilitleyiveriyorsunuz
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Motorun toplanmış hali de bu şekilde. Yakıt hortumunun takılmasının zor olacağını söylemiştim, o kısmı monte etmeden biraz uzunca bir parça hortumu takıverdim. İş o aşamaya gelince hortum boyunu ayarlamak kolay
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Şimdilik bu kadar, saat iki olmuş, yarın iş var...
Eveet, geldik bugünkü işlere. Malum pazartesi, hafta başı, gereksiz şekilde iş yoğunluğu olan bir gün oluyor. Biraz fazlaca bölüntüye uğrasa da, bugün de birşeylerle uğraştım. Öncelikle dün yerine cuk diye oturan rpm sensörümün, çok da cuk etmediğini, mıknatısı görmediğini fark ettim. Sorunun mıknatısın sensörün üzerinden değil, yanından geçiyor oluşu olduğunu tesbit ettikten sonra çözümüne giriştim. Sensörü fan hub'ına olabildiğince yaklaştırmam gerekiyordu, ancak fazla yaklaşıp sürtmesi de hoş olmayacaktı. Sensörü tutan plaka ile sensör arasına 3'er tane küçük pul ekleyerek 2mm'ye yakın mesafe kazandım, bu da yeterli geldi. Fun hub ile arasında bir kağıtlık mesafe kaldı, ama herhangi bir sürtme sorunu yok
Ardından motor kayışını takmadığımı ve çoktan takmış olmam gerektiğini fark ettim f: Motoru yatağından kaldırdım, kayışını giydirdim, geri yatırdım. Ben bunları yaparken bir yandan da işlerle uğraşırken saat de almış yürümüş Biraz hızlanmaya karar verdim.
Sonraki meselemiz fan korumaya sensörün girmesi için, daha doğrusu sensör oradayken fan korumanın yerine yerleşebilmesi için kesilmesi geren kısımdı. Ne demişler, Dremel giren eve dert girmezmiş, şekil A'da görüldüğü üzere;
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu arada yıllardır kullandığım çakma dremelim bugün bu işi yaparken bir anda durdu ve bir daha çalışmadı. Büyük ihtimalle kömürü bitti, ama artık kendisini emekliye ayırdım, zaten harbici Dremel de aylardır bunu bekliyordu, hemen yerine kondu
Sonrasında fan koruma da yerine oturdu.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Sonunda motor ile frame'i buluşturabildik Ana plaka gibi motoru da loctite kullanmadan monte ettim şimdilik. Önce bir elektronik yerleşimlerini falan ayarlayıp, ne nereye nerden giderse en pratik olur görüp, gerekirse söküp takıp, en son basacağım loctite'ı...
Sonra manuele göre servoları yerleştirmem gerekiyordu, ancak canım kablolarla uğraşmak istemedi. O kısmı atlayıp depoyu montajlamaya başladım. Kitle gelen clunk Lynx'in "MOAS"ına benzeyen, hattı aynısı olan bir parça. Orjinal Moas'ı NX7'nin deposunda bıraktım, bununla devam ettim. Önce depo içindeki hortumla başlıyoruz, bağlantıları çiftlemeyi unutmuyoruz. Her zaman açılıp bakılacak birşey değil. Bir kere tam yapalım, başımız ağrımasın sonra...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Sonrasında standart prosedüre uyarak, ki manuel de bunu söylüyor, önce clunk'ı içeri salladım, ardından depoyu sızdırmaz yapan kauçuğu deliğe geçirdim ve nipeli içine sokmak için bastırmaya başladım. Bastırdım, bastırdım, tam oldu derken olabilecek en kötü şey oldu, kauçuk conta olduğu gibi deponun içine girdi f:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Onu içerden hasarsız çıkarabilmek için sinir sigarası dahil yarım saat kadar uğraştım. Çıkardıktan sonra yerine tekrar yerleştirdim. Ancak bu sefer aynı şeyin olmaması için nipelin en azından uç kısmını yağlamaya karar verdim. Normalde bu tarz işlerde kauçukla iyi geçindiği için silikon bazlı bir yağ kullanırdım, ancak silikonun yakıtla ve motorla nasıl geçineceğinden emin olamadım. Ben de afterrun yağ kullanmaya karar verdim. Sonuç başarılı
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Sonra depoyu ve hortumları yerleştirmeye giriştim. Kitle beraber şeffaf hortum da gelmişti, ancak ben elimdeki sarı hortumların daha güzel görüneceğini düşünüyorum. Gerçi bu makine gerek frame gerekse kanopi ile hortumların nerdeyse tamamını gizliyor, ama olsun
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bununla beraber bugün de bitmiş oldu
Çok boşladık konuyu, ama salı günü bayramlar öncesi son gündü ve oldukça fazla iş vardı. Çok az bakabildim. Çarşamba aynı şekilde, sonrasında ise ancak bugün (cumartesi) bir saat kadar görebildim modelimi... Salı gününden devam edelim.
Bir gün önceki hortum yerleşiminin başıma dert olacağı fikrine vardım. Zira, daha sonraki fotoğraflarda göreceğiniz üzere o kısımlar oldukça karışacak. Yakıt filtresi ve doldurma ağzını yeniden ayarladım. Aslında aynı şeyi hava tahliyesinde de yapabilirim, ama o kısım gayet güzel oldu, uğraşmak gereksiz
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Fotoğrafta gördüğünüz gibi yakıt filtresini frame içine aldım. İçeride depo ile motor arasında kocaman bir alan var ve eski durumda hiçbir işe yaramıyordu bu alan. Şimdi filtre ve hortumların büyük kısmı içerde. Bu bana hem motor tarafını sadeleştirmeyi, hem de yakıtın izleyeceği yolu en az yarı yarıya kısaltmayı getirdi. Zaten bunu yapmak için gereken delikler frame üzerinde önceden düşünülmüş ve açılmış. Hatta Sab'ın hava tahliyesi ve yakıt dolumu için geliştirdiği valfler de var, Kyle'ın face videolarında bunları görmüştüm. Ancak sanırım istedikleri sonuçları henüz alamadılar ki piyasaya sürmediler bunları. Neyse yakıt dolum ucu için söz konusu deliği kulak çubuğuna sardığım ince zımparayla bir miktar zımparaladım, ancak yeterince hoşuma gitmedi. Çekmeceleri biraz karıştırınca eski kanopi grommetleri buldum ve bunlardan iç ve dış çapı o delik ve hortum için biçilmiş kaftan olan bir tanesini deliğe uyduruverdim
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Salı günü bu kadarcık iş yapabildim diyebilirim, sadece üç vida daha sıktım ve bir sorunla karşılaştım, onu da ertesi güne bıraktım, kısaca onu da anlatayım. Elektriklide olduğu gibi nitroda da ünite arkada karbon bir plakanın üzerine oturuyor. Bu plaka da ana plakaya üç tane alüminyum ayak ile bağlanıyor. Bunlar kısa ve uzun olmak üzere iki set olarak geliyor kitten. Ben daha ileride anlatacağım sebeplerden ötürü alıcıyı da arkaya, ünitenin altına yerleştireceğim için uzun ayakları kullanmak durumundayım. Modele de NX7'den söktüğüm Brain2-HD ünite takacaktım. Ünite neden HD, o eski hikaye şimdi karıştırmayalım, mesele ünitenin normal Brain'in iki katı yükseklikte olması... Hem uzun ayaklar, hem yüksek ünite derken, bir baktım ki ünite kanopiye bir güzel temas ediyor f:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Geldik çarşambaya, yukarıdaki durumdan aynen devam.
Öncelikle elektrikli G700'ümdeki normal Brain2'yi söktüm. Bu kitten çıkan kısa ayakları G700'e taktım, ki kuyruğu sökmeden bunu başarabilmek için baya uğraşmam gerekti. Ardından Brain2-HD'yi elektrikli modele taktım. Kısa ayakları takınca eski halinden bile daha aşağıda ve oldukça korunaklı oldu Boşa çıkan standart Brain2 de nitroya cuk oturdu
Çarşamba günü ayrıca servoları da yerleştirdim. Bu kısım elektrikli ile aynı olduğu için foto çekmedim. Ben genelde servo kollarını servoları modele takmadan önce monte eder ve merkezlerim, yine öyle yaptım. Cyclic ve kuyruk servolarımı yönlerine de dikkat ederek model dışında ayarladım, gerekli sub-trimleri üniteden verdim ve şimdilik cyclic'leri modele yerleştirdim. Throttle servosunu da yerleştirdim, ancak onun merkezlemesi daha sonra yapılacak.
Artık sıra geldi elektronik yerleşimine. Yeni bir modelde elektronik yerleştirmek ve kabloların geçeceği en güzel yerleri bulabilmek benim için hep zor olmuştur. Defalarca söker takarım, hunharca kablo bağı harcarım, sonra onları keser kablonun yerini değiştiririm falan filan Kablolamadan itibaren ikinci mesaja geçiyorum, bu mesaj oldukça büyüdü çünkü