Rudder servosu merkezlerken titreşime giriyor

Yüksek torklu servolar yapıyor bunu. Eğer pull pull telleriniz gevşek ise güzelce sıkılaştırın. @Rifat K arkadaşımızın pull pull geometrisi ile ilgili çok güzel bir paylaşımı vardı. Biraz ararsanız bulursunuz. Geometriyi ona göre yaparsanız sıkıntı olmaz. Yüke binince duruyor çünkü.

Teşekkür ederim abi deneyeceğim dediğinizi.
 
Kanat borusuna bobin gibi sarılmış olan kablo nedir?
Servo jitter/flutter probleminin sebeplerinden biri uzun kablo kullanmak ve sinyal hattında voltaj düşümü. En genel geçer nedeni ise dijital servolar ağır ve büyük kontrol yüzeylerine takılması, normal bir durum, analog servoyla aynı şeyi denediğinizde bu titremenin olmadığı göreceksiniz.
En basit çözüm rudder'daki tab ile fin arasına arada ufak bir sürtünme yaratacak birşey yapıştırmak. Mesela ufak bir parça cırt bandın tüylü tarafı. Gerekirse karşılıklı iki tane yapıştırılabilir. Eğer kök neden uzun kablo ise ideal yol tam boy kablo kullanmak, kabloları asla yumak haline getirmemek ya da bobin gibi sarmalamamak, sinyal yükseltici ara bir eleman kullanmaktır (bazıları araya kapasitör ekliyor). Bazıları ek olarak servo uzatma kablosu üzerine ferrit halka da takıyor ki servo uzun kablo üzerinden parazit de almasın, bu da komut verilmediği halde servonun glitch (ufak salınımlı titreşimler) yapmasını engeller. Bu tarz modellerde yassı tip servo uzatma kablosu yerine burgulu tip servo uzatma kabloları kullanmak ve uzatma kablolarını kendiniz tam boyunda yapmanız da ideal olan yöntemdir. Tabi bunun için burgulu servo kablosu, servo erkek ve dişi konnektörleri ve en önemlisi kıstırma (crimping) aleti edinmeniz gerekir. Bunun yerine uzatma kablolarını mümkün olan en kısalardan ama yine burgulu ve 22AWG olanlardan seçip kabloları düzgünce rotalayabilirsiniz.
 
Kanat borusuna bobin gibi sarılmış olan kablo nedir?
Servo jitter/flutter probleminin sebeplerinden biri uzun kablo kullanmak ve sinyal hattında voltaj düşümü. En genel geçer nedeni ise dijital servolar ağır ve büyük kontrol yüzeylerine takılması, normal bir durum, analog servoyla aynı şeyi denediğinizde bu titremenin olmadığı göreceksiniz.
En basit çözüm rudder'daki tab ile fin arasına arada ufak bir sürtünme yaratacak birşey yapıştırmak. Mesela ufak bir parça cırt bandın tüylü tarafı. Gerekirse karşılıklı iki tane yapıştırılabilir. Eğer kök neden uzun kablo ise ideal yol tam boy kablo kullanmak, kabloları asla yumak haline getirmemek ya da bobin gibi sarmalamamak, sinyal yükseltici ara bir eleman kullanmaktır (bazıları araya kapasitör ekliyor). Bazıları ek olarak servo uzatma kablosu üzerine ferrit halka da takıyor ki servo uzun kablo üzerinden parazit de almasın, bu da komut verilmediği halde servonun glitch (ufak salınımlı titreşimler) yapmasını engeller. Bu tarz modellerde yassı tip servo uzatma kablosu yerine burgulu tip servo uzatma kabloları kullanmak ve uzatma kablolarını kendiniz tam boyunda yapmanız da ideal olan yöntemdir. Tabi bunun için burgulu servo kablosu, servo erkek ve dişi konnektörleri ve en önemlisi kıstırma (crimping) aleti edinmeniz gerekir. Bunun yerine uzatma kablolarını mümkün olan en kısalardan ama yine burgulu ve 22AWG olanlardan seçip kabloları düzgünce rotalayabilirsiniz.

O sarılı kablo gaz servosu için. Rudder ile gaz servosu kabloları yetişmedi alıcıya elimizde kısa kablo olmadığı için gaz servosuna uzatma takarak ortalıkta kalabalık etmesin diye doladık. Rudder servosu uzatma kullanmadan alıcıya bağlı. Az evvel telleri biraz daha gererek taktık titreme azaldı ama kesilmedi. Daha da geremiyoruz. Şimdi yazılıma da bakıp gerekirse araya sürtünme ekliycez. Sağolun ?
 
  • Beğen
Tepkiler: Ali Haydar GÖK
Parazit, sinyal kaybı vs vs bu tür düzenli titreşim yap(a)maz. O nedenle kablolarla uğraşmayın gereksiz yere. Yüksek torklu servonun düşük yükteki normal davranışı bu.
Tel ve yeke geometrisini kontrol edip boşlukları sıfırlayın mutlaka.
 
Son düzenleme:
Parazit, sinyal kaybı vs vs bu tür düzenli titreşim yap(a)maz. O nedenle kablolarla uğraşmayın gereksiz yere. Yüksek torklu servonun düşük yükteki normal davranışı bu.
Tel ve yeke geometrisini kontrol edip boşlukları sıfırlayın mutlaka.
Haklısın Sümer abi, buradaki problemi sistemdeki boşlukların giderilmesi ve gerekirse araya ufak bir sürtünme arttırıcı eleman girmesi çözecek. Dijital servo burada histerisise giriyor.
Öte yandan burada problemle ilgili olmasa da büyük ölçekli uçaklarda kabloları böyle uzun bırakıp dolamamak da lazım ki servoda düzensiz titreşimlere yol açacak parazitlere de maruz kalmasın, glitch almasın. Hele ki benzinli bir modelde. Jitter, havada uçarken aerodinamik kuvvetlerin etkisiyle gerçekleşmez ve uçuşu bozmaz ama parazit kaynaklı bir durum olursa uçuş esnasında sıkıntı yaratabilir.
Aslında rudder'a komut verildikten sonra stick bir anda merkeze yay kuvvetiyle gelmesine müsade edilmese (stick'i aniden bırakmak yerine yumuşak bir şekilde elle merkeze almak), büyük ihtimalle yine bu jitter olayı yaşanmayacak, rudder dikeyde olduğu için yerçekiminin oluşturduğu bir momente maruz kalmıyor. Büyük yüzeyli aileron ve elevatörlerde yer çekimi etkisi ağır bastığı için stick'ten bağımsız olarak uçağı açar açmaz kendini merkezleyen servolar histerisise girip yine bu titreşime girebiliyor, ya da stick aniden bırakıldığında ve merkeze geldiğinde titreşime girmesini gerektirecek ilk adımı attırmış oluyoruz.
 
Haklısın Sümer abi, buradaki problemi sistemdeki boşlukların giderilmesi ve gerekirse araya ufak bir sürtünme arttırıcı eleman girmesi çözecek. Dijital servo burada histerisise giriyor.
Öte yandan burada problemle ilgili olmasa da büyük ölçekli uçaklarda kabloları böyle uzun bırakıp dolamamak da lazım ki servoda düzensiz titreşimlere yol açacak parazitlere de maruz kalmasın, glitch almasın. Hele ki benzinli bir modelde. Jitter, havada uçarken aerodinamik kuvvetlerin etkisiyle gerçekleşmez ve uçuşu bozmaz ama parazit kaynaklı bir durum olursa uçuş esnasında sıkıntı yaratabilir.
Aslında rudder'a komut verildikten sonra stick bir anda merkeze yay kuvvetiyle gelmesine müsade edilmese (stick'i aniden bırakmak yerine yumuşak bir şekilde elle merkeze almak), büyük ihtimalle yine bu jitter olayı yaşanmayacak, rudder dikeyde olduğu için yerçekiminin oluşturduğu bir momente maruz kalmıyor. Büyük yüzeyli aileron ve elevatörlerde yer çekimi etkisi ağır bastığı için stick'ten bağımsız olarak uçağı açar açmaz kendini merkezleyen servolar histerisise girip yine bu titreşime girebiliyor, ya da stick aniden bırakıldığında ve merkeze geldiğinde titreşime girmesini gerektirecek ilk adımı attırmış oluyoruz.
Neredeyse tamamına katılıyorum ancak kabloyu bir yerlere (özellikle de metal bir şeye) dolamanın parazit azaltıcı etki yapacağını da unutmamak lazım.