Sumer Yamaner
Moderator
- Katılım
- 17 Eyl 2013
- Mesajlar
- 9,044
- Tepkime puanı
- 23,663
- Yaş
- 62
- Konum
- İstanbul
- Web sitesi
- www.sumeryamaner.com
- İlgi Alanı
- Uçak
Ynt: Temel Simulatör Dersleri - UÇAK
Abicim adamın adı "otopilot". İşi bu! Yoksa onca milyon dolarları nasıl hak edecek?!
Yolcu uçaklarının hemen tümünde yaw damper ya sürekli ya da kalkışı takiben hemen aktive edilir. Hatta otopilot devrede değilken bile yaw damper devrededir. Birçok uçak tipinde bu bir zorunluluktur. Yaw damper sadece dönüş koordinasyonu için değil adından da anlaşolacağı gibi uçağın uzun eksenindeki stabilizasyonundan da sorumludur. Bu nedenle pilotun normal uçuşta rudder komutu vermesine gerek kalmaz. Gerek olmadığı için rudder komutu vermez.
Yolcu uçaklarında yatışla birlikte rudder gereksinimi bizim model uçaklardakinden farklıdır. Ne demiştik? Rudderi adverse aileron yaw etkisini karşılamak için kullanıyoruz. Çünkü uçak eğer aileronlarla yatarsa yükselen kanatta daha fazla sürükleme olur ve o kanat geri kalmaya meyleder yani uçağın burnu ters tarafa sapmak ister. Rudder bu etkiyi önlemek için basılır. Dikkat ettiyseniz günümüzün standart yolcu uçaklarında yatış ailerona ek olarak spoiler ile sağlanır. Hatta B727 gibi uçaklarda flaplar toplanıp uçak seyahat süratine ulaştığında klasik aileronlar da kilitlenirdi. Yatış sadece inboard aileron ve spoiler ile sağlanırdı. Spoilerler dragı (sürükleme) artıran elemanlar oldukları için adverse aileron yaw etkisini azaltırlar hatta bazen ortadan kaldırırlar ve bu durumda rudder gereksinimi de azalmış olur.
Özkan KAYA' Alıntı:Sümer abi gayet güzel anlatıyorsun ancak oto pilot yatışta gerektiği kadar rudder basıyorda, pilotun kendisi yatış verdiğinde neden rudder vermiyor anlamadım, yada aileronla yatış verilince otomatikmen rudder da bir miktar devreye mi giriyor? Yani model uçakta dönüşte aileron rudder ve elevatörü kendimiz kumanda ediyoruz.
Abicim adamın adı "otopilot". İşi bu! Yoksa onca milyon dolarları nasıl hak edecek?!
Yolcu uçaklarının hemen tümünde yaw damper ya sürekli ya da kalkışı takiben hemen aktive edilir. Hatta otopilot devrede değilken bile yaw damper devrededir. Birçok uçak tipinde bu bir zorunluluktur. Yaw damper sadece dönüş koordinasyonu için değil adından da anlaşolacağı gibi uçağın uzun eksenindeki stabilizasyonundan da sorumludur. Bu nedenle pilotun normal uçuşta rudder komutu vermesine gerek kalmaz. Gerek olmadığı için rudder komutu vermez.
Yolcu uçaklarında yatışla birlikte rudder gereksinimi bizim model uçaklardakinden farklıdır. Ne demiştik? Rudderi adverse aileron yaw etkisini karşılamak için kullanıyoruz. Çünkü uçak eğer aileronlarla yatarsa yükselen kanatta daha fazla sürükleme olur ve o kanat geri kalmaya meyleder yani uçağın burnu ters tarafa sapmak ister. Rudder bu etkiyi önlemek için basılır. Dikkat ettiyseniz günümüzün standart yolcu uçaklarında yatış ailerona ek olarak spoiler ile sağlanır. Hatta B727 gibi uçaklarda flaplar toplanıp uçak seyahat süratine ulaştığında klasik aileronlar da kilitlenirdi. Yatış sadece inboard aileron ve spoiler ile sağlanırdı. Spoilerler dragı (sürükleme) artıran elemanlar oldukları için adverse aileron yaw etkisini azaltırlar hatta bazen ortadan kaldırırlar ve bu durumda rudder gereksinimi de azalmış olur.