RC Uçak Servo, Push Rod montajında dikkat edilmesi gereken temel hususlar

Şansa bakın ki şimdiye kadar en çok kullandığım bağlantı elemanı bu minik şeyler :lol::lol: bundan sonra özellikle büyük ve yakıtlı modellerde kullanmamak için bir sürü sebep varmış meğer. Teşekkür ediyorum :saygilar:
Ben de zamanında 0.8mm'den sanırım 2~2.5mm'ye kadar her boyundan paket paket almıştım. Hobbyking'in sattıklarından da aldım, Du-Bro'nunkilerden de.
Motoru dahi olmayan planörlerde de kullandım. Gevşiyorlar. O set screw'lar aşınıyor, bir yerden sonra ne sıkılabiliyor ne de sökülebiliyor. Çok pratik görünse de belalı bir bağlantı elemanı.
 
Bilinen bağlantı elemanlarını da aşağıdaki fotoğrafta görebilirsiniz.
Soldan sağa doğru; L bend, Z bend, swivel ball link, plastik clevis (silikon hortum ile güvence altına alınmış), metal clevis, farklı tipte bir ball link, ez link.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Şu da benim kullandığım Z büküm pensesi. Evren abinin kullandığından biraz farklı ama aynı amaca hizmet ediyor.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Şu aşağıdaki videoda da kontrol yekesi menteşe ekseninden kaçık olursa ne olur, onu görebilirsiniz. Tıpkı servo yekesini açılı takmak gibi asimetrik bir atım elde edilir. Bazen bazı büyük ölçekli uçaklarda ya da bazı özel kontrol yüzeyi uygulamalarında offset'li yeke montajı mecburiyetten ya da özellikle yapılabiliyor. Etkilerini iyi bilmek lazım ki doğru yerde doğru şekilde kullanabilelim ve doğru geometriyi sağlayabilelim. Bunun birkaç adım sonrası offset'li ve çapraz kablolu pull-pull sistemler. Konu oraya geldiğinde doğru crimping nasıl yapılır, ondan da bahsederiz.

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Son bahsettiğim konu hakkında da ufak bir spoiler paylaşayım. Burası çok ayrı bir konu :)
Hatta yukarıdaki yazıları okuduktan sonra aşağıdaki örneklerden önce sizler bir yorumda bulunun. İdeal olan hangisi, avantajları ve dezavantajları neler olabilir?

Not: A1=A2, C1=C2, B1 ve B2 eşit değil.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Vallahi ben rudder da örnek b deki bağlantıyı kullandım (b2 b1 den büyük bende). bunu işin fiziğinden tamamen bilgisiz olarak pull pull telleri gövde üzerindeki yuvalarının kenarlarına ve gövde yanaklarına sürtmesin diye öyle yaptım. Avantaj/dezavantajlarını merakla bekliyorum doğrusu.
 
  • Beğen
Tepkiler: Mehmet Kucuksari
Vallahi ben rudder da örnek b deki bağlantıyı kullandım (b2 b1 den büyük bende). bunu işin fiziğinden tamamen bilgisiz olarak pull pull telleri gövde üzerindeki yuvalarının kenarlarına ve gövde yanaklarına sürtmesin diye öyle yaptım. Avantaj/dezavantajlarını merakla bekliyorum doğrusu.
Genelde mecburiyetten rudder yekesinin bell-crank'tan ya da servo kolundan büyük olduğu durumlar olur da neden servo kolu rudder yekesinden büyük kaldı, ona şaşırdım :) Hem bunu 3D akrobasi yapmıyorsak normal pushrod'lu bağlantılarda da yapmamaya çalışırız. Yani servo kolu boyu en fazla yeke boyu kadar olmalı. Yeke boyuyla kastettiğim menteşe hattı ile pushrod'un takıldığı delik arasındaki mesafe. Yekedeliklerinin izdüşümünün de menteşe hattında olmasını lazım.
Aksi halde servo 30 derece hareket ediyorken kontrol yüzeyi misal 45 derece hareket eder. Bu da kontrolü zorlaştırır. Atımı 30 dereceye düşürmek için travel rate'i çok kısmamız gerekir, bu durumda da servo çözünürlüğünden kayıp yaşanır, halbuki biz isteriz ki servo 45 derece atım yapsın ama kontrol yüzeyi 30 derece atım yapsın, bu durumda daha hassas çözünürlülükte bir hareket sağlamış oluşur.

Peki merkezdeyken kablo gerginliklerini elle kontrol edin, aşırı gergin olmamalı ama asla gevşek de olmamalı, çok tatlı bir gerginlikte olmalı. Daha sonra merkezden sola ya da sağa doğru atım arttıkça kabloların gerginliklerini kontrol edin. Atım arttıkça, özellikle de servo kafası 45 derece üzerindeki atımlardayken kablolar arasında belirgin bir gerginlik farkı hissetmenizi beklerim bu durumda. Muhtemelen sizin senaryoda tellerin gerginlikleri atım arttıkça artacak.
 
Bu konu harika ilerliyor :heartxf::thumbup:
Harika bilgiler, emeklerinize teşekkür ederim.

Sarven'in RCkolik ailesine katılması çok iyi oldu, bu eleman ayaklı bir RC kütüphanesi gibidir :) ayrıca tanıdığım modelciler içinde en çok okuyan adamdır da diyebilirim, bu kadar bilgi başka nasıl gelecek ki zaten :thumbup: Tabi sadece teorik değil pratikte de hayli tecrübeli, işin hem inşaat hem pilotaj tarafında yetenekli bir arkadaşımızdır. :saygilar:
 
Sarven'in RCkolik ailesine katılması çok iyi oldu, bu eleman ayaklı bir RC kütüphanesi gibidir :) ayrıca tanıdığım modelciler içinde en çok okuyan adamdır da diyebilirim, bu kadar bilgi başka nasıl gelecek ki zaten :thumbup: Tabi sadece teorik değil pratikte de hayli tecrübeli, işin hem inşaat hem pilotaj tarafında yetenekli bir arkadaşımızdır. :saygilar:
Güzel sözlerin için teşekkürler Evren abi. Kendim bazı şeyleri tecrübe etmemiş olsam bile senin gibi değerli modelcilerden sorarak, gözlemleyerek de çok şey öğrenme fırsatım oldu. Sana sorduğum soruların da haddi hesabı yoktur herhalde :) Tabi yaptığım okumalar olsun, izlediğim videolar vs çok katkı sağladı. O yüzden de senin inşaatlarını, çektiğin videoları adeta o inşaatı ben yapıyormuşçasına takip ediyorum. İnan bu bile beni zinde tutmaya çok yardımcı oluyor.

Pilotaj körelmiştir muhtemelen, 3D uçmayı unuttuk zaten :D. Dedim Rıfat belki beni gaza getirir, Arabistan'a geri döndü arkadaş :D
En son motorlu birşeyi Umman'da uçurdum desem :) Neyse ki bisiklete binmek gibi birşey. Pandemi araya girmese en güzel uçak arkadaşın uçağıdır diyerek gene gelecektim yanına ama kısmet olmadı işte. :)
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Pull pull kabloların kıstırmalarının nasıl yapılması gerektiği ve telin kıstırma borusundan nasıl geçirilmesi gerektiğine de değinelim.
Normalde çoğu kaynakta, görselde şu aşağıdaki gibi bir uygulama görürüz. Ben bunu kesinlikle tavsiye etmiyorum. Pek çok kez bu uygulamada telin crimp borusu içinden kaydığını gördüm, deneyimledim. Bu biraz da ne tip bir model uçurduğunuza ve bu bağlantılara ne kadar yük bindirdiğinizle de alakalı. Hepsinde de illaki bu tip bağlantıda kayma, gevşeme olacak diye bir kaide yok. Prensipte bu şekilde kablo rotalamasına karşıyım.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kaymaya sebep olarak crimping doğru yapılmamıştır, iyice kıstırılmamıştır diye düşünebilirsiniz elbette. Doğru, olabilir. O halde bunu elimine edecek başka bir yol bulmak lazım.
O da şu, teli crimp borusu içinden bir tur daha döndürdüğümüzde tel tansiyon altında iken kendi kendini sıkmaya devam eder, sürtünme alanı arttırılmış olur ve telin kayması çok daha zor hatta imkansız hale gelir. Şu şekilde:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Kıstırma konusunda da eminim farklı öneriler olacaktır. Kimileri penseyle bütün boruyu bir güzel boydan boya ezer. Ben bunu da tavsiye etmiyorum. Yan keski ile kontrollü bir şekilde en az iki yerden borunun ezilmesini tavsiye ediyorum. Ben hatta crimp borusun bu yeterli ise şöyle yapıyorum. Boruda 3 tane kıstırma yapıp her bir kıstırmada yan keskiyi 90 derece çeviriyorum. Bu konuda mutlak bir doğru olduğunu sanmıyorum. Bazıları da boruyu boydan boya penseyle eziyorlar. Ben bu yöntemde borunun çok ezildiğinde çatlayıp yırtıldığına şahit oldum, o yüzden bu yöntemden uzak duruyorum. Amacımız boruyu dümdüz etmek değil, o borunun da kendi mukavemetini ve yapısal bütünlüğünü sağlamaya devam ediyor olması lazım. Elbette bu uygulamaya uygulamaya uygun bir kıstırma aleti kullanmak en doğrusu ama o aletlere en yakın gördüğüm yan keski. Boruyu kesmeden, çentiklemeden dikkatlice yan keskiyle başarılı kıstırmalar yapmak mümkün. Keskinliğini yitirmiş, aşınmış bir yankeski de kullanılabilir ya da boru ile yan keski çeneleri arasına bir kumaş parçası konum borunun hasarlanmadan sadece ezilmesi sağlanabilir.

Kabloları çapraz mı yapmak lazım, paralel mi yapmak lazım sorusunda gelince. Bunun da doğru bir cevabı yok.
Şöyle ki, en ideal geometri paralelogram (paralel kenar) yapmak yani menteşe hattında iki adet aynı boş yekeye paralel yani aynı boyda iki tane tel takmak. Mükemmel geometri. Peki dezavantajı ne? Bu kablolar gövdenin daha ortaya yakın bir yerinden dışarı çıkmak ister ve hareket boyunca yanal olarak daha büyük mesafe tarayacağı için uzun kablo slotları açmak gerekir, çünkü hareketin hiçbir noktasında kabloların gövdeye temas etmesini istemeyiz. Nötr halde iken şu ideal 90 derece açılarımız da sağlanmış olur.
Çapraz yaptığımızda ise kabloların gövdeden çıkış noktası daha kuyruğa yakın olur ve aynı açıdaki hareket boyunca kabloların ihtiyaç duyduğu slot boyu azalmış olur. Güzel değil mi? Ama bunun da dezavantajları ve dikkat edilmesi gereken noktaları var. Aynı boyda yekeler kullanıp çaprazlama yapsam dahi hareket boyunca tellerdeki gerginliklerde değişkenlik olur. Küçük atımlarda çalışan bir rudder için bu etken ihmal edilebilir olabilir ancak 3D uçan rudder atımları 45 derecenin üzerinde olan bir rudder için bu gerginleşmeler ve bollaşmalar başa bela olabilir. Düşünün 150cc'lik bir Extra 300'ünüz var. Rudder'da 3 tane herbiri 20'şer kg.cm'lik servolarınız var, olası bir aşırı gerginlikte birşeyleri kırarsınız, servolar pes etmez :) Ya da şanslıysanız teliniz gerginlikten uzar uzar sizi kurtarız. Kevlar tel kullanıyorsanız pek şanslı olmayabilirsiniz. :)
Peki çapraz yaptık ve tellerdeki gerginlik boşalma problemini çözmek için ne yapmalıyız? İşte burada bu konunun başlangıç sebebi olan şu offset'li pushrod konusuna dönmek gerekiyor. Madem tellerde gerginlikler arasında bir diferansiyel oluşuyor, bunun negatifini sağlayacak bir geometri oluşturursak iki negatif etmen birbirini nötralize eder. En azında nötralize edemesek dahi etkisini azaltırız, daha tolere edilebilir bir noktaya taşımız oluruz. Böyle durumlarda genelde servo tarafında offsetli bir kafa kullanıp ya da o disk şeklindeki servo kafalarını kullanıp asimetrik bir hareket sağlarız.
Denklemi biraz daha zor hale getirelim. Zorunlu olarak kimi durumlarda rudder tarafındaki yeke deliklerini menteşe eksenine denk gelmeyebilir, gerisinde kalabilirz. Bir de telleri çapraz yaptık diyelim. Hatta bir de servo yeke boyu ile rudder yeke boyu da aynı değil, rudder tarafı daha geniş. Ortalık kıyamet, çarşı karışık :). Trigonometri kullanıp bunun hesabını yapmak mümkün ya da autocad gibi bir çizim programında deneye deneye optimum noktayı bulmak mümkün ama bununla ilgili hazır bazı programlar var. Onlardan yararlanmak en pratiği.

Bunlardan biri:
Programı açtıktan sonra çıkan ekranda aşağıdaki geometry data diagramındaki tanımlara göre elimizdeki verileri giriyoruz. Calculate dedikten sonra elimizdeki geometriye göre rudder kaç derece dönecek ve kaç derece boşluk ya da gerilme olacak onu görüyoruz (rudder play). Plot dediğimizde max ve min atımların yanısıra rudder play eğrisini de görüyoruz. Atımlar arttıkça bu lineer olmayan sapmanın arttığını buradan da görebilirsiniz.
Son olarak da optimize dediğimizde offset değerlerini düzelterek bize olması gereken optimum (hala ideal değil ama optimum) ölçüleri veriyor. Birkaç itrerasyon sonucunda daha da iyi bir noktaya gelmek mümkün. Tabi bunu yaparken bazı sabitlerimiz ve kısıtlarımız da var. Örneğin büyük ölçekli uçaklarda kullandığımız metal servo kollarını her boyda ve her offset'te bulmak mümkün değil, dolayısıyla satın alınabilecek ürünlerdeki kısıtları da düşünmek gerekir ya da kendimiz servo koluna monte edebileceğimiz ayrı bir yere yapmamız gerekir. Bu tarz uygulamalarda genelde cam fiber ya da karbon fiber plakalardan yeke kesip bunu disc şeklindeki servo kafasına sabitlemek mümkün.

Yaptığım örnek bir hesaba bakalım. Optimize edeceğimiz kısım servo yekesi. Bunun kol boyu ve offset değeri. Rudder tarafındakini sabit tutuyoruz.
Yapmaya çalıştığımız max min atımları çakıştırmak ve rudder play'i minimize etmek.
Offset'ler verildiğinde oluşan dik açılara dikkat :)
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Ofset yok, kollar eşit. Sonuç iyi gibi görünse de çok fazla rudder play mevcut.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Şimdi de optimize edelim. Aşağıdan optimum servo atımını ve beklenen rudder atımlarını değiştirerek yeni optimum noktayı bulmak mümkün.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Son olarak da gövdeden çıkacak olan kabloların yeri nasıl belirlenir, slot boyu nasıl bulunur, onunla ilgili güzel bir videoyla bitirelim.
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Biraz ağır bir konu, farkındayım. En güzeli çay karıştırma çubukları, ufak köpük bir parça ve birkaç iğne ile denemeler yapıp işin mantığını kavramak. Kabloları rijit pushrod'lar gibi çalıştırmaya çalışınca bu mekanik sistem nasıl da bir noktada kilitleniyor, atımlar kısıtlanıyor, bunu görmek mümkün. Kablo olunca gerilebildiği veya bollaşabildiği için o işlerin kötüye gittiği noktayı yakalamak daha zor oluyor. Böyle yazı okuyarak, yukarıdaki grafiğe bakarak filan çok da anlaşılacak iş değil :lollol:. Deneyin görün. :coolxf:

Dayanamadım, bir ekleme daha yapayım.
Şu offset'ler nasıl oluyor da asimetrik lineer harekete sebep veriyor konusunu aşağıdaki link'teki görsellerde görebilirsiniz.
Wilhelm Ackermann'ın da kulakları çınlasın.
 
Son düzenleme:
Genelde mecburiyetten rudder yekesinin bell-crank'tan ya da servo kolundan büyük olduğu durumlar olur da neden servo kolu rudder yekesinden büyük kaldı, ona şaşırdım :) Hem bunu 3D akrobasi yapmıyorsak normal pushrod'lu bağlantılarda da yapmamaya çalışırız. Yani servo kolu boyu en fazla yeke boyu kadar olmalı. Yeke boyuyla kastettiğim menteşe hattı ile pushrod'un takıldığı delik arasındaki mesafe. Yekedeliklerinin izdüşümünün de menteşe hattında olmasını lazım.
Aksi halde servo 30 derece hareket ediyorken kontrol yüzeyi misal 45 derece hareket eder. Bu da kontrolü zorlaştırır. Atımı 30 dereceye düşürmek için travel rate'i çok kısmamız gerekir, bu durumda da servo çözünürlüğünden kayıp yaşanır, halbuki biz isteriz ki servo 45 derece atım yapsın ama kontrol yüzeyi 30 derece atım yapsın, bu durumda daha hassas çözünürlülükte bir hareket sağlamış oluşur.

Peki merkezdeyken kablo gerginliklerini elle kontrol edin, aşırı gergin olmamalı ama asla gevşek de olmamalı, çok tatlı bir gerginlikte olmalı. Daha sonra merkezden sola ya da sağa doğru atım arttıkça kabloların gerginliklerini kontrol edin. Atım arttıkça, özellikle de servo kafası 45 derece üzerindeki atımlardayken kablolar arasında belirgin bir gerginlik farkı hissetmenizi beklerim bu durumda. Muhtemelen sizin senaryoda tellerin gerginlikleri atım arttıkça artacak.
benim yaptığım gibi tutup da 50 cc lik teyyarelerde kullanılan servo başını kullanınca ister istemez servo kolu rudder yekesinden uzun oluyor. Servo atımları 45 derece üzerine çıktığında pull pull telleri atımın aksi yöndeki daha fazla olacak şekilde gevşiyordu. Şimdi servo kolu ile rudder yekesinin boylarını ayarladım (örnek A'daki sistemi kurdum). Bu sorun büyük ölçüde kayboldu ama maksimum atımda yine gerginlik kaybı oluyor biraz, Sanırsam birşeyleri yanlış yapıyorum. Servonun travel adjust'ını %60 a kıstım. Bu şekilde maksimum rudder komutu verdiğimde yaklaşık 45-50 derece arasında bir açı alıyorum rudderdan.
 
benim yaptığım gibi tutup da 50 cc lik teyyarelerde kullanılan servo başını kullanınca ister istemez servo kolu rudder yekesinden uzun oluyor. Servo atımları 45 derece üzerine çıktığında pull pull telleri atımın aksi yöndeki daha fazla olacak şekilde gevşiyordu. Şimdi servo kolu ile rudder yekesinin boylarını ayarladım (örnek A'daki sistemi kurdum). Bu sorun büyük ölçüde kayboldu ama maksimum atımda yine gerginlik kaybı oluyor biraz, Sanırsam birşeyleri yanlış yapıyorum. Servonun travel adjust'ını %60 a kıstım. Bu şekilde maksimum rudder komutu verdiğimde yaklaşık 45-50 derece arasında bir açı alıyorum rudderdan.
Sebebi yukarıdaki yazıda saklı. Çapraz kablolama varsa ve atımlar da yüksek açılara dayanıyorsa cevap offset vermekte saklı.
 
Lisans süresi dolduğu için paylaşamadığım bir program daha vardı. Yazılımcısıyla mail'leştim ve yeni versiyonunu gönderdi. Yalnız bu yazılım sadece 64-bit işletim sistemlerinde çalışıyor olabilir. David McQuinn'e buradan da teşekkür etmiş olayım :)
Bu yazılımda hareket simulasyonları yapıp tellerin gevşediğini ya da bollaştığını görsel olarak da denemek mümkün. Telleri paralel ya da çapraz seçmek mümkün.
 

Ekli dosyalar

  • PullPullRC.zip
    482.7 KB · Görülme: 7